Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flykten från hönsgården...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Dahlberg

Jag såg "Chicken run" häromdan (Ja, jag var lite seg med det, den är ju gjord år 2000).

Det första jag associerade med var att hönsens situation var mycket lik den som judarna hade i koncentrationslägrena under WW2. Man kom även att tänka på grymma fångläger för krigsfångar, typ ”Den stora flykten” med Steve McQueen (Jag läste nånnstans att Chicken run var inspirerad från den)

Om inte hönsen (fångarna) jobbade tillräckligt bra (med att lägga ägg) så blev dom slaktade (arkebuserade).

När en av hönorna (En desperat frihets-längtande fånge) gjorde flyktförsök så kastades hon ner i en låda (isoleringscell/ensamcell), efter att ha jagats av inavlade bastarder till hundar (förmodligen tyska rottweiler)

På morgonen så ställdes alla höns (utmärglade stackare) upp i givakt för att kontrollräknas.

För att bli kvitt "fångarna" och för att öka penninginkomsten så byggde hönsgårds-ägarinnan (oberstgruppenführer), med hjälp av sin man/vaktmästare (rottenführern), en slaktmaskin, där hönsen skulle avrättas på löpande band...

Trots att filmen är engelsk så kommer en amerikansk tupp (styrka) och hjälper hönsen att fly i slutet... Några stackare dog, men lyckan är total när fångarna befriats från lägret...
The_mistaken
Och med detta menas 7.gif 7.gif unsure.gif Det är en bra film men tveka.gif
dxl
Se till att få tag på "grisjakten" med Hasse Alfredsson det är en jävulsk kul "parodi" på tysklands inställningar till judefrågan
Dahlberg
QUOTE (The_mistaken @ Jul 21 2003, 00:50 )
Och med detta menas?

Att man kan tolka alla filmer man ser, precis hur som helst...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.