QUOTE (Arny @ Jul 23 2003, 17:15 )
Ska rycka in som KB på P4 i januari. Jag undrar vad det finns för olika KB-befattningar och vad dessa innebär? Blev uttagen av Pliktverket som KVM.
Du kan säkert hitta massor av info om du söker på forumet (sökmotor).
Som KB är ditt jobb att vara föregångsman och ledare på plutonen. I praktiken innebär detta att du kommer få vara instruktör (i vilken utsträckning du får vara det beror på dina befäl, samt din kompetens) på kasern, och chef ute i fält.
Du får ett försteg på 5 månader, då du (förhoppningsvis) får lära dig en del av det du behöver kunna innan du ska ta hand om soldaterna. Som KB förväntas det att du kan ta ansvar för
både dig och din egna utrustning och din trupp, som kan vara olika stor beroende på förband, uppgift, befattning etc. Befälen vill att du ska uppträda exemplariskt, för att du ska kunna vara en god förebild för dina soldater.
Hos oss är det så att vi själva får välja ett antal TU-pass som vi känner att vi vill genomföra på respektive pluton, exemelvis fyspass eller utbildning på pansarskott. Man skriver en övningsplan, som ska innehålla tidpunkt, utrustning etc, och den lämnar man i sin tur in till plutonchefen (kapten) för godkännande.
Jag ska vara kvm för ett kompani till hösten och fram till muck, vilket betyder att jag tillhör befälslaget på en SoT-pluton när vi ska utbilda soldaterna, och under fältövningar går jag som C SoT-pluton. Vidare innebär detta att jag som kvm är 3:e i rang på kompaniet, och således blir grupperingschef för kompaniet utifall kompch och hans ställföreträdare inte befinner sig på platsen av någon eller några orsaker.
Min plutonchef sa att det kommer vara perioder då man som KB är lite överflödig, och inte alltid behövs. Då kan det vara så att man har något utbildningspass en måndag, och sedan är man "ledig" fram till onsdagen veckan därpå. Om man vill kan man alltid hjälpa sina kollegor på en annan pluton, som kanske har en större arbetsbörda för tillfället. Ett exempel kan vara om man valt att tillämpa ett stationssystem för en viss övning - vilket kräver extra folk.
Situationen för en KB varierar från förband till förband, och pluton till pluton. Jag vet inte om vi KB på Ingbat/I 19 har det bra eller dåligt jämfört med andra KB, men jag uppfattar det som enbart positivt oftast.
KB-elever är även det främsta rekryteringsunderlaget till YOP och ROP på förbanden. En GB och en KB med likvärdiga omdömen och betyg, konkurrerar sällan på lika villkor eftersom platsen nästan uteslutande går till KB-eleven. Detta betyder dock inte att det är omöjligt för en GB att söka YOP, tvärtom!
Hälsninga, Foxtrot Lima - KVM