Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Eldledningsradar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
TEN
Finns det någon som vet hur det funkar ?

I så fall har jag ett par frågor 7.gif
Gotcha
Det finns nog ett par här som vet _riktigt_ bra (ex Fk Klinken, mfl), sedan finns det väl ett par som jag hyfsad pejl (ex jag).

Vad undrar du över?
Klinken
QUOTE (TEN @ Jul 14 2003, 12:14 )
Finns det någon som vet hur det funkar ?

I så fall har jag ett par frågor  7.gif

Vad vill du veta? Var iofs ett tag sedan jag höll på med det , men hyfsad koll har jag nog fortfarande dry.gif

Fridens liljor // Fk Klinken
TEN
Kanon! (tråkig ordvits, sorry kunde inte låte bli)

Det finns ju ett gäng olika typer av batterier men jag tänkte främst på följande:

15,2 cm Bofors Kustkanon m/37 tex Batt Tjurkö

7,5cm m/57

12cm ERSTA

Spaningsradarn upptäcker mål
Eldledningsradarn pekar ut mål med bäring och riktning

Vad händer efter det att projektilerna avfyrats?
Följer eldledningsradarn även projektilbanan och gör eventuella korrigeringar direkt i måldata till nästa skott eller fasen funkar det?
Särskilt ERSTA batterierna har ju en rejäl skottvidd och man kan ju knappast målobsa och eldleda optiskt?

I åtminstonde första serien av 7,5 batterierna hade e-platsen periskop, försvann det senare eller 7.gif

(har en känsla av att det blir många frågor)
Klinken
QUOTE (TEN @ Jul 14 2003, 13:44 )
Kanon!  (tråkig ordvits, sorry kunde inte låte bli)

Det finns ju ett gäng olika typer av batterier men jag tänkte främst på följande:

15,2 cm Bofors Kustkanon m/37 tex Batt Tjurkö

7,5cm m/57

12cm ERSTA

Spaningsradarn upptäcker mål
Eldledningsradarn pekar ut mål med bäring och riktning

Vad händer efter det att projektilerna avfyrats?
Följer eldledningsradarn även projektilbanan och gör eventuella korrigeringar direkt i måldata till nästa skott eller fasen funkar det?
Särskilt ERSTA batterierna har ju en rejäl skottvidd och man kan ju knappast målobsa och eldleda optiskt?

I åtminstonde första serien av 7,5 batterierna hade e-platsen periskop, försvann det senare eller   7.gif

(har en känsla av att det blir många frågor)

Efter avfyring mäter man på nedslagen dvs vattenuppkastet....endera med laser eller med radar. Sedan skickar man nya data till pjäserna. Dom enda gångerna man skjuter helt optiskt är när pjäserna skjuter självständigt dvs "reservmetod 5" (förkortas R5).
När det skjuts R5 så gafflar pjäschefen in skotten med hjälp av skjuttabeller. R5 var väldigt uppskattat av pjäsbeväringarna då dom inte behövde befatta sig med fjolliga eldledare. Vid R5 hände det ofta att vi lyckades träffa mitt i målet med den följden att skjutningen fick avbrytas pga sänkt mål.

7.5 serie 1 hade mycket riktigt ett periskop på mätstationen , men det togs bort i senare serier (det kan finnas undantag ).

Hoppas att det var svar på dina frågor.

TEN
Okej, nu börjar det klarna.

Den här laseravståndsmätaren, sitter den för sig eller "samgrupperad" med e-radarn?

Var det inte så att 7,5 batterierna uppgraderades för inte så värst länge sedan med just laser?
För i runda slängar 40 mille per batteri ?
Klinken
QUOTE (TEN @ Jul 14 2003, 13:59 )

Den här laseravståndsmätaren, sitter den för sig eller "samgrupperad" med e-radarn?

Var det inte så att 7,5 batterierna uppgraderades för inte så värst länge sedan med just laser?

Laseravståndsmätaren var inte samgrupperad med radarstationen utan var oftast sidogrupperad några hundra meter.

Kan hända att nått 7.5 serie 3 batteri uppgraderades, men det har jag ingen information om.....jag slutade i KA 95, så det kan ha hänt mellan det och när dom la ner förbanden.

