Nån som har gjort den eller är allmänt insatt i hur deras utb ser ut och vad som eventuellt skiljer mellan de olika utb-regementena?
Ska se om man kan lura i lille brorsan att göra den eftersom han lyckades hamna i utbildningsreserven...
SnowFlax
Jul 1 2003, 21:39
QUOTE (Limp @ Jul 1 2003, 18:48 )
Nån som har gjort den eller är allmänt insatt i hur deras utb ser ut och vad som eventuellt skiljer mellan de olika utb-regementena?
Ska se om man kan lura i lille brorsan att göra den eftersom han lyckades hamna i utbildningsreserven...

http://www.soldat.nu - kan kanske hjälpa dig?
Utan att veta vilket som är bättre elelr sämre har jag förstått att det skiljer väldigt mycket i kvalitet mellan utbildningsorterna.
Mycket beror det på hur man på respektive regemente värderar denna utbildning; ser man den som en del av den vanliga GU-kullen eller är det något man ser sig tvungen att genomföra.
Jag är rent allmänt skeptiskt till en värnplikt på 3 månader som totalt innehåller ett par veckor i fält (enligt en person som nyligen genomgått nämnda utb).
Jag har gjort 3-månaders på LG. Du kan PM:a mig med frågor.
I kort är 3-månaders en något utökad GSU. Två veckor i fält under GSU:n är rätt normalt för många 'vanliga' utbildningar. Ett flertal befattningar inom försvaret ser inte skogen efter GSU:n.
Men man får vara hur skeptisk man vill. Håller dock med om att utbildningen varierar efter förbandets inställning och inte minst inställningen hos befälen som är ansvariga för utbildningen. Mao kan den variera från år till år även på samma förband.
jag ser 3mån utb som en nödlösning. det är inte av en slump man utbildar meniga skyttesoldater i 7,5 mån.(som ofta inte räcker till)
man får under kortutb den allra nödvändigaste basen att stå på. skall man fortsätta at tjänsgöra i hv eller utlandsstyrkan krävs mycket vidare utbildning för att nå upp till samma klass som en vpl med traditionell utb. mängdträningen saknas liksom miljöträningen som mentalt tar ganska lång tid att smälta in.
QUOTE (GC1 @ Jul 2 2003, 09:21 )
jag ser 3mån utb som en nödlösning. det är inte av en slump man utbildar meniga skyttesoldater i 7,5 mån.(som ofta inte räcker till)
man får under kortutb den allra nödvändigaste basen att stå på. skall man fortsätta at tjänsgöra i hv eller utlandsstyrkan krävs mycket vidare utbildning för att nå upp till samma klass som en vpl med traditionell utb. mängdträningen saknas liksom miljöträningen som mentalt tar ganska lång tid att smälta in.
Jag rycker in på 3-månaders vid LG i augusti. Räknar med att möta ungefär ovanstående inställning när det är dags att gå med i HV. Frågan är då bara om miljön tillåter mig att utvecklas vidare eller om jag tröttnar på att vara "fula ankungen" och lägger ner innan jag ens har satt igång på allvar.
Men detta är ju ändå min bästa chans att få uppleva det militära sedan min tilltänkta tjänst blev "nedlagd". Jag hoppas bara att de som betalar kalaset också får ut något av det.
Man blir inte världens bästa skyttesoldat på tre månader. Däremot blir man lika duktig soldat som de andra som 'bara' har GSU:n som soldatutbildning. Det är ganska mycket sånt folk med i hemvärnet också. Självklart ligger man efter de som tex gjort 15 månader som jägare..
Det är nog mera rätt att jämföra 3 månaders utbildningen med de bevakningssoldater som utbildas på LG. De har 3-månaders GSU sedan har de högvaktstjänst eller sitter i vakten på Almnäs. Man klarar av att ta och bevaka objekt. Skyttesoldater pysslar med lite mer avancerade grejer.
IMHO
QUOTE (Hugin @ Jul 2 2003, 08:46 )
Jag rycker in på 3-månaders vid LG i augusti. Räknar med att möta ungefär ovanstående inställning när det är dags att gå med i HV. Frågan är då bara om miljön tillåter mig att utvecklas vidare eller om jag tröttnar på att vara "fula ankungen" och lägger ner innan jag ens har satt igång på allvar.
Kan bara säga att vi som kom från 3 månadersutbildningen till det Stockholms kompani jag nu är med i så var det enbart stora famnen. Våra blivande befäl var med under utbildningen och dök upp på muckardagen. Vi fick genast den vidareutbildning vi ville ha och tycktes behöva. Inga problem. Inget 'fula ankungen'-beteende alls. Men det kanske beror på var man hamnar.. Så länge man inte tror att man är störst och bäst när man muckar så går det nog bra..
QUOTE (Dexter @ Jul 2 2003, 07:11 )
I kort är 3-månaders en något utökad GSU. Två veckor i fält under GSU:n är rätt normalt för många 'vanliga' utbildningar. Ett flertal befattningar inom försvaret ser inte skogen efter GSU:n.
Nu pratar vi inte om "ett flertal befattningar inom försvaret" utan om att utbilda just skyttesoldater på 3 månader, vilket jag påstår är mycket svårt, för att inte säga omögligt, om man ska ha någon som helst kvalitet på inlärningen.
Hemvärnet bemmanas inte av några bevakningssoldater, utan av just skyttesoldater. Som du själv påpekar sysslar sådana med "lite mer avancerade grejer" än bevakningssoldater.
"Repetition är inlärningens moder". Hur mycket innötning hinner man med under 3 månader? Hur mycket hinner en vanlig skyttesoldat komplettera på de 20 timmar per år han/hon eventuellt förbinder sig att fullgöra hos Hv?
QUOTE (Knekt @ Jul 2 2003, 11:56 )
Nu pratar vi inte om "ett flertal befattningar inom försvaret" utan om att utbilda just skyttesoldater på 3 månader, vilket jag påstår är mycket svårt, för att inte säga omögligt, om man ska ha någon som helst kvalitet på inlärningen.
Håller med om vad du säger men du har fel i sak.

