Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vart ska jag göra lumpen?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
anderz
tjena! nu är det så att jag ska på mönstring i höst och då är det ju de där med vad man ska göra...

och jag har funderat mkt på nått med pansar asså pansarfordon som tanks 122 å de smile.gif
vad ja vet så finns det i strängnäs och på gotland? jag bor i sthlm.

skulle vilja ha lite mer info om dessa ställen / utbildning å det.
för detta är väll det enda ja skulle kunna tänka mig göra. men ja har inte bestämt mig svår som fan juh! blink.gif

så har ni lite info ja kan ta del av? vore jätte skjysst
Linus
Strv122 finns på P4 i skövde och på I19 i boden. Kolla på www.i19.mil.se och www.p4.mil.se
Strf90 finns på I19,I5,P4,P18,P10,P7
Strv121 Finns bara på P7 numera.

Altså finns det inga Stridsvagnar i varken i Strängnäs eller på Gotland.
anderz
nehe ok då va de förr i tiden då... aja tack ska läsa lite på dom där
fbs2003
Sök runt lite på den här sidan så hittar du info om en massa andra roliga utb. också... Lycka till på mönstringen!

//Linden
Ingbat/I19
Om det nu är stridsvagnar du är intresserad av kan jag varmt rekommendera I19 i Boden. Är själv 08 och gjorde GU på Ingbat/I19 i Boden. Visst det är långt och det blir mycket resande men det är det värt, ska man göra lumpen skall man enligt min mening se till att komma en bit hemifrån. Det gör att man kommer mer in i gemenskapen och dessutom så är det ganska skönt att komma iväg ifrån mammas tjat. En till fördel med Boden är att där finns alla truppslag inom armén, så det finns mycket kula att kolla på, dessutom samövar man en hel del med de andra.

Väl mött och välkommen till forumet!
Ful
Finns det verkligen alla truppslag?
Kimster
QUOTE (Ful @ Jul 2 2003, 13:12 )
Finns det verkligen alla truppslag?

Nej, men där finns många. Tror det var det han menade. I19 e faktiskt Sveriges största regemente.
...*suck.. drömmer sig tillbaka till början av 90-talet.. massa regementen det fanns då*
Ingbat/I19
Ja det var det jag menade.
Menige Ryan
Ja med dagens nedskärningar, så har vi väl snart bara ett par regementen kvar, annat var det förr.

Anderz@ ställ gärna frågor om dom olika regementena, och utbildningar, är säker på att du får svar. Här finns gott om folk som kan svara på frågor. Och välkommen!
anderz
ah ja vill helst slippa åka upp till kylan *rysa* :P
men ja ska spana in skövde.. är det bara den enda?

vart ligger alla regementen?

*edit*

jag hittade detta http://www.armen.mil.se/article.php?id=2534 men ja ser där att det FINNS ett regemente på gotland...
Raffsec
Norrländsk vinter e inte så farlig ska du se det är helt ok.

Jag vet jag var i Luleå i 11 månader biggrin.gif
The Swede
@anderz

Det finns ett regemente på Gotland (P18) men dom har ingen stridsvagnsutbildning längre.
Inte heller P10 i Strängnäs utbildar på stridsvagn.
Vill du utbildas på stridsvagn är det Skövde eller Boden som gäller.
Om P7 (Revingehed) kommer att fortsätta utbilda på stridsvagn vet jag inte men oddsen är rätt små.
@Jake. Du kanske vet mer om det?

The Swede pansar2.png
jake the snake
QUOTE (The Swede @ Jul 2 2003, 16:17 )
Om P7 (Revingehed) kommer att fortsätta utbilda på stridsvagn vet jag inte men oddsen är rätt små.

The Swede pansar2.png

121: an kommer ju att försvinna, det är vi nog helt överens om.
Men om det innebär att P7 blir av med sin stridsvagnsutbildning skall vi nog låta vara osagt.
Det arbetas nu på överstenivå och högre (och lägre också faktiskt biggrin.gif ) på att flytta 122 till P7.
Anledningarna kan vi ta vid ett annat tillfälle kanske, men det är inte helt omöjligt att exempelvis
I 19:s tanks flyttar till skåne inom en snar framtid.
anderz
@anderz

Det finns ett regemente på Gotland (P18) men dom har ingen stridsvagnsutbildning längre.

