Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kurt Olsson - filmen om mitt liv som mig själv
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Elfgren
Riktigt bra fil, för er som har tid, SE DEN

21:00 Kurt Olsson - filmen om mitt liv som mig själv

Svensk komedi från 1989. Kurt föds på 40-talet och redan som barn är han en mästare på att ställa till det för sig själv. Hans mamma är en timid hemmafru och hans pappa en högljud spårvagnsförare. Tillsammans med sin bästis Arne fördriver Kurt sina barndomsår i Göteborg. Han är hemligt förälskad i Gudrun men får nöja sig med den inte lika sköna Gun. Kurts liv speglas i historiska händelser som sputnikar, rockmusik, högertrafikomläggningen och varvskrisen. Text-tv 890.
Yman
Och det passar bättre i Propagandaministeriet... eller hur...

//Yman, Moderator/Städtant.
softfeel
Om man nu skulle få för sig att se någott vettigt istället (No offence Elfgren ;) ) så rekomenderar jag Bron över floden Kwai på tv3 kl. 23:20.
Knekt
QUOTE (softfeel @ Jul 5 2003, 19:39 )
Om man nu skulle få för sig att se någott vettigt istället (No offence Elfgren ;) ) så rekomenderar jag Bron över floden Kwai på tv3 kl. 23:20.

AH! YES! Nu kommer man gå runt och vissla i tre dagar! biggrin.gif
Dahlberg
Hade Kurt Olsson-filmen på i bakgrunden (Nej, jag tittade absolut inte på den...) och när Kurt gjorde lumpen och hade på sig en m/59-uniform, en gammal stridsele och sköt med en k-pist... så började jag flina... Vad ful en svensk soldat var på den tiden! (Nu får jag nog folk på mej)

En annan grej som jag inte har sett i den svenska militären: Det var en kapten (i filmen) som hade en hjälm utan färg ("kromad" m/37?) och tre stjärnor i pannan på den, i "guld". Jag tror han hade m/60-uniformen på sej, till den, kommer inte ihåg. Har denna hjälm använts på riktigt eller var de gjort en fuling i filmen så att kaptenen skulle se amerikansk ut? För de hade väl nått liknande för länge sen? Om den nu har använts, hur sätter man då fast grad-märkena om det till exempel är en överste, när en krona är med? Kaptenens stjärnor satt ju på rad och att sätta en krona bredvid stjärnorna lär ju se fult ut...
LYNX
Jag kan inte säga att du har fel, då det är en smak sak.

Såg den för ett par år sen, den var väl inte så lysande.....ÄHH, lika bra
att vara ärlig, en av dom sämsta filmer jag sett ( det har blivit en del )!
darkstar
QUOTE (Dahlberg @ Jul 6 2003, 01:49 )
En annan grej som jag inte har sett i den svenska militären: Det var en kapten (i filmen) som hade en hjälm utan färg ("kromad" m/37?) och tre stjärnor i pannan på den, i "guld". Jag tror han hade m/60-uniformen på sej, till den, kommer inte ihåg. Har denna hjälm använts på riktigt eller var de gjort en fuling i filmen så att kaptenen skulle se amerikansk ut? För de hade väl nått liknande för länge sen? Om den nu har använts, hur sätter man då fast grad-märkena om det till exempel är en överste, när en krona är med? Kaptenens stjärnor satt ju på rad och att sätta en krona bredvid stjärnorna lär ju se fult ut...

Hur är det med de gamla hjälmarna? Kan man ta tag i lite svinto och putsa upp dem eller måste man kroma? (Aluminiumfolie kanske? smile.gif ) För jag funderar på en sådan...
nsky_517
LV6 i sin forna glans! Det är vad ett regemente ska se ut som!
Elfgren
QUOTE (nsky_517 @ Jul 6 2003, 13:03 )
LV6 i sin forna glans! Det är vad ett regemente ska se ut som!

var det Lv6 Kurt Olsson var vid?
Lindeberg
Det vara garanterat Lv i alla fall smile.gif
Mårten
I eftertexterna tackades för övrigt FJS Karlsborg, Lv6 och Ka4.

Jag satt och funderade på vart fan det var inspelat då jag inte varit på något regemente i södra sverige. Har Lv6 (eller har haft?) en 6:a på sina axelklaffar? ENligt UnirFM har dom truppslagsmärket på gul konturskuren matta...
Lindeberg
När Lv6 högvaktade innan Ing2 hade de röd matta, inte gul. 7.gif
Mårten
Alla Lv-förband har röd kragspegel på M/87, jag menade på axelklaffarna. Där har Lv6 Lv-truppslagstecken på Gul matta. (Iaf enligt UnirFM)
Bad Karma
var det Lv6 Kurt Olsson var vid?

Ja. Det var gamla lv6 i Kviberg, Göteborg.
Gator
QUOTE (Dahlberg @ Jul 6 2003, 01:49 )
En annan grej som jag inte har sett i den svenska militären: Det var en kapten (i filmen) som hade en hjälm utan färg ("kromad" m/37?) och tre stjärnor i pannan på den, i "guld". Jag tror han hade m/60-uniformen på sej, till den, kommer inte ihåg. Har denna hjälm använts på riktigt eller var de gjort en fuling i filmen så att kaptenen skulle se amerikansk ut? För de hade väl nått liknande för länge sen?

Ska väl anspela på pansargeneralen Patton från filmen med samma namn. Enligt legenden ska han ju sprungit runt med en sådan på skallen, plus två Colt-revolvrar med pärlemorkolv vid höften...
HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.