Help - Search - Members - Calendar
Full Version: US förbandsmärke Vietnam. Vilka är det?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Ragulin
Jag har en flyghjälm (helikopter, tror jag) som enligt donatorn (en gammal kompis) har använts i Vietnam. På hjälmens sidor finns ett spadermärke i svart med ett tigerhuvud i. Är det ngn av alla MÖPar på detta forum som vet vilket förband som använde sig av detta märke? Tacksam för svar!
Myran
airborne cavalry.. mer än så vet jag inte.. 12- något, får se :P (Myran som gissar vilt)
w00t
Airborn cavalery hade väl en gul sköld med ett svart diagonalt streck och ett svart hästhuvud på!? 7.gif Ni vet "we werw soldiers"

stavfel
Mårten
https://www.perscom.army.mil/tagd/tioh/DUI_...SI_COA_page.htm

Orkar man leta igenom denna sida, finner man nog vad man söker...
Protiwa
QUOTE (w00t @ Jul 20 2003, 17:36 )
Airborn cavalery hade väl en gul sköld med ett svart diagonalt streck  och ett svart hästhuvud på!? 7.gif  Ni vet "we werw soldiers"

stavfel

1st Cavalry Division.

Det är för övrigt samma division som anfaller byn i "Apocalypse now"
Protiwa
QUOTE (Ragulin @ Jul 20 2003, 16:23 )
Jag har en flyghjälm (helikopter, tror jag) som enligt donatorn (en gammal kompis) har använts i Vietnam. På hjälmens sidor finns ett spadermärke i svart med ett tigerhuvud i. Är det ngn av alla MÖPar på detta forum som vet vilket förband som använde sig av detta märke? Tacksam för svar!

Du skulle inte kunna ta en bild och lägga in så blir det lite lättare att identifiera....

pansar2.png
nsky_517
observera att han INTE beskriver 1st cavalry's märke, vilket är gul sköld med en svart lutad ribba, på höger sida av ribban är det ett hästhuvud.
eller är det detta du menar??

EDIT:stavar som en kråka...
Protiwa
QUOTE (nsky_517 @ Aug 19 2003, 22:14 )
observera att han INTE beskriver 1st cavalry's märke.

Nej det vet vi. Han söker ett spadermärke i svart med ett tigerhuvud i.

Men "w00t" tog upp det.
Protiwa
Är tigern liknande den här?
Panzerfaust
QUOTE (Ragulin @ Jul 20 2003, 16:23 )

Skall man tro på alla filmer så brukar amerikanska piloter måla sina flyg hjälmar lite hur dom vill, vilket då innebär att det där kan vara något eget påhitt... behöver inte alls vara ett förbandsmärke... Tror inte för den delen att piloterna hadde förbandsmärken på hjälmen... tror inte nån hadde/har det.

EDIT:
trevlig sida med märkena... hittar mycket coola märken där.

EDIT igen:

En bit på rätt väg...
Gorg
Jag vet att jag har sett nån amerikansk krigsfilm där dom har en svart spader på hjälmen, vilken film det var vet jag dock inte, trodde det var We Were Soldiers men när jag snabbkollade på den nu såg jag inget sånt på nån
Ragulin
Tack för engagemanget. Sorry jag inte är mer aktiv att svara, men jag har endast begränsad tillgång till internet för tillfället. Det var ju intressant att höra att piloterna smyckade sina hjälmar med lite vad som helst. Jag var helt övertygad om att det var förbandsmärket som hamnade på hjälmen och jag kollade in länksidan som ngn lade ut här för att försöka hitta märket -till ingen nytta. Annars är hjälmen precis en sådan som Wittman lagt in, fast vit och med visiret svarttonat. spadermärket sitter på vardera sidan om hjälmen, placerat utanpå "öron-kullen" eller vad faen man nu skall kalla det. Tigerns huvud är "en face" och han visar tänderna. Det är bara tigerns huvud på märket, ingen kropp alltså. Det är inte ditmålat, utan det är en klisterdekal. Jag kan tänka mig att det kanske är en sydvietnamesisk flyghjälm, eftersom dessa ofta använde just tigermotivet i sina märken och emblem... Gåtan söker fortfarande sin lösning.... Jag saknar scanner och har ingen digitalkamera, så någon bild lär det inte bli, tyvärr.
Protiwa
Helikopterhjälmarna var oftast gröna, så om din hjälm är vit så skulle jag nog tippa på att hjälmen är pilothjälm till ett jetplan. Kan mycket möjligt vara till en vietnamesisk pilot, då de som du säger använde tigrar i sina symboler.

pansar2.png
Axial
http://www.abledogs.com/NavAir/patches02/052-va196.jpg

http://www.abledogs.com/NavAir/patches05/111-va196.jpg

Är det något som liknar dessa två märken ?
Ragulin
@Axial

Nä, tyvärr. Spadermärket på den övre länken är mest likt i så motto att tigers huvud har ungefär den placeringen i spadret som djävulsskallen har i det aktuella märket. Det finns ingen ring runt spadermärket, utan det sitter rätt på på hjälmen (fan vad svårt. Jag får nog skaffa en digitalkamera ändå då!!) Det är ett ganska stilrent tigerhuvud, ungefär sådant som man ibland kan de på tatueringar (om man nu har den läggningen) och djuret gapar och visar tänderna.... Äsch, det går nog inte att hitta en lösning på det här utan att visa upp hjälmdjävulen!!! Och sedan kanske det ändå är så att det är ett hemmapul av piloten själv. Jag trodde att det här skulle vara en baggis bland alla oss MÖP:ar :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.