Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBU.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Holmberg
jag hade tänkt att gå med i FBU när ja e 15. men min kompis är född i mars o jag i december så han får juh gå med året innan eller räknar dem året?

Vill gärna göra samtidigt som han:D
Myran
du får inte (ganska säker..) gå med förens du är 15, dvs i december. rätta mig om jag har fel! (om det är året eller födelsedatumet man går på.. alltså.. smile.gif) blink.gif
Kulan
Det är födelsedatumet de går efter. Det är jag ganska säker på. I alla fall ska de göra det. men om det sedan efterlevs överallt vet jag ej. Du kan ju fråga om du får gå med tidigare. Man kan ju alltid försöka.
Fågel Fenix
När jag började så var det inget tal på att man skulle ha fyllt. Bara man var 85:a så var det ok. Men sen hörde man ju rykten om att man inte skulle få skjuta....och dom var ju sanna :(

men regler är ju regler.

Sen händer ju samma sak när man fyller 18 = strid... 3.gif

Nilsson borde veta. han har ju koll på det där ungdomsreglemtet eller vad det heter ;)
Badboy
15-årsgränsen är stenhård eftersom det har med försäkringar mm att göra. Därför skulle det vara oerhört olämpligt att rekrytera underåriga ungdomar med tanke på att hela FBU/Hv skulle få en rejäl uppförsbacke om/när media skulle blåsa upp det på löpsedlarna.

15 år är inget man skall tumma på !!

//Magnus B
nilsson
@Fågel Fenix
Tackar för omdömet, men nått ungdomsreglemente finns det inte. Möjligtvis att FBU har satt samman föreskrifter för ungdomsverksamheten. Jag har bara erfarenhet av hemvärnets ungdomsverksamhet, men både Hv och FBU borde ju följa samma riktlinjer för verksamheten. Någon gammal räv som har snorkoll?

@Holmberg
Föreskrifterna säger att ungdom som fyllt 15 år får antagas till försvarets ungdomsverksamhet.
Hos oss tillämpas det så att om du inte fyllt 15, men fyller under året så placeras du i en särskild "introduktionskurs" där du får observera vad de övriga ungdomarna gör, samt vara staben/övningsledningen behjälplig med diverse göra. När du sen fyllt femton så placeras du bland de övriga ungdomarna.
Malaj
QUOTE (nilsson @ Jul 16 2003, 23:26 )
@Holmberg
Föreskrifterna säger att ungdom som fyllt 15 år får antagas till försvarets ungdomsverksamhet.
Hos oss i Perstorp (HvU) tillämpas det så att om du inte fyllt 15, men fyller under året så placeras du i en särskild "introduktionskurs" där du får observera vad de övriga ungdomarna gör, samt vara staben/övningsledningen behjälplig med diverse skitgöra. När du sen fyllt femton så placeras du bland de övriga ungdomarna.

Vi låter de som har någon månad kvar vara med som observatörer, civilklädda förstås. Inga övningar medgivna, men de får en ganska bra bild av vad vi gör. När de sedan är femton har man hunnit bestämma sig.

Något skitgöra sätter vi dem inte på. Det tycker jag är ett jäkla dåligt sätt att rekrytera på.

Rangern.gif
nilsson
QUOTE (Malaj @ Jul 16 2003, 23:31 )
Vi låter de som har någon månad kvar vara med som observatörer, civilklädda förstås. Inga övningar medgivna, men de får en ganska bra bild av vad vi gör. När de sedan är femton har man hunnit bestämma sig.

Något skitgöra sätter vi dem inte på. Det tycker jag är ett jäkla dåligt sätt att rekrytera på.

Rangern.gif

Vi gör precis som ni... å ta det där med "skitgöra" med en nypa salt, det jag menar är typ att sitta och ta emot radioanrop till staben, sköta delar av förplägnadstjänsten, hjälpa till vid materielförflyttningar osv. Sen är de väldigt bra att använda som skademarkörer, eller rentav funktionärer vid vissa enkla övningsmoment.

Det har visat sej att de som kommer till oss innan de fyllt femton är mycket mer intresserade av verksamheten, när de väl fyllt femton och får vara med "på riktigt".
Många av våra övningar genomförs som små "tävlingar" där grupperna "tävlar" mot varandra. Vilket för att sammansvetsningen i grupperna är enorm - de tar verkligen hand om varandra.
Axial
QUOTE (nilsson @ Jul 16 2003, 22:26 )
@Holmberg
Hos oss i Perstorp (HvU) tillämpas det så att om du inte fyllt 15, men fyller under året så placeras du i en särskild "introduktionskurs" där du får observera vad de övriga ungdomarna gör, samt vara staben/övningsledningen behjälplig med diverse skitgöra. När du sen fyllt femton så placeras du bland de övriga ungdomarna.

Ni borde verkligen kontrollera vad föräkringarna säger om det här.

