Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Roligt eller osmakligt?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fågel Fenix

Finns flertalet byxor och tröjor på Alienbase.com

Vet faktiskt inte vad jag tycker...Tragiskt roligt på något sätt. Men jag skulle inte kunna bära kläderna, skulle kännas fle gentemot de som var med..
mace
Nog för att det finns mycket som är roligt, men man kan ju inte skämta om allt. dry.gif
J-Star
Smaklöst... onödigt... och humorlöst. dry.gif

/J
Axial
Det här är min typ av humor ! Om det gör mig till en sämre människa så, ja då är det så.
Och ALLT går att skämta om, ALLT, det är tidpunkten som kan behöva väljas med omsorg.
"Det som inte går att skämta om förtjänar heller inte att tas på allvar"
J-Star
Jag har inte sagt att du är en sämre människa... säger bara att jag tycker inte att det där är roligt. smile.gif

/J
mjukis
Såhär 90 år efteråt så känns det väl inte som att det är så osmakligt. Men roligt? Nej då har jag sett roligare tröjtryck.
Doyle
Den tröjan är väl lite i stil med "Treblinka - Class of '45" som dom lurar på "Robinson - Emma"

Not my kind of joke
Fu Carlsson
Respektlöst att skämta om såna saker. Det spelar ingen roll om det var 91 år sedan eller om det var igår. Jag hade själv en släkting som faktiskt var med på Tictanic och som var en av de få som överlevde katastrofen. Har ett minne hemma från henne som varit med på fartyget. Det var en sak hon hade med sig på resan från Sverige och som var den enda ägodel hon lyckades rädda. Den påminner en varje gång man ser den om det som hände.
J-Star
QUOTE (Fu Carlsson @ Jul 11 2003, 11:49 )
Respektlöst att skämta om såna saker. Det spelar ingen roll om det var 91 år sedan eller om det var igår. Jag hade själv en släkting som faktiskt var med på Tictanic och som var en av de få som överlevde katastrofen. Har ett minne hemma från henne som varit med på fartyget. Det var en sak hon hade med sig på resan från Sverige och som var den enda ägodel hon lyckades rädda. Den påminner en varje gång man ser den om det som hände.

Och en stor del av mormors släkt följde med skeppet ned.

/J
Smocken
När kan man skämta om en katarstrofen i tryck? Estonia skämten haglade vecka efter katastrofen, men en sån tröja skulle aldrig vara accebtabel. Har för mig att nån oskriven regel sa 50år? Tja vette fan..Tröjjan var snygg iaf även om inte jag skulle ha på mig den
Runningback
Inget kul alls, även om jag tycker att Ailenbase har tuffa kläder.
Fågel Fenix
QUOTE (Rogge @ Jul 11 2003, 16:38 )
Inget kul alls, även om jag tycker att Ailenbase har tuffa kläder.

Kan bara hålla med. Dom har allt en hel del sjyssta grejer också! smile.gif

Edit.... hur f*n stavas "sjyssta, schysta, justa" ?? alltså snäll, men med fräckare utal blink.gif biggrin.gif
Runningback

Jag är glad över att jag slapp sätta mitt arsel i det 0:gradiga vattnet.

Vad är det för grej då? som hon/du har från Titanic?
Fu Carlsson
QUOTE (Rogge @ Jul 11 2003, 19:05 )

Det är en liten spegel där ramen har kraftiga vattenskador.
mdn
Njaaa..... Lite kul var det allt.

En av mina lärare har en t-shirt med texten "Property of the Alcatraz Swim Team". Den är riktigt rolig.
Sgt Tulo
Vad får man lov att skämta om då? Det finns ju alltid någon som har tragiska minnen till något. Är det antalet berörda som sätter gränsen? Eller mängden tragig i situationen?
Det som möjligen sätter någon slags outalad gräns är väl avståndet till händelsen i tid och/eller rum. Jag skulle t.ex. aldrig drömma om att gå in till grannkäringen och dra ett skämt om någon som får en hjärtinfarkt när hennes gubbe fick en för två dagarsedan, men samma skämt hade förmodligen gjort susen hemma hos mina föräldrar eftersom det är över femton årsedan min farfar dog av en.

