navyseal
Nov 6 2006, 21:51
Om man räknar 3-månaders plus utlandstjänst får jag ihop det, men räknas 7-månaders utlandstjänst som kompletterande militär tjänstgöring?
QUOTE (navyseal @ Nov 6 2006, 21:51 )

Om man räknar 3-månaders plus utlandstjänst får jag ihop det, men räknas 7-månaders utlandstjänst som militär grundutbildning?
Ja, det räknas som "annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring". I alla fall enligt de rekryteringsofficerare jag talat med.
/D
hellu !
finns det någon på forumet som går tremåndaders utb falun / gotland ? eller är det någon som har koll på hur det går för dom ???
är lite nyfiken om dom är nöjda börjar väl närma sig slutet.
Soldater svor edenAv någon konstig anledning har dom fått ut LG baskern.
Hans Engström
Nov 12 2006, 22:08
QUOTE (FkN @ Nov 12 2006, 20:21 )

Soldater svor edenAv någon konstig anledning har dom fått ut LG baskern.
GU värnpliktig på ett förband som lyder under Livgardet, så inte så konstigt.
Vad hade de för bataljonsbåge? Den såg ut att en grön överdel.
Gardesbat har väl vit och Dragonbat gul?
johanp
Nov 12 2006, 23:47
QUOTE (Skoog @ Nov 12 2006, 22:57 )

Vad hade de för bataljonsbåge? Den såg ut att en grön överdel.
De har Dalregementsgruppens båge.
Det finns även motsvarande märken för Livgardesgruppen, Gävleborgsgruppen och Int Utb E.
QUOTE (Skoog @ Nov 12 2006, 22:57 )

Gardesbat har väl vit och Dragonbat gul?

Dragonbat Batstab har som Livskv. fast inverterad färgsättning.
navyseal
Feb 26 2007, 18:17
Finns det möjlighet att fortsätta göra "riktiga lumpen" om man gjort 3-månaders? Har anmält mig till 3-månaders men vill väldigt gärna fortsätta efteråt.
Hur lätt är det att få göra utlandstjänst som militär efter 3-månaders?
Dexter
Feb 26 2007, 18:24
QUOTE (navyseal @ Feb 26 2007, 18:17 )

Finns det möjlighet att fortsätta göra "riktiga lumpen" om man gjort 3-månaders? Har anmält mig till 3-månaders men vill väldigt gärna fortsätta efteråt.
Ja, om du är tillräckligt duktig och om det passar in med utbildningschemat för de övriga värnpliktiga. I alla fall gällde detta innan 3-terminer systemet. Jag vet flera som bytt under pågående 3-månaders GSU samt några som blivit erbjuden att fortsätta efter avslutad 3-månaders GSU. De var dock inte pigga på att låta soldaten vänta i ett par månader och sedan rycka in på nytt och göra om GSU-n som en del i en hel, längre, värnplikt.

Inte så jäkla lätt, men det går. Söker du som skyttesoldat (motsvarande) så plockar en chef hellre ut någon med längre grundutbildning. Om du däremot besitter specialkunskaper eller har en civil utbildning som Utlandsstyrkan har nytta av så är chansen betydligt större.
Lycka till!
/D
Christer
Feb 26 2007, 18:35

Mycket svårt. Du kan ju tänka dig själv hur väl man står i konkurrensen mot 11 månaders värnpliktiga som dessutom har utbildning på AK5.
Antar att 3-månaders värnpliktiga inte får Ak5 utb?
Dizzy_keys
Feb 26 2007, 18:38
Dom som utbildades i falun fick utbildning på AK5
dazzzero
Feb 26 2007, 18:59
QUOTE (Tikkanen @ Feb 26 2007, 18:38 )