Dessutom är det så, anser jag, att "diverse skitgöra" och "introduktionskurs" som anordnas för de underåriga är planerad och reglerad verksamhet vilket i så fall är belagt med 15-årsgräns.
Enstaka studiebesök vid verksamheten må vara hänt.
nilsson
QUOTE (Axial @ Jul 17 2003, 09:58 )
Ni borde verkligen kontrollera vad föräkringarna säger om det här.

Dessutom är det så, anser jag, att "diverse skitgöra" och "introduktionskurs" som anordnas för de underåriga är planerad och reglerad verksamhet vilket i så fall är belagt med 15-årsgräns.
Enstaka studiebesök vid verksamheten må vara hänt.

Vi släpper bara in ungdomar, som har runt en månad kvar tills de fyller femton, i verksamheten, jag var kanske lite otydlig på den punkten.

Detta gör vi för att MD-gruppens föreskrifter kräver att ungdomarna genomför introduktionsutbildning på cirka 10 timmar innan de kan antas som hemvärnsungdom.
Under denna introduktion ska ungdomen bilda sej en uppfattning om vår verksamhet passar honom/henne och vi ska klara ut om vederbörande håller "måttet" (hämtat ur riktlinjerna).

Under introduktionsutbildningen ska följande moment hållas (hämtat ur riktlinjerna);
- Information om ungdomsutbilding, föreningsverksamhet, organisation mm
- Fylla i ansökningsblankett och ev. kursanmälan till grundkursen
- Grundläggande exercis, bestämmelser för klädsel och övrig utrustning
- Visning av gevär m/96 (mitt tillägg: numera 22.long)
- Minipatrullfälttävlan (karta & kompass, fotmarsch med lånad utr, tillaga mat i enmanskök och fysisk träning)

Eftersom våra träffar är på tre timmar så genomförs introduktionsutbildningen på tre tillfällen, dessa tillfällen kraftsamlas under början av höst- resp vårtermin.

Tillfälle 1 (3 timmar);
- Allmän information om ungdomsverksamheten, ungdomsledare och instruktörer presenterar sig,
information om kamratföreningen och hur ungdomsverksamheten är organisatoriskt uppbyggd.
- Lära känna de övriga ungdomarna i avdelningen.
- Grundläggande exercis.

Tillfälle 2 (3 timmar);
- Fotmarsch på c:a en kilometer, vid målet (skyttestugan) tillagas måltid i enmanskök och
ungdomarna får förevisning på 22.long.
- Obligatoriskt deltagande i avdelningens fysträning denna veckan.

Tillfälle 3 (3 timmar);
- Personligt samtal med ungdomsledaren eller bitr. ungdomsledaren.
- Fylla i ansökningsblankett och ev. kursanmälan till grundkursen
- Ev. mer grundläggande exercis

Efter detta skall ansökan, via ungdomsledaren, lämnas till kompanichefen för underskrift.
Sedan ska den upp till Hv/Friv-avdelningen på gruppen och där behandlas i omgångar.
Denna behandling tar runt en månad. Under denna perioden, medan ansökan behandlas så deltar ungdomen som hjälpreda för övningsledningen/staben.

Eftersom introduktionsutbildningen är föreskriven av gruppen så torde alla försäkringar gälla.
Men jag har ingen snorkoll på försäkringsbiten, för vi har inte behövt använda försäkringen sen jag gick med.
Axial
Nilsson:
då borde ni och md-gruppen prata regler...är det 15 år så är det. Kräver md-gruppen 10 timmars intro så anser jag att den intron får vänta tills ungdomarna fyllt 15 år. Organiserad verksamhet är organiserad verksamhet.
nilsson
QUOTE (Axial @ Jul 18 2003, 01:11 )
Nilsson:
då borde ni och md-gruppen prata regler...är det 15 år så är det. Kräver md-gruppen 10 timmars intro så anser jag att den intron får vänta tills ungdomarna fyllt 15 år. Organiserad verksamhet är organiserad verksamhet.

Det har du fullkomligt rätt i Axial, har aldrig tänkt i de banorna innan.
Det är tänkt att jag och en annan härifrån ska gå ungdomsledarkursen på HvSS till våren.
En bra frågeställning att ha med sej.

Riktlinjerna säger att du måste vara 15 år för att bli antagen, men samtidigt att 10 timmars intro ska vara fullgjort innan antagning. Kan ju förvisso bara vara en ren miss från gruppens sida att inte skriva ut att intron skall genomföras efter ungdomen fyllt 15.

Gillar sånna här tankenötter...
Axial
Eftersom jag ska gå fortsättningskursen för ungdomsledare nästa vecka (v. 330) och även delta i FBU ungdomsledarkonferens till hösten (hade jag tänkt mig iallafall) så kan jag lyfta frågan där.
Och vad som gäller för FBU-ungdom borde ju gälla för Hv-ungdom och vice versa ? Jag kan även lyfta frågan till min md-grupp om det är intressant, fast nu har väl alla semester.
nilsson
QUOTE (Axial @ Jul 18 2003, 02:26 )
Eftersom jag ska gå fortsättningskursen för ungdomsledare nästa vecka (v. 330) och även delta i FBU ungdomsledarkonferens till hösten (hade jag tänkt mig iallafall) så kan jag lyfta frågan där.
Och vad som gäller för FBU-ungdom borde ju gälla för Hv-ungdom och vice versa ? Jag kan även lyfta frågan till min md-grupp om det är intressant, fast nu har väl alla semester.

