Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Luftburen Bataljon
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Sytare
Hejsan. Jag är lite smått nyfiken på den luftburna bataljonen och jag undrar lite över deras insignias och förtjänsttecken.

Pegasus-märket, används det i fält (som livgardets CG) eller är det bara en prydnad till permisuniformen?

Vad är det för orange-rött märke som nummer två från vänster har på axeln?

Är tacksam för svar!
Protiwa
QUOTE (Tollen @ Jul 18 2003, 03:21 )
Vad är det för orange-rött märke som nummer två från vänster har på axeln?

Om jag inte helt misstar mig så är det ett PEKmärke, samma som för Ak fasst detta är för PV-vapen. Det är liksom en explution i märket.

Nedan: Ak-pek
Gerle
Är det ett robot 56 Bill-märke? Svårt att se på bilden men de där rbt 56 märkena har lite rött i sig, precis som märket på bilden.
Fu Kjellberg
Det är ett pekmärke. Håller med Gerle att det ser ut som rbt 56.
IB2
Instämmer till del.

Det är ett PEK-märke, för pvrb. Provet kan dock utföras med både Rbs 55 och Rbs 56. Båda systemen har samma PEK-märke, precis som AK4 och AK5.
The Swede
Ska vi vara riktigt noga så är det INTE ett PEK-märke utan ett specialutbildningstecken för Pv-robot.
PEK står för Pansarskott, Eldhandvapen och Kulspruta och till den kategorin kan vi inte lägga pv-robot.

The Swede pansar2.png
IB2
The Swede är en klok militär.

Klart att det är ett utbildningstecken.
De av oss som tycker om att skjuta Rb 55 bär dock ofta det stiliga märket TOW2, och helst med tillägget "Gunner" som innebär att man skjutit skarp robot med godkänt resultat.

Nu är jag långt från Topic.... slut
Sytare
Okej, man tackar för förklaringarna, men är det ingen som vet om dom verkligen bär Pegasus-märket?
Doyle
QUOTE (Tollen @ Jul 20 2003, 02:49 )
Okej, man tackar för förklaringarna, men är det ingen som vet om dom verkligen bär Pegasus-märket?

Jag såg det där Pegasus-märket i broderad upplaga, men jag kan inte komma på vart det var.
Hm, var det här på forumet?.............hmhmhm *funderar*
De borde ju bära det, eftersom det är deras förbandsmärke.
Sytare
Anledningen till min förvirring är en artikel i Armenytt.

Där saknar soldaterna PEK eller vanligt eldhandvapen, men dom har ändå jägarbågen.
Man ser också klart och tydligt två axlar (en höger, en vänster), men på ingendera sitter det någon Pegasus inte.

Sen när man tittar på deras hemsida så hittar man PVRB-märket (vilket retts ut högre upp i i denna tråd), men inga bågar, och inte heller där bär dom emblemet, som ser ut som en häst-pjäs med vingar från ett schakspel.

Förresten, på vilken axel skall förbandsmärket bäras?
Gotcha
Är inte bilden bara tagen på en hederlig svinar-JPv-grupp då..? Att den sedan satt lite hursomhelst på K3's hemsida är väl en annan sak?
Doyle
QUOTE (Tollen @ Jul 20 2003, 03:13 )

Där saknar soldaterna PEK eller vanligt eldhandvapen, men dom har ändå jägarbågen.
Man ser också klart och tydligt två axlar (en höger, en vänster), men på ingendera sitter det någon Pegasus inte.

Sen när man tittar på deras hemsida så hittar man PVRB-märket (vilket retts ut högre upp i i denna tråd), men inga bågar, och inte heller där bär dom emblemet, som ser ut som en häst-pjäs med vingar från ett schakspel.

1. Man måste inte bära PEK-märket.

2. Anledningen till att ingen av soldaterna bär Pegasus-märket kan vara att de inte har gjort ett "märkesprov" (om K3 nu tillämpar sig av det)

3. Förbandsmärket bärs på vänster axel, 6mm under flaggan.

4. Ta kontakt med denna man så lovar jag att du får ett korrekt svar inom 2 sekunder:

Infomaster
Jens Ramhöj
K3
546 81 Karlsborg
Telefon 0505-45 18 07
E-post jens.ramhoj@k3.mil.se

smile.gif

(Futurum Nobis Est)
Panzerfaust
QUOTE (Doyle @ Jul 20 2003, 10:56 )
QUOTE (Tollen @ Jul 20 2003, 03:13 )

1. Man måste inte bära PEK-märket.

2. Anledningen till att ingen av soldaterna bär Pegasus-märket kan vara att de inte har gjort ett "märkesprov" (om K3 nu tillämpar sig av det)

3. Förbandsmärket bärs på vänster axel, 6mm under flaggan.

4. Ta kontakt med denna man så lovar jag att du får ett korrekt svar inom 2 sekunder:

Infomaster
Jens Ramhöj
K3
546 81 Karlsborg
Telefon 0505-45 18 07
E-post jens.ramhoj@k3.mil.se

smile.gif

(Futurum Nobis Est)

HAHA, skratt retande, mailat han 3 gånger, inte ett svar från gubb fan.
Doyle
QUOTE (Wittman @ Jul 20 2003, 11:00 )

okej, men vänta tills efter semestertid så kommer du få ett svar på 2 sekunder B)
The Swede
QUOTE (Wittman @ Jul 20 2003, 11:00 )

@Wittman.

Det är söndag idag. bong.gif
RANGERTEDDY
HEPP

Märket är som sagt ett Utbildningstecken för RB, som ni har kommit fram till. MAn genomför övningsskjutningar Med RB56(laser) som varierar i svårighet detta tar ett anntal dagar att genomföra. Man blir tilldelad utmärkelser efter sitt skjutresultat i följande ordning: RB-utbtecken, medalj, pengar(har för mig att det rör sig om 500kr)..

Detta märke är endast möjligt att erövra om man tillhör PV-paret, dvs de som är GRGskytt/RBladdare-RBskytt/GRGladdare, därmed har övriga i gruppen INTE detta märke. Därmed är det endast 2 i gruppen som kan erövra märket medaljen och pengarna för PV-RB.

Jag tycker det är ett riktigt cooolt märke!!!

LBB föddes 00/01 då var inte förbandsmärket eller namnet fastställt, vilket det verkar att ha blivit nu. Som jag har förstått det så kommer "schackpjäsen" att bli LBB märke. GRK kommer väll att ha kvar sin Kicking Horse. (mina personliga anntaganden kan ha JÄVLIGT feeeel)

JägarBågen erövras på sedvanligt vis och bäres enligt reglementet..

Bilden ovan: Bilden är inte från en grupp på LBB den är tagen innan första LBB kullen (00/01), och bär därmed inget LBB märke.

Märken lossnar ibland, eller tas av vid övningar, det gjorde i alla fall jag på våran slutövning.

hoppas att detta ger svaren på lite av frågorna

gasmask.gif
fnadde
LBBs insignia 02/03
Klicka på bild nr: 14 Ser ut som pegasus.

Ändrade url, gick inte länka direkt till bild.
Sytare
fnadde, man tackar och bockar.

och till detta forum:

Tack så mycket. Jag anser mig nu ha fått svar på mina frågor, men Wittman, om du får ett svar så får du gärna PM´a mig!

//Tollen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.