Som 3 månaders blir man inte skyttesoldat utan just bevakningssoldat. Som sådan kan man bli krigsplacerad i hemvärnet. Får att nå 'nivån' skyttesoldat räcker inte tre månader.
Sen är ju 20 timmar per år kravet. Många lägger ned hundratalstimmar och är man motiverad kan man lägga ned ännu mera.
Hemvärnet består av mer än skyttesoldater. Både i vad dom gör och vilken bakgrund de har.
Raffsec
Jul 2 2003, 15:30
I HV så finns det ju som sagt allt från jägare till fartygskockar vi har en i mitt komp som gjorde lumpen på en isbrytare han e en väldigt kompetent Grpch i HV. Tanken med 3-mån är som jag har förståt att man får grunden sen så ska man vidareutbildas på sitt HV-förband. Det ända jag har att anmärka på 3-mån är vad en del YOFF har sagt att vissa gör den för att det är ett enkelt sätt att slippa göra lumpen i sitt hemland för 3 månader går snabbt.
Har en kille i min pluton som har gjort 3-månaders utb, mycket kompetent soldat. Personligen tycker jag att det inte borde vara något större problem att utbilda dugliga skyttesoldater som kan iaf grunderna i gruppsstrid med den tidsramen. Därefter är det upp till HV-plutonen att se till att de får öva ihop sig med en grupp.
Dessutom är det som nån påpekade inte skyttestrid HV plutoner sysslar med i ett skarpt läge utan bevakning/skydd och posttjänst.
QUOTE (Raffsec @ Jul 2 2003, 15:30 )
Det ända jag har att anmärka på 3-mån är vad en del YOFF har sagt att vissa gör den för att det är ett enkelt sätt att slippa göra lumpen i sitt hemland för 3 månader går snabbt.
Tyvärr stämmer det du hört. I alla fall när jag gjorde GU:n. Men det var ett fåtal som gjorde det av den anledningen.
111 SSK BAT
Jul 3 2003, 21:04
Har två tremånaders i vår pluton och en av dem i min grupp.
Motiverade, engagerade i uppgiften, lyhörda, vill lära sig och har en oerhört bra gsu (iaf de från LG).
Under sina 3 månader håller de dessutom inte på med en massa skitutbildning som jämställdhet, fm mot droger, fordonsförarutbildning, signalist utbildning och annat trams utan de övar bara på enskild soldats agerande i grupp eller plutonsram. Och detta kan de bättre än de flesta 7.5 skyttesoldater.
Dock så kräver de mer av sina befäl, kräver mer ledning och att vederbörande kan sina saker.
Hellre en grupp med motiverade 3 månaders som kan hantera sitt vapen än en grupp omotiverade 7.5 månaders med tveksam utbildning i IB77 organisationen som är lika farliga för sig själva som de är för fi.
Wehrwolf
Jul 3 2003, 21:23
Helt rätt att en stor del av tiden tyvärr går åt för att ha gg. Mot droger, fritidskonsulent osv. Det slipper de ju. Däremot åkte de 3 mån vpl jag såg alltid runt med bilar, gick alldrig och gjorde ett oproffessionellt och försoffat intryck. Att vara soldat är inte alltid skoj, men de verkade plocka ut godbitarna ur kakan.
QUOTE (Wehrwolf @ Jul 3 2003, 22:23 )
Helt rätt att en stor del av tiden tyvärr går åt för att ha gg. Mot droger, fritidskonsulent osv. Det slipper de ju. Däremot åkte de 3 mån vpl jag såg alltid runt med bilar, gick alldrig och gjorde ett oproffessionellt och försoffat intryck. Att vara soldat är inte alltid skoj, men de verkade plocka ut godbitarna ur kakan.
För egen del så hoppas jag att det kommer bli så mycket russin ur kakan som möjligt. Inte på det viset att jag ska slippa göra sånt som är lite tråkigt eller jobbigt utan så att jag ska kunna få ut så mycket av min utbildning som möjligt.
Eftersom jag bara kommer ligga inne 3 månader så vill jag ju att den tiden utnyttjas till sådant jag inte kan göra på egen hand, att få ut så mycket som möjligt av instruktörernas tid som möjligt t.ex. Då kanske det är smartast att ta bilen... Sedan får jag väl ta större ansvar själv för att inte bli försoffad, en extra vända i spåret kanske. Det klarar jag ju på egen hand.
Har jag fel?
Sedan har jag hört att en del av de som gjort 3-månaders själva har kritiserat den för att ha varit för "slapp". Men man måste prioritera. Kanske hinner man med att motionera på fritiden, om man har någon.
Men kan man inte dra slutsatsen att det är "bättre" för Limps lillebrorsa att göra 3 månader än inga alls?
Wehrwolf
Jul 4 2003, 00:24
Helt klart.
Men man blir oftast inte placerad i utb reserv utan anledning.
Bra att de som inte får göra vpl har en chans att få känna på och tar denna. Det är en generation av dataspelande soffliggare som rycker in och det blir värre. Låt inte lättjan ta överhanden!
Turboharry
Jul 4 2003, 05:26
Re Limpa:
Klart brodern ska göra tre månaders värnplikt och då i Boden- ett uppfriskande isvaksbad är aldrig fel.