Dom som utbildades i falun fick utbildning på AK5
De som utbildades i Falun använder fortfarande AK5 under vissa övningar, man är inte lite grön av avund när man övar brevid dom! Man kan tillägga att de som gjorde 3 månaders värnplikt har en egen pluton i dalarnas instats-hv
Är det någon som vet om det finns planer på att utöka antalet utbildningsplatser efter den kommande utbildningen? T.ex. i Uppsala eller Kungsängen?
Har en kompis som är intresserad, men han bor i Uppsala...
Nu vet jag inte vart jag läste det, men det var på någon officiell plats som mil.se eller Hemvärnstidningen. Där stod det att man nästa år eller 2009 skulle komma upp i full volym som skulle vara runt 800 personer varje år. Man får väl anta att det blir spritt över hela landet.
Dizzy_keys
Feb 26 2007, 21:51
Enligt C västernorrlandsgruppen kommer man att ha en utbildning 2008 i härnösand
Fk Satan
Feb 26 2007, 22:06
QUOTE (jed @ Feb 26 2007, 21:26 )

Är det någon som vet om det finns planer på att utöka antalet utbildningsplatser efter den kommande utbildningen? T.ex. i Uppsala eller Kungsängen?
Följande platser har utbildningen 2007
-Kiruna, Gällivare, Pajala, Överkalix, Övertorneå, Haparanda och Kalix för utbildning i Kiruna.
-Jämtland/Härjedalen för utbildning i Östersund.
-Dalarna för utbildning i Falun.(Sista ansökningsdag här är 23/3!)
QUOTE (Fk Satan @ Feb 26 2007, 22:06 )

QUOTE (jed @ Feb 26 2007, 21:26 )

Följande platser har utbildningen 2007
-Kiruna, Gällivare, Pajala, Överkalix, Övertorneå, Haparanda och Kalix för utbildning i Kiruna.
-Jämtland/Härjedalen för utbildning i Östersund.
-Dalarna för utbildning i Falun.(Sista ansökningsdag här är 23/3!)
Jo, det har jag koll på (men tack ändå). Jag var lite otydlig, jag menade kullen efter den. Kommer den att finnas på fler platser? Helst i närheten av Uppsala.
Jag har surfat igenom större delen av mil.se som har med hv att göra, men inte hittat något om nästa kull. Däremot en hel del om den här kullen.
Magasinstopp
Jun 1 2007, 07:26
Är det någon här som ska gå 3-månaders i Östersund? Jag kom in och är så jäkla glad!!!
Dessvärre blev jag,nästan omedelbart, betraktad som en dålig förälder av min omgivning......
Sir Vival
Jun 1 2007, 09:33
GRATTIS!!!
Du kan ju glädjas åt att "vi" tycker du är en föredömlig förälder!
FRO:aren
Jun 1 2007, 18:30
QUOTE (Magasinstopp @ Jun 1 2007, 08:26 )

Är det någon här som ska gå 3-månaders i Östersund? Jag kom in och är så jäkla glad!!!
Dessvärre blev jag,nästan omedelbart, betraktad som en dålig förälder av min omgivning......

Här har du en till som sökt men ännu inte fått något svar.
Magasinstopp
Jun 2 2007, 20:18
QUOTE (FRO:aren @ Jun 1 2007, 19:30 )

Här har du en till som sökt men ännu inte fått något svar.
Har du inte mönstrat än?? Ring och kolla, det kan ju ha blivit ngt fel.
Jun 2 2007, 21:16
Nej det enda jag hört hittills är att mönstringen och info helgen blivit framflyttat. Var så att jag sökte till GSU:n i Kiruna men dit var det för få som sökt så dom beslutade att ställa in utbildningen. Så vi som fortfarande var intresserade skickade dom över till Östersund. Så det kunde ta lite tid innan vi fick nåt besked sa dom. Men jag ska ringa på måndag och kolla om dom vet nåt än.
Gobbler
Jun 13 2007, 00:16
Grattis ni som kom in!
Själv väntar jag till -08 och härnösand pga av jobbet. Hoppas bara att kompis ska kunna komma loss från jobbet
och följa med, lite knepigt när man får i ansiktet att man inte kan vara säker på att ha kvar jobbet när man
kommer hem igen =/
Hade personligen tänkt anmäla mig till GSU-Hv i Ö-sund i år, men det har varit lite för mycket utbildningar hela våren
och har fullt upp med utlandsjobb hela sommar/höst =/
Men men, det kunde ha varit mycket värre
aneeko
Jun 21 2007, 17:54
QUOTE (Magasinstopp @ Jun 1 2007, 08:26 )

