Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Högskola!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Dragonen
Fick besked från VHS igår.
Kom in på mitt andrahandsval: Linköping. Betygen räckte tyvärr ej till för Lund.

Någon här på forumet som har erfarenhet av ingenjörsutbildning på dessa högskolor?
Har läst statistik som säger att utexaminerade från Linköping har högre ingångslön och är mer attraktiva på arbetsmarknaden men man tycker ändå att Lund skulle vara mer internationellt erkänt, eller?

MVH En konfunderad Dragonen
Mats
Blir Linköping för mig också. Maskinteknik, civil.ing. 1:a handsvalet... Vad blir det för dig då dragonen?

PS: Aha, ser att du antagligen sökt anstånd för ett år när du muckar i vår...
Dragonen
Industriell Ekonomi fun_icon_nana.gif

Exakt! Så det blir inte förrän hösten 2004 jag ansluter!
Elfgren
Välkommna till Linköping biggrin.gif
Underbarstad

Tips: www.intermilitaria.com trevlig affär alá mimi militaryshop i Linköping
Lindeberg
Sjuksköterskeprogrammet på Växjö universitet here I come! fun_icon_nana.gif

Har varit antagen sedan sommaren 2002, väldans skönt att få beskedet så tidigt (uppskov pga värnplikt) smile.gif
Azan_Gb
QUOTE (Marzocchi @ Jul 12 2003, 22:23 )
Sjuksköterskeprogrammet på Växjö universitet here I come!  fun_icon_nana.gif

Har varit antagen sedan sommaren 2002, väldans skönt att få beskedet så tidigt (uppskov pga värnplikt) smile.gif

Vet du hur man bli en ambulans schufför eller jobba inom ambulansen?

Det tycker jag är ett intressant jobb
Amfibieslusken
Själv kom jag in på lärarhögskolan i Malmö som engelsklärare eller historielärare på gymnasienivå. Även fristående kurser som Engelska och Statsvetenskap i Lund.
Baan
har inte fått besked.. hm det måste vara illa :P
Lindeberg
QUOTE (Azan_Gb @ Jul 12 2003, 22:43 )
Sjuksköterskeprogrammet på Växjö universitet here I come!  :banana

Om jag inte helt har missuppfattat allt så måste man från 2006 vara sjuksköterska för att jobba i ambulans. Vet inte om föraren också måste kunna allt som den som vårdar gör.

Varför jag tror det är såhär är att 2006 (eller var det redan 2005?) så försvinner alla delegeringar (alltså tillfälliga tillstånd för amb.sjv att ge syrgas, sätta nålar mm).

Jag har valt sjuksköterskeprogrammet för att få en bred utbildning (som det så fint heter), så kan man ju under resans gång välja vad man ska inrikta sig mot, om man ens ska inrikta sig.

Något riktig svar på din fråga var det kanske inte, men jag gjorde allt jag kunde smile.gif
APC-mannen
QUOTE (Dragonen @ Jul 12 2003, 20:06 )
Industriell Ekonomi  fun_icon_nana.gif

Hur många poäng läser ni som läser Ind Ek där då?
Ingbat/I19
QUOTE (APC-mannen @ Jul 13 2003, 03:54 )
QUOTE (Dragonen @ Jul 12 2003, 20:06 )
Industriell Ekonomi  :banana

Troloigtvis 180p eftersom det är ett civing-program, kan vara mer om det är internationell inriktning.
Björkis
QUOTE (Marzocchi @ Jul 12 2003, 23:23 )
QUOTE (Azan_Gb @ Jul 12 2003, 22:43 )
Sjuksköterskeprogrammet på Växjö universitet here I come!  fun_icon_nana.gif

Om jag inte helt har missuppfattat allt så måste man från 2006 vara sjuksköterska för att jobba i ambulans. Vet inte om föraren också måste kunna allt som den som vårdar gör.

Varför jag tror det är såhär är att 2006 (eller var det redan 2005?) så försvinner alla delegeringar (alltså tillfälliga tillstånd för amb.sjv att ge syrgas, sätta nålar mm).

Jag har valt sjuksköterskeprogrammet för att få en bred utbildning (som det så fint heter), så kan man ju under resans gång välja vad man ska inrikta sig mot, om man ens ska inrikta sig.

Något riktig svar på din fråga var det kanske inte, men jag gjorde allt jag kunde smile.gif

Hej..

Måste få citera dig och ge lite mer info då jag till och med har skrivit ett speciallarbete på komvux i detta ämne!