Kan varmt rekommendera Boden som utbildningsort då man där verkligen lyckats skapa en utbildning med kvalité.
De fysiska förutsättningarna varierade kraftigt men en majoritet av de jag var med skulle ha klarat av en "vanlig" värnplikt IMHO.
QUOTE (Wehrwolf @ Jul 4 2003, 01:24 )
Men man blir oftast inte placerad i utb reserv utan anledning.
Nej, det finns ju jättemånga anledningar till att färre och färre värnpliktiga utbildas varje år. Det är väl bara att läsa sossarnas rådande säkerhetspolitiska doktrin. Själv skulle jag ha legat vid LV7 -99 men politikerna tyckte annat.
Tror en annan stor anledning heter pliktverket. Det är inte alla gånger man förstår hur dom tänker.
Det var länge sedan som frisedel bara gick till de halta och lytta...
Ni som gjort det här: Lite svett blir det väl ändå..?
QUOTE (Hugin @ Jul 4 2003, 10:26 )
Ni som gjort det här: Lite svett blir det väl ändå..?
Vi fick göra soldatprov, springa hinderbana, marschera, ha fys och orientera som de andra värnpliktiga. BEEP-test vid inryck och utryck. Upp halv fem och ta ett bad i igelbäcken under ksp-beskjutning m.m. Sen var långt ifrån alla på samma fysiska (och psykiska) nivå, men det är väl ganska vanligt på fler ställen i försvaret?
Vi åkte terrängbil till slutövningen annars så gick vi.
Wehrwolf
Jul 4 2003, 12:46
Jag är glad att det ställs lite krav på den utb också.
Fråga: För er som gjort 3 mån utb, finns möjlighet att fortsätta på vanligt komp? Jag känner en tjej som har gjort det. Är det normalt, eller är hon ett specialfall? (det är hon ändå, men av andra orsaker)
QUOTE (Wehrwolf @ Jul 4 2003, 12:46 )
Jag är glad att det ställs lite krav på den utb också.
Fråga: För er som gjort 3 mån utb, finns möjlighet att fortsätta på vanligt komp? Jag känner en tjej som har gjort det. Är det normalt, eller är hon ett specialfall? (det är hon ändå, men av andra orsaker)
Två av 25 bytte över till längre utbildningar det året jag gjorde på LG. Ytterligare två var på väg men tackade nej pga de tjänster som fanns att välja på. Så det är inte så ovanligt. Man fick prata med sitt befäl och sedan med värnpliktsavdelningen på regementet. Sedan kollade de ens mönstringsbetyg och bedömde sedan utifrån det om man var lämplig att byta till eller fortsätta på en längre utbildning. De befäl man hade kunde så att säga uppgradera mönstringsbetygen ifall de ansåg att man numera var mera lämplig.
Wehrwolf
Jul 4 2003, 15:54
Låter smart och vettigt.
Det glädjer mig att inte alla vägrar göra lumpen utan att det finns de som vägrar muck också!
Glidarn
Nov 17 2003, 23:37
Satt och spanade i några gamla inlägg och hittade detta. Under min tid i eksjö såg jag vid ett tillfälle några ur amröj öva i skogen. Det såg ut som om ni plockade blåbär. Men eftersom jag har en ganska ödmjuk inställning förlitade jag mig på att er övning var ytterst seriös. Som tremånaders får du sällan den hänsynen av andra plutoner. Ett praktexempel är denna skitnödighet över bilåkandet. Tre månader ÄR kort tid, alltför kort. Ska man då hinna genomföra PEK:en innan de andra plutonerna är halvvägs förlorar man mycket tid på marscherandet ner till banorna. Vidare till de oproffesionella och försoffade intrycken, genomförde du vpl -01 är chansen stor att bl a jag har fått vara objekt för din gudomliga granskande blick. Isåfall vill jag förbannat gärna ha en närmare förklaring. Visst hade vi tilldelats stolpskott men jag kan knappast påstå att ni framstod som några jävla übermenschen i matkön heller...
Känns mera som om du är looser från början för att du tillhör en hv-pluton... Det gnälls friskt över de som inte gör lumpen, men när vi i utb reserven tar vår (enda) chans till värnplikt behandlas vi ändå som kusinerna från landet.
Kan dock inte påstå att jag är bitter