Kasst av omgivningen din!
Själv ska jag också in i Östersund på 3-månaders GSU:n. Hoppas det blir vad jag förväntar mig av det
navyseal
Jun 23 2007, 19:29
Jag kom in på 3-månaders nu i höst, men tackade nej. På mönstringen då man fick träffa alla befäl kändes det som om det skulle bli en riktig semester att göra 3-månaders. Befälen var ju som jultomten, alldeles för snälla och vänliga. Men men de var ju HV-befäl också Jag hade hoppats på att vi skulle få YOFF så att man kunde få den härliga jargongen och hårdheten.
Nej, alldeles för lökigt enligt min åsikt. Hoppas på riktigt lumpen istället.
QUOTE (navyseal @ Jun 23 2007, 20:29 )

Jag kom in på 3-månaders nu i höst, men tackade nej. På mönstringen då man fick träffa alla befäl kändes det som om det skulle bli en riktig semester att göra 3-månaders. Befälen var ju som jultomten, alldeles för snälla och vänliga. Men men de var ju HV-befäl också Jag hade hoppats på att vi skulle få YOFF så att man kunde få den härliga jargongen och hårdheten.
Låter lustigt. Jag gjorde förra året och vi hade YOFF som basade över oss. En jävligt bra plutonchef bör jag tillägga som tom var över mina förväntningar på befäl. Lökigt var det absolut dock och har du chans på "riktig" lump så ta den.
aneeko
Jun 24 2007, 11:13

Du hade föredragit att de tog dig vid öronen och drog dig till GSU:n?
Personligen fick jag ett väldigt bra intryck av befälen. Vi fick träffa de två från Östersund och de verkade väldigt sympatiska (något jag faktiskt värderar högre än nån stridspitt som bara klarar av att skrika på en - fick nog av dem under tiden jag låg inne som vanlig värnplikt som jag blev tvungen att avbryta efter en månad)
navyseal
Jun 24 2007, 17:47
Jo alla är vi olika. Jag föredrar tuffa tag och vill ha det riktigt jobbigt. Jag tror de två HV-befäl som var med under mönstringen var från Östersund. Visst var de sympatiska. Inget snack om den saken. Jag blev lite besviken på att båda säkert var 45+. Kan inte bli något hårt tempo där inte. "Ja nu ska vi resa tält 20. Säg till när ni är klara".
Jag kanske är lite skadad sen veckan jag tillbringade på amf 1, men som det var där är precis så jag vill ha det, och det kommer aldrig att hända på 3-månaders.
QUOTE (aneeko @ Jun 24 2007, 12:13 )

Du hade föredragit att de tog dig vid öronen och drog dig till GSU:n?
Personligen fick jag ett väldigt bra intryck av befälen. Vi fick träffa de två från Östersund och de verkade väldigt sympatiska (något jag faktiskt värderar högre än nån stridspitt som bara klarar av att skrika på en - fick nog av dem under tiden jag låg inne som vanlig värnplikt som jag blev tvungen att avbryta efter en månad)
dieseltrollet
Jun 24 2007, 17:52
QUOTE (navyseal @ Jun 24 2007, 18:47 )

Jag kanske är lite skadad sen veckan jag tillbringade på amf 1, men som det var där är precis så jag vill ha det, och det kommer aldrig att hända på 3-månaders.
"Skadad" är nog rätta ordet. Du borde kanske fundera lite på hur mycket du lärde dig på Amf 1 och hur mycket du fortfarande kommer ihåg. Tre månader är inte särskilt lång tid och då hinner man inte med några omtag. Alltså är det bättre att använda en pedagogik som gör att soldaterna lär sig istället för att "köra skiten ur dem" och sedan få ta om...
navyseal
Jun 24 2007, 18:19
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 24 2007, 18:52 )

