Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bombexpert dödad
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
EOD
Dödad av terrorbomben

Som Amröjar så svider det i hjärtat när man ser sådant här även om killen i detta fall inte var svensk.

EOD blyg.gif (som tar en tyst minut vid datorn)
69:an
Tråkigt att han inte klarade sig.

OT: tycker iofs att det är värre att den enda anledningen till att det finns med som notis/artikel är de spektakulära bilderna.

//C
Fredin
Bilden var inte rolig att se! Usch.. gasmask.gif
Fågel Fenix
Sista bilden är ju ganska otrevlig... ohmy.gif

Undrar vad det var som gjorde att han gick fram istället för att forsla bort den och sen spränga ?

Eller är det något som man inte gör ?

7.gif
/Ovetande..
Elfgren
inte för att bagetalisera men...

som desarmerare tar man en medveten risk, altså tycker jag att dert är värre om en vanlig civil dör ...
Myran
han dog när han utförde sitt jobb, vad han blivit tränad för.. respekt.. R.I.P. :(
1MPJ
Fy fan va illa.

En tyst minut för att hedra mannen...
EOD
Bomtekniker är ju tyvärr ett sådant jobb där man bara gör fel i gång.

Enligt artikeln så hade du rubbat på den ett antal gånger med en bombrobot. Kan tänka mig att man då gjort bedömningen att det inte finns något rubbningsskydd i den, gått fram för att plocka bort den med händerna. Troligen så var det någon form av rubbningsskydd i den som inte utlöst när de rubbade på den med roboten. Man brukar även ta med i beräkningen att det kan vara en tidsutlösning som sätt igång när man rubbar den så efter att man gjort en insatts mot ett objekt (rubbat, skjutit på den eller något annat) så tar man ut en säkerhetstid som man ser till att variera så att man inte skapar ett mönster. I detta fall så ser det ut som om det smäller så fort han tar i väskan så det rör sig troligen om ett rubbningsskydd.

Hade det varit en svensk bombtekniker så hade han säkert rönkat den först, hade de inte kunnat se vad det var så hade de troligen lyft ut den med roboten. I krigsorganisationen så har vi som amröjare inte robot så jag har både en och två gånger gått fram och gjort som denna killen…

…kanske bör göra ett omtag i den taktiken.

EOD
Fredin
QUOTE (Elfgren @ Jul 10 2003, 18:03 )
inte för att bagetalisera men...

som desarmerare tar man en medveten risk, altså tycker jag att dert är värre om en vanlig civil dör ...

öÖÖÖÖö va? människa som människa!! lika hemskt oavsett yrke eller? dumt lät det tycker jag
facit
Shit. usch! Läskigt att också se bilder inann.

Här finns en annan bild innan det hela hände. trots allt sånt skydd, trodde sånt hjälpte.

anledning:"Sorry, dynamic pages in the [IMG] tags are not allowed"http://a1112.g.akamai.net/7/1112/492/03312...p=img&id=370075
Fågel Fenix
Hur mkt klarar sådana där skydd av ?
Klarar "fönstret" splitter ?
vikt ?
mm...
EOD
QUOTE (Fågel Fenix @ Jul 10 2003, 23:56 )
Hur mkt klarar sådana där skydd av ?
Klarar "fönstret" splitter ?
vikt ?
mm...

Har uppgifter på det men de har jag ju så klart på ett ställe där jag inte är nu! Kommer "edit" det här inlägget med rätt helt rätt uppgifter men i stor har jag för mig att det är på följande sätt.

Först så ska man komma ihåg att dräkterna utveklas precis som allt annat och de förlorar även sin skyddförmåga efter år av användning. Det som de har på bilden ser i alla fall ut och kunna vara av samma model som de vi har i FM.

Sedan innan jag drar igång så ska jag säga hur man testar dessa dräkter. Man anväder en testmetod som heter V50. Denna metod går ut på att man beskjuter skyddet med cylindriska stål objekt som väger 1,1 gram. Den hastigheten där skyddet tar 50 % av dessa cylindrar sätter man som värde. Som kroppsskyddet 90A V50 450 m/s. Det går om man vill räkna ut hur stora splitter man får från ett objekt och med vilken hastighet de kommer ut med, hur mycket de tappat efter 10 m o.s.v. Man brukar dock säga att dräkten skyddar dig fram och tillbaka, väl frame vid objektet så skulle du lika bra kunna sitta i badbrallor, vilket självklart beror på vad det är som finns där framme, en hgr eller en 250 kg minbomb. Har hört om någon försäljare som åker runt och visar upp dräkten. Han brukar ta och sätt 10 kg sprängdeg på 10 från sig själv där han står i dräkten och smälla av. "You got some REAL power in the swedish explosive" brukar han tydligen säga när han ställer sig upp igen.

