Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gravkompani 98
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fu Bodin
Läser Gravtjänst Reglementet

Finns en hel del otrevliga saker att läsa om hur man skall begrava en person, men (förhoppningsvis inte :( ) nyttigt när det någon gång kanske kommer till användning.

Intressant nog är att Gravkompani 98 finns. Med skiss och allt.
Kompaniet byggs upp efter hand, så självklart är ingen krigsplacerad.
Skulle verkligen inte vara kul att vara dödgrävare under ett helt krig. Man skulle inte vara lite mosig i hjärnan då eller? 7.gif
regulatorkropp
Ingen som övade krigsgravtjänst under GU:n?
imint
QUOTE (Fu Bodin @ Jul 2 2003, 21:38 )
Läser Gravtjänst Reglementet

Finns en hel del otrevliga saker att läsa om hur man skall begrava en person, men (förhoppningsvis inte  :( ) nyttigt när det någon gång kanske kommer till användning.

Intressant nog är att Gravkompani 98 finns. Med skiss och allt.
Kompaniet byggs upp efter hand, så självklart är ingen krigsplacerad.
Skulle verkligen inte vara kul att vara dödgrävare under ett helt krig. Man skulle inte vara lite mosig i hjärnan då eller?  7.gif

Som kyrkovaktmästaren i byn(tillika dödgravare) brukade säga på sommaren omman frågade honom om "hur är det?" - jodå, var svaret, det är dödsäsong så nu är det mycket att göra. laugh.gif Han brukade dessutom alltid skriva in sig som "likriktare" i kolumnen yrke på hotell och liknande. Utan tvekan blir man konstig av ett sådant jobb.
Han hävade också att det var jobbigt att gräva upp gamla gravar på kyrkogården, - man får hälsa så ofta när man gräver. Dom döda bevaras tydligen väldigt väl i den typen av mark som är på kyrkogården hemma. Som sagt var, konstig blir man 7.gif
inget jobb som jag skulle vilja ha.
bushman
har haft krigsgravtjänst under gu.
det var något man fick ta hand om på ett pansartrosskomp.
likt allt annat som ingen annan ville ta hand om, och det som ingen vill göra på kompnivå hamnade alltid hos staben.

men det vi fick utb. på var tillfälliga massgravar som man gjorde med hjälp av en s-vagn 103, med nerfällt shaktblad.
sedan paketerade man in liken i byggplast och gaffatape, märkte upp dem och staplade dem på varandra och skyfflade igen hålet efter bästa förmånga.

eftersom detta var en högst tillfällig gravplats märktes den upp med ett par stora kors och skyltar som talade om att detta var en gravplats.
paketen i denna grav skulle tas upp efter senaste ett par dagar och föras baakåt i leden.
kanske av gravkomp 98 vem vet.

kan hälsa att i det svenska försvaret existerar även liksäckar, har själv övernattat i en dyl. under ett repmöte 94.
facit
Ang liksäckar, är det samma sak som bår säckar? Hittade nått sånt en gång på öb, trodde förts det var en konstig sovsäck!
bushman
japp bårsäcken och liksäck är samma sak.

fast nu tror jag att det finns varrianten i plast också den fanns inte på vår bat under mitt repmöte.
kan säja att den var jävlig skön att sova i, bår/liksäcken alltså.
Nifelhel
QUOTE (bushman @ Jul 3 2003, 02:01 )
japp bårsäcken och liksäck är samma sak.

fast nu tror jag att det finns varrianten i plast oxå, den fanns inte på vår bat under mitt repmöte.
kan säja att den var jävlig skön att sova i, bår/liksäcken alltså.

Bårsäcken kan jag inte tänka mig att den används till liksäck. Bårsäcken är ju påkostad, vadderad osv.
medan en liksäck är svart och gjord i gummi/plast....
Partyman
För den som vill förkovra sig i detta ämne kan jag rekomendera FBU-kursen "Stridens konsekvenser" där ett moment är fältgravtjänst.

