ur armemuseum
"Ett typiskt logement från mitten av 60-talet. "
http://www.armemuseum.org/frame.htmJag o mina kompisar garvade när vi va på armemuseum och såg det "typiska" rummet från
60 talet. lol
Allt , de blåa lakan sängarna osv såg exact likadant ut som i mitt rum förutom en sak, en gammal radioapparat.
Sgt Tulo
Jul 8 2003, 22:34
Fast vi hade bruna sänglampor och gröna skåp.
Är det någon som vet vad den där bygeln som finns under en del sängar är till?
EDIT: Tillägg...
Jag och några kompisar garvade ganska gott åt det du anmärkte på med när vi var där...
Armémuseumet rockar, jäkligt välgjord utställning...
Johan ES
Jul 8 2003, 22:48
QUOTE (Sgt Tulo @ Jul 8 2003, 23:34 )
Fast vi hade bruna sänglampor och gröna skåp.
Är det någon som vet vad den där bygeln som finns under en del sängar är till?
EDIT: Tillägg...
Om det är en sådan bygel som jag tror finns den där för att stabilisera sängen. De brukar finns på de flesta äldre våningsängar. Jag är långt ifrån säker dock.
/Johan ES
bri_span
Jul 8 2003, 22:51
Nja... de har skrivit fel, om de vänder 6:an åt rätt håll så blir det mer rätt, dvs 90-tal. Det enda felet mot det logementet jag bodde i var att vi hade svarta skåp.
Fin bäddning var det också ;)
Jodå, den där bilden är
mycket välbekant för en annan också...
Logementen måste ju ha sett ut så där i hur många år som helst....
Dahlberg
Jul 9 2003, 00:34
Så jättefint bäddat var det ju inte... man kan inte studsa en enkrona på dessa osträckta bäddar...
Annars så ser det ju precis ut som vilket nutida logement som helst... Man längtar ju till ett, bara man ser bilden... tänk er bara svettiga strumpor, porrblaskor, fjärtar och lukt av fuktigt materiel... man blir nostalgisk...
Ni har ju alla sett filmen "Repmånad", samma logement som överallt annars
Uj Tår i ögat..

Det ser ut precis som när en annan var vpl på det glada 80 -talet
Skitsnack att ni har varit på armémuseumet.
Det är ju jag som ligger och slaggar på den där sängen. Exakt min sovplats på logementet, samma färg på skåpen, samma fula lampor...
Kamratskapen sitter inpyrd i väggarna. Tillsammans med den obeskrivliga doften, ni vet den som alltid dök upp efter en fältvecka.

Blir lite tårögd och får hemlängtan.
QUOTE (facit @ Jul 8 2003, 23:28 )
ur armemuseum
"Ett typiskt logement från mitten av 60-talet. "

ROTFLMAO

94-95 såg de fortfarande ut så där.

/J
Wehrwolf
Jul 9 2003, 10:09
Det ser fortfarande ut så. Tacka fan för det. Varför ändra om det funkar. Underslafen vänster är IG
If it ain´t broken, don´t fix it
Är det ingen mer än jag som bara hade orangea lakan?
Apropå bygeln, så tror jag att den är till för att man ska bryta ryggen när någon har "skojat" till det och tagit bort plankan som madrassen ligger på...
Armémuseum är en upplevelse.
Vi var dit med våra FBU ungdomar härom månaden och lyckades faktiskt slita dem därifrån.
Själv torskade jag när jag kom till ett ställe som såg jävligt hemtrevligt ut. Jag slog mig ner och slappade. Sedan får jag se på en skylt att den var en kopia av en marka från 50-60-70-talet.

Snacka om nostalgitripp.
Och sedan har man döpt om Örlogshemmet i Karlskrona...

