Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsman i blåsväder
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
The Swede
Aftonbladet

The Swede
Mattsson
Vad hade han tänkt göra med så mycket sprängdeg, det framkom inte om han hade några tändhattar och en hemvärnsman har väll inte tillgång till sånt heller i fredstid?
nsky_517
varför sammlar vissa på sej egna ammunitons föråd? 200 kilo?! bong.gif
mace
Tja, tillgång och tillgång.
Kan väl alltid råka försvinna några såna under utbildningar.
Tog dom inte en beväring för många år sedan på Kiruna flygplats med mängder av sprängämnen i p-påsen. Var väl en 3-4 kg sprängdeg, några meter krutstubin, lite pentylstubin (lindat runt kroppen) samt sprängkapslar.
Knekt
QUOTE (Mattssonmannen @ Jul 13 2003, 10:11 )
Vad hade han tänkt göra med så mycket sprängdeg, det framkom inte om han hade några tändhattar och en hemvärnsman har väl inte tillgång till sånt heller i fredstid?

det handlar inte om sprängdeg (militär beteckning) utan om civila sprängmedel avsedda för exempelvis bergsprägnning vid vägarbete.

Det är alltså inget han har fått ut från Försvaret.

Edit: fibbelfinger
Axial
Jag vill bara påpeka att jag är oskyldig, bor inte i Gagnef.
Jaså han var hemvärnsman ? Det gjorde de faktiskt inget ståhej alls av i lokalpressen.
OT:
Aftonblaskan kallar Tage Johansson för "utbildare vid hemvärnet i Falun" och det kan man väl säga att han är, det är nämligen dalregementsgruppchefen !
ollevarm
Jag bor i falun och är även jag oskyldig
Wehrwolf
Tycker synd att de lagt ner I 13. För övrigt ännu en knäpp människa. Synd att det går ut över HV också.
PBV_Hansen
Snart nyår ju! Dax att börja samla på sig lite....

7.gif
Mattsson
QUOTE (Knekt @ Jul 13 2003, 12:23 )
QUOTE (Mattssonmannen @ Jul 13 2003, 10:11 )
Vad hade han tänkt göra med så mycket sprängdeg, det framkom inte om han hade några tändhattar och en hemvärnsman har väl inte tillgång till sånt heller i fredstid?

det handlar inte om sprängdeg (militär beteckning) utan om civila sprängmedel avsedda för exempelvis bergsprägnning vid vägarbete.

Det är alltså inget han har fått ut från Försvaret.

Edit: fibbelfinger

Sorry jag skrev fel, ska straffa mig själv med att springa 10km baklänges med ögonbindel
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.