Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Saddams söner kan ha hittats
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Eddie
Hur många gånger har man inte sett det förut
Men man vet ju aldrig.
Sgt. Larsson
Hade för mig att dom sa att sönerna dödades vid de första bombningarna. Fy vad man är trött på alla rykten som pyr där nere. dry.gif
Dies irae
biggrin.gif Vissa tror att även Elvis lever. Kan det vara så att Saddam och Elvis är samma person biggrin.gif
Isgubbe
Confirmed Dead by U.S. officials nu på presskonf.
Victorycastle
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,334762,00.html

Notera hans cigarr

Edit: Kolla även http://www.cnn.com/
Fraggel
Svenska vapen användes i attacken... Då har vi bidragit med någe i alla fall Läs allt på aftonbladet...

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...1_852__,00.html

Sönerna Saddam>> Malajn.gif Malajn.gif rlwhore.gif<< USA
Vargas
Hmm, är Aftonbladet förvånade att vapen som är tillverkade i Sverige faktiskt går att använda eller?
Jag kommer ihåg under striderna i afgalandet, då någon svensk politiker sett avlånga rör i lådor som Al-Qaida hade lag vantarna på och personen i fråga genast drog slutsatsen att det var svenska p-skott. Mediacirkusen höll på att få en väldans rullning i någon dag innan det konstaterades att det inte rörde sig om svenska vapen.
Personen som "larmat" försvarade sig snabbt med att "Ja, men det hade kunnat varit svenska vapen ..."

mad.gif
Azan_Gb
Borde inte usa försöka tillfånga ta med och låta det irakiska folket ställa dem inför rätta.
Ser ut som usa inte vill ha rättvisa utan är ute efter att döda.

USA sa att kriget var över, vad vill usa i irak förutom dem miljoner fat olja dem pumpar upp om dagen, förutom att skapa ett tryggare mellanöstern för israel.

För det är inte terrorister dem är ute efter dem är inte heller ute efter att skapa demokarti.
Amfibieslusken
Men är det inte så att Jänkarnas AT-4 faktiskt är licenstillverkad i USA? Så egentligen var det ju i så fall inte svenska vapen som sattes in ju.
ABP
Azan ett tryggare Israel innebär ett tryggare mellanöstern något som alla där nere har nytta av förrutom vissa personer/grupper som lever på att det fortfarnade finns en konflikt där.

Att skapa demokrati i Irak är ett av huvudsyftena där nere eftersom det skulle hjälpa till att stabilisera hela regionen. Att USA starta krig för att de var ute efter olja har man ju hört ett bra tag nu. Men då kommer ju fortfarande frågan varför de inte bara inte köpte den istället för att starta krig Saddam hade nog mer en gärna velat vara polare med USA igen i jämnförelse med vad som har hänt nu. Dessutom hade det varit billigare.

Sedan är det ju som sgat inte så lätt att gripa människor som inte vill bli gripna. Att försöka med det hade nog resulterat i fler döda människor. Dessutom hade de haft flera månader på sig att undvika detta. Hur som helst två praktsvin är nu döda och man kan nog sagt säga att de kom lindrigt undan i jämnförelse med en sk irakisk rättvisa hade gjort med dem.

Så nu kan vi väl bara hoppas att det blir bättre för de flesta i regionen därnere nu när Saddams regim är borta.
soldat isak
Jag läste tidigare att båda Saddams söner dödades under attacken. Synd faktiskt,jag hade gärna sett att dom åkt fast levande och ställts till svar för att elände dom hållt på med.... angry.gif
Fraggel
QUOTE (soldat isak @ Jul 24 2003, 09:57 )
Jag läste tidigare att båda Saddams söner dödades under attacken. Synd faktiskt,jag hade gärna sett att dom åkt fast levande och ställts till svar för att elände dom hållt på med.... angry.gif

Tror inte att US vill ha dem levande, vad skall dom göra med dem ???

Det är nog bäst det som skedde, för nu kan ingen Terror org hota med att spränga ditten och datten eller skjuta någon Gisslan för att få dom fria...
Doggydriver
QUOTE (Fraggel @ Jul 24 2003, 09:21 )
QUOTE (soldat isak @ Jul 24 2003, 09:57 )
Jag läste tidigare att båda Saddams söner dödades under attacken. Synd faktiskt,jag hade gärna sett att dom åkt fast levande och ställts till svar för att elände dom hållt på med....   angry.gif

Tror inte att US vill ha dem levande, vad skall dom göra med dem ???