"Skadad" är nog rätta ordet. Du borde kanske fundera lite på hur mycket du lärde dig på Amf 1 och hur mycket du fortfarande kommer ihåg. Tre månader är inte särskilt lång tid och då hinner man inte med några omtag. Alltså är det bättre att använda en pedagogik som gör att soldaterna lär sig istället för att "köra skiten ur dem" och sedan få ta om...
Kan väl hålla med till viss del. När det bara är 3 månader så får man väl köra den stilen. Jag skulle dock aldrig stå ut med sånt lök.
dieseltrollet
Jun 24 2007, 18:22
QUOTE (navyseal @ Jun 24 2007, 19:19 )

Kan väl hålla med till viss del. När det bara är 3 månader så får man väl köra den stilen. Jag skulle dock aldrig stå ut med sånt lök.
Nu är det dock ljusårs skillnad mellan sund pedagogik och "lökande". Tro det eller ej, man har faktiskt kommit på att folk lär sig bättre om man inte tokstressar dem hela tiden. Däremot så gör sig detta sämre på film och i lumparhistorier, så jag kan förstå att du har den uppfattning du verkar ha.
Fk Satan
Jun 24 2007, 18:23

QUOTE (dieseltrollet @ Jun 24 2007, 18:52 )

Går att ställa krav utan att köra amf1 stilen också... Och jag tror att det är bättre att ha "lökat" och lärt sig något än att inte ha lökat och inte lärt sig något. I slutändan är det utbildningsnivån på soldaterna som är det vitktiga inte om de fått lökat eller sprungit milen 3 gångar om dagen... Utbildningen är inte till för att tillfredställa dina behov på befäl som skriker och tvingar dig att springa hela tiden. Utan utbildningen är till för att ta fram soldater med en viss utbildningsnivå...
Men du är välkommen till FSSS (Fk Satans Strids Skola) då kommer du iaf att slippa allt vad lök heter... Förutom när det är lök-skalning på programet.
navyseal
Jun 24 2007, 18:39
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 24 2007, 19:22 )

Nu är det dock ljusårs skillnad mellan sund pedagogik och "lökande". Tro det eller ej, man har faktiskt kommit på att folk lär sig bättre om man inte tokstressar dem hela tiden. Däremot så gör sig detta sämre på film och i lumparhistorier, så jag kan förstå att du har den uppfattning du verkar ha.
Min uppfattning är inte från film utan från verkliga livet, från FBU, Lottorna, Sjövärnskåren och min vecka på Amf 1.
Jag har inget emot 3-månaders utbildningen. Det är tur att den finns för de som inte får nån plats i lumpen, men ändå vill gå med i Hv. Jag skulle ju gått den t.ex.
Jag hade satt upp alldels för höga förväntningar bara, framför allt på befälen, så jag blev väldigt besviken.
navyseal
Jun 24 2007, 18:43
Den går jag gärna i. Lökskalning är jag expert på
du är välkommen till FSSS (Fk Satans Strids Skola) då kommer du iaf att slippa allt vad lök heter... Förutom när det är lök-skalning på programet.
[/quote]
Larsleo
Jun 24 2007, 18:46
Men vad är det som säger att du blir en bättre soldat för att ni har ett gäng befäl som skriker och hetsar er över tiden...
Bara för att befälen är lugna och sansade innebär inte att det är kravlöst, utan det kan vara minst samma krav. Skillnaden blir att truppen tar åt sig och kommer ihåg det som sagts istället för att glömma allt efter ett tag bara för att man stressar dom som ..ja jag vet inte vad.. det funkar med längre utbildning men på 3 mån så bör man ha ett bra pedagogiskt upplägg..
FBU, Lottorna, Sjövärnskåren och min vecka på Amf 1
1 vecka.. du dömer ut befäl för att du haft en annan utb.pedagogik i en vecka.. oki.. det är ju inte trångsynt alls.. nää inte alls...
Vet du ens hur upplägget för 3mån såg ut eller dömde du bara av för att befälen "kändes" slöa??
Sen så Amf1 är väl inte känt som mönstermodell då det gäller pedagogik..
navyseal
Jun 24 2007, 18:54
Jag tror att det har blivit nån slags överdrift. Jag vill inte ha befäl som skriker åt en för jämnan och på alla sätt nedvärderar en. Det tror jag ingen vill ha och så var det inte på amf heller för den delen. Det jag menar är att det var för mycket kafferast över de två som presenterade 3-månaders och skulle ha den i Östersund. Och ja, de gick igenom schemat för varje vecka vad som skulle gås igenom. Själva innehållet i utbildningen var jättebra och precis det jag hade trott.
Det var dels åldern på befälen jag var besviken på och dels att de inte var Yoff. Om man är 45+ så är man inte tipp topp och med all rätt. Man kan ha unga befäl som är lugna och sansade oxå och som dessutom orkar mer och det var det jag hade förväntat mig. Och sen den speciella jargongen
Larsleo
Jun 24 2007, 18:59
QUOTE (navyseal @ Jun 24 2007, 19:54 )