(fd

)
Wendisten
Jul 9 2003, 13:32
QUOTE (Mårten @ Jul 9 2003, 11:44 )
Är det ingen mer än jag som bara hade orangea lakan?
Jodå, det var genomgående orange på P2 (jag såg ETT blått lakan då)
Både blå och oranga på F7 -91-92.
JS
fanns några oranga hos oss på K1 (LG -Dragonbat.) 01/02 men vi använde dem aldrig.
Vi fick vid ett tvättbyte ett par oranga lakan
Fanns en sodlat med lite behov av att vara annorlunda som bestämde att han skulle bädda om sin säng med detta... Eftersom han var den enda fick han snabbt lära sig att likformighet var viktigt och fysisk fostran är roligt...
Logementet var kul. Värre var när man lite tidigare gick igenom förrådet som ska vara från VK2. Över hälften av det som låg på hyllorna har man själv använt.
Lindeberg
Jul 9 2003, 17:18
Skåpen i mitt logement 02/03 var tillverkade 1953. Men, lika funktionsdugliga trots åldern.
Både blåa och orange lakan på Ing2 nämnda år (nej, inte -53). Använde bara blått och bäddade sängen mycket fint.
Förresten kan jag inte förstå dem som sover i en annan (oanvänd) säng istället för sin egen, bara för att slippa bädda. Det tog ju några minuter under GSUn, men sen gick det ju bara på en minut att bädda, alltså inget svårt eller tidskrävande.
slut tankar om logement
Vi hade både och i förrådet, fick oranga först men alla bytte till blåa. Sängarna såg mer bäddade ut med blåa lakan. De oranga var ljusa. och när solen sken så såg man tydligare veck i de oranga lakan. Så man kom mycket lättare undan vad gäller säng bäddning med blåa lakan!
Amfibieslusken
Jul 9 2003, 21:20
På KA2 ( på rosenholm ) var det genomgående gråa skåp, oranga lampor och oranga sängkläder med några undantag för blåa och sängarna var inte staplade ovanpå varandra. På kungsholmen var det lika mycket gråa som bruna skåp och det var friskt blandat av blåa och oranga sängkläder och oranga lampor. Sängarna var staplade på höjden. Men vi var fan bättre på att bädda än armémuéets personal.
Lindeberg
Jul 9 2003, 21:37
Över- eller underslaf?
Hade över, och tyckte det var perfekt när man skulle bädda, rätt höjd alltså. Bra också med nattduksbord (skåpet). Underslafen hade ju fördelen att man kunde ligga och kika på alla "MUCK datum", "Eksjös sista riktiga MUCK datum", "Linekes grisar bodde här", "Eddie Meduza RIP" etc.
Överslaf är det som gäller alltså
Under Gsu:n hade jag underslaf men efter det bytte vi rum och jag fick överslaf. Överslaf suger duktigt fett! Min säng knakade så otroligt, jag försökte med allt, papper i hålen osv slutade med att jag gick å la mig i de tomma sängarna.
Lindeberg
Jul 9 2003, 21:50
Knakade gjorde min säng också, men det är ju bara charmigt

Hade överslaf under GSUn och ville absolut inte ha under när vi skulle byta logement. Lyckan var med mig och jag gick och lade mig överst
så här ska det se ut

-->
Logement
Dahlberg
Jul 9 2003, 22:11
Överslaf är ju lungt bäst, och det är ju "nattduksbordet" på skåpet som väger tungt... Det är dessutom kul när mobilen ligger på skåpet, utan ljud, bara vibratorn, och så får man ett mess. Då låter det ganska mycket... låter som om nånn drar några riktiga snarkningar eller avger rump-gas... allt annat än diskret alltså...
Och på morgonen när alla har satt sina mobiler, med vibrator, på ringning samtidigt, så blir det ett riktigt liv i skåpen. Man vaknar garanterat...
Fler som varit med om detta fenomen!?
Nifelhel
Jul 9 2003, 22:16
QUOTE (Dahlberg @ Jul 9 2003, 23:11 )
Överslaf är ju lungt bäst, och det är ju "nattduksbordet" på skåpet som väger tungt... Det är dessutom kul när mobilen ligger på skåpet, utan ljud, bara vibratorn, och så får man ett mess. Då låter det ganska mycket... låter som om nånn drar några riktiga snarkningar eller avger rump-gas... allt annat än diskret alltså...
Och på morgonen när alla har satt sina mobiler, med vibrator, på ringning samtidigt, så blir det ett riktigt liv i skåpen. Man vaknar garanterat...
Fler som varit med om detta fenomen!?
Näe vi hade en reveljsignal varje morgon. Mobiler med vibrator var inte så vanligt då...