efter tiden i eksjö, den var min bästa hittills... Oavsett hur det snackades om oss kände vi själva en jävligt stor trivsel inom plutonen. Även om vi tog våra uppgifter på allvar hade vi en nyttig självdistans, ingen trodde att han/hon var Rambo

och det kanske var brudarnas förtjänst
Avslutningsvis vill jag säga att jag inte har något emot en diskussion om tre månader är tillräckligt, jag är själv tveksam. Detta till trots är jag inte beredd att acceptera automatiska påhopp på mig själv och mina medsoldater från självgoda amröjare. Det är ju knappast så att vi blev erbjudna samma resurser som er men valde att åka 245 istället, eller hur?
Vi är trots allt vapenbröder så vi kan väl ägna oss åt k*kmätande i något annat sammanhang?
bobbyk
Nov 18 2003, 00:36
Wehrwolf: "Helt klart.
Men man blir oftast inte placerad i utb reserv utan anledning."
Svar: JO
QUOTE (Glidarn @ Nov 17 2003, 23:37 )
Avslutningsvis vill jag säga att jag inte har något emot en diskussion om tre månader är tillräckligt, jag är själv tveksam.
Jag tycker inte att tre månader är tillräckligt för att en person ska bli en fullgod soldat, men det är inte tanken heller.
Det är för att de ska få en stabil grund att stå på för att sen vidareutbildas inom hv.
Vi har ett antal tre månaders soldater (och ett par st som har blivit gruppchefer) i mitt kompani och de är riktigt bra!
Motiverade, villiga att lära (och lära ut!) och j***t trevliga
Summa: jag anser att tre månaders utbildningen är bra, för tack vare den har vi fått in ett antal personer som har tillfört mitt kompani en hel del (och som inte hade kommit in annars)
QUOTE (Glidarn)
Vi är trots allt vapenbröder så vi kan väl ägna oss åt k*kmätande i något annat sammanhang?