BOMBDRÄKTEN (amröjskyddsdräkt som FM benämner den)

Dräktens huvuddel har V50 450m/s. Sedan sätter man en skyddsplatta som skyddar buken och...
..."nerhängande delar" och en bröstplatta som går upp så att den även skyddar halsen, denna plattan är på V50 900m/s.
Hjälmen har V50 500 m/s medan visiret har V50 900 m/s. Så mest skyddad är du på brösten, bålen eftersom där har du plattorna på V50 900 plus dräktens V50 450 m/s under. Dräkten skyddar även mot tryckstötvåg, fall (man kom fram till att många bombtekniker dog inte av explotionen utan när de landade, bröt ofta ryggen) och brand (del klarar den brand men det går även att få av sig dräktens på 5-10 sekunder). Vikten ligger på ca 24 kg och då ska man som amröjare ibland ha med sig en avslagare som säker väger 10 kg om inte mer plus två sandsäckar som tillsammans säker väger 15-20 kg. Med detta ska man gå fran skydd till objektet, en promenad på 100-500 meter. Krävs lite pannben som amröjare ibland oxå

Ska sätta mig och kolla upp värdena så att de stämmer men jag tror de ligger ungefär rätt.

--EDIT------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har kollat upp värdena nu, de som står under edit raden här är de som står i boken.
Skyddsnivå:
Dräkt med skyddsplattor: 920 m/s
Dräkt utan skyddsplattor: 400 m/s
Hjälm: 400 m/s
Visir: 700 m/s

Dräktens vikt: 23,7 kg varav dräkt 19,4 kg, hjälm 4,3 kg

Avslagar vikt: Eldrör 2,9 kg + skivstöd 1,25 kg + lavett 12,4 kg = 16,5 kg för en oladdad avslagare.
--SLUT EDIT-------------------------------------------------------------------------------------------------

EOD
Fågel Fenix
Fråga EOD

"Avslagare" = någonting man förstör bomben med ? 7.gif
2Sharp
QUOTE (Fågel Fenix @ Jul 11 2003, 12:56 )
Fråga EOD

"Avslagare" = någonting man förstör bomben med ?  7.gif

Man skjuter lämpligt föremål från en liten "kanon", man kan ex: skjuta sand, vatten, stålplugg etc. ex: kan man skjuta av tändröret eller skjuta sönder en tändanordning.
Fågel Fenix
QUOTE (2Sharp @ Jul 11 2003, 14:07 )
QUOTE (Fågel Fenix @ Jul 11 2003, 12:56 )
Fråga EOD

"Avslagare" = någonting man förstör bomben med ?  :huh:

Man skjuter lämpligt föremål från en liten "kanon", man kan ex: skjuta sand, vatten, stålplugg etc. ex: kan man skjuta av tändröret eller skjuta sönder en tändanordning.

Så oftast så förstör man inte bomben utan man gör den "bara" oexploderbar ?

Ja, ni förstår nog ? smile.gif
2Sharp
Jopp!

Här är en bild på en:

"safe rendering" eller "render safe" säger man nog på Enngälska smile.gif

Laddas med en 20mm patron, utan bula, det är alzå drivladdningen.
De jag har sett som används i Sverige ser annorlunda ut, kolla:
http://www.wendel.se/rswa/engineers.htm
Se bild "B".
EOD
@ Fågel Fenix: Utgår från att alla är lika insnöade som en annan när det kommer till amröjtjänst men vi har ju 2sharp som tur är.

Avslagaren skjuter som 2sharp sade sönder objektet. Typ av objekt är avgörande när det kommer till vad man ska ladda med. Är det en trälåda som man bara "vill öppna" kan man skjuta med luft. Har du en tygpåse måste du allt som oftas använda sand för att komma genom tyget.

Svenska avslagaren är inte så fin som den på 2sharps bild, den som han länkat till är den vi använder än idag.

Flyget ska ha en 12 mm avslagare men jag har aldrig sett den.

EOD
Wehrwolf
Tungt som fan att släpa fram fanskapet i bombdräckten är det iaf...
PBV_Hansen
QUOTE (Myran @ Jul 10 2003, 21:55 )
han dog när han utförde sitt jobb, vad han blivit tränad för.. respekt.. R.I.P.  :(

Instämmer, jag håller en tyst minut...........................................salute.gif
Master_of_demons
usch stackare :( det enda positiva är nog att han inte kände nått överhuvudtaget

r.i.p
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.