Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBU-ungdom och HVU?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
M4A1
Vad är det egentligen för skillnad? 7.gif
Axial
Ingen alls egentligen.
Måste finnas flera trådar i ämnet. Sök.
M4A1
Jag gjorde det men hittade inget. Om det redan finns trådar om detta kan ni ta bort denna.
HVU Forces
Jo det finns en..HVu är bättre än Fbu-u biggrin.gif
nä men skämt och sido det finns ingen skillnad direkt bara namnen isf vad jag vet salute.gif HV.gif
M4A1
Okej Malajn.gif
nilsson
Skillnaden mellan Hemvärnets ungdomsverksamhet och den ungdomsverksamhet som FBU anordnar är just vem som anordnar den.

Verksamheterna följer/ska följa samma riktlinjer, regler och bestämmelser.
M4A1
Är det inte lite mera ledarskap i fbu 7.gif
nilsson
QUOTE (M4A1 @ Jul 5 2003, 16:30 )
Är det inte lite mera ledarskap i fbu 7.gif

Kan jag inte tänka mej!

Inte mer än att det skiljer olika mellan alla avdelningar i hela landet, både HvU och FBU-U.
Allt blir vad aktuella ungdomsledare och instruktörer gör det till.
Bubba
QUOTE (M4A1 @ Jul 5 2003, 11:11 )

Skillnaden (den jag vet) är att i hv får man cola fordon gratis(låna) och i fbu cola googles(låna)GRATIS (annars kostar mycket pengar) biggrin.gif
nilsson
QUOTE (Gustafk @ Jul 5 2003, 22:55 )
QUOTE (M4A1 @ Jul 5 2003, 11:11 )

Skillnaden (den jag vet) är att i hv får man cola fordon gratis(låna) och i fbu cola googles(låna)GRATIS (annars kostar mycket pengar) biggrin.gif

Som sagt innan - det beror mycket på vilka ungdomsledare och instruktörer man har.

Kan din ungdomsledare snacka till sig fordon eller bildförstärkare - grattis!
amfvrak
Så här ser jag på saken:

HV-U: Får lära sig det som HV får lära sig i stora drag bla bla.

FBU: Same here, men mer ledarskaps inriktat. (Frivillig BEFÄLSUTBILDNING)

dry.gif
M4A1
Okej då var det som jag trodde. Tack så mycket för svaren fun_icon_nana.gif
Hällsten
Idag så är många ungdomar dubbelanslutna vilket innebär att ungdomarna är med i både FBU och HVu. Det skilljer inget på verksammhetsplanerna såvitt jag vet, båda har systemet med GK, FK, LK1 och LK2.

Men som sagt utbudet på verksammheten beror helt på ungdomsledaren och hans kontakter. Vad beträffar befälsutbildning så ligger alltså båda lika. När man blir Lk etc så lär man sig och får utöva mera ledarskap.
nilsson
QUOTE (Nypan @ Jul 6 2003, 03:30 )
Så här ser jag på saken:

HV-U: Får lära sig det som HV får lära sig i stora drag bla bla.

FBU: Same here, men mer ledarskaps inriktat. (Frivillig BEFÄLSUTBILDNING)

dry.gif

Jag kan lova dej att mina gruppbefäl i HvU får lika mycket ledarskapsutbildning som de i FBU...
nilsson
QUOTE (Hällsten @ Jul 6 2003, 11:32 )
Idag så är många ungdomar dubbelanslutna vilket innebär att ungdomarna är med i både FBU och HVu. Det skilljer inget på verksammhetsplanerna såvitt jag vet, båda har systemet med GK, FK, LK1 och LK2.

Men som sagt utbudet på verksammheten beror helt på ungdomsledaren och hans kontakter. Vad beträffar befälsutbildning så ligger alltså båda lika. När man blir Lk etc så lär man sig och får utöva mera ledarskap.

Precis!
amfvrak
Hmm...HV-U föreningarna i min omnejd verkar inte praktisera systemet GK, FK eller LK(1, 2)

Men som sagt, antagligen skiljer det sig nog markant beroende på befälen man har osv.

Undrar när Malaj ska komma och rädda mig? biggrin.gif

// Nypan Rangern.gif
nilsson
QUOTE (Nypan @ Jul 6 2003, 13:49 )
Hmm...HV-U föreningarna i min omnejd verkar inte praktisera systemet GK, FK eller LK(1, 2)

Men som sagt, antagligen skiljer det sig nog markant beroende på befälen man har osv.

Undrar när Malaj ska komma och rädda mig?  biggrin.gif

// Nypan  Rangern.gif

Vi använder oss inte heller av GK, FK, LK1 och LK2-systemet förutom vad gäller kurser på regional nivå.

Däremot så har vi krav på att
- alla ska genomföra GK
- frivilligt att genomföra FK, men om man vill bli befäl så är det obligatoriskt
- för att bli stf. gruppchef ska du genomföra LK1
- för att bli gruppchef ska du genomföra LK2
Panzerfaust
HV-U är kasst... bara gammla wannabie officerare som vill drilla ungdommarna...
Sniff
Gammla? vart då om man får fråga?
Hittils så är det äldsta ungdomsbefälet jag stöt på varit runt 30 års åldern... inte så gammalt enligt mig
LYNX
QUOTE (Wittman @ Jul 7 2003, 12:53 )

AHA! Ska man visa papper på att man är en wannabe eller finns det något test som avslöjar det?

Jag menar så att det inte slinker igenom någon som INTE är wannabe!
( Konstigt att ställa det kravet på instruktörer?! )
nilsson

Är detta ett fastställt krav på instruktörer inom hemvärnets ungdomsverksamhet?
I såfall skiter det sig ordentligt nu när jag har blivit instruktör. Jag är varken gammal, eller en "officer wannabe" för den delen.

På tal om gamla - inte en enda av de instruktörer jag har haft har varit över 35.
M4A1
Okej, jag har fått svar på min fråga, tack, men det där med att instruktörerna är wannabes är lite OT Malajn.gif
furiren

Jag är 25 år och f.d ungdomsledare. och jag är inte ngn wannabe officerare. jag är nog på den andra sidan av linjen:

beskrivning:
Wannabe-------Normal--------JAG
camo.gif------------HV.gif---------blink.gif
M4A1
Kan någon moderator låsa denna tråden nu när jag har fått svar på min fråga? Annars kommer det att spåra ur helt Malajn.gif
Kimster

Ser jag en sån mening till från dig Wittman och du har just förtjänat dig en Varning.

På trådägarens önskning låser jag tråden.

/Kimster BlåGul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.