Sant att vi är vapenbröder, men personligen tycker jag att samarbete är bättre än att pinka revir... ;)
Glidarn
Nov 18 2003, 10:32
Sant att vi är vapenbröder, men personligen tycker jag att samarbete är bättre än att pinka revir...
Hm, det var ungefär så jag tänkte, men jag uttryckte mig kanske konstigt

Hv--

--amröj
Magasinstopp
Aug 9 2006, 17:43
Har en fråga till alla er som gått 3-månaders. Hur gamla var ni då ni sökte?? Står i valet och kvalet. Fick höra att tjejer har sämre chans.....

och att man måste vara bättre tränad än vad jag är....

för att få komma med. Tror ytterst lite på detta dock.....
Sir Vival
Aug 9 2006, 20:12
QUOTE (Magasinstopp @ Aug 9 2006, 18:43 )

Har en fråga till alla er som gått 3-månaders. Hur gamla var ni då ni sökte?? Står i valet och kvalet. Fick höra att tjejer har sämre chans.....

och att man måste vara bättre tränad än vad jag är....

för att få komma med. Tror ytterst lite på detta dock.....
Du har som tjej möjlighet att göra utbildningen via Lottorna och man fick i alla fall för några år sedan ersättning motsv 90% SGI. Vet att någon som gått utbildningen varit 45 år.
Efter utbildningen så finns möjligheten att
inte skriva avtal med Lottorna utan direkt som "hemvärnsman".
Magasinstopp
Aug 9 2006, 21:40
QUOTE (Sir Vival @ Aug 9 2006, 21:12 )

Du har som tjej möjlighet att göra utbildningen via Lottorna och man fick i alla fall för några år sedan ersättning motsv 90% SGI. Vet att någon som gått utbildningen varit 45 år.
Efter utbildningen så finns möjligheten att inte skriva avtal med Lottorna utan direkt som "hemvärnsman".
Jo, jag vet att lottorna har en bevakningsutb. Det känns inte som om det är riktigt seriöst. Kolla alla inlägg som handlar om frivorg. Inte roligt att se. Jag klarar lumpen!! Inget snack om det. Tyvärr är det åldern.....

Fy f***n, man är jättegammal vid 30.
Sir Vival
Aug 9 2006, 22:06
QUOTE (Magasinstopp @ Aug 9 2006, 22:40 )

QUOTE (Sir Vival @ Aug 9 2006, 21:12 )

Efter utbildningen så finns möjligheten att inte skriva avtal med Lottorna utan direkt som "hemvärnsman".
Jo, jag vet att lottorna har en bevakningsutb. Det känns inte som om det är riktigt seriöst. Kolla alla inlägg som handlar om frivorg. Inte roligt att se. Jag klarar lumpen!! Inget snack om det. Tyvärr är det åldern.....

Fy f***n, man är jättegammal vid 30.

Det enda som skiljer bevakningslottautb och "tremånaders" är att det bara är tjejer på Lottornas, på gott och på ont.
Utbildningsplanen är den samma och det är med stor sannolikhet yrkesbefäl som håller i den.
Ett tips är att skilja på de utbildningar som genomförs centralt och kårernas lokala vht.
Nordman
Aug 10 2006, 18:37
Tremånaders-utbildningen är en bra grundutbildning som ALL annan tjänst. Är du prickskytt, sjukvårdare eller jägare. Då får du i stort sätt samma grundutbildning. Olika mycket fysikt beroende på tjänst. Men just utbildningsmässigt är det i stort sätt lika. En vanlig tjänst fortsätter med en inriktning till exempel signalist, jägare mm.
Men efter tremånadersutbildningen skall man ingå i ett HV-förband där man fortsätter att utbilda sig. År efter år, Och om man tittar på vad uppgiften är för Hemvärnet, krig som fred så är det bra sätt att utbilda på.
Ett exempel av detta kommer vara att en ungdom startar som HV-ungdom när man fyllt 15 år. Därefter är denne aktiv inom HVU i 3-4 år som är minst 240 timmar men eventuellt ca 450 timmar.
sedan utbildas man som SOLDAT i tre månader med inrikting på Hemvärnets uppgifter. Då får man en riktigt bra Hemvärnssoldat.
navyseal
Aug 13 2006, 19:36
Vet någon hur och var man anmäler sig till 3-månaders? På soldat.nu står att det inte är någon planerad 2006 eller 2007. Vill väldigt gärna gå den
Kimster
Aug 13 2006, 19:49
Blir svårt att anmäla sig om det inte går någon.
Hornet
Aug 13 2006, 20:10
var det inte försök med något Hemvärns regemente?
Nordman
Aug 14 2006, 16:39
QUOTE (Hornet @ Aug 13 2006, 21:10 )