Det är nog bäst det som skedde, för nu kan ingen Terror org hota med att spränga ditten och datten eller skjuta någon Gisslan för att få dom fria...

Inte för att få dom fria nej, urskillningslöst dödande som hämnd då...? Ingen höjdare.

Alltid bättre enligt mej att ta högt uppsatta fiender som fångar. Dom där båda hade nog rätt god koll på vad som försiggick och försiggår i landet.

Efter vad jag lyckats få ut av vad som sagts i media så verkar det bara som om fyra personer fanns i byggnaden. Två söner, misstönkt sonson, samt en livvakt.
oz
Ok. Då har USA nu publicerat bilder på det som påstås vara Saddams söner.

Expressen
Dagens Nyheter
Svenska Dagbladet
oz
Enligt tidningen The Sun ska det hela (kortfattat) gått till på följande sätt.

101st får ett tips om att bröderna befinner sig i ett hus tillhörande en kusin till Saddam.
En patrull skickas fram i syfte att söka igenom byggnaden efter bröderna. Vid försök att storma huset blir soldaterna beskjutna varav 3 amerikaner skadas.
Order ges då om förstärkning och huset överöses med kulor och granater i timmar därefter.

Efter 6 timmars skjutande stormar jänkarna återigen huset och finner bröderna Uday, Qusay samt deras livvakt döda och sönderskjutna på golvet i badrummet.
Udays 14-årige son Mustafa, som tagit sig in i sovrummet, blir nermejad vid stormningen.

Berättigar verkligen situationer som detta att man skjuter ihjäl barn, bara för att denne råkar vara släkt med en viss despot???
Jag betvivlar nämligen starkt att Mustafa satt och väntade med en arsenal vapen... :(
Eden
Alltså, visst nådde de sitt mål... men nog fan är det övervåld...
Honken
Vi kan nog utgå ifrån att amerikanarna inte visste att det fanns ett barn därinne.
Fast med tanke på släktens brokiga historia, vem kan inte säga att han höll en Ak 74 i näven?
Sgt. Larsson
Om nån mejar ner din far och farbror, skulle inte du försvara dom om du hade vapen liggandes runt omkring dig? En liten tanke bara, för jag tror inte mustafa var vänligt inställd till alliansen iaf. tveka.gif
benzen
QUOTE (Sgt. Larsson @ Jul 24 2003, 20:42 )
Om nån mejar ner din far och farbror, skulle inte du försvara dom om du hade vapen liggandes runt omkring dig? En liten tanke bara, för jag tror inte mustafa var vänligt inställd till alliansen iaf.

Sonen lär ju ha försvarat sin pappa om han kunde. Frågan är om den här lille pojken förtjänade ödet han fick, men samtidigt kan jag förstå soldaterna utanför.

Är det inte lite makabert hela grejen? Jag kan förstå att man vill få bort de här bröderna från den här planeten, men när det görs ett sånt här jippo av det hela. Tidningarna frossar och "alla" vill se bilder på dem döda. En sån här sak går väl inte att skötas snyggt men bara för att de har betett sig som svin, är det då vårt privilegium att bete sig liknande tillbaka?
Sgt. Larsson
Såg lite bilder på CNN idag. Inte speciellt trevliga, såg ut som amerikanarna mejat på ganska bra unsure.gif
Lt. payne
Personligen tror jag att USA löste problemet på smidigaste sättet, Hade de fått leva skulle vi nog få uppleva en hel del gisslansituationer och terrorangrepp.

Men det var synd om grabben.
Dahlberg
Jag tror inte att Saddam direkt blir mer intresserad av att ge upp, nu när hans söner är dödade av amerikanerna... Nu lär Saddam (om han nu lever) bli ännu surare och kommer nog göra en massa dumma saker... Hoppas nu att Irak inte har några massförstörelsevapen...
Lt. payne
QUOTE (Dahlberg @ Jul 24 2003, 23:56 )
Nu lär Saddam (om han nu lever) bli ännu surare och kommer nog göra en massa dumma saker... Hoppas nu att Irak inte har några massförstörelsevapen...

