Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kongo
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Dies irae
Min granne brukar berätta hur det var i Kongo på det glada 60-talet. Då FN-soldater skickades ner och hamnade i regelrätta strider.

Bl.a berättade han att på den tiden inte fanns någon gräns för hur många GRG-skott man fick brassa iväg.
Nu är det 6st i fredstid. Men finns det någon övre gräns i ofred?

Han berättde också att han skjutit grg inomhus för att slå ut en tung ksp och att det fungerade, som han sa"Utan att taket rammlade ner". Dock fick han skicka ut laddaren först ur rummet som saknade fönster.

Med ett leende på läpparna säger han sen till mig "Ksp-n tystnade"

Någon annan som känner någon som var med, historier? rlwhore.gif
IB2
Jodå, jag har fått bläddra i några otäcka fotoalbum...

Den pluton min bekanta ingick i avdelade en fotograf inför strider (lite sjukt, men sant)
Granatgevären användes flitigt till allt den är avsedd för, och en hel del mer.
Doggydriver
Hmmm... Kongo var en jävla skandal egentligen, men men.

"Moralhöjande" åtgärder i lokala byar innebar att med full fart köra igenom byn och från pansarbil skjuta med ksp mot fönster och dörrar på allt man åkte förbi. Därför var det lite känsligt när SSG skulle skickas dit. Kan också finnas en politisk anledning till att den svensk-kontrollerade flygplatsen inte har svenskt väpnat skydd.

Sen hände mycket annat otrevligt, ska snoka lite....

/Källa: Farfar som efter ett helt yrkesliv inom FM träffat måånga Kongo-veteraner.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.