var det inte försök med något Hemvärns regemente?
Regementena i Dalarna och Gotland genomför på test tremånadersutbildning under 2006 med start i september. Och det är för sent att bli uttagen nu.
Magasinstopp
Oct 10 2006, 16:26
Vet någon varför det skiljde så mycket, ekonomiskt sätt, mellan dalarna och gotland?
Dalarna hade en dagsersättning på 72 kr, medan gotland hade SGI. Varför??
Dexter
Oct 10 2006, 17:16
QUOTE (Magasinstopp @ Oct 10 2006, 17:26 )

Vet någon varför det skiljde så mycket, ekonomiskt sätt, mellan dalarna och gotland?
Som jag har fattat det så räknas utbildningen i Falun som värnpliktstjänstgöring (precis som de tidigare genomförda utbildningarna på bla LG och Ing2) medan utbildningen på Gotland inte gör det.
/Dexter
QUOTE (Magasinstopp @ Oct 10 2006, 17:26 )

De i Dalarna är värnpliktiga medan de på ön räknas som hemvärnsmän redan från början.
Edit: Pucktvåa! ;)
Min erfarenhet av 3-mån utbildade soldater är varierande. Det är snarare upp till individen, men det måste sägas att det över lag saknas grundläggande kunskaper. MEN ett stort MEN är att det är inte svårare än att pluton och gruppchefer vidarutbildar soldaterna, på precis samma sätt som vi vidarutbildar oss själva och samtliga soldater. Som tillägg så har jag soldater som är utbildade 15-mån från olika förband som inte behärskar situationer på bättre sätt än 3-mån soldater.
Nizzemancer
Oct 31 2006, 11:13
Den enda erfarenhet jag har av 3 mån hv var när jag gjorde vpl på Ing2 2004, det enda de verkade göra var att springa runt och tro att de blev värsta "universal soldier" efter sin utbildning...plus att vissa av dem söp (tillsammans med nån hv major) inne på området...Vaktchefen blev inte glad när vi rapporterade det...
Med andra ord så är min erfarenhet att det är rambo-wannabes och folk med för mycket pengar till sprit som gör 3 månaders. Sen fanns det säkert bra folk i högen med men de märkte vi inte av.
Hans Engström
Oct 31 2006, 11:40
QUOTE (Nizzemancer @ Oct 31 2006, 11:13 )

Den enda erfarenhet jag har av 3 mån hv var när jag gjorde vpl på Ing2 2004, det enda de verkade göra var att springa runt och tro att de blev värsta "universal soldier" efter sin utbildning...plus att vissa av dem söp (tillsammans med nån hv major) inne på området...Vaktchefen blev inte glad när vi rapporterade det...
Med andra ord så är min erfarenhet att det är rambo-wannabes och folk med för mycket pengar till sprit som gör 3 månaders. Sen fanns det säkert bra folk i högen med men de märkte vi inte av.
Djup analys det där, Nästa!
Rickard N
Oct 31 2006, 12:11
Supa inne på området är obra, om man blir upptäckt. Dock har jag sällan upplevt att värnpliktiga anmäler varandra, det brukar resultera i dålig stämning.
Dessutom låter det som du hittade dem drickandes sprit en gång (jag må ha missförstått något här), menar du med din nästa kommentar att inte någon i din enhet drack brämpa någon gång under er värnplikt?
Nu till en fråga, var det INGEN i din enhet som trodde att de kunde ta hand om all världens krig under/efter GSU?
Ing2 måste i så fall vara värsta mönsterförbandet, jag tror inte att det är dåligt på något sätt, men så bra tror jag inte något förband är. (sorry Swede ;))
Nizzemancer
Oct 31 2006, 14:21
QUOTE (Rickard N @ Oct 31 2006, 12:11 )