Du ska inte vara rädd för Saddam, Han kan inte ens lämna ett avföringsprov utan att Amerikanarna får reda på det! biggrin.gif
oz
QUOTE (Sgt. Larsson @ Jul 24 2003, 19:42 )
Om nån mejar ner din far och farbror, skulle inte du försvara dom om du hade vapen liggandes runt omkring dig? En liten tanke bara, för jag tror inte mustafa var vänligt inställd till alliansen iaf.  :tveka:

Ja du... med tanke på hur sjukt länge dem stod och besköt byggnaden innan dem gick in så skulle jag inte tro att han satt där och väntade med en puffra.

Troligtvis la amerikanarna en salva skott i samtliga kroppar de såg - för att vara på den säkra sidan - och Mustafa råkade vara vid liv vid denna tidpunkt.

Givetvis en spekulation.

Jag tror inte jag kan föreställa mig hur det känns att storma ett hus som man vet huserar tungt beväpnade terrorister/illbattingar utan några som helst funderingar på att ge upp.
Med adrenalinet pumpande och svetten rinnandes är det säkerligen svårt som attan att i stridens hetta avgöra vem som är vän, fiende eller oskyldig.
Bättre då att i denna situation drista och på lös på allt där inne. Så man inte utsätter sig själv för onödiga risker.

Men ibland räcker inte detta rationella handlande tycker jag.
Personal som stormar byggnader bör ha stor erfarenhet av detta, just för att minska antal skadade/döda civila/oskyldiga.
Ta Op Nimrod som exempel.
Där var allt noga planerat och samtliga på plats hade stor erfarenhet av sib och gisslandraman.
Panzerfaust
Orkade inte läsa allt, men såg skeptiker i början av tråden: Nu är det ju så att det är bekräftat av US.
Dom har ju inte tidigare bekräftat något.
Därför tror JAG att detta är sanning.

Inte vad jag vet iaf... dom har väl tyidigare bara haft "Misstankar" och "trott" saker.
Bravo23
Här finns det lite mer bilder på Saddams små sötgökar.

http://www.ogrish.com/index2.php?view=1&id=233
Nifelhel
QUOTE (Bravo23 @ Jul 31 2003, 18:25 )
Här finns det lite mer bilder på Saddams små sötgökar.

http://www.ogrish.com/index2.php?view=1&id=233

Eeh.. såå....hrmm fina dem är. dry.gif Isch äcklig sida...lite som rotten.com fast värre å mer bisarr.
:(
Bravo23
Hittade även lite bilder från Liberia.

http://images.ogrish.com/2003/237/237_1.jpg

Dom verkar inte vara speciellt uppsnäppta, regeringssoldaterna.
Panzerfaust
saddam maddam sitter förmodligen och trycker, eller mer sannollikt så är han sten död.
Haegg
QUOTE (benzen @ Jul 24 2003, 20:49 )
Om nån mejar ner din far och farbror, skulle inte du försvara dom om du hade vapen liggandes runt omkring dig? En liten tanke bara, för jag tror inte mustafa var vänligt inställd till alliansen iaf.

Sonen lär ju ha försvarat sin pappa om han kunde. Frågan är om den här lille pojken förtjänade ödet han fick, men samtidigt kan jag förstå soldaterna utanför.

Är det inte lite makabert hela grejen? Jag kan förstå att man vill få bort de här bröderna från den här planeten, men när det görs ett sånt här jippo av det hela. Tidningarna frossar och "alla" vill se bilder på dem döda. En sån här sak går väl inte att skötas snyggt men bara för att de har betett sig som svin, är det då vårt privilegium att bete sig liknande tillbaka?

Visst är det makabert men jag skulle inte kalla det ett jippo. Det amerikanska försvaret visade inte bilderna för att de tyckte det var kul. Det gjordes för att övertyga den irakiska befolkningen att sönerna blivit dödade. Ryktesspridningen är enorm i det vacuum som irak nu befinner sig i och de gjorde bedömningen att bildbevis behövdes.

När det gäller din kommentar att amerikanerna betett sig som svin i fallet så förstår jag inte vad du syftar på. De blev beskjutna. De nedgjorde motståndet. De publicerade bevisen.

När det gäller 14-åringen så kan man väl bara hänvisa till tidigare trådar om inbrytningar.