Enligt kursledningen, från HKV bla, så sätter man inte upp gravförband i fredstid utan det kommer när det är "läge"....
Fu Bison
Det finns liksäckar i FM, jag har för mig att de benämns "transportsäck för avliden".
Av någon anledning är dom genomskinliga!!Kan inte vara så kul, när man kan se eländet.......
regulatorkropp
Yman borde ha koll? Ni har väl alltid med ett par i hkp´n?
Wehrwolf

Hade gravtjänst under strapatsen. Jag tror det är EOD´s hjälm och Ak5. Det var en tankeställare, men igentligen var vi glada att vi slapp gå på ett tag.
Stuka
Jag läste också gravtjänstreglementet för ett tag (vet inte riktigt varför dock). Civilist som man är hade man väl aldrig riktigt tänkt på att det behövs så mycket planering och organisering för att ta hand om stupade. Inte direkt något man skulle syssla med frivilligt. unsure.gif
joppe
QUOTE (Wehrwolf @ Jul 4 2003, 00:32 )

Hade gravtjänst under strapatsen. Jag tror det är EOD´s hjälm och Ak5. Det var en tankeställare, men igentligen var vi glada att vi slapp gå på ett tag.

ska man lämna kvar vapnet
Wehrwolf
Nope, bilden är bara tagen för att det skulle se häftigt ut.
Vapnet skall ju förvaras med den sårade , som du förmodligen vet. När vederbörande stupar tas det väl omhand. Om en stridspatrull motsv skulle få stupade de måste lämmna kvar, så skulle nog också utrustningen till stor del lämnas
Mårten
Vi hade gravtjänst på Kvm-skolan. Det var snack om vi skulle begrava en naturtrogen docka som skulle finnas, men det avstyrdes tyvärr...

Brorsan körde företagspaket åt posten. Då körde han bl.a urnor till kyrkogårdar. Ett riktigt orginal som var vaktmästare på en kyrkogård beklagade sig alltid åt att det kom så jävla mycket "jordgubbar"...
Magnus
QUOTE (Wehrwolf @ Jul 3 2003, 23:32 )

Mår verkligen pipan bra av att man trycker ner den i marken så?
mace
7.gif
När jag gjorde GU så fick jag höra att vi skulle begravas i knäppetältet. Är den där liksäcken nåt nytt eller?

Apropå morbida människor som jobbar med lik så har jag träffat ett par stycken som jobbar med obduktion, dom var helmysko alltså. Hade helsjuk humor och pratade om döden och avlidna som en annan diskuterar fotbollsresultat med kompisar. Jag sommarjobbade som brevbärare på ett sjukhus och det var alltid något till bårhuset varje dag. Det mesta kunde lämnas i postlådan men ibland var det paket som måste kvitteras eller journaler som skulle lämnas över personligen, det var inte kul att kliva in där. Var alltid väldigt lungt och tyst, ibland hördes en radio på väldigt låg volym någonstans långt borta, en överväldigande lukt av rengörningsmedel och någon som gick lite smygande bakom någon hylla.
Var inne i själva obduktionssalen en gång under pågående obd. Blev tillfrågad av en läkare om jag ville se en "döing" och eftersom man skulle spela tuff så... Kan lova er att jag var inne där i exakt 3 sekunder, sen gick jag ut och spydde i ett handfat, det var det äckligaste jag någonsin har sett. Sen sov jag lite konstigt i ett par nätter.

Edit: stavning
Wehrwolf
nope, det tog nog ett tag för den gode EOD att få ur all jord ur pipan. Men det viktiga är ju att det ser bra ut på bild, eller hur?
Lindeberg
Kanske användes pipskydd/lösskjutningsanordning vid fototillfället.
jake the snake
QUOTE (Fu Bison @ Jul 3 2003, 22:37 )
Det finns liksäckar i FM, jag har för mig att de benämns "transportsäck för avliden".
Av någon anledning är dom genomskinliga!!Kan inte vara så kul, när man kan se eländet.......

Nja, De liksäckar jag har sett på Försvarets sjukvårdscentrum hette just liksäck och var vinröda. (kanske specialgjorda för FJS? camo.gif ph34r.gif biggrin.gif )
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.