Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sovjetisk invasionsplan
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
517
Invasionsplanläggning

Har nyligen sett ett exempel på sovjetiska militära kartor som
visar framkomligheten i terräng, svenska befästningar m m.

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med den dåvarande
strategin, taktik och operativa uppträdandet som den dåvarande
sovjetiska krigsmakten planerade för Svensk del.

Frågor enl. nedan är av intresse:

Syfte?
Nyttja svenskt territorium för eget bomblyg alt egen jakt.
Hindra USA att nyttja svenska flygbaser.
Nyttja svenska skärgården för sin egen flotta, då sovjetiska kusten
saknar skärgård..

Önskar gärna kartor...

Blågul får gärna flytta detta ämne till lämpligt forum om jag valt fel forum..
jake the snake
Som liten kul grej kan jag berätta att när MSS övade SIB i norrköping nu i våras så använde dom en sovjetisk militär karta över norrköping. Den var mest detaljerad och hade konstigt nog alla myndigheter och skolor och kyrkor speciellt utmärkta........
Rattara
"Som liten kul grej kan jag berätta att när MSS övade SIB i norrköping nu i våras så använde dom en sovjetisk militär karta över norrköping. " skriver jake the snake.

Varför????
facit
Lite offtopic men min kapten berätta att vid amerikanka invasionen av granada så använde sig amerikanarna av ryska kartor.

En annan grejj som jag hört är när två turister i södra IRAN använde sig av ryska gammla kartor så blev de beslagtagna av mundigheterna i område som saknade karta överhuvudtaget!
111 SSK BAT
Jake:

Så har det varit ända sedan Sovjetunionen föll.

Vi har/hade ryska kartor över Malmö med omnejd.

Sovjet och dess förinnan Ryssland har alltid varit duktiga på att framställa kartor.
SISU
E de nån som vet om man kan köpa dessa kartor ?

Och isåfall var ?

Kan va en kul grej o ha en över sin hemstad .

ph34r.gif
517
Exempel på ryska kartor över sverige kan du se på följande
sidor

http://hem.passagen.se/bergsgard/ryska_kartor.htm
Lt. payne
Jag har sett En rysk karta över Helsingborg. Alla gatunamnen var utsatta men med kyrilliska bokstäver. Undrar hur det skulle ha gått att läsa sig fram med den kartan,

Om det står "Jönköpingsgatan" på en skylt, hur skulle man veta var man är om man bara kan läsa ryska alfabetet?
Gotcha
QUOTE (Lt. payne @ Jul 22 2003, 23:00 )
Jag har sett En rysk karta över Helsingborg. Alla gatunamnen var utsatta men med kyrilliska bokstäver. Undrar hur det skulle ha gått att läsa sig fram med den kartan,

Om det står "Jönköpingsgatan" på en skylt, hur skulle man veta var man är om man bara kan läsa ryska alfabetet?

Tjovars, jag kan i princip svara på det eftersom jag har lurat mig fram i både Kina och Japan där de haft NOLL västerländsk skyltning...det tar lite extra tid, men det går ju - inte minst som man bara vet var man startade och vart man skall...

En udda detalj var/är att nästan ingen därborta som jag lärde känna/träffade hade någon vana i att läsa kartor eller tolka dem mot verkligheten..

"Jag fattar inte hur du gör..!" var en vanlig kommentar..

blink.gif
bushman

har man läst suvoros bok "spetznas" så kunde men läsa at när han hoppade av så var en elektroniks översättnings pryl under utvekling.
där man skrev in vad man ville med kyrilliska bokstäver och fick fram det på exempelvis svenska.
den prylen kan väl i dag köpa för en billig peng på clas olsson.

och den bör ju ha funkat på motsatt håll eller hur?
Wehrwolf
intressant läsning. Säg till om ni hittar en länk till någonstans där man kan köpa en sådan karta
Fraggel
QUOTE (Wehrwolf @ Jul 23 2003, 10:49 )
intressant läsning. Säg till om ni hittar en länk till någonstans där man kan köpa en sådan karta

Kolla på Antikvariat och kartaffärer, vet attjag hittat kartor i affärer som säljer milstuff från gamla WP bla en över P10 (gamla fo44) med värn och övningsterräng utmärkt på ryska...

Finns en affär som säljer sånt skräp i Gamla Stan (Default City), tror att den ligger på stora nyganta halvägs ner mot slussen och statyn bågspännaren på höger sida.

Skall spana lite och återkomma...
ph34r.gif
Utan spaning ingen aning.
Fu Carlsson
QUOTE (bushman @ Jul 23 2003, 06:48 )

har man läst suvoros bok "spetznas" så kunde men läsa at när han hoppade av så var en elektroniks översättnings pryl under utvekling.
där man skrev in vad man ville med kyrilliska bokstäver och fick fram det på exempelvis svenska.
den prylen kan väl i dag köpa för en billig peng på clas olsson.

och den bör ju ha funkat på motsatt håll eller hur?

Det där med översättningar mellan olika språk är intressant. Jänkarna har ett projekt med kodnamn Babylon som är en handburen tal-tolk som kan översätta mellan en mängd olika språk fram och tillbaka. Ser ut som en vanlig handdator ungefär fast mer fältmässigt anpassad. Användes bl a i Afghanistan från April 2002 och framåt av vissa förband.
facit
QUOTE (517 @ Jul 22 2003, 22:22 )
sidor

Najs preview av kartor. Hade dödat för och få tag på kartor över malmo och helsingborg!
mdn
QUOTE (Lt. payne @ Jul 22 2003, 22:00 )

Helt utan några som helst kunskaper i ryska så vågar jag mig på gissningen att namnen är översatta till sina fonetiska motsvarigheter.

Med hjälp av transkriberingsreglerna i "Svenska skrivregler" så lyckades jag översätta första bästa namn i Helsingborgskartan tillbaka till latinska bokstäver. Resultatet blev "TREDGORNSGATAN", misstänkt likt "Trädgårdsgatan". Jag slog upp Trädgårdsgatan i Microsoft Autoroute och där ligger den mycket riktigt på samma plats som den ryska kartan.
softfeel
QUOTE (517 @ Jul 22 2003, 22:22 )
sidor

Är det någon som kan identifiera de rosa och grönfärgade byggnaderna på bilden?

Edit: På Helsingsborgsbilden dvs.
jake the snake
Den stora rosa norr om torget är stadshuset.
Den gröna i öster tror jag är lasarettet. (Född där)
JohanS
Om man ser på kartan över Helsingborg så är där nummer vid objekten.

50 är Helsingborgs största postkontor
69 är Telias gamla kontor
67 tror jag är tingsrätten
1 är rådhuset
56 är stadshuset
68 är rivet nu men jag tror att här låg ett godsmagasin på 80-talet
9 är gamla centralstationen.
8 är Kärnan, en gamalt försvarsverk, en av stadens högsta punkter.
58 är hamnmagasin.

På det övriga är jag inte säker på vad där ligger eller har legat en gång i tiden.
Kartan verkar vara ifrån 80 talet då stadsbilden inte riktig ser ut så här i dagens läge.

Det verkar ju som det är för samhället strategiska punkter som dom märkt ut.

Mycket interessant, man kan ju undra hur dom märkt ut detta. Är det ryska turister som varit lite väl nyfikna tro.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.