Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tremånadersutbildningen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3
Patryk
QUOTE (elixta @ Sep 9 2007, 20:12 ) *
QUOTE (Patryk @ Aug 31 2007, 18:20 ) *
Jag skall rycka in snart i falun den 17 september som bevakningsoldat.Finns de några fler som ska ditt HV.gif

Då är vi tre som hittat hit i alla fall! ;)
Ses om en vecka!

Jepp,de gör vi,kan inte vänta tills nästa vecka pansar2.png
navyseal
Magasinstopp: Kommer ihåg dig också Du drog jäkligt bra på styrketestet. Hoppas verkligen att du får en jättebra tid på 3-månaders. Berätta gärna vad ni gör och hur det är!
Martin.R
Imorgon smäller det! Börjar bli lite nervöst. Kul att vi är flera här som ska till Falun.
Vi ses imorgon! HV.gif
navyseal
Någon som vet, kan man gå med i IP HV om man bara har gjort 3-månaders?
Fk Satan
QUOTE (navyseal @ Sep 16 2007, 22:18 ) *
Någon som vet, kan man gå med i IP HV om man bara har gjort 3-månaders?

Ja det kan man. Kravet för IP så som Hv är minst 85 dagars fullgjord GU. Finns folk inom IP som har betydligt mindre "gröntjänst" än de som gjort 3-mån utbildningen. Men ändå har längre GU.
FkN
Vi har en ny kille som rycker in på GSU HV idag, och skall därefter vara soldat i plutonen.
navyseal
QUOTE (FkN @ Sep 17 2007, 11:06 ) *
Vi har en ny kille som rycker in på GSU HV idag, och skall därefter vara soldat i plutonen.

Betyder det att man kan söka IP innan man påbörjat GSU:n?
Fk Satan
QUOTE (navyseal @ Sep 17 2007, 21:25 ) *
QUOTE (FkN @ Sep 17 2007, 11:06 ) *

Betyder det att man kan söka IP innan man påbörjat GSU:n?

Klart du kan. Men sannolikheten att du blir antagen är låg. Bättre att söka när du är klar med GSU:n.
Skoog
De som ska utbildas i Villingsberg nästa höst är menade att gå med i insats allihop. Åtminstonde är det vad utbildningsgruppen hoppas på.
FkN
Om jag inte missminner mig så gick större delen av dom som gjorde GSU HV i Falun förra året med i Falun IP.
skyttesoldat78
Håls GSU HV utb, att ala ska till IP? är det öppet att söka oavsets vart man bor?
23:e komp.
QUOTE (skyttesoldat78 @ Nov 2 2007, 22:09 ) *
Håls GSU HV utb, att ala ska till IP? är det öppet att söka oavsets vart man bor?

Ja, alla kan söka. Hur de sedan prioriterar intagningen är en annan femma.
FkN
Läste artikeln i hv-blaskan om HV-GSU i Östersund.

Någon som vet varför dom har Infanteri kragsspeglar?

Att Fältjägarna huserar på gamla I5 tycker jag är lite långsökt...
Fk Satan
QUOTE (FkN @ Nov 3 2007, 10:42 ) *
Läste artikeln i hv-blaskan om HV-GSU i Östersund.

Någon som vet varför dom har Infanteri kragsspeglar?

Att Fältjägarna huserar på gamla I5 tycker jag är lite långsökt...

Att de gör lumpen på i19/Fältjägargruppen? kan vara en orsak till att de har infanterikragspeglar. Det är min tolkning.
johanp
Det har varit samma sak på alla hv-vpl som jag har stött på. Rätt logiskt också - de är ju inte med i hv förrens dom skriver kontrakt...
elixta
Vi som ligger i Falun har också infanteriets kragspeglar, och infanteriets basker.
Vi huserar ju på gamla I 13 också, så det är passande.. ;)
skyttesoldat78
ni som gör på I13 har ni svart basker? LG baskern?
Hans Engström
I inlägget ovan sägs att det är infanteriets basker. Eftersom det inte finns ngn sådan förutsätter jag att det är arméns blåa som menas.
MPMöller
Infanteriets basker är iaf på LG svart. (gardetsbat)
Fk Satan
Och när blev detta en baskertråd? Återgå till topic.

Nästa inlägg om baskerfärger hit eller dit kastas till en plats där det inte spelar någon roll om baskern är mörkblå eller svart...

Fk Satan
Blågul
Det ser baske. mig mörkblått ut på rekryteringsfronten. smile.gif

3 månadersutb. är snart nog det enda alternativet för att fylla på leden i samma takt som avgångarna. Detta och direktutb. av Hvungdomar verkar vara enda alternativet. Just nu är personalläget i en nedåtgående trend på sina håll.
Kan det vara motiverat att öka antalet utbplatser och även öka utbtiden(för att höja kvaliteten)? Kommer man att kunna fylla platserna, eller är det svårt nog som det är, att fylla de platser som står till buds?

