Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sjukvård
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
GA KA
På senare tid har jag med glädje märkt att det har funnits flera trådar om sjv. Vi har tidigare haft ämnet uppe i några intressanta trådar som finns:

http://forum.SoldF.com//i...f=11&t=1971&hl=

http://forum.SoldF.com//i...f=11&t=1653&hl=

http://forum.SoldF.com//i...f=11&t=1779&hl=

http://forum.SoldF.com//i...f=11&t=1916&hl=

http://forum.SoldF.com//i...f=11&t=2112&hl=

Någon som har någon nytt att tillägga? Gått några bra kurser? Nya böcker/reglementen?
Fågel Fenix
När vi ändåså är inne på sjv så vill jag bara ge alla ett bra tips. Ni har säkert fler än ett första förband där hemma ?
Varför inte ha det i väskan (den som ni har till jobbet/skolan etc) så att ni snabbt kan hjälpa till med lite bättre saker än ingenting ? ;)

Själv har jag ett i topplocket på min sklolryggsäck. Och den är alltid med, överallt! horny.gif

Ursäkta om jag rörde till tråden...

Tack för mig!
Bamse
Då jag med glädje har deltagit i dessa trådar får jag väl göra ett inlägg nu med.

Börjar med boktips ....

Wilderness Medical Society, Practical Guidelines for Medical Emergency Care. [I] William W. Forgey (Ed)[B]

Wilderness Medical Society är en stor sammanslutning av sjv-personal med ett intresse för sjv under primitiva förhållande, allt i från sk överlevnadsmedicin till sjukvård under t ex expedition i Alaska.

I denna boken har de fört samman sina rekommendationer kring handlande när du inte har direkt tillgång till vanlig sjukvård. Detta kan vara under en fjällvandring eller också under militära förhållanden.
Boken är bra skriven och täcker mycket trots sitt lilla format men kräver tycker jag en viss kännedom och kunskap om grundläggande sjukvårdstermer och att man redan har de utbildning i Första Hjälpen motsv. Rekommenderas för militära sjukvårdare!

Lite artiklar från WMI:s hemsida, läsvärda!

http://www.nols.edu/wmi/articles/

En annan bra hemsida är denna med mängder av information.

http://www.vnh.org/Providers.html

Dessa två ibland alla dessa rekommenderas, den första för sjv-utbildade personal, den andra för alla.

http://www.vnh.org/EWSurg/EWSTOC.html

http://www.vnh.org/FirstAidForSoldiers/fm2111.html

Bra sida om anatomi...

http://www.gen.umn.edu/faculty_staff/jense...135/webanatomy/

En till om anatomi dock betydlig mer avancerad......

http://www.bartleby.com/107/

Lite frågesport och annan utbildningsstöd

http://www.medtrng.com/index2.html

http://www.medtrng.com/mtrsustain.htm

Är dock gjorda för amerikanska förhållanden men finns vissa som är OK.

Angående alla dessa sidor skulle jag bara vilja säga att som med allt annat på nätet så måste man kritiskt granska informationen och kontrollera den t ex jmf flera källor.
Den mesta informationen ovan är avsedd för amerikansk personal och deras förhållande och kanske inte riktigt passar för oss svenskar.
Bamse
QUOTE (Fågel Fenix @ Jul 15 2003, 22:14 )
När vi ändåså är inne på sjv så vill jag bara ge alla ett bra tips. Ni har säkert fler än ett första förband där hemma ?
Varför inte ha det i väskan (den som ni har till jobbet/skolan etc) så att ni snabbt kan hjälpa till med lite bättre saker än ingenting ? ;)

Själv har jag ett i topplocket på min sklolryggsäck. Och den är alltid med, överallt!  :}

Ursäkta om jag rörde till tråden...

Tack för mig!

Glöm inte att handskar och engångsmask för HLR......
Lämpligen i liten påse som tejpas motsv på Första förbandet.

Och glöm inte att öva och repetera era kunskaper t ex HLR!
GA KA
Jag tycker att WMS Practical Guidelines är bra men att Wilderness Medicine av Forgery är bättre. Har man pengarna så bör man köpa Wilderness Medicine av Auerbach. Boken är på nästan 2000 sidor.