Det är så att redan från 2005 träder socialstyrelsens nya föreskrifter i kraft, det som då händer är att nästan alla (dock inte alla) delegationer på läkemedel kräver minst att man är legetimerad sjuksköterska för att få ge patient.

Dock kommer det inte vara krav på två sjuksköterskor i ambulansen utan kravet blir minst 1, den andra kan fortfarande vara undersköterskeutbildad med ambulanspåbyggnad. Detta eftersom ex. syrgas och några få andra läkmedel + sättande av nålar osv fortfarande kommer att kunna delegeras till undersköterska.

Så i det stora hela kan man säga så här, vill man arbeta inom ambulanssjukvården i framtiden skall man vara utbildad sjuksköterska om man skall ha någon större chans att få arbete. Amb.Sjv finns det mycket gott om och man kommer inte att få brist på dessa.

Då kommer vi till det faktum att jag sökte utbildningen och hoppades på att komma in nu i höst men fick här om dagen svaret att jag hamnat på 17 reservplats på karolinska institiutet och 20 reserv på Ersta i stockholm. Dum som jag var gjorde jag inte en rikssöktning och eftersom jag bara har högskoleprov + arbetslivserfarenhet att säka på så har jag det tufft att komma in här i stockholms området.

Men det är ju både det andra urvalet och reservantagningarna kvar, men att det skulle ramla av 17 personer av 39 antagna låter som att man måste se sig om i stjärnorna efter en plats denna höst, får väl inrikta mig på en plats till våren i stället.

Mvh Björkis HV.gif
Lindeberg
Osis där Björkis, men den som söker kommer in, till slut smile.gif
Sgt1clHansson
Internationella relationer / Freds & konfliktkunskap.
Halmstad Högskola.
Dragonen
[quote=APC-mannen,Jul 13 2003, 03:54 ] [/QUOTE]

[/quote]
Enligt katalogen 180 p. Har hört att man kan komplettera med 40 p efter utbildning så får man även examen som civilekonom!
Var och vad läser du Ing?
Haegg
QUOTE (Marzocchi @ Jul 12 2003, 21:23 )
Sjuksköterskeprogrammet på Växjö universitet here I come!  fun_icon_nana.gif

Har de fått ordning på utbildningen nu? De blev av med examinationsrätten på vårdhögskolan för några årsedan, dock endast under ett år om jag minns rätt. Exakt vilka brister som fanns i utbildningen kommer inte ihåg men jag tror det handlade mer om vetenskapligheten än själva hantverket. Det kanske är intressant för dig att kolla upp det.
Ingbat/I19
Jag läser elektroteknik på KTH

Tagit 39p nu och har en 2p-tenta i mekanik kvar från det här första året, ska väl ta den i augusti.
Krögarn
Jag läser Maskiningenjör i Karlstad.

Har ett år kvar av totalt 3. Ligger numera inga poäng efter och det är härligt.

Är det nån mer som har uppfattning om att högskolor/ universitet har högre svårighetsgrad det första året på en utbildning bara för att gallra?

Sen kan jag ju tipsa om att om man får poäng efter sig så ska man inte vänta med att plugga in dom. Jag har polare som ligger sammanlagt en hel termin efter. Det har dom tänkt att läsa upp efter utbildningen slut. Jag tror att det är bättre att försöka klara det ganska omgånde då det fortfarande finns ganska färskt i skallen.
Ingbat/I19
QUOTE (Krögarn @ Jul 13 2003, 16:44 )
Är det nån mer som har uppfattning om att högskolor/ universitet har högre svårighetsgrad det första året på en utbildning bara för att gallra?

Nä, hos oss blir det svårare.
Första året är ju typ bara matte, ingen problemlösning.
Matten är ju bara ett verktyg, blir mycket svårare när man ställs inför problem och välja rätt verktyg.

Hösten börjar med TETA, teoretisk elektroteknik A, en betydligt mer komplex kurs än nån av dem vi läst första året.
akula
Grattis Mats och Dragonen (och alla andra som kommit in någonstans, eller lyckats med något i största almänhet) välkomna till Linköping, ser ni någon galning som står och häckar dag efter dag vid militär hyllorna på humanistiska biblioteket så är det säkert jag.

Vem vet, kanske vi ses (aktar mig dock för A, B och C husen, alla vet ju att det är I huset som gäller, eller som ingenjörerna brukar säga - Va finns det ett I hus?)
heiho
Skall läsa arbetsvetenskap med inriktning på kompetensutveckling 20+20+20p på Högskolan i Malmö.
Det skall bli kul att börja läsa igen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.