Enl. min egen erfarenhet så genererar 3 månadersutb. bra bevakningssoldater, men med insatsförbandens ökade krav så behövs det något mer. Hur lösa detta?
Triggerpuller
Jag skulle vilja se en Insatsstyrkeutbildning på kanske ca 1 månad för GSU HV-soldater som vill kliva in i IP. Ev skulle man kunna tillämpa den utbildningen på folk som inte haft en "stridande befattning" under GU också.
skyttesoldat78
lokala rekryterning och utbildning av tre måndader är ju bra typ östersunds, falund, härnysand. men det är ju inte bara där det behövs mer soldater utan också i storstäder. kommer det att bedriv någon utbildning där också. någon om vet.
johanp
QUOTE (skyttesoldat78 @ Nov 18 2007, 19:18 ) *
lokala rekryterning och utbildning av tre måndader är ju bra typ östersunds, falund, härnysand. men det är ju inte bara där det behövs mer soldater utan också i storstäder. kommer det att bedriv någon utbildning där också. någon om vet.

Även folket från stan får söka dessa kurser... Vet flera från Stockholm som går utbildningen just nu.
GC1
QUOTE (Triggerpuller @ Nov 6 2007, 00:25 ) *
Jag skulle vilja se en Insatsstyrkeutbildning på kanske ca 1 månad för GSU HV-soldater som vill kliva in i IP. Ev skulle man kunna tillämpa den utbildningen på folk som inte haft en "stridande befattning" under GU också.

Det tror jag skulle vara en bra ide.

Framför allt då man nu ser att Hv skall fylla fler och fler luckor i insatsorganisationen och man ständigt ligger på efterkälken på utbildningssidan.
Ghostman
QUOTE (Triggerpuller @ Nov 6 2007, 00:25 ) *

Vi hade nu en Gruppchefs konferans 17/11 och ställde oss där frågan om nu det blir möjligt för en som gjort GSU att kunna flytta till IP.
Svaret va som väntat, " Det kan dom inte just nu" , men då ställde vi om frågan och funderade då på om dom inte kan göra en tid i HV för att efter den tiden flyttas till IP vid visat intresse.
Det svaret har jag inte riktigt fått än men återkommer om det.

Trots att ingen vill så existerar en osynlig linje mellan vårt HV Komp och IP(I alla fall här), vilket vi vill sudda ut totalt. En chans är att vi hjälper till att rekrytera folk som vill in i IP och senare då få tillbaka dom som inte känner sig manade att tjänstgöra med IP p.g.a vissa skäl kanske. Med andra ord så gör vi ett utbyte av personal, vilket kommer att gynna bägge läger till slut.
Med andra ord, hjälp varandra istället för att själpa varandra. Båda tjänar på detta.
Magasinstopp
Hejsan igen. Har precis muckat från Östersund och kan inte vara annat än nöjd över vad jag gjort. Känns dock förbannat trist att det bara var 3-månader.
Vad är då facit av mina månader???? Jo, IP välkomnar mig med öppna armar.
Om jag lyssnat mer på vad som sägs på forumet här, så hade jag säkert dragit öronen åt mig. Låt folk chansa, utan att "experterna" lägger in vad de "vet".
II63
QUOTE (Magasinstopp @ Dec 18 2007, 15:16 ) *
Hejsan igen. Har precis muckat från Östersund och kan inte vara annat än nöjd över vad jag gjort. Känns dock förbannat trist att det bara var 3-månader.
Om jag lyssnat mer på vad som sägs på forumet här, så hade jag säkert dragit öronen åt mig. Låt folk chansa, utan att "experterna" lägger in vad de "vet".

@Magasinstopp
Grattis till muck (eller vad man nu ska kalla det) hoppas att det går bra för dig vilken tjänst du än tänkt söka.
Lycka till
II63
Killen_med_kollen
kan den verkligen vara nåt att ha? bara tre månader, ska det va ska så ska det!
Munken_swe
QUOTE (Killen_med_kollen @ Jan 11 2008, 20:25 ) *
kan den verkligen vara nåt att ha? bara tre månader, ska det va ska så ska det!

Den tremånaders utbildning som soldaterna får är en jämbördig Grundläggande Soldatutbildning som alla värnpliktiga i Sverige får. Men eftersom det är tänkt att dem ska bli hemvärnssoldater direkt så är dem extra åtta månaderna befattningsutbildning överflödig, och denna utbildning fyller behovet för hemvärnets soldater.
Adam Sigurd
QUOTE (Magasinstopp @ Dec 18 2007, 15:16 ) *

Helt rätt, jag kan inte förstå varför dom inte skulle göra det! Många som har gjort 10-12 och 15 månaders GU skulle troligtvis vara mindre lämpade än du för denna uppgift.

Jag tycker ändå att en GSU Insats bör vara ett krav hos alla utbildningsgrupper för inträde i IP oavsett GU.
Sleipnir
QUOTE (Adam Sigurd @ Jan 11 2008, 21:08 ) *
Jag tycker ändå att en GSU Insats bör vara ett krav hos alla utbildningsgrupper för inträde i IP oavsett GU.

