PBV_Hansen
Jul 13 2003, 12:30
Hur pass bra är konditionen på dagens hemvärnssoldat?
Hyr mycket orkar vi, kan vi springa 100 m och sen slänga oss i skydd, öppna eld och träffa???
Jag vet själv att min kondition är dålig, hur skall man då göra för att kunna motivera hela gruppen/plutonen att börja motionera. Hur skall man kunna få in det i det civila livet utan att familjen är på en för att det blir för mycket militärt?
Hur gör ni själva?
Fu Bodin
Jul 13 2003, 13:39
Det skiljer sig end del mellan plutonerna, och även grupperna. Och i vissa fall så är de långt ifrån samma nivå som på GU.
Inom Bohus-Dalgruppen så har det kommit in extrapengar för friskvård. Vår pluton funderar på att sponsra dess medlemmar med att betala halva priset på ett gymkort ett år.
Jag tycker det verkar bra, men jag hade hellre sett pengarna läggas på övningar i stället.
kronvrak
Jul 13 2003, 15:08
Att få folk att motionera är svårt!
Ett sätt kan vara att införa ett tävlingsmoment en eller två gånger om året med löpning, styrka/uthållighet, gärna delvis inbakade i militära moment. Man skapar ett mål och även ett sätt att kunna mäta sina egna framsteg.
Man bör gärna även lära ut hur man ska träna också, det är ju inte så himla svårt att förbättra en dålig kondition så att den blir acceptabel men har man inte kunskapen så blir detta ytterligare ett hinder att ta sig över för varje person.
Att dela ut gymkort brukar innebära att det bara är ett fåtal som använder sig av det om man inte tillför någon sorts uppmuntran/piska. Har varit med om att ett företag infört gratis träning och där ingen utnyttjade det som inte redan tidigare tränade.
Honken
Jul 13 2003, 15:32
Få folk att springa en runda för att sedan lägga sig på skjutbanan.
Få de att förstå att det inte blir något bra reslutat om de inte har kondis.
Menige Ryan
Jul 13 2003, 15:58
Maschera, marscher och marschera tycker jag själv är en bra träning, gå längre sträckor i skogen med lastad ryggsäck.
Och då tänker jag på HV.
Fu Bodin
Jul 13 2003, 16:04
Så länge jag själv inte behöver släpas på så är jag inte orolig över min kondition. Den kunde varit bättre, men jag är tjock på något sätt.
De som märker att de inte hänger med brukar fasas ut av sig själva, förhoppningsvis. Men men det finns undantag.
Så länge som medelåldern i vår pluton är under 30 så oroar jag mig inte. Jag tycker att vi ligger bra till förhållande med övriga HV, och för att kanske inte tala om alla befäl på GU.
kronvrak
Jul 13 2003, 17:41
QUOTE (Fu Bodin @ Jul 13 2003, 17:04 )
De som märker att de inte hänger med brukar fasas ut av sig själva, förhoppningsvis. Men men det finns undantag.
Ska man inte försöka behålla så många som möjligt, med lite uppmuntrar och utbildning kan de flesta få mycket bättre kondition så varför inte försöka i alla fall ?
Fu Bodin
Jul 13 2003, 18:05
Ja och nej. Självklart så vill man behålla kompetensrik personal, men då kan man ju göra avsteg. Men krav måste väll man för fan ha, vid "skarpt läge" så behövs stark personal. T.ex. vid eftersök mm..
PBV_Hansen
Jul 13 2003, 18:55
Tackar, många bra förslag. Kom gärna med fler.
Det blir en del bra ideér till kommande övningar...
kronvrak
Jul 13 2003, 19:56
Fu Bodin: Starka och uthålliga människor får man ju om man hjälper dem att träna upp sig. Istället för att sålla ut folk pga att de inte orkar kanske man ska se till att folk fortlöpande tränar bättre vad gäller kondition och styrka.
Fu Bodin
Jul 13 2003, 20:19
jag argumenterar inte emot dig, du har helt rätt. Men så engagerad kanske inte alla insatsplutoner är?!
Senaste övningen som handlade om strapats och spaning avbröt tre personer.
En som hade varit förkyld kände sig orkeslös.
En annan som hade lyft olämpligt på jobbet och klarade inte all packning.
Samt en som hade ont i ryggen på grund av Ra 145 + lite packning. Han var dock 30+ och kortväxt.
Menige Ryan
Jul 13 2003, 21:21
En sak som jag har sett är att man kan inte se sig blind på åldern när det gäller träning eller uthållighet. Det finns fler 40-50 åringar som håller på med långlöpning och gymträning och verkar palla allt. Vad som är lite sorgligt i min mening är att det finns 25-35 åringa som börjar bli lite "soffpotatisar" och midjan växer, blir lite bekväma och klagar om att "ska det verkligen vara nödvändigt" om det är lite fysiskt krävande.
Hoppas ingen tar illa upp eller trampar på nån öm tå
Fågel Fenix
Jul 13 2003, 22:58
Hyr en idrottshall och spela innebandy! Hur kul som helst och det blir vad man gör det till! ;)
Visst det kostar en liten slant men som relativt friskusperson anser jag att det defenitivt är värt pengarna

Vår ungdomsförening (FBU-U) gör detta och uppsluttningen är mkt god...så god att vi var tvunga att skaffa större hall ;)
Vet inte de otränade att ju mer man svettas i fred desto mindre blöder du i krig...eller nåt liknande ??
Glöm inte att sätta upp mål för just DIN träning!
Sedan när det känns jobbigt..upprepa ditt "styrkeord" det kan vara namnet på din fru motsvarande (tex. du tänker minsann inte ge upp och inte komma hem