Lite OT, men finns det även en fortsättningskurs för ungdomsledare?
När jag pratade med HvSS så tolkade jag det som att det bara fanns en kurs.
Eller det kanske är så att FBU har egen ungdomsledarutbildning?

Ta gärna reda på vad kursfolket och vad din md-grupp anser, men du behöver ju inte nämna några namn eller så, så slipper vi interna "stridigheter" mellan grupperna.
Axial
Ja, FBU har egen ungdomsledarutbildning. En grundkurs som går varje år (tror jag) och en fortsättningskurs som går lite då och då. Veckoschemat kan sammanfattas med ett ord "ledarskap", det verkar bli mycket sådant.
jag vurmar mycket för ungdomsverksamheten och jag tror att en förutsättning för att FM ska fortsätta stödja den är att vi följer reglerna mer än noggrannt så om jag tar med mig dessa frågor till mina instanser så kan väl du väcka frågan hos din md-grupp och se vad de säger ?
nilsson
QUOTE (Axial @ Jul 18 2003, 02:41 )
Ja, FBU har egen ungdomsledarutbildning. En grundkurs som går varje år (tror jag) och en fortsättningskurs som går lite då och då. Veckoschemat kan sammanfattas med ett ord "ledarskap", det verkar bli mycket sådant.
jag vurmar mycket för ungdomsverksamheten och jag tror att en förutsättning för att FM ska fortsätta stödja den är att vi följer reglerna mer än noggrannt så om jag tar med mig dessa frågor till mina instanser så kan väl du väcka frågan hos din md-grupp och se vad de säger ?

Va trevligt att även FBU har egna ungdomsledarkurser.
Gäller samma för dem som för ungdomskurserna - att både folk från hemvärnet och FBU är välkomna, för det hade vatt trevligt att få göra en fortsättningskurs om nått år eller så.

Jag vurmar också väldigt mycket för försvarets ungdomsverksamhet, utan den så skulle jag nog inte valt en "karriär" inom hemvärnet/avtalsorg. Jag älskar att hålla på med ungdomar och har inom kyrkan här i byn fått nöjet att arbeta med ungdomsgrupper etc. (och även fått genomgå utbildning i pedagogik och psykologi...)

Japp, kollar du hos dej så kan jag kolla hos mej - dock tror jag att folket är på semester tom augusti, så svar kan nog dröja.

EDIT: Tillägg och stavfel...
Axial
För att få delta i FBU kurser för ungdomsledare måste du vara medlem i FBU och för kurser "för vuxna" måste du ha genomfört GU vilket du borde fixa genom TFU hos FRO.
Fortsättningskursen går inte varje år.
nilsson
QUOTE (Axial @ Jul 18 2003, 02:58 )
För att få delta i FBU kurser för ungdomsledare måste du vara medlem i FBU och för kurser "för vuxna" måste du ha genomfört GU vilket du borde fixa genom TFU hos FRO.
Fortsättningskursen går inte varje år.

Okej, då vet jag hur det ligger till.

Då får man gå å bli medlem i FBU nu också.. så trevligt! =)

Ja, TFUn kommer jag ju att troligtvis genomföra nån gång,
om man inte kan jämka den mot de år jag varit aktiv inom ungdomsverksamheten.

Dock så kan jag inte bli ungdomsledare inom hemvärnet, för då måste man tydligen ha genomfört minst "3-månaders", och sedan vidareutbildning till gruppbefäl.

Och eftersom jag "bara" kommer att genomföra TFUn så är det nog ganska kört...
Axial
Du är placerad i utbildningsreserven, kan du inte söka 3-månaders då ?
Det är inget krav att på att vara ungdomsledare för att få utbilda ungdomar, den som är ansvarig för utbildningen skall dock vara det, med andra ord kan du verka som instruktör inom din ungdomsavdelning.
Har inte FRO ungdomsutbildning fortfarande ? Där borde du ju kunna vara aktiv utan större bekymmer ?
nilsson
QUOTE (Axial @ Jul 18 2003, 03:28 )
Du är placerad i utbildningsreserven, kan du inte söka 3-månaders då ?
Det är inget krav att på att vara ungdomsledare för att få utbilda ungdomar, den som är ansvarig för utbildningen skall dock vara det, med andra ord kan du verka som instruktör inom din ungdomsavdelning.
Har inte FRO ungdomsutbildning fortfarande ? Där borde du ju kunna vara aktiv utan större bekymmer ?

Nu har vi nog gått en hel del OT... :P

Vi fortsätter via PM...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.