Crossinglatitudes håller kurser i vildmarksmedicin enligt NOLS/WMI ricktlinjer.
SÖS har ordnat en kurs i Vildmarkssjukvård under året.
Även CFB ordnade en Kurs i vildmarkssjukvård i våras.
Det har under året även bildats en Vildmarksmedicinsk Förening
Så även i vårt land händer det lite inom vildmarksjukvård.

Jag antar att du har nya BATLS/BARTS reglementet. Vad tycker du om det? Annars har det kommit mycket bra litteratur om användandet av Ketalar och om vätskersättning. Kul att vi ligger före USA med införandet av RescueFlow.

Hur långt har HV kommit med den nya utbildningen? Har den ändrats sedan förra sommaren? Någon som har gått den?

Bamse: Vill gärna ha svar på PM jag skickade, när du har tid.
Dahlberg
Hur många sjukvårdare finns det här på forumet?
GA KA
Om du läser tidigare trådar så märker du att utbildningsståndpunkten skiljer sig en hel del. Några jobbar även civilt med sjukvård.
Fågel Fenix
Så där nu är detta inlägget borta. Torde vara det som ngn störde sig på..
vissel.gif
GA KA
@FF: Man vinner inte om man har flest inlägg.
Fågel Fenix
QUOTE (GA KA @ Jul 16 2003, 18:16 )
@FF: Man vinner inte om man har flest inlägg.

Hur vinner man då ?
SHite! är detta en tävling ?? blink.gif

ärligt talat så förstår jag inte vad du vill ha fram med ditt inlägg....
Menar du att jag inte har skrivit/skriver om sjukvård eller ?

Men förlåt då! Tyvärr så kan jag inte så mkt om sjukvård. Men det jag kan försökte jag dela med mig av. kanske kunde vara till nytta för ngn ?

Eller är tråden enbart till doktorer ?

Du själv kanske borde fundera på det du exakt skrev ? 7.gif
Lindeberg
Marzocchi var intresserad av sjukvård inför mönstringen och berättade det för psykologen. Eftersom jag också är intresserad av motorsport ville hon försöka få in mig på nåt fordonsliknande, i alla fall som sista utväg. Men då jag inte är intresserad av motorer var det bara en sak som kändes rätt. Jag ville göra lumpen, men så kort tid som möjligt.

När jag av inskrivningsförättaren fick reda på att jag var uttagen som 10 månaders sjukvårdgruppbefäl med inryck i juni förstod jag genast att den för mig obligatoriska F1-tävlingen i Tyskland var hotad. Jag frågade om det fanns möjligthet till ledighet och det fanns det, plus att det var två veckors obligatorisk ledighet på sommaren. Såg mig inte själv som passande GB, men han övertygade mig och jag valde närmsta ort - Eksjö. Hade ingen aning, och frågade inte ens, vad Eksjö-regementet pysslade med.

Inryck i juni, på inkallelseordern stod det att jag skulle ligga på stab/trisskompaniet. Det ändrades dock snabbare än kvickt och jag blev förflyttad till förbindelsekompaniet innan jag fått min namnbricka. Blev iskall och orolig när kompch började prata om att hans kompani byggde bro. Jag såg min sjv-utbildning försvinna och befarade att jag skulle bygga bro i 10 månader. Jag frågade majoren om detta och fick ett mycket skönt svar "Brobyggare behöver också sjukvårdare" smile.gif

GSUn flöt på och jag trivdes under den enklare sjvutb (under GSUn). Tvåveckorsledigheten passade bra med F1-tävlingen, det var bara en dags tjänstledigt som krävdes och beviljades. Det fanns tre sjv-tjänster på kompaniet. En sjv på DB200-plut och en på KB5, SoT-komp hade en kompsjv och tre 7,5-månaders sjv. När vi i slutet av sommaren skulle önska tjänster så sökte jag kompsjv-tjänsten, då detta föreslogs eftersom jag skulle fortsätta med sjukvård civilt. Jag blev placerad på KB5 av en anledning, att jag var den enda som hade körkort. SoT-sjv behövde inget, han var ju Vagnchef. DB200-sjukvårdaren hade behövt körkort, men när han inte hade så kunde man inget annat göra. Jag på KB5 hade en egen sjvtp-bil, en minibuss med sofforna urmonterade.