Jag ska kolla i mina pärmar när jag kommer hem ikväll....så kan du få fakta tills du spyr fun_icon_nana.gif

Man börjar ju bli lite gammal till åren så hårdisken har tappat en del info på vägen.... Malajn.gif

TEN
Jag ska kolla i mina pärmar när jag kommer hem ikväll....så kan du få fakta tills du spyr  

Yiiiihaa!!!

Lite parentes:

När Öresundsbron började projekteras så sade FM nej till den tänkta placeringen.
Den skulle inkräkta för mycket batteri Malmös eldområde.
Batteri malmö var då precis moderniserat med laser och annat.
Följden blev att Öresundsbron fick en mer sydlig placering än det var tänkt, detta till mycket dryga kostnader.
Precis när öresundsbron var invigd beslutades det att det fasta kustartilleriet skulle avvecklas.
Så nu finns inget batteri malmö mer och bron blev dyrare till ingen nytta.
jonte72
QUOTE (Fk Klinken @ Jul 14 2003, 15:19 )
QUOTE (TEN @ Jul 14 2003, 13:59 )

Laseravståndsmätaren var inte samgrupperad med radarstationen utan var oftast sidogrupperad några hundra meter.

Kan hända att nått 7.5 serie 3 batteri uppgraderades, men det har jag ingen information om.....jag slutade i KA 95, så det kan ha hänt mellan det och när dom la ner förbanden.

Jag ska kolla i mina pärmar när jag kommer hem ikväll....så kan du få fakta tills du spyr fun_icon_nana.gif

Man börjar ju bli lite gammal till åren så hårdisken har tappat en del info på vägen.... Malajn.gif

Du får gärna berätta mer om hela det fasta kustartilleriet.......

fråga 1. Har varit på batteri OD i Oxelösund 2 ggr, nu undrar jag hur reserveldledningsplatsen fungerade, var tornet för lasern bemmannat - eller sköttes lasern nere i berget.

fråga 2. Var pjästornet i 12/70 batterierna bemannat, eller sköttes det med automatik ner i berget.
Klinken
QUOTE (jonte72 @ Jul 14 2003, 14:42 )
fråga 1. Har varit på batteri OD i Oxelösund 2 ggr, nu undrar jag hur reserveldledningsplatsen fungerade, var tornet för lasern bemmannat - eller sköttes lasern nere i berget.

fråga 2. Var pjästornet i 12/70 batterierna bemannat, eller sköttes det med automatik ner i berget.

Svar JA på båda frågorna.

I tornet på 12/70 satt pjäschefen (chef och sidriktare) och hans höjdriktare. Nere i amdurken satt AO (Ammunitionsofficeren). Laddningen var automatisk från det att AO valde amtyp på sin kontrollpanel nere i amdurken.

12/70 var för övrigt en fröjd att skjuta med.....för att inte tala om hur kul det var att köra svävarna i amdurken wub.gif

Men pjäsvården var däremot inte så festlig.....krävdes hela pjäsbemanningen på stången när man skulle dra eldröret.

111 SSK BAT
Nere i trakten av Anderslöv (skåne) norr Trelleborg finns ett högt torn med någon form av utkiksfönster. Det var tidigare ett skyddsobjekt men inte längre.

Har det något att göra med det KA batteri som fanns i Trelleborg?
Klinken
QUOTE (111 SSK bat @ Jul 14 2003, 21:20 )
Nere i trakten av Anderslöv (skåne) norr Trelleborg finns ett högt torn med någon form av utkiksfönster. Det var tidigare ett skyddsobjekt men inte längre.

Oj....den frågan kan jag inte svara på.....det närmsta batteri jag varit på i den trakten var ERSTA-batteriet i Ystad.

heiho
Kan ha varit ett 20 mm luftvärnstorn, alltså avsett för 20 mm luftvärnskanon, som närskydd.
TEN

Nåt sånt här?
Swed65
Uj vilka minnen denna tråd väcker.. Har dragit KA-mål ett antal gånger. Mäktigt när 12 cm öppnar eld, det dånar bra..

Man var glad att man hade 800 m tross till målet.
Klinken
QUOTE (Swed65 @ Jul 15 2003, 07:34 )
Uj vilka minnen denna tråd väcker.. Har dragit KA-mål ett antal gånger. Mäktigt när 12 cm öppnar eld, det dånar bra..