----------------------------------------------------------------------------------------
Vi hade bruna och gråa skåp, gråa sängar med antingen blått överkast eller äckeloranget. Har för övrigt ett äckeloranget överkast liggandes i min soffa...

Perfekt när John Blund kommer och klappar till en med sin slägga...

EDIT: glömde den äckeloranga sänglampan...
Överslaf, brun lampa, orange bäddutrustning och grått skåp. Same shit, different färg.
Eller när några sticker ut och super på nån "ledigkväll - lökignästadag" osså vaknar man kl 03 av att man blir fast tejpad med alla sorters tejp som finns
Jämför med en bild från Ka3 1996!
(Vykort på SoldF)
Hur lyckas fm med att göra så trevliga boningar?
QUOTE (facit @ Jul 9 2003, 22:40 )
Under Gsu:n hade jag underslaf men efter det bytte vi rum och jag fick överslaf. Överslaf suger duktigt fett! Min säng knakade så otroligt, jag försökte med allt, papper i hålen osv slutade med att jag gick å la mig i de tomma sängarna.
Jaha du, ni de slöa jävlarna i Log 219. Gjorde väl allt för att göra så lite som möjligt. Ni skulle ha varit mer som 220. Upp Klockan 06.00, skälla lite på de som sover, äta, tillbaks för att göra en riktigt ordentlig städning av Log. Slutligen är alla uppställda med putsade kängor. Fast jag tappade räkningen om hur många gånger Bingo fick anmärkning på rakningen.
Hade också en säng som gnisslade. Du skiftade position på armen.
Sängen gnisslade.
Du vände på dej.
Killen under dig vaknade.
Du skulle gå upp.
Logementet vaknade.
Dra ut benen på sängen nästa gång. Gnisslade knappt efteråt när jag kom på det.
Fast det var bara MIN överslaf honken, de andras gnisslade inte alls likadant, alla gnällde tillochmed på mig ibland och bille under mig kunde inte sova!
PS! Befälen! Sa alltid att vårat rum var BÄSt! (vi hade juh mamma bille som städa:)
Lindeberg
Jan 25 2004, 15:48
Hedrade hufvudstaden med ett besök igår. Hade en dryg timme över, och tänkte eventuellt besöka Armémuseum. Gjorde detta dock aldrig, då jag misstänkte att jag inte kunde slita mig därifrån när jag väl kommit in.
Kanske skulle sett till att "missa sista tåget hem" så man kunde traska runt på museet i dag istället
Men museet står väl kvar ett par år till?...
APC-mannen
Jan 25 2004, 19:47
Pallarna på bilden känner jag dock inte igen. De enda logementspallar jag sett har varit utan ryggstöd.
Gusten
Jan 25 2004, 22:24
Minnen.... Vaknar tisdag morgon (dagen efter inryck) att en idi.. hrm, sergeant står och drar med en pinne över min sänggavel, RRRRRRR, kl: 4:33 ca och K1:s marsch tränger igenom mitt yrvakna sinne. Håller med om att överslaf är det som är mest funkis. Ovandelen på skåpen användes flitigt: liten lampa, brillerna, vattenflaska, freestyle etc. Jag visste inte ens om att det fanns orange färgade lakan, mina var blåa. Det enda som var orange var läslampan. /Gusten
Sillen
Jan 25 2004, 23:02
Hehe. Nu har jag ju inte gjort lumpen, men vi blev inkvarterade på ett regemente i Skövde (vet inte om det var P4 eller T2), och det såg precis ut sådär! Fasen vad kul det var att bo där hela handbollslaget. Dock så kunde inte alla sköta sig. Det var en yngre kille från ett annat lag som tafsade på en kvinnlig officer, som sedan jagade ifatt honom och gav honom en rejäl utskällning.
Hade overslaf, bruna skap vid fotandan. Mobilen hangde pa sangkanten, CD-spelaren instoppad under bottenhyllan i mitt hogra skap.
Hur vanligt ar det, forresten, att man far ett helt skap var?
QUOTE (Torak @ Jan 26 2004, 00:14 )
Hur vanligt ar det, forresten, att man far ett helt skap var?
Torak,
Hur länge fick du tjänstgöra och ha ett helt skåp, Två skåpshalvor?? Hade du det hela din tjänstgöring som blev....avbruten...???
DP
bushman
Jan 26 2004, 01:45
QUOTE (Ful @ Jul 9 2003, 22:21 )
Eller när några sticker ut och super på nån "ledigkväll - lökignästadag" osså vaknar man kl 03 av att man blir fast tejpad med alla sorters tejp som finns