Thomas Petersson (ståupp-komikern från Halmstad) höll ett litet föredrag om just detta på en sponsorträff innan en IFK - HBK-match på Gamla Ullevi. Han menade att om han backar på grannens sprillans nya bil så kan han ju inte springa ut och börja garva och klappa grannen på ryggen och säga "Det här var ju en lustig händelse!". Men och han och grannen springer på varandra på stan efter tjugo år (utan att ha setts däremellan) så skulle han mycket väl kunna dra upp det och skämta om det.

Jag håller helt med Axial: "ALLT går att skämta om, ALLT, det är tidpunkten som kan behöva väljas med omsorg."

Edit: Stavning
Adam Wilhelm
En parallell:
Vk2 var inte det minsta roligt men ändå finns det MYCKET roliga komedier om kriget: Dad´s Army, Allo allo...
PBV_Hansen
QUOTE (J-Star @ Jul 11 2003, 07:48 )
Smaklöst... onödigt... och humorlöst. dry.gif

/J

Instämmer angry.gif
Fosk
En del saker ska man nog passa sig för att göra. En nuvarande klasskamrat har berättat en historia om när han gick på högstadiet. Året var 1994 och Estonia hade precis förlist. Hans klass hade hand om cafeterian, och fick därmet välja musik. Någon person var slug nog att välja en låt från lilla sjöjungfrun, nämligen låten "Havet är djupt" med texten "nere på botten, här är det toppen.." osv, givetvis syftande på olyckan.
Tydligen kom det som en komplett överraskning att flertalet personer blev fruktansvärt ledsna och behövde hjälp av kurator osv. Fruktansvärt korkat bong.gif
Gotcha
Väntade nästan på den här tråden, den kom som ett mail i ethern: på WFF-festivalen såg jag att de sålde fotbollströjor med tryck som "43 Stalingrad" och "44 Omaha".

Sedan när jag kom hem till byn (dvs Södermalm) såg jag en d00d iklädd fotbollströja med trycket "KSP 58" - och den rockade i alla fall min värld!!
biggrin.gif
Axial
Jag har faktiskt sett tröjor som nästan faller utanför min smak med:
Runt 1990-91 (måste det ha varit) fanns det "turnétröjor" för Hitler att köpa på marknaderna.
En bild på honom och alla länder han invaderat fanns med som konsertdatum, "England" och "Russia" var märkta med "cancelled" om jag kommer ihåg rätt. Rubriken på tröjan tror jag var "Adolf Hitler World Tour 1939-45"
Fanns även lknande tröja för Saddam Hussein efter första Gulfkriget.
Jag vet att jag i mitt tidigare inlägg sa att allt går att skämta om men jag ska fundera lite på det sedan jag kom ihåg den här tröjan....
Bad Karma
e det ok att skämta om förintelsen också?
J-Star
Det finns tid och plats för allt... men till vissa saker finns det mindre tid och mindre plats.

/J
Bad Karma
o vem bestämmer vad som är passande o inte?
Doyle
omgivningen & sällskapet
J-Star
QUOTE (Doyle @ Jul 14 2003, 13:34 )
omgivningen & sällskapet

What the man said. Det är här som så kallad "Social Kompetens" börjar få betydelse.

/J
Wehrwolf
"Treblinka - Class of '45" var kul för det tillfället. Skulle aldrig gå runt med den. Timing är honörsordet. Hur kul skulle det vara med en t shirt med texten "World trade center base-jumpers" ? Tiden är ovesäntlig. Det finns katastrofer som är ännu äldre, men det är osmakligt att skämta om dem.

Någon hade lagt in en länk till t-shirts that sux eller motsv. Det var roligt.
Skulle inte ha något emot att gå runt med "fat kids are hard to kidnapp"
Panzerfaust
Råka glida in på detta i en annan tråd, så jag fortsätter här.
någon skämtade om Flink dramat vilket jag inte tycker är okej.
Så här ser jag på det hela;
Alla väljer vi våran egna väg, vill man skämta sig igenom livet och allt så visst.
Men man bör respektera andra, och tar nån illa upp så får man ju stå för det man sagt och inte säga:
"vi har snackat om det här med att skämta om tragiska händelser i en annan tråd och vad jag minns så tyckte dom flesta att det var ok att skämta om saker som estonia o liknande så varför inte om Flink?"

