Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Var det Saddams mening?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
dxl
Nu börjar det pratas både här och där om att Sadam sitter någonstans och kontrollerar alla små grupper som skjuter och spränker amerikanare.

Även pentagon säger att det är klassisk gerillakrigföring som USA:s trupper utsätts för i Irak (FOX news och tv4 text tv, har säkert nämts i fler medier)

Vad tror ni?
Planerade Sadam det här, att inte "slita ut" sina trupper i öppen konflikt för att köra en variant utav fria kriget?
Bronson
Saddam är utan tvivel en seg jävel, men han borde nog veta att han har ingen chans att få tillbaka makten. Han kommer aldrig mer att kunna härska öppet.

Ordet gerillakrigföring används alltför lätt i denna situation, det verkar närmast som en typisk motståndsrörelses (farligt ord med innebörden att invånarna motsätter sig en ockuperande makt, som fransmännen mot tyskarna) aktiviteter. Löst organiserat.
facit
För att vinna ett sådant här krig måste man som motståndsrörelse minst ha en av två saker, helst båda. 1: Folket med sig, 2: Stöd utifrån (inte stöd i form av demonstrationer utan i form av ammunitionlådor.

Inget av desse krav upfyller motståndet i irak, utan det är splittrat och kommer 1: från saddams gammla trupper 2: många andra utbölingar, typ egyptier, jordanier och andra araber som mest är där för att kämpa mot usa och inte för att kämpa FÖR saddam.

Slut

edit: Det här gäller hur det ser ut o vara idag, det kan mycket väl vara så att om ett tag så ändrar den shiamuslimska majoriteten sig i sin åsikt om usa och då pratar vi heeeelt andra puckar.
dxl
QUOTE (facit @ Jul 22 2003, 16:57 )
Inget av desse krav upfyller motståndet i irak, utan det är splittrat och kommer 1: från saddams gammla trupper

Det är det jag menar.
Tänk om han fortfarande "bossar" över ett par tusen man och det var det han hade tänkt hela tiden.

Och när tillräckligt många jänkare har dött så brukar de ju dra sig ur.
Panzerfaust
jag tror att han är död.
Han är aldelse för fixerad vid är och media, om han leved och va välmående så skulle han figurera ofta i media... inspelingarna som har kommit fram senar tid har varit månader gammla och han har sett annorlund ut.
Jag har inte kännt igen honom på dom senaste.

Han kanske inte är död, men han mår förmodligen inte bra, samma sak gäller bin laden, han ÄR död däremot, det är jag säker på. biggrin.gif
Dom där typerna lever ju på media, det är deras vapen... till sitt folk och att skrämma omvärlden... att dessa två inte figurera i media är ju mer eller minder bevis på att dom inte lever... som jag ser det tjänar dom ingen makt eller folketsstöd på att ligga lågt och inte synas...
ABP
Problemet med att bossa över ett par tusen man är ju att det är svårt att just bossa över nån i irak nu. Hur sker kommunikation och ledning på ett bra sätt? Saddam är på flykt hela tiden då är det svårt att leda över nått. Men skulle saddam bli dödad så skulle nog motståndet tappa suget lite eftersom de då inte längre vet vilka de strider för.
Raptor
Jag tror att de grupper av gerilla krigare som fortfarande finns är Saddams gamla hejdukar. De har kanske torterat och dödat civila så de inser att de inte har en plats i det nya samhället. De är hatade av Irakier och jagade av amerikaner. Deras ända alternativ är att döda jänkare så länge det går.
Fk Bengtsson
Tror nog inte det var Saddams mening, fast han skulle säkert säga det nu för att undvika erkänna sig besegrad. Tycker nog det liknar Fria Kriget. Samma sak som varje vältränad soldat skulle göra, slåss tills det inte går längre.Visst, jänkarna har ockuperat Irak men det betyder ju inte att kriget är slut.
I längden kommer ju inte dessa små grupper av motstånd hålla, men å andra sidan skall man ha i åtanke att de känner sitt land och har säkert i vissa delar av landet stöd för sin sak. Man vet aldrig. Huruvida Saddam är död eller inte låter jag CIA bestämma smile.gif Han är död som diktator i alla fall.....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.