Man var glad att man hade 800 m tross till målet.

Ohhhh......såg att du låg på KA3 under din värnplikt.
Då måste du ju dragit mål åt ERSTA-batteriet på Asunden......?

Zizka
Hej !
Här kommer mitt första inlägg på forumet.
Tornet som visas på bild är nog med största sannolikhet ett "Teodolittorn".
Dvs eldledning innan radar och laser kom till världen. Dessa grupperades om 3 torn i en
triangel för bäringsmätning till målet.
Flera byggdes senare om till Arte 719.
Swed65
Jepp ett antal gånger.. vi drog mål på östra sidan av Gotland mot ryssen smile.gif
TEN
Hej !
Här kommer mitt första inlägg på forumet.
Tornet som visas på bild är nog med största sannolikhet ett "Teodolittorn".
Dvs eldledning innan radar och laser kom till världen. Dessa grupperades om 3 torn i en
triangel för bäringsmätning till målet.
Flera byggdes senare om till Arte 719.  

100 % Korrekt!
TEN
Gött att KA-grabbarna börjar träda fram biggrin.gif
Gotcha
QUOTE (TEN @ Jul 15 2003, 12:21 )
Gött att KA-grabbarna börjar träda fram biggrin.gif

>>TEN<<

Ksp-skytt på Lv2? Men du verkar kunna en jädra massa om KA, hur kommer det sig?

salute.gif
Klinken
QUOTE (Gotcha @ Jul 15 2003, 13:50 )
QUOTE (TEN @ Jul 15 2003, 12:21 )
Gött att KA-grabbarna börjar träda fram   biggrin.gif

>>TEN<<

Ksp-skytt på Lv2? Men du verkar kunna en jädra massa om KA, hur kommer det sig?

salute.gif

Det undrar faktiskt jag också...... 7.gif
TEN
De undrar jag me ph34r.gif

Var inte speciellt intresserad vid mönstringen.
KA- intresset har dykit upp senare. Speciellt det fasta artilleriet.

Så nu inser man vad man gått miste om dry.gif
Allt skrotas ut och det känns tungt...
111 SSK BAT
QUOTE (TEN @ Jul 15 2003, 07:49 )

Nåt sånt här?

Nej.

Tornet sitter i en mast konstruktion. Ser ut som ett fackverk för en vanlig sändarmast. Längst upp sitter en konliknande konstruktion med ett utkiksfönster.

Masten är uppskattningsvis 25 meter hög. (Kanske mer)
TEN
Börjar lukta PS15 tycker jag.
Vet du hur en sån ser ut?

Kan tyvärr inte lägga ut någon bild, då de PS15 jag sett varit skyddsobjekt, därför har de inte blivit fotograferade.
Maverick
QUOTE (TEN @ Jul 15 2003, 17:31 )

Den masten är ju 70 m hög och har en tunna överst.
Tunnan är inte rund utan avfasad på ena sidan.

Var Mycket HIgh tech på son tid. Men en spion (wennerström) berättade var alla fanns och vipps var de inte lika intressanta längre

Ersatta av PS 870 som äer mer mobil och exaktare mätning i höjdled
Maverick

HUmmm...... *FUNDERAR* PS 15 skall vara nermonterade... Men det finns tydligen Någon några kvar.... Bland annat i östra skåne........
Såg en i går.... Trodde knappt mina ögon....
TEN
HUmmm...... *FUNDERAR* PS 15 skall vara nermonterade... Men det finns tydligen Någon några kvar.... Bland annat i östra skåne........

Det verkar som om de inte kommit så långt med nedmonteringen - har sett flera stycken.

Jo jag vet, rätt långt i från men den har ju ett fönster biggrin.gif
Maverick
QUOTE (TEN @ Jul 15 2003, 19:12 )

Det verkar som om de inte kommit så långt med nedmonteringen - har sett flera stycken.

Jo jag vet, rätt långt i från men den har ju ett fönster biggrin.gif

HUmm... intressant..
Hade för mig attt systemet var totalskriotat och nerlagt wink.gif
MEn den masten jag såg var inte aktiv......