Supa inne på området är obra, om man blir upptäckt. Dock har jag sällan upplevt att värnpliktiga anmäler varandra, det brukar resultera i dålig stämning.
Klart att vi anmäler att ett befäl sitter och super med sina soldater, om de ska supa kunde de göra det på stan, de vet om att reglerna finns där, dessutom var vi insatspluton och har därmed ett ansvar för vad som pågår på området. Oavsett om vi var sittande vaktgrupp eller inte, min grupp hade utbildningsveckor då men vi ringde ner till vakten och sen var det deras bekymmer.
Dessutom låter det som du hittade dem drickandes sprit en gång (jag må ha missförstått något här), menar du med din nästa kommentar att inte någon i din enhet drack brämpa någon gång under er värnplikt?
Ingen i min pluton drack sprit på området, vi drack knappt utanför området heller då vi nästan konstant hade kvällstjänst, jag var nog max ute och drack 2 gånger på 10 månader, nån enstaka i min grupp kanske var ute 4 gånger. 2a tropp var dock ute rätt mycket mer än oss...
Nu till en fråga, var det INGEN i din enhet som trodde att de kunde ta hand om all världens krig under/efter GSU?
Vår pluton hade en väldigt enhetlig/uniform syn på vad de gick för...eller hur menar du med frågan? om vi hade nån glorifierad syn på oss själva eller om ingen i vår pluton trodde att 3mån kunde klara nåt?
Ing2 måste i så fall vara värsta mönsterförbandet, jag tror inte att det är dåligt på något sätt, men så bra tror jag inte något förband är. (sorry Swede ;))
"mönsterförband"? Nä, definitivt inte, vi hade rötägg vi med men de (och vi) fick fan för vad de gjorde också, bl.a var det två-tre stycken ur andra halvan av plutonen som var ute och söp kvällen innan skarp Kulspruta 90-utb (spydde ner alla toaletterna gjorde de med) fast fänriken sagt åt dem att de skulle ge fan i det, istället för att köra ut fick de marschera med allting de skulle ha med, de var tillbaks kl 00:00 på natten (jag hade precis avlöst och fick se dem komma tillbaka) och när jag gick inre rondering kl 4 höll de fortfarande på med vapenvård...
Det var en rolig dag jag fick, stod vid norra grinden när de gick ut, satt i vaktkuren när de kom in, och gick rondering när de vårdade

(ja, jag passade på att jävlas med dom när jag hade chansen).
MikaelD
Nov 4 2006, 18:40
Hej på er.
Nu har jag ännu inte mönstrat, men kommer att göra det under nästa år. Jag tror inte att mina chanser till att få göra lumpen är så stor pga att dem bara skall ha 5000 värnpliktiga då (har jag hört.) dessutom är jag klen, om man jämför med andra. fast jag är stark om jag bara jämför med mig själv.
Jag skulle väldigt gärna vilja bli yrkesofficer (gärna i amfibie). finns det någon möjlighet till det om man går tremånadersutbildningen?
Tacksam för svar/ MikaelD
Måste krossa din drömmar, chansen är obefintlig.
Ut och spring, och skaffa dig ett gym kort. Finns inga genvägar.
Med 3-månaders utbildning och minst 7 månader i tex utlandsstyrkan eller som BFA så uppfyller du faktiskt de formella kraven för antagning till YOP/ROP. Men i praktiken så ska det nog väldigt mycket till innan de kvalifikationerna väljs före någon som gjort 11/15 månaders värnplikt.
Sen är det ju även fyskrav vid antagningen till officersutbildningen också.
Så jag håller med FkN, fysa mera och se till att få en 11/15-månaders tjänst eller kom på något annat att jobba med.
/D (som dock hoppas att han har fel)
navyseal
Nov 6 2006, 11:28
Vilka är kraven för YOP/ROP? Hur kan man uppfylla kraven med endast 3-månaders och 7 månaders utlandstjänst?
King Kill
Nov 6 2006, 11:32
QUOTE (navyseal @ Nov 6 2006, 11:28 )

Vilka är kraven för YOP/ROP? Hur kan man uppfylla kraven med endast 3-månaders och 7 månaders utlandstjänst?
Fullgjort militär grundutbildning som uppgår till minst 10 månader eller som tillsammans med annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring uppgår till minst 10 månader. Sökande behöver inte genomföra sin grundutbildning (GU) som befälselev för att uppfylla fordringarna utan det är den bedömda lämpligheten som befäl som avgör.
Källa:
www.rekryc.mil.se/D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.