Det jag menar är att det var för mycket kafferast över de två som presenterade 3-månaders och skulle ha den i Östersund. Och ja, de gick igenom schemat för varje vecka vad som skulle gås igenom. Själva innehållet i utbildningen var jättebra och precis det jag hade trott.
Det är ju inte att döma folk på förhand nää.... har haft befäl som gjort liknande 1:a intryck.. men det var lite fel kan man säga...
Så utbildningen var det inga fel på.. så du dömde av pga 2 befäl som inte gav ett "hårt" intryck. Vad säger att utbildningen behöver vara lugn och kravlös för att befälen är lugna?
dom bästa befälen jag har haft ligger i spannet 35-45.... och nej.. dom kanske inte orkade springa milen på 42.. men måste dom det?? Och bara för att dom råkar vara medelålder så kan man ha bra fysik..Sen om dom ska utbilda är huvudsaken dom klarar av att lära ut rätt saker!
"Speciella jargongen" har AMF nån speciell ?
dieseltrollet
Jun 24 2007, 19:14
QUOTE (navyseal @ Jun 24 2007, 19:54 )

Det var dels åldern på befälen jag var besviken på och dels att de inte var Yoff. Om man är 45+ så är man inte tipp topp och med all rätt. Man kan ha unga befäl som är lugna och sansade oxå och som dessutom orkar mer och det var det jag hade förväntat mig. Och sen den speciella jargongen
Ok, då gör du det andra klassiska misstaget som 20-åringar brukar göra. Nämligen att har man passerat 25 så är man gammal, slö och förbrukad. Du kanske borde titta lite på medelåldern hos förband som brittiska SAS? Vem vill du helst lära dig av, den med 20 års erfarenhet eller den som är 20 år?
navyseal
Jun 24 2007, 19:27
Om man vill ha det fysiskt aktivt har man nog hellre befäl som är mellan 25-40 än befäl som är 50+. Men du kanske tror att man är mer fit om man är 50+. Det tror inte jag i alla fall.
Larsleo
Jun 24 2007, 19:29
Okej så tar vi det här från början.. fysikt? beror på vad du menar.. att dom låter er springa över allt? kan dom göra fast är 50+..
Mkt fys?? kan dom låta er ha trots dom är 50+
MKt strid? Kan dom ha med er fast dom är över 50+
Det är inte åldern på befäl som avgör hur jobbig/bra/kass en utbildning blir
sen finns 50-åriga befäl som springer cirklar runt yngre....
Fk Satan
Jun 24 2007, 19:36
Vad jag vet och minns så har fältjägargruppen det mycket bra förspännt med fd yoffare inom hemvärnet efter att I5 lades ned. Samt att Fältjägargruppen har mycket goda truppare anställda hos sig. En av de huvudansvariga på fältjägargruppen för 3-mån är en äldre herre som är grym som truppare som jag tror att många ung-fänrikar har mycket att lära vad gäller trupputbildning. Han har kunskap och förmåga att förmedla sin kunskap så att mottagaren lär sig. Men han saknar allt vad hets och tempo som finns hos ung-fänrikar och ung-löjtnanter, därmed inte sagt att han kan vara j*vligt korrekt och att han ställer krav utan att behöva springa och skrika.
Skulle jag ha fått gjort om min GU och valt instruktörer skulle jag i många fall valt instruktörer ur det "äldre" gardet. De som en gång i tiden var fanjunkare , där finns det mycket kunskap och väldigt lite politisk korrekthet.
Dom y/off-are på Fältjägargruppen jag haft som intruktörer på FU kurser har varit bra. Speciellt en gammal I22 truppare är jäkligt kärv, han hade en av dom bättre sjv-utb jag varit på på.
navyseal: Du kanske borde fundera över syftet och skillnaderna med utbildning HV-GSU på tre månader kontra AMF-1 på 11 månader. Om du gör tre månaders är det tänkt att du skall ingå i ett Hemvärnskompani, och däri få minst 20-timmar om året utbildning resten av livet. AMF-1 är stenhård (fyskisk och psykisk) utbildning i 11 månader, och därefter ingå i utlandsstyrkan alt något beredskapsförband under en kortare period. Därefter är du förbrukad, förutom om du lyckas väldigt bra och kan gå vidare som YOFF alt SF.
Magasinstopp
Jul 1 2007, 09:43
QUOTE (aneeko @ Jun 21 2007, 18:54 )

