QUOTE (Marzocchi @ Jul 12 2003, 23:23 )
QUOTE (Azan_Gb @ Jul 12 2003, 22:43 )
QUOTE (Marzocchi @ Jul 12 2003, 22:23 )
Sjuksköterskeprogrammet på Växjö universitet here I come!

Har varit antagen sedan sommaren 2002, väldans skönt att få beskedet så tidigt (uppskov pga värnplikt)

Vet du hur man bli en ambulans schufför eller jobba inom ambulansen?
Det tycker jag är ett intressant jobb
Om jag inte helt har missuppfattat allt så måste man från 2006 vara sjuksköterska för att jobba i ambulans. Vet inte om föraren också måste kunna allt som den som vårdar gör.
Varför jag tror det är såhär är att 2006 (eller var det redan 2005?) så försvinner alla delegeringar (alltså tillfälliga tillstånd för amb.sjv att ge syrgas, sätta nålar mm).
Jag har valt sjuksköterskeprogrammet för att få en bred utbildning (som det så fint heter), så kan man ju under resans gång välja vad man ska inrikta sig mot, om man ens ska inrikta sig.
Något riktig svar på din fråga var det kanske inte, men jag gjorde allt jag kunde

Hej..
Måste få citera dig och ge lite mer info då jag till och med har skrivit ett speciallarbete på komvux i detta ämne!
Det är så att redan från 2005 träder socialstyrelsens nya föreskrifter i kraft, det som då händer är att nästan alla (dock inte alla) delegationer på läkemedel kräver minst att man är legetimerad sjuksköterska för att få ge patient.
Dock kommer det inte vara krav på två sjuksköterskor i ambulansen utan kravet blir minst 1, den andra kan fortfarande vara undersköterskeutbildad med ambulanspåbyggnad. Detta eftersom ex. syrgas och några få andra läkmedel + sättande av nålar osv fortfarande kommer att kunna delegeras till undersköterska.
Så i det stora hela kan man säga så här, vill man arbeta inom ambulanssjukvården i framtiden skall man vara utbildad sjuksköterska om man skall ha någon större chans att få arbete. Amb.Sjv finns det mycket gott om och man kommer inte att få brist på dessa.
Då kommer vi till det faktum att jag sökte utbildningen och hoppades på att komma in nu i höst men fick här om dagen svaret att jag hamnat på 17 reservplats på karolinska institiutet och 20 reserv på Ersta i stockholm. Dum som jag var gjorde jag inte en rikssöktning och eftersom jag bara har högskoleprov + arbetslivserfarenhet att säka på så har jag det tufft att komma in här i stockholms området.
Men det är ju både det andra urvalet och reservantagningarna kvar, men att det skulle ramla av 17 personer av 39 antagna låter som att man måste se sig om i stjärnorna efter en plats denna höst, får väl inrikta mig på en plats till våren i stället.
Mvh Björkis