Istället för att be om ursäkt på en gång så käftar han emot. DÅ, har man gått för långt, stör sig männsikor på skämt om tragiska händelser eller annat som kan vara stötande så ska man hålla käfften, be om ursäkt.
Inte fan fortsättare man med att dra upp en moral diskussion, nu va det inte sååå extremt för mig, men tänk om jag hadde haft en syster eller något bland lottorna?
Eller om jag varit pojken vars far dog den kvällen.
När det kommer till såna saker och någon säger SLUTA! då gör man det och ber om ursäkt, det är vad jag tycker iaf.

EDIT: Ska bara tillägga att personen i fråga har bett om ursäket så allt är förlåtet wub.gif
TheStroyer
Väldigt hänsynslöst måste jag säga. Snart kommer det väl något liknande där det står WTC 11th Jump Team. Sånna här saker ska man inte skoja om.
Kustkavallerist
VAD är det som är så väldigt roligt med den texten blink.gif ;) unsure.gif ........(JAG vet det historiska om händelsen)
Odeys
QUOTE (Kustkavallerist @ Aug 20 2003, 23:02 )
VAD är det som är så väldigt roligt med den texten blink.gif  ;)  unsure.gif ........(JAG vet det historiska om händelsen)

Jag kan tyvärr inte förklara, men jag tycker sånt är kul -och ja jag skulle mycket väl kunna springa runt med en tröja som det stod WTC base jumpers eller dylikt på... Jag har väl en sjuk humor helt enkelt, det är så jag funkar.

/O.
Panzerfaust
Skönt att fler tycker som jag... kännde mig utmobbad ett tag :(
Vad man skämtar om är ju upptill var och en, det kan vi inte göra så mycket åt, alla har förmdoligen sagt nåt dum eller försökt göra sig roliga på andras bekostnad någongång... men plötsligt gör man bort sig, då är det inte lika kul längre, men står man för det och ber om ursäkt på en gång istället för att dra nåt tjafs om att "skämtar inte du om det eller det? har inte du set den filmen som driver om det eller det?" då gör man vad jag kallar F E L.
JAg har personligen hört skämt om mig eller saker som för mig varit ännuvärre, folk skämtat, och när man sagt att man tagit illa vid sig så har dom skyllt ifrånsig eller argumenterat emot... då... bör man få käfften igen limmad.
obs! inget här alltså!!! uta IRL. så att inge tror att jag anklagar någon här laugh.gif
Atrax
Tja, jag är verkligen helt avtrubbad till sådant, så mig gör det inte så mycket.. sen om jag själv skulle ha på mig det är en annan sak(svaret är nej smile.gif)
Panzerfaust
Tror inte speciell många skulle kunna tänka sig att bära nåt sånt där... kanske nåt så gammalt som titanic...sen har ju även nazister haft den där adolf hitler world tour tröjan... men dom är ju... ja.

Har personligen alldrig sett nån tröja som varit stötande direkt... förutom wolrd tour tröjan, men den va inte speciellt osmaklig. Hadde varit värre om den riktade sig direkt till nazism och/eller utroting eller döden på annat sätt.

Edit: moral pastorn wittman bör ju hålla käfften nu, men han kan inte...
Om det fanns en tröja med churchill world tour eller likande så hadde det ju varit ok, sen att dom också med förde ond bråd död... skulle inte haft betydelse? därför bör ALLT som har med sånt förbjudas helt:)
Metz
jag tycker nästan att det är lite väl osmakligt men den är ju ironiskt kul på nått sätt

håller med om det här med tiden som min numera döde mormor alltid sa "tiden läker ALLA sår"

men

Titanic swim team *1912* inte kul mad.gif
Estonia swim team *1994* inte kul alls mad.gif
Runningback
QUOTE (Fu Carlsson @ Jul 11 2003, 19:54 )
QUOTE (Rogge @ Jul 11 2003, 19:05 )

Det är en liten spegel där ramen har kraftiga vattenskador.

AHa, där ser man, Är den något av värde?
eller kanske mer värd för dig, än för någon sammlare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.