Veckan är v335. Jag hade fått order att inställa mig på Sjukvårdskolan och anmäla mig till C SjvS. Jag hade lägst nummer av tre sjv på kompaniet och fick därför äran att lämna av. Funderade hela vägen dit på hur jag skulle säga vid avlämnandet, men det var bara att komma in och sätta sig i lektionssalen och berätta att vi var från andra kompaniet. Redan då märkte man hur familjär stämningen var mellan befäl och sjv.
Stämningen på SjvS var klockren. Vi sjv funkade bra ihop och ihop med befälen. Vi lämnade av två eller tre gånger dagligen (beroende på kvällstjänst), övrig tid var vi inte så formella, det gick bra att kalla varandra med förnamn.

Vi lärde oss sjukvårdskedjans uppbyggnad, anatomi, skadelära, BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support), undersökningsschema, HLR (även ledarskapsutb), omhändertagande i fält, nålsättning och mer därtill. Vecka 343 var det en två dygns strapats som var mycket krävande, men oerhört lärorik. Inget man vill ha ogjort precis. Två dagar kan låta tamt om man jämför med överlevnadsövningar på 8-9 dagar som en del verkar ha gjort här, men det räckte så gott med två dygn. Det var i alla fall det fysiskt och psykiskt jobbiga jag varit med om under min utbildning.

Efter 10 veckors Sjv-utb var det dags för tre veckors sjukhuspraktik. Vi var fyra sjv som ville vara i Växjö, men de erbjöd bara tre platser. Givetvis drog undertecknad nitlotten, och fick stanna kvar i Eksjö. Kompsjv på kompaniet fick också praktisera i Eksjö, så jag var inte ensam. De dagar man började vid lunchtid var det ganska trevligt att ha sovmorgon när de andra gick upp, frukost, bädda säng och BRAK. Å andra sidan var det lite sletet de dagar när man kom tillbaka från sjukhuset vid 06.10 och mötte alla när de var på väg till matsalen smile.gif

Efter sjukhuspraktiken skulle jag återgå till plutonen, men de hade några veckor med deras befattningsutbildning (kran, lastbil, KSP osv) så jag höll till på SjvS och hjälpte KompSjv att lära upp 7,5-månaderssoldaterna i sjukvård vilket var givande.

Efter juluppehållet möttes man av beskedet att C SjvS hade förolyckats i en olycka, varpå vi sjv samlades vid SjvS för att prata med varandra. Vi ville visa C SjvS´s fru hur mycket vi uppskattade honom och önskade medverka på begravningen. Vårdläraren SjvS ringde mig under högvakten för att meddela tid och plats, och tiden var den dagen vi var lediga (pga högvaktsträning en dag extra innan juluppehållet). Alltså var jag ledig den dagen och visste inte riktigt om jag skulle inställa mig eller inte. Men, övriga sjv skulle närvara (de hade för övrigt inte en ledig dag) och jag ville inte vara sämre, så jag åkte de 10 milen till Eksjö och medverkade på begravningen, och det är absolut inget jag ångrar idag. C SjvS var värd att visas den uppskattning som vi sjv visade genom att närvara på begravningen.

Kompaniövningar blev till batövningar som blev till slutövning. Befälen på SjvS kom då och då till broläget för att sminka upp någon eller några för att höja min puls något. Jag fick beröm, både direkt och indirekt, och det gjorde mig oerhört sporrad att fortsätta i samma linje. Jag minns mitt sista omhändertagande på slutövningen. Befälen SjvS gav mig en utmaning, tre prio 1-skadade. Det var ett jädra springande hit och dit, men de skadade blev omhändertagna och ivägtransporterade. Jag belönades med ord och ryggdunk från befälen och då kände man sig än mer stolt.

Sista veckan och betygsdelgivning från SjvS. 10 i uppförande, 7 i kunskap och 9 i befattning blev det och jag kände än en gång mycket stolt och berättade för befälen hur bra jag trivts på SjvS.
Något som gjorde mig glad var att min plutch också förstod hur duktig jag var/är, det blev 10-9-8 i betyg på min befattning som sjukvårdare på pluton. Vi var bara tre på plutonen som fick så högt och jag gladdes rejält.