Baserat på vilket krav i TOEM på 60H plutoner? De absolut bästa hemvärnssoldater jag stött på är en skytte GB (taget att vederbörande har gjort mycket tjänst efter det), en närskydds PB, en MP KB och två 3 månaders soldater. Och 3 av dom tillhör nu en 60H pluton (en av de andra har slutat, och den andre läser till officer).
Popo
Lumpen sket sig så mest troligt gör jag 3 månaders.
Vad jag har förstått så går det att söka utlandstjänst efter utbildningen men är det ärligt talat nån ide? för jag får intrycket att man hamnar rätt långt ner på listan mot dom som gjort "vanlig" värnplikt.
Dexter
QUOTE (Popo @ Jan 13 2008, 20:21 ) *
Lumpen sket sig så mest troligt gör jag 3 månaders.
Vad jag har förstått så går det att söka utlandstjänst efter utbildningen men är det ärligt talat nån ide? för jag får intrycket att man hamnar rätt långt ner på listan mot dom som gjort "vanlig" värnplikt.

Det beror på vilka tjänster du söker. Söker du skytte/span/MOT så hamnar du troligtvis inte högst på antagningslistan. Har du däremot även civila kunskaper som efterfrågas så har ju du en GU till skillnad från ev civila som söker som inte har och som då måste gå GSUUS (4 veckor) vilket blir en extra kostnad för Försvarsmakten. Jag har personligen var iväg ett par gånger och jag vet flera som varit iväg. De flesta har åkt som stabsassistenter men även som PATGB-förare.

Lycka till!

/Dexter
Popo
PATGB förare?
Hur kan man göra det om man inte kört den i lumpen?
Dexter
QUOTE (Popo @ Jan 13 2008, 21:21 ) *
PATGB förare?
Hur kan man göra det om man inte kört den i lumpen?

Ibland tar man in personer som har lastbilskort men som inte har militärt förarbevis/kört den under värnplikten. Även där så tar man ju hellre ut de som inte behöver utbildas men i brist på sökande så är lastbilskort en bit på vägen.

/D
Popo
Slänger in en till fråga.
Vet någon vad dom exakta hörselkraven är för denna utbildning? Fick ruskigt med hjälp när jag mailade G63 som det stod att man skulle göra på soldat.nu.
Svaret löd "Hörseln måste vara mycket god vid fler frågor kontakta pliktverket i Karlsatd" Var ju verkligen till hjälp....
Fk Satan
QUOTE (Popo @ Jan 24 2008, 22:12 ) *
Slänger in en till fråga.
Vet någon vad dom exakta hörselkraven är för denna utbildning? Fick ruskigt med hjälp när jag mailade G63 som det stod att man skulle göra på soldat.nu.
Svaret löd "Hörseln måste vara mycket god vid fler frågor kontakta pliktverket i Karlsatd" Var ju verkligen till hjälp....

Vid hörseltestet testas din hörsel på ett flertal frekvenser inom det som människan uppfattar och vid ljudstyrka 25db (om jag minns rätt). Hör du allt vid detta test har du perfekt hörsel. Om du inte hör något ökas antalet db på den aktuella frekvensen tills du hör ngt. Och var gränsen för mkt god hörsel går vågar jag inte uttala mig om. Men troligen ngr steg upp från 25db nivån.
Popo
Låg precis över gränsen för att få göra värnplikt så jag satsar istället på detta så jag får väl höra med pliktverket om vad som gäller.
Gjorde ju alla tester på mönstringen så jag borde väl inte behöva göra om den?

Tack för svaret.
Dexter
QUOTE (Popo @ Jan 24 2008, 23:20 ) *
Låg precis över gränsen för att få göra värnplikt så jag satsar istället på detta så jag får väl höra med pliktverket om vad som gäller.
Gjorde ju alla tester på mönstringen så jag borde väl inte behöva göra om den?

Tack för svaret.

När det gäller hörseln så skulle jag bli ordentligt förvånad om det inte var samma krav på tremånadersutbildningen som på de övriga värnpliktsutbildningarna.

/D
Magasinstopp
Mönstringen till 3-månaders är exakt samma som vid mönstring till "vanlig" värnplikt.
Popo
Och kraven är desamma eller? Sjukundersökningarna alltså.
Magasinstopp
Jo, allt är samma. 3-månadersutbildningen är en värnpliktsutbildning, bara kortare.
Krizan
Kan man göra GSU-HV även om man fick frisedel vid mönstringen?
QUOTE (Krizan @ Nov 8 2008, 20:21 ) *
Kan man göra GSU-HV även om man fick frisedel vid mönstringen?

Beror på varför Du fick frisedel. Kan ju vara medicinska, eller andra orsaker som gör att Du inte anses lämplig
att tjänstgöra inom FM.
Kan vara så att de där "andra orsaker" inte ligger till last längre.

Finns inget generellt svar på Din fråga.
Sir Vival
Krävs ett beslut hos pliktverket och möjligen ommönstring + att bli antagen på utb, vilket inte är helt lätt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.