Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Iran provsköt långdistansrobot som kan nå Israel
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Isgubbe
Detta är ur en artikel i Svenska Dagbladet som vi säkert kommer att få se mer av i nyhetsmedia framöver på ett eller annat sätt.

Iran provsköt långdistansrobot
Irans utrikesdepartement meddelade på måndagen att landet genomfört en provskjutning av en långdistansrobot med en räckvidd som kan nå Israel.
Långdistansroboten, Shabad-3, testades första gången 1998 och har en räckvidd på 130 mil. Den bygger på nordkoreansk teknik, men har förbättrats med rysk teknik.
UD-talesmannen Hamid Reza Asefi sade att testet utgjorde ett "slutprov" för raketen.
Rapporten om provskjutningen sammanfaller med att chefen för FN:s atomenergiorgan IAEA, Mohamed ElBaradei, på onsdag väntas till Iran. Huvudfrågan rör Irans kärnkraftsprogram.

USA anklagar Iran för att försöka utveckla egna kärnvapen, något Teheran förnekar.

Teheran TT-Reuters

Länk till reuters artikel

*edit lagt till länk
SSN
men snacka om att provskjuta vid fel tillfälle....... mad.gif
Eddie
QUOTE (SSN @ Jul 7 2003, 13:47 )

ja det var ju inte det bästa dom kunde göra
Nifelhel
Jag tror definitivt att Iran har baktankar med roboten. Det skall bli intressant och se hur Israel reagerar/agerar. Dem blåste ju bort kärnkraftverk, under uppbyggnad, åt h-vete i Irak i mitten av 80-talet. Fast det förneka dem i viss mån. Får vi se ny bombräder nu tro? Eller kommer kommer Usa att fortsätta sitt "tagande" av mellan östern? ph34r.gif
dxl
QUOTE (SSN @ Jul 7 2003, 13:47 )

upprepar och mad.gif mad.gif

vad ska man säga egentligen.
Det som skulle ligga snäppet över i dumhets trappan skulle väl vara om Nord-Korea testade en robot som kunde nå Havaii (hur stavas det egentligen)
jonte72
QUOTE (Nifelhel @ Jul 8 2003, 02:56 )
Jag tror definitivt att Iran har baktankar med roboten. Det skall bli intressant och se hur Israel reagerar/agerar. Dem blåste ju bort kärnkraftverk, under uppbyggnad, åt h-vete i Irak i mitten av 80-talet. Fast det förneka dem i viss mån. Får vi se ny bombräder nu tro? Eller kommer kommer Usa att fortsätta sitt "tagande" av mellan östern? ph34r.gif

Förnekar.....De hade en berättelse om det på Israeliska försvarets officiella hemsida för något år sedan.
Azan_Gb
Jag har också läst det någonstans.

Men USA kommer att få ett helvete om dem attackerar Iran.

För det första så skiljer sig irans militär mycket från iraks militär.
I irak så hatade folket Saddam , dem ville bli av med honom till vilket pris som helst. Så är det inte i iran.

Iran stödjer måga Gerrilla org. som Hezbollah, hamas, jihad med flera och dem blir absolut inte glada om iran blir attackerad.

Iran har allmänn värnplikt , t.o.m kvinnorna gör lumpen där ( Såg en liten film klipp på en irans kanal om lumpen för kvinorna i iran, dem hade roliga uniformer och dem såg grymma ut på SIB).

Iran och ryssland har en mycket bra kontakt med varann, ryssland är ekonomiskt beroende av iran. Iran köper mycketvapen med mera från ryssland.

Men jag tycker att dem borde bli färdiga i irak innan dem ger sig på iran eller nordkorea.
J-Star
Det kan mycket väl vara rätt tillfälle att göra sådant där. De på Nordkorea. Ingen som helst tvekan om att landet är beväpnat med både det ena och det andra. Och hur behandlas de av USA? Med silkesvantar.

USA visste ed stor sannolikhet att Irak inte hade något att sätta emot... därför var det relativt säkert att gå in där. Men Iran har inte fått pisk av USA tidigare. De är fortfarande beväpnade och kan förmodligen bitas hårdare än Irak. Då kan det vara idé för Iran att köra "Kolla vad stor kuk vi har"-taktik.

/J
1MPJ
Nordkorea gjorde ju en mängd provsprängningar med diverse skit nu i dagarna.
Enligt sydkorea lägger de ju undan en massa uran från kärnkraftverken för att kunna bygga några A bomber motsvarande.
GC1

det där är ingen hemlighet alls däremot så kan man nog säga att världens främsta demokrati har haft lite olika syn på ingrepp i mellersta östern, då man efter den israeliska räden mot kärnanläggningen protesterade... annat ljud i skällan idag.

en av piloterna som genomförde räden var den israeliske översten som dog i columbia-kraschen
Azan_Gb
QUOTE (GC1 @ Jul 10 2003, 16:17 )
Jag tror definitivt att Iran har baktankar med roboten. Det skall bli intressant och se hur Israel reagerar/agerar. Dem blåste ju bort kärnkraftverk, under uppbyggnad, åt h-vete i Irak i mitten av 80-talet. Fast det förneka dem i viss mån. Får vi se ny bombräder nu tro? Eller kommer kommer Usa att fortsätta sitt "tagande" av mellan östern?   ph34r.gif

det där är ingen hemlighet alls däremot så kan man nog säga att världens främsta demokrati har haft lite olika syn på ingrepp i mellersta östern, då man efter den israeliska räden mot kärnanläggningen protesterade... annat ljud i skällan idag.

en av piloterna som genomförde räden var den israeliske översten som dog i columbia-kraschen

Att attackera ett kärnkraft verk är jävligt fegt tycker jag.

Hoppas bara iran accepterar allt som Fn vill göra, inspektionen och sånt.
Så slipper vi ett nutt krig.
Tror inte dem har kärnvapen.

Usas Största misstag var att låta George W Bush bli president
Dobberman
QUOTE (Azan_Gb @ Jul 10 2003, 15:22 )
Att attackera ett kärnkraft verk är jävligt fegt tycker jag.

Hoppas bara iran accepterar allt som Fn vill göra, inspektionen och sånt.
Så slipper vi ett nutt krig.
Tror inte dem har kärnvapen.

Usas Största misstag var att låta George W Bush bli president

Har inte så svårt att förstå Israels uppträdende i det fallet alls.
Om Polen proklamerat att dess största mål var ett totalt förintande av staten Sverige
skulle jag varmt välkommna en raid med att par JA37 på det enda kärnkraftverket i det landet.

En stats överlevnad går nog tyvärr före dess syn på konventioner och att inte agera " fegt".

OM Iran har kärnvapen eller ej kan nog inte vi avgöra här och nu, låt tiden utvisa detta.
Men ha i bakhuvudet att Nordkorea HAR nukleäravapen OCH att Iran HAR köpt missilkompetens
från dom.............. 7.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.