*LE*R är det ett fönster????
HAr bara kikat på dem från marknivå eller på bilder tagna i M0,5+ smile.gif då ör det svårt att avgöra materielvalet wink.gif

HAr en kompis som köpt en gammal radarmast i Skåne.... Ttyp 200 m hög...... Med en liten lgh överst wink.gif
111 SSK BAT
QUOTE (TEN @ Jul 15 2003, 18:31 )

Kan tyvärr inte lägga ut någon bild, då de PS15 jag sett varit skyddsobjekt, därför har de inte blivit fotograferade.

Nope, om jag vetat hur en PS15 såg ut hade jag ju med ganska stor säkerhet kunnat avgöra om de var en sådan. ;)

Men det låter som en sådan faktiskt. Höjden kanske är 70 m... Tunnan är jäkligt bekant iaf. Skyddsobjekt är den iaf inte längre, den saknar skyltar...

En liten fundering. En radarstation går ju rätt enkelt att hitta för en långtradarchaffis eller någon annan. Wennerström måste således avslöjat något helt annat....
TEN
Nja det handlar ju inte bara PS 15, Wennerström avslöjade allt.
Krigsbaser, berghangarer, var lfc, lgc och rrgc fanns belägna, typ hela strilsystemet och en massa annat.
Maverick
QUOTE (111 SSK bat @ Jul 15 2003, 20:04 )
En liten fundering. En radarstation går ju rätt enkelt att hitta för en långtradarchaffis eller någon annan. Wennerström måste således avslöjat något helt annat....

Det var väl så att sovjetiska långtradarchaffisar var inte direkt vanliga på 50 talet wink.gif
Skämt och sido...

Det var inet bara dessa den gode wennerström avslöjade.....
Muppen
QUOTE (Maverick @ Jul 15 2003, 20:04 )
Ersatta av PS 870 som äer mer mobil och exaktare mätning i höjdled

Vad jag vet så är väl PS-870 endast en 2D radar, dvs den kan inte mäta höjd, endast avstånd och bäring.
KalleSWE
Samt att PS15 var en låghöjdsradar, där av masthöjderna.
Har just varit på öland och där står det två PS15 kvar, en vid ölandsödra och en nästan mittpå.
Swed65
PS-15 tornen är inte nedmonterade, försvaret hyr ut tornen till mobiloperatörer för deras mobilantenner bla. Även andra intressenter som behöver en bra placerad mast hyr av försvaret... Vissa master är fortfarande skyddsobjekt..
TEN
Vad jag vet så är väl PS-870 endast en 2D radar, dvs den kan inte mäta höjd, endast avstånd och bäring.

Stämmer det verkligen?

Vad jag vet så ska ju PS-66 orna ska ju utgå nu senast i år.
Var kommer då 860 in i bilden?

Är inte helt hemma på flygradar smile.gif
KD803
PS-870 är enbart 2D.

PS-66 utgår någon gång i närtid. Beror lite på när 860:an som ersätter den kommer på plats.

PS-860 är FVs höghöjdsradarstation.

När 66:an försvunnit kommer det att finnas tre typer av rr i FV:

PS-870 för låghöjd
PS-860 för höghöjd
PS-890 för alla höjder
TEN
PS-870 är enbart 2D.

PS-66 utgår någon gång i närtid. Beror lite på när 860:an som ersätter den kommer på plats.

PS-860 är FVs höghöjdsradarstation.

När 66:an försvunnit kommer det att finnas tre typer av rr i FV:

PS-870 för låghöjd
PS-860 för höghöjd
PS-890 för alla höjder

Tackar för det klargörandet!

Antar att alla varianterna har "pop up" funktion och ser ungefär likadana ut?

Här är iaf en PS860 från F21 hemsida:

Jag måste säga att en PS-66 ser fasen så mycket mäktigare ut B)
fast den är väl relativt lättbekämpad.
Muppen
PS-890 är en flygburen spaningsradar tillverkad av Ericsson (Erieye), och ang. PS-870 så grupperas den bara delvis fortifikationsskyddat, dvs. antennen kan inte sänkas ned.
PS-860 (AN/SPS-48E) är en 3D radar som även sitter på amerikanska hangarfartyg och sverige har tydligen skrivit på ett kontrakt för uppgradering av detta system med ITT Industries
För övrigt så är endast en (vad jag vet) PS-66 i drift...