Kasst av omgivningen din!
Själv ska jag också in i Östersund på 3-månaders GSU:n. Hoppas det blir vad jag förväntar mig av det

Visst är det kasst!!! Mycket avundsjuka tror jag

. Vet du, föresten, om man kan åka dit dagen innan?? Jag har 9 timmars restid och vill inte komma sen pga tågstrul (vilket är vanligt i mina trakter

).
Magasinstopp
Jul 1 2007, 09:49

Jag hoppas att du kommer in på det du söker. Jag minns dig på mönstringen och du kommer säkert att passa under hårdare förhållanden.
Jag tror, däremot inte, att man kommer att åka "räkmacka" på 3-månaders, men allt är ju relativt..

Lycka till i framtiden, navyseal.
Jul 5 2007, 18:20
Äntligen har Pliktverket beslutat att jag ska få mönstra så jag har chans att få komma med på utbildningen i Östersund i år. Lite kämpigt blir det för jag ska tydligen mönstra i Sandö 20-21/8 och infohelgen är helgen samma vecka så det kan bli lite snålt om tid att hinna emellan. Största problemet dom hade nu verkade vara hur dom skulle få mig till Sandö från Boden. Är väl en kostnadsfråga antar jag...
Ett flertal som skriver att de kommit in och ska göra GSU-HV/tremånaders i Östersund, skoj! Undertecknad är antagen till samma utbildning fast i Livgardets regi i Falun. Så, jag undrar om det är någon mer här som ska dit? Vore skoj att höras!
Martin.R
Jul 23 2007, 14:29
QUOTE (elixta @ Jul 5 2007, 19:26 )

Ett flertal som skriver att de kommit in och ska göra GSU-HV/tremånaders i Östersund, skoj! Undertecknad är antagen till samma utbildning fast i Livgardets regi i Falun. Så, jag undrar om det är någon mer här som ska dit? Vore skoj att höras!
Tja! Ska också göra GSU-HV i Falun i höst. Lycka till alla ni andra som ska in i höst och hoppas att det motsvarar förväntningarna.
Magasinstopp
Aug 30 2007, 20:56
JAPP!!! Då är vi snart framme..... bara två veckor kvar.

Två lååånga veckor.
Patryk
Aug 31 2007, 17:20
Jag skall rycka in snart i falun den 17 september som bevakningsoldat.Finns de några fler som ska ditt
QUOTE (Patryk @ Aug 31 2007, 18:20 )

Jag skall rycka in snart i falun den 17 september som bevakningsoldat.Finns de några fler som ska ditt

Då är vi tre som hittat hit i alla fall! ;)
Ses om en vecka!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.