QUOTE (Ellinore @ Jul 3 2003, 13:38 )
Vad menar du med att tjejers förutsättningar inte stämmer med de uppgifter de ställs inför? Tjejer mönstrar ju under samma förutsättningar som killar. I alla fall gjorde jag det.
Det jag menar med att "deras förutsättningar inte alltid stämmer med de uppgifter som de ställs inför" kommer t.ex. från en sak som en kollega berätta. De skulle under en "Kvinnor kan mässa" bygga en kb4 över ett vattendrag. Man hade då en pluton som skulle göra detta, i denna pluton så fanns en mycket duktig brochef, en kille. Eftersom då detta var en "kvinnor kan mässa" så ville man då ha en tjej som brochef. Hon var inte hade aldrig varit brochef, hennes "förutsättningar stämde inte med den uppgiften som hon ställdes inför" Hon gjorde dåligt jobb men det skulle en kille med samma förutsättningar som hon hade också gjort. Jag har sett under den tiden som jag jobbat inom FM att man ofta likt i detta fall stället tjejer inför uppgifter som de inte är redo för enbart för att det ser bra ut på papper. Har en tjejkompis som jag ser skulle kunna bli en jättebra soldat, hon satts som KB. Enligt inskrivningsförrätaren så skulle detta vara p.g.a. att hon skulle "beredas möjligheten att bli Yoff". Jag tillsammans med henne tror att hon kommer bli en dålig KB, hon har inte förutsättningar för det.
Ang. ditt argumment mot vpl för "alla" håller ju inte i längden som du förstår
Själv tycker jag att det håller...
Om man nu måste vara absolut jämställt inom FM så kan det väl inte bli mer jämställt än om alla får samma förutsättningar eller....?
Om vi hade "vpl för alla" så skulle vi få "tillgång" till alla och summan tror jag skulle kunna bli en "höjning" av FM. Tar vi in alla till mönstring så borde vi ju få de bästa soldaterna (män och kvinnor) Håller du inte med om det så se tyder jag det som att du anser att det inte finns en tjej i Sverige som kan göra ett bättre jobb än en kille.
Jag vill inte ha någon kille som springer före och håller upp dörrar, drar ut stolen och fjantar sig. Jag klarar sådant alldeles utmärkt själv.
Det är ju tur att du och jag Ellenore inte går på bal jämnt då, går vi på stan så får du öppna dörren själv

Det jag ville visa med detta är att som man/soldat så uppfostras jag på detta vis. När jag skulle ha min bal så hade vi utbildning på mässen i vett och etikett. "Så här uppträder in riktig officer"
Så nästa gång jag går på bal så ska jag slänga dörren i nyllet och be henne att betala för kalaset eller? Det är alltså det mest jämställda jag kan göra. :P
Och har skyddsbehovet verkligen med generna att göra och inte med uppfostran/miljö? Skulle inte alla vilja skydda sina nära och kära, om så med sitt liv?
Ingen kritik mot dina åsikter, jag tycker bara att de är så ensidiga.
MVH / Ellinore
Jag skulle vilja säga att det är en kombination. För att citera mig själv "Ska inte en kvinna ha rätt och göra allt som du tycker åligger dig!? Hon kanske också har exakt samma värderingar!" Det är ju ungefär vad du säger Ellenore. En kvinna kan känna exakt samma behov av att skydda sina nära och kära.
Här kommer ju problemet. För att göra ett exempel av det. Om jag är kungens livvakt, Vi är ute och går och The Swede kommer gående (=stor, ful, elak, vill skada kungen) Då skyddar jag kungen. Det är ju vad jag får lön för. Om då plötsligt kungen hoppar fram framför mig för att slåss med The Swede då faller ju hela min logiska värld samman. Jag ser det som min skyldighet att skydda kungen, kungen ser det som sin skyldighet att slåss för sig själv. Hur ska jag kunna leva upp till mina ideologier om det jag ska skydda befinner sig mellan mig och faran.
Som soldaten som släng sig på hgr för att om han inte gör det så dör hela gruppen så är jag beredd att slänga mig i fi:s väg så att mina nära och kära klarar sig. Om nu alla mina nära och kära ska till fronten så är det ju som att alla soldater i gruppen slänger sig på granaten för att rädda varandra med slutsumman att alla dör istället, var blir poängen i det?
Försöker inte ge rätt eller fel, bara skapa en logisk kullerbytta.
EOD
-edit- stavning som alltid -edit-