QUOTE (Fågel Fenix @ Jul 10 2003, 23:56 )
Hur mkt klarar sådana där skydd av ?
Klarar "fönstret" splitter ?
vikt ?
mm...
Har uppgifter på det men de har jag ju så klart på ett ställe där jag inte är nu! Kommer "edit" det här inlägget med rätt helt rätt uppgifter men i stor har jag för mig att det är på följande sätt.
Först så ska man komma ihåg att dräkterna utveklas precis som allt annat och de förlorar även sin skyddförmåga efter år av användning. Det som de har på bilden ser i alla fall ut och kunna vara av samma model som de vi har i FM.
Sedan innan jag drar igång så ska jag säga hur man testar dessa dräkter. Man anväder en testmetod som heter V50. Denna metod går ut på att man beskjuter skyddet med cylindriska stål objekt som väger 1,1 gram. Den hastigheten där skyddet tar 50 % av dessa cylindrar sätter man som värde. Som kroppsskyddet 90A V50 450 m/s. Det går om man vill räkna ut hur stora splitter man får från ett objekt och med vilken hastighet de kommer ut med, hur mycket de tappat efter 10 m o.s.v. Man brukar dock säga att dräkten skyddar dig fram och tillbaka, väl frame vid objektet så skulle du lika bra kunna sitta i badbrallor, vilket självklart beror på vad det är som finns där framme, en hgr eller en 250 kg minbomb. Har hört om någon försäljare som åker runt och visar upp dräkten. Han brukar ta och sätt 10 kg sprängdeg på 10 från sig själv där han står i dräkten och smälla av. "You got some REAL power in the swedish explosive" brukar han tydligen säga när han ställer sig upp igen.
BOMBDRÄKTEN (amröjskyddsdräkt som FM benämner den)
Dräktens huvuddel har V50 450m/s. Sedan sätter man en skyddsplatta som skyddar buken och...
..."nerhängande delar" och en bröstplatta som går upp så att den även skyddar halsen, denna plattan är på V50 900m/s.
Hjälmen har V50 500 m/s medan visiret har V50 900 m/s. Så mest skyddad är du på brösten, bålen eftersom där har du plattorna på V50 900 plus dräktens V50 450 m/s under. Dräkten skyddar även mot tryckstötvåg, fall (man kom fram till att många bombtekniker dog inte av explotionen utan när de landade, bröt ofta ryggen) och brand (del klarar den brand men det går även att få av sig dräktens på 5-10 sekunder). Vikten ligger på ca 24 kg och då ska man som amröjare ibland ha med sig en avslagare som säker väger 10 kg om inte mer plus två sandsäckar som tillsammans säker väger 15-20 kg. Med detta ska man gå fran skydd till objektet, en promenad på 100-500 meter. Krävs lite pannben som amröjare ibland oxå
Ska sätta mig och kolla upp värdena så att de stämmer men jag tror de ligger ungefär rätt.
--EDIT------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har kollat upp värdena nu, de som står under edit raden här är de som står i boken.
Skyddsnivå:
Dräkt med skyddsplattor: 920 m/s
Dräkt utan skyddsplattor: 400 m/s
Hjälm: 400 m/s
Visir: 700 m/s
Dräktens vikt: 23,7 kg varav dräkt 19,4 kg, hjälm 4,3 kg
Avslagar vikt: Eldrör 2,9 kg + skivstöd 1,25 kg + lavett 12,4 kg = 16,5 kg för en oladdad avslagare.
--SLUT EDIT-------------------------------------------------------------------------------------------------

EOD