The Swede pansar2.png

ok tack! ah då blir de skövde om de nu blir ngt, man vet ju alldrig väldigt liten del som gör får göra lumpen....
Dragonen
Om du ens funderar på något annat än K4 så ska du inte göra lumpen där! ;)

Mvh, Rangern.gif
Cyph3r
vintrarna är ju det bästra med norrland ju smile.gif camo.gif
Hällsten
Detta kanske är lite offtopic men vad utbildar man på P-18 och P-10 då?
har de blivit mekaniseradeskytte förband eller?
Och slutligen om man plockar bort 121 så har väl Sverige bara 40st 122 stridsvagnar kvar och är verkligen 121 så omodärn att man ska kassera den/ställa undan den i förråd.

//Hällsten
sarcastic
QUOTE (jake the snake @ Jul 2 2003, 16:22 )
121: an kommer ju att försvinna, det är vi nog helt överens om.
Men om det innebär att P7 blir av med sin stridsvagnsutbildning skall vi nog låta vara osagt.
Det arbetas nu på överstenivå och högre (och lägre också faktiskt biggrin.gif ) på att flytta 122 till P7.
Anledningarna kan vi ta vid ett annat tillfälle kanske, men det är inte helt omöjligt att exempelvis
I 19:s tanks flyttar till skåne inom en snar framtid.

"Anledningarna" skulle jag mer än gärna vilja höra från dig nu. Antingen här i tråden, eller via privat meddelande till mig. Tacksam för svar.
SGT Jakobsson
@anderz

The Swede pansar2.png

nej har inte koll
ska snart komma med i en av södra skånes insttsplutoner så då kanske jag får mer info
men just nu vet jag inte

/J
jonte72
QUOTE (Hällsten @ Jul 5 2003, 19:26 )
Detta kanske är lite offtopic men vad utbildar man på P-18 och P-10 då?
har de blivit mekaniseradeskytte förband eller?
Och slutligen om man plockar bort 121 så har väl Sverige bara 40st 122 stridsvagnar kvar och är verkligen 121 så omodärn att man ska kassera den/ställa undan den i förråd.

//Hällsten

Sverige har 120 st Strv 122 och ca 160 Strv 121. B)
LeadHead
QUOTE (sarcastic @ Jul 5 2003, 23:49 )
"Anledningarna" skulle jag mer än gärna vilja höra från dig nu. Antingen här i tråden, eller via privat meddelande till mig. Tacksam för svar.

Det skulle jag också vilja. Varför skulle man sabba Sveriges mest kompletta garnisson och helt ta bort vinterkompetensen på stridsvagnstjänst?
hagsell
hej är inte 121orna ett lån från tyskland som vi har medan man byter ut till 122 har för mig det och det verkar ju som om man ska lägga ner p7 nu mycket synd tycker jag
MP/Säk0405
Eller så satsar du på MP/SÄK (Militärpolisjägare) ;) Jag har inte gjort det ännu, rycker in i aug, men det låter ruskigt kul och lärorikt!!
Froddan
QUOTE (hagsell @ Mar 8 2004, 17:25 )
hej är inte 121orna ett lån från tyskland som vi har medan man byter ut till 122 har för mig det och det verkar ju som om man ska lägga ner p7 nu mycket synd tycker jag

Nej. De i Sverige 160 st. strv 121 hyrs av från den tyska staten, och hyrestiden är kontrakterat till 2009, utan samband med användandet eller tillhandahållandena av strv 122.

Av totalt 120 köpta strv 122 står kör 60 vagnar omkring respektive står på underhåll medan 60 står oanvända i förråd. Så vi har redan fått alla stridsvagnar vi beställt, och fler än vi behöver.

Och nej. Inget är bestämt förrän Sydow klubbar saken i december. Allt kan hända, och P7 kan mycket väl bli kvar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.