Edit: fixade nå länkar
Fredriksson
Lyssna på Muppen, han har stenkoll =)
/Patrullchef Fredriksson, låg på StrilSÄK samtidigt som dig.
Muppen
Jo visst har man ju hyffsad koll på just detta, men det är ju inte allt man kan berätta... X|
Roligt att det finns någon fler från min omgång här också smile.gif
Fredriksson
Hysch hysch på dig =)
Maverick
QUOTE (BJE @ Jul 16 2003, 18:26 )
PS-870 är enbart 2D.

Nu är vi säl inne och tassar på områden som är röramat men det får de som har utb på systemet avgöra jag stälelr bara frågan wink.gif

Hur ser man skillnad på en Hkp som flyger sakta och är stor och en båt som kör fort om systemet bara har 2D egenskaper????

Anledningen till frågan ligger i det faktum att jag har för mig att denna radar har prestanda att verka ner till 0 höjd???
Muppen
QUOTE (Maverick @ Jul 19 2003, 20:49 )
Hur ser man skillnad på en Hkp som flyger sakta och är stor och en båt som kör fort om systemet bara har 2D egenskaper????

Svaret är att det gör man inte (om man inte följt målet under en längre tid och kan på så sätt avgöra pga. målets uppträdande) , eventuellt kan man se skillnad om man tittar på rådatan från radarn.

Man kan generellt säga att det är särskilt svårt att upptäcka föremål som rör sig långsamt och på låg höjd, anledningen är att det blir svårt att sortera ut målet från markekon/vågekon (klotter).
Om ett föremål rör sig använder sig radarn av dopplereffekten, dvs frekvensen som radarn sänder med ändras en aning då den reflekteras på ett föremål som rör sig. För att förhindra att man får felaktiga ekon (från saker som står stilla) sorteras därför datan innan den presenteras så att man bara ser föremål som rör sig med en viss hastighet.
rhdf
TV/Laser ingår/ingick i eldledning modell ARTE 719
med dess hjälp kunde man visuellt följa på målet och sedan få avstånd mha Lasern
Det krävdes ganska mycket övning för att hinna "skjuta" på nedslagen kan jag meddela
valiant

Ja, det är riktigt att objektet inte är skyddsobjekt , det betyder däremot inte att
det är helt avecklat. Och ja det är det KA batteri som nämns.

-valiant-
A2Keltainen
QUOTE (Muppen @ Jul 20 2003, 01:32 )
eventuellt kan man se skillnad om man tittar på rådatan från radarn.

Kan du förklara detta mer utförligt? D.v.s. i vilket format är rådatan, hur "rå" är den och hur kan man utläsa/uttyda den i praktiken? Är tydande av rådatan något som det gavs utbildning på?
gpd
Att titta på råvideon innebär att man tittar på signalen från mottagaren före signalbehandling. Analoga radarppi ( apparater äldre än 10-15 år ) brukar ha den här funktionalliteten, men moderna apparaten där bilden visas på en vanlig bildskärm måste signalbehandlas för att få någonting att visa.

I signalbehandlingsstegen så ingår filter för att undertrycka ekon som inte har någon hastighet, regnklutterdämpning, sjöreflexdämpning mm.. Ibland kan man få ut information genom att titta på signalen innan dessa steg för att hitta ekon som plockas bort av filterstegen.
Muppen
Precis som gpd säger så tittar man på obehandlade signaler och kan på så sätt upptäcka t.ex flygplan som använder störsändare m.m.
Vi (som målobservatörer) fick ingen utbildning på att titta på råvideo utan vi målföljer med underlag från behandlade signaler, man har fullt upp med att målfölja ändå.

Om man däremot blir utbildad till störskyddsoperatör eller sitter i t.ex PS-70/90 vagnar så får man utbildning.
C 2.a pjäs
QUOTE (BJE @ Jul 16 2003, 18:26 )
PS-870 för låghöjd
PS-860 för höghöjd
PS-890 för alla höjder

Det här får vi nog sparka igång igen; vad var PS-15 för något? Jag vet hur den ser ut, men vad hade den för uppgift, bemanning osv?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.