QUOTE (Axial @ Jul 17 2003, 09:58 )
Ni borde verkligen kontrollera vad föräkringarna säger om det här.
Dessutom är det så, anser jag, att "diverse skitgöra" och "introduktionskurs" som anordnas för de underåriga är planerad och reglerad verksamhet vilket i så fall är belagt med 15-årsgräns.
Enstaka studiebesök vid verksamheten må vara hänt.
Vi släpper bara in ungdomar, som har runt en månad kvar tills de fyller femton, i verksamheten, jag var kanske lite otydlig på den punkten.
Detta gör vi för att MD-gruppens föreskrifter kräver att ungdomarna genomför introduktionsutbildning på cirka 10 timmar innan de kan antas som hemvärnsungdom.
Under denna introduktion ska ungdomen bilda sej en uppfattning om vår verksamhet passar honom/henne och vi ska klara ut om vederbörande håller "måttet" (hämtat ur riktlinjerna).
Under introduktionsutbildningen ska följande moment hållas (hämtat ur riktlinjerna);
- Information om ungdomsutbilding, föreningsverksamhet, organisation mm
- Fylla i ansökningsblankett och ev. kursanmälan till grundkursen
- Grundläggande exercis, bestämmelser för klädsel och övrig utrustning
- Visning av gevär m/96 (mitt tillägg: numera 22.long)
- Minipatrullfälttävlan (karta & kompass, fotmarsch med lånad utr, tillaga mat i enmanskök och fysisk träning)
Eftersom våra träffar är på tre timmar så genomförs introduktionsutbildningen på tre tillfällen, dessa tillfällen kraftsamlas under början av höst- resp vårtermin.
Tillfälle 1 (3 timmar);
- Allmän information om ungdomsverksamheten, ungdomsledare och instruktörer presenterar sig,
information om kamratföreningen och hur ungdomsverksamheten är organisatoriskt uppbyggd.
- Lära känna de övriga ungdomarna i avdelningen.
- Grundläggande exercis.
Tillfälle 2 (3 timmar);
- Fotmarsch på c:a en kilometer, vid målet (skyttestugan) tillagas måltid i enmanskök och
ungdomarna får förevisning på 22.long.
- Obligatoriskt deltagande i avdelningens fysträning denna veckan.
Tillfälle 3 (3 timmar);
- Personligt samtal med ungdomsledaren eller bitr. ungdomsledaren.
- Fylla i ansökningsblankett och ev. kursanmälan till grundkursen
- Ev. mer grundläggande exercis
Efter detta skall ansökan, via ungdomsledaren, lämnas till kompanichefen för underskrift.
Sedan ska den upp till Hv/Friv-avdelningen på gruppen och där behandlas i omgångar.
Denna behandling tar runt en månad. Under denna perioden, medan ansökan behandlas så deltar ungdomen som hjälpreda för övningsledningen/staben.
Eftersom introduktionsutbildningen är föreskriven av gruppen så torde alla försäkringar gälla.
Men jag har ingen snorkoll på försäkringsbiten, för vi har inte behövt använda försäkringen sen jag gick med.