)
eller riddare elelr ngt annat tjäck som ger lite mer boost till hjärnan och benen. Mitt styrkeord är "FLYGBASJÄGARE" då det är det som jag satsar på under vpl
Lycka till!
PBV_Hansen
Jul 13 2003, 23:05
jag tror att det är viktigt att man är en grupp på 2, 3 eller fler för då har man också grupptrycket på sig att ställa upp samt att dom andra kan hjälpa till och uppmuntra en. Är man ensam och festar sent lördagkväll / eller det regnar / eller höger pekfinger värker ja då kanske man skiter i det.
Richard H
Jul 14 2003, 00:40
I "min" pluton har vi en fast tid varje vecka, då dom som vill, får komma och jogga tillsammans.
Fu Bagarn
Jul 14 2003, 07:05

Vi är en grupp ur ett Hv Komp i Södertörnsgruppen som började med att boka fyshallen på BÖS ( eget initiativ i en grupp ).

Detta föll så väl ut att vi har fått en fast tid varje måndag då vi kör innebandy, fotboll mm i en timme med efterföljande sim "övningar" ( brukar likna någon form av vatten rugby )
Deltagandet sträcker sig nu ut i Bataljonen (

dock inte hela

)
Det som varit/är viktigt är att alla som kommer måste känna att de värkligen är välkomna.
Det är ju tyvärr så att det är för många en ganska hög tröskel att kliva över med att börja träna.
Men jag upplever att det kamratliga grupptryck vi har på varandra fungerar.
Uppfattningar som att den som inte kan fixa milen med full packning på 60min har inget i Hv att göra tycker jag är felaktig,
hjälp den med dålig kondis att hjälpa sig själv. Fys ledare-->

<-- MM (motsträvig motionär)
Adam Wilhelm
Jul 14 2003, 08:39
Tjena Pj.
Visste att du skulle hitta hit.
/Thomas, Bagarns Stf Pc
Dies irae
Jul 26 2003, 13:43
i morgon är det dags för hinderbanan i revinge igen. Som vanligt full fart framåt....
Panzerfaust
Jul 26 2003, 15:45
Uppgiften är ju inte den att det krävs kondis som fsj eller likande, för isåfall hadde inte hemvärnet haft den uppgiten.
QUOTE (Wittman @ Jul 26 2003, 16:45 )
Uppgiften är ju inte den att det krävs kondis som fsj eller likande, för isåfall hadde inte hemvärnet haft den uppgiten.

Håller med.
Med några ytterst få undantag så är hemvärnet bevakningssoldater.
Att springa i skogen för att sedan kasta sig i skydd och öppna eld är nog inget som kommer hända i ett skarpt läge.
Därmed inte sagt att man ska ha en grundkondtion.
Släpa skadade och sådant behövs ju säkerligen men inte mer en till den lilla stugan/kuren som är max hundra meter bort
Raffsec
Jul 27 2003, 10:29
QUOTE (dxl @ Jul 27 2003, 05:51 )
QUOTE (Wittman @ Jul 26 2003, 16:45 )

Håller med.
Med några ytterst få undantag så är hemvärnet bevakningssoldater.
Att springa i skogen för att sedan kasta sig i skydd och öppna eld är nog inget som kommer hända i ett skarpt läge.
Därmed inte sagt att man ska ha en grundkondtion.
Släpa skadade och sådant behövs ju säkerligen men inte mer en till den lilla stugan/kuren som är max hundra meter bort
Hmm ni verkar inte varit med så länge i HV ok jag håller med om att det inte behövs kondis som en elitidrottsman men om ni tror att HV är bara vakta ett förråd ute i stora läskiga skogen så tror ni fel. Numera så har vi ju inte fasta objekt längre utan numera så har vi ju typobjekt samt även när vi hade fasta objekt så blev det ju en hel del röra på sig t.ex patrull, bära skadad på bår, sen så ska man ju ta sig till objektet. Sen för att inte glömma stöd til det civila jag var själv med och släckte när det brann i Tyresta nationalpark.
Fk Bengtsson
Jul 27 2003, 14:40
Jag är övertygad om att bra grundkondition behövs. F-n, folk dör ju som flugor pga för högt blodtryck och kolesterolhalt. Ok, springa i skogen är ju en motivering men hälsan överlag en annan. Hursomhelst tror jag att moroten är bättre än piskan. Samt att tilldela befattning efter motvation och duglighet. Sätt inte maratonlöpare på vakttjänst och soffpotatisar på spaning.
Min åsikt iaf.
Håkan
(Som faktiskt rör på sig

)
QUOTE (Raffsec @ Jul 27 2003, 11:29 )
[Hmm ni verkar inte varit med så länge i HV ok jag håller med om att det inte behövs kondis som en elitidrottsman men om ni tror att HV är bara vakta ett förråd ute i stora läskiga skogen så tror ni fel. Numera så har vi ju inte fasta objekt längre utan numera så har vi ju typobjekt samt även när vi hade fasta objekt så blev det ju en hel del röra på sig t.ex patrull, bära skadad på bår, sen så ska man ju ta sig till objektet. Sen för att inte glömma stöd til det civila jag var själv med och släckte när det brann i Tyresta nationalpark.

Jodå, jag har varit med ett tag...
Och min pluton är en "högprio" insats pluton. (får åka sisu)
Men det är endå inte så jätte långt man behöver ta sig om det skulle bli skarpt läge.
Stöd till samhället är ju en annan sak som jag inte alls tänkte på :P (händer inte så mycket mer en gasutsläpp här i GBG)
Men det är klart ska man hiva sandsäckar eller släcka bränder så krävs det ju mer kondis
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.