Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hälsodeklaration till mönstring
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Maximus
Fick mitt brev från pliktveker om mönstringen biggrin.gif
När jag börja titta på hälso saken börja jag fundera lite. När jag var liten hade jag epilepsi, som tur var har detta vuxit bort sen ca 10 år. Min fråga är då är det värt att nämna detta i hälsodeklarationen??
Vet att dom är ganska hårda med sjukdomar och sånt på undersökning och man vill ju inte få dålig tjänst pga en sjukdom som man hade för 10 år sedan.
Så vad säger ni??
nilsson
QUOTE (Maximus @ Jul 7 2003, 22:45 )
Fick mitt brev från pliktveker om mönstringen  biggrin.gif
När jag börja titta på hälso saken börja jag fundera lite. När jag var liten  hade jag epilepsi, som tur var  har detta vuxit bort sen ca 10 år. Min fråga är då är det värt att nämna detta i hälsodeklarationen??
Vet att dom är ganska  hårda med sjukdomar och sånt på undersökning och man vill ju inte få dålig tjänst pga en sjukdom som man hade för 10 år sedan.
Så vad säger ni??

Jag tycker som så att du ska ange att du har haft epilepsi, men samtidigt ha ett läkarintyg på att du varit fri från det i 10 år.
Trident
Ja det bästa du kan göra är att vara ärlig... lycka till..
Panzerfaust
av min erfarenhet så vara INTE ärlighet längst... risken (om den finns, är ingen läkar expert) är ju att det kommer tillbaka, men om dina läkare kan garantera att det inte kommer tillbaka finns det ingen anledning att säga det till pliktverket... för är man helt frisk så är man.
Jag hadde blås ljud på hjärtat. Så jag ifkc bara bli vakt även fast värdena va tillräkliga för vilken tjänst som helst... men han sa att risken va för stor...

hadde ju varit frisk från det i 12 år... men icke. Hjärt fel va alltid hjärt fel... sen att jag idrottade och löpte regelbundet verkar dom inte bry sig om:(
Wehrwolf
Med tanke på att du KAN bli en fara för dina kamrater är det nog bäst att bita i det berömda äpplet och vara ärlig. Du har ju ett ansvar för dina kamrater, trots alt. Jag har haft en kompis som har epilepsi och det, kombinerat med tunga fordon eller lätta vapen, kan bli rätt så blodigt om det går åt H-E. Lycka till ändå
nilsson
QUOTE (Wittman @ Jul 8 2003, 17:52 )
av min erfarenhet så vara INTE ärlighet längst... risken (om den finns, är ingen läkar expert) är ju att det kommer tillbaka, men om dina läkare kan garantera att det inte kommer tillbaka finns det ingen anledning att säga det till pliktverket... för är man helt frisk så är man.
Jag hadde blås ljud på hjärtat. Så jag ifkc bara bli vakt även fast värdena va tillräkliga för vilken tjänst som helst... men han sa att risken va för stor...

hadde ju varit frisk från det i 12 år... men icke. Hjärt fel va alltid hjärt fel... sen att jag idrottade och löpte regelbundet verkar dom inte bry sig om:(

Tack, ännu ett inlägg av dej där du slänger ur dej en massa dynga, ärlighet varar längst - i alla lägen!

Precis som du skriver är du ingen expert inom medicin, och då kanske du inte ska rekommendera grabben att medvetet ljuga för Pliktverket. Trots allt så har Pliktverket kompetenta läkare som troligtvis kan avgöra vilken befattning grabben är lämpad för. Men som sagt - låt Pliktverkets läkare göra den bedömningen! angry.gif
Maximus
Men saken är den att min epilepsi har vuxit bort!! Jag är frisk från den sjukdomen sedan ca 10 år tillbaka. Och då är frågan är det värt att sgäa något?? lr ska man säga något och fixa läkar intyg på att man är 100% frisk
Wehrwolf
Det låter vettigast. Skaffa läkarintyg med stämpel i pannan (grade "A" meat) och snacka med dem på pliktverket.
Du skulle ju kunna ringa dem och fråga "åt en kompis"
Det är ju jävligt tufft allt ihop, men om du är fullt frisk borde det gå att skaffa intyg. Jag vet för liteom sjukdommen för att säga mer.
Var ärlig. Även om det kanske inte alltid bär frukt är det rätt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.