annars var vattenballongen ett kul trick också.
fyll en balong med vatten, lägg den i en hård sovande soldats säng.
ta fram en knapp/säkerhetsnål, stick hål på ballongen genom madrassen.....
kul fältlekar var att minera kockarnas tältöppning med fylld "bájamaja".
kockar är inte världens snabbaste varelser ut i eldställning.
så vid eldöverfall fick man kul stunder, oftast var det vår PB som fick bajspucken.
Jo, vi hade alla ett helt skap var. Och ja, min tjanstgoring blev avbruten, an sen?
EDIT: egentligen fick vi ett och ett halvt skap var; vi fick en skapshalva (eller om det till och med var tva, men tror det var en) i kallaren ocksa for kompletterande utrustning som snodrakt och sant.
Vikström
Jan 26 2004, 05:41
efter vissa omflyttningar (KB fick bo på vinden :P ) så sov dom flesta på min pluton i egen säng och alla hade 1½ skåp var. Det halva användes som "civilskåp". Vi hade dessutom lyxen att bo i en helt nyrenoverad kasern men i stort såg/ser det ut som på bilden med ändringar för orangea filtöverdrag och beiga-lampor modell kass.
Lt. Payne
Jan 26 2004, 07:52
Bygeln under överslafen var ett perfekt vapen mot snarkning.
När killen i överslafen började dra timmerstockar över ett plåttak då slog man bygeln allt vad man kunde i hans träskiva, med resultatet att han inom en sekund
stod upp i sängen och trodde att tredje världskiget kommit.
Lindeberg
Jan 26 2004, 08:39
Logementet på bilden stämmer mycket bra med "mitt" logement under vpl. Enda som faller bort är den där pallen/stolen som syns i bild.
Logementet på bilden stämmer mycket väl överens med vårt boende på LV6, 01/02... Man blir ju dock lite avundsjuk på att dom har färg på sina stolar...
Bellum
Jan 26 2004, 09:29
Jaha, då var det officiellt då. Det enda som hänt mellan 1960 talet och 1990 talet är att rekryterna lärt sig att bädda ordentligt.
Vi hade en stackars soldat som fick ut orange täcke under GU. Befälen vägrade dock accaptera att han fått det av förrådet, utan hävdade att han var någon slags fritänkare. Den stackars soldaten var tvungen att gömma täcket varje morgon under en veckas tid för att inte riskera att hela logementet belönades med fysik...
...Går än idag och undrar om befälen faktiskt inte visste om att de fanns oranga täcken eller om dom bara fått för sig att dom inte gillade karln i fråga.
Vikström
Jan 26 2004, 11:55
ja den där bygel dj*vln... tror att fan själv jobbade på FMV vid anskaffningen, den är ju bara bra att göra sig eller andra illa på
109 Eken
Jan 26 2004, 19:43
Ahhh...många sköna minnen som kommer tillbaka. vi hade bruna sängar, bruna lampor, grå skåp och blå sängkläder.
Jag hade överslaf. det är bra.
Mindre kul var när logementets värste snarkare dessutom blev förkyld!
Och han hade slafen under mig....

det vibrerade tamejfan i plywoodbotten på sängen
Men lite kamratuppfostran i all vänlighet löser allt...till o med snarkningar!
Som en vis man en gån sa: De e lumpen! (Percy Nilegård)
QUOTE (109 Eken @ Jan 26 2004, 19:43 )
Men lite kamratuppfostran i all vänlighet löser allt...till o med snarkningar!
Som en vis man en gån sa: De e lumpen! (Percy Nilegård)
Handduk och tvål?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.