Till hösten läser jag till sjuksköterska och som det känns nu vill jag fortsätta mot ambulanssjukvård. Jag är också sugen på att göra internationell tjänst som sjuksköterska om 5-6 år.

Förlåt förresten för att det blev så långt smile.gif
Bamse
Fågel Fenix: Rekommenderar boken "Hemvärnssjukvårdare", borde kunna gå att skaffa via lokala bokfd. Lite mer om t ex småskador och annat matnyttigt i den, bygger annars på UtbR Sjvman. Lite skit om hvsjv-org odyl men det är bara att bläddra förbi.

Ordergivning Manöver!

Fågel Fenix, Order!!!

Gå genast en kurs i Hjärt och Lungräddning!

Slut! Frågor.... Kan det omöjligen vara!

Med språng...... VERKSTÄLL!!!

GA KA: BARTS/BATLS- handboken är bra men tyvärr lite för mycket " sjukhusvård", skulle vilja ha en prehospital variant.
PHTLS- boken är ju ett måste.

Hemmavid har ambssk börjat använda Ketalar mer regelbundet med bra resultat. Inte speciellt spritt än men det tar sig.

Auerbach:s bok kostar ju bara över 1500:- , är väl inget för någon som jobbar inom vården .... biggrin.gif
Hört mycket bra om den dock.

Någon som gått på ovan nämnda kurser eller FBU:s Sjv kurser?
Lite info i så fall.
GA KA
@Marzocchi: Var beredd på att ssk utbildningen kan vara väldigt tråkig och mycket stillasittande. Man lär sig mycket svammel som saknar all verklighetsförankring. Det som avgör i många fall är kvaliteten på din praktik. När du har praktik gör allt du kan för att se så mycket och passa på att besöka allt. När man är färdig så hinner man inte att besöka rtg, iva, op osv Det underlättar betydligt om man kan förklara för en orolig patient hur tex CT fungerar eller att man vet hur man får upp en svårt sjuk i maskinen. Sist men inte minst så får man inte glömma den största fördelen att vara manlig ssk, nämligen sina kvinnliga klasskamrater. SSK studenter brukar inte spotta i glassen eller vara blyga inför nakna kroppar. Kan man komma närmare sina klasskompisar än att ge inj i låret? wub.gif ;)

Så skolan suger, men klassfesterna är fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif

Angående utbildningarna så se PM Bamse
Lindeberg
Tack för tipsen smile.gif

Känner till det där med att man måste ta för sig (och då syftar jag på praktiken, och inte på flickorna som läser till ssk biggrin.gif). Jag har praktiserat på sjukhus innan lumpen, och då varit med på röntgenundersökningar, gastroskopi, pacemakeroperation, och under militärpraktiken op lårbenhals och en fingerop + rektoskopi.
Bamse
Tänkte göra ett litet tillägg här till alla blivande ssk-stud.

Vid val av skola är ett bra tips att fråga runt om hur mycket praktik man har för det är där man lär sig! Kan skilja sig väldigt mycket mellan olika skolor.

Se även till att sommarjobba som USK så fort ni kan det, ger väldigt mycket gratis.

För mina åsikter om olika skolor så sänd ett PM.

Visst är det så att en utav löneförmånerna är alla kvinnorna för oss män i vården!... biggrin.gif
Fågel Fenix
QUOTE (Bamse @ Jul 16 2003, 22:57 )
Fågel Fenix: Rekommenderar boken "Hemvärnssjukvårdare", borde kunna gå att skaffa via lokala bokfd. Lite mer om t ex småskador och annat matnyttigt i den, bygger annars på UtbR Sjvman. Lite skit om hvsjv-org odyl men det är bara att bläddra förbi.

Ordergivning Manöver!

Fågel Fenix, Order!!!

Gå genast en kurs i Hjärt och Lungräddning!

Slut!  Frågor.... Kan det omöjligen vara! 

Med språng......  VERKSTÄLL!!!

1 Tror inte att jag får ut den som schelten FBU ungdom mad.gif

2 Skall ta upp detta på nästa styrelsemöte och försöka få igenom mer sjvutb under hösten. Vi har haft besök av en HV sjvman som hade lite utb med oss men det var inte mkt..
han kan ju kanske komma tillbaka
;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.