För övrigt noterar jag att samma mediapersonligheter som kritiserade USA för att dölja hur krigets offer och visa en allt för klinisk bild av kriget nu kritiserar USA för att visa makabra bilder.
heiho
QUOTE (Bravo23 @ Aug 1 2003, 14:13 )
Hittade även lite bilder från Liberia.

http://images.ogrish.com/2003/237/237_1.jpg

Dom verkar inte vara speciellt uppsnäppta, regeringssoldaterna.

http://images.ogrish.com/2003 fy f.n. Varför lägger man ut sådana sidor på nätet, skulle vara intressant att se in i skallen på vissa. Malajn.gif
softfeel
QUOTE (heiho @ Aug 8 2003, 22:35 )
fy f.n. Varför lägger man ut sådana sidor på nätet, skulle vara intressant att se in i skallen på vissa. Malajn.gif

Av samma anledning som lägger upp en länk till det? Malajn.gif
Gerle
Varför man sköt 14-åringen? För att man själv är lika död oavsett om man blir skjuten av ett barn eller en vuxen, så enkelt är det. Sitter han och väntar med ett vapen får man förutsätta att han tänkt använda det.

Vet förstås inte OM han var beväpnad, jag var inte där, ingen annan av oss lär väl varit där, så vi kan bara gissa vad som verkigen hände.
benzen
QUOTE (Haegg @ Aug 8 2003, 10:19 )
QUOTE (benzen @ Jul 24 2003, 20:49 )

Visst är det makabert men jag skulle inte kalla det ett jippo. Det amerikanska försvaret visade inte bilderna för att de tyckte det var kul. Det gjordes för att övertyga den irakiska befolkningen att sönerna blivit dödade. Ryktesspridningen är enorm i det vacuum som irak nu befinner sig i och de gjorde bedömningen att bildbevis behövdes.

När det gäller din kommentar att amerikanerna betett sig som svin i fallet så förstår jag inte vad du syftar på. De blev beskjutna. De nedgjorde motståndet. De publicerade bevisen.

När det gäller 14-åringen så kan man väl bara hänvisa till tidigare trådar om inbrytningar.

För övrigt noterar jag att samma mediapersonligheter som kritiserade USA för att dölja hur krigets offer och visa en allt för klinisk bild av kriget nu kritiserar USA för att visa makabra bilder.

Jag tror inte att du förstod mig rätt, kanske var mitt inlägg otydligt, men jag ska försöka förklara mig.

Först och främst: Jag inser att pressen på USA att publicera bilderna är stor. Man vill se bevis. Men det jag stör mig på är reaktionerna i resten av världen, tex här i Sverige. Tidningarna publicerar bilder för att folk ska kunna se dem ihjälskjutna. Jag upplevde det lite som en gladiatorshow. Men å andra sidan är det min högst personliga åsikt.

Och jag har aldrig sagt att amerikanerna har betett sig som svin. Jag syftade på Uday & Qusay. Jag har heller aldrig anklagat USA, varken före eller efter. Mitt inlägg handlade kort och gott om reaktioner på det inträffade.
Bravo23
[QUOTE]
fy f.n. Varför lägger man ut sådana sidor på nätet, skulle vara intressant att se in i skallen på vissa.

Av samma anledning som lägger upp en länk till det?
[QUOTE]

Det är ju bilder som visar upp hur krig kan se ut ju, något som folk här pratar ganska mycket om[
Boston
QUOTE (benzen @ Aug 9 2003, 22:27 )
Först och främst: Jag inser att pressen på USA att publicera bilderna är stor. Man vill se bevis. Men det jag stör mig på är reaktionerna i resten av världen, tex här i Sverige. Tidningarna publicerar bilder för att folk ska kunna se dem ihjälskjutna. Jag upplevde det lite som en gladiatorshow. Men å andra sidan är det min högst personliga åsikt.

Och jag har aldrig sagt att amerikanerna har betett sig som svin. Jag syftade på Uday & Qusay. Jag har heller aldrig anklagat USA, varken före eller efter. Mitt inlägg handlade kort och gott om reaktioner på det inträffade.

Det är ju väldigt många Irakier i Sverige och övriga världen som vill se att dom verkligen är döda.
Först då vågar dom tro på framtiden i ett förhoppnings vis snart demokratiskt Irak, där av bilder i media sen kan ju fråga om det nödvändigt att ha flera bilder i alla olika vinklar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.