Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Meditationsteknik eller motsv?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Sgt. Larsson
Har alltid undrat vad meditationsteknikerna som ofta används i hollywood-filmer heter... ni vet där nån lone-wolf står framför spegeln och göra massa coola moves, typ martial arts i slow-motion.

Hade varit kul att kunna köra lite sånt själv. Nån som vet vad de heter? Eller är det bara speciella korigraferade fightingrörelser? 7.gif
Wahlgren
Det är väl inte meditation?

Egentligen kan ju meditation räknas till allt som är avslappnande och sådant väl... men... enligt mig när jag hör meditation så är det när man sitter i lotusställning på golvet i en timme eller tio.

PS: Du kanske tänker på tai chi och qui gong? (vettefan hur det stavas)

Edit, efter mer tänkande så tror jag att det är det du tänker på. Sök efter Tai Chi och Qui/Qi Gong så kommer du hitta en del.

Det är en kinesisk avslappningsmetod... stärker både kropp och själ.

/ Wahlgren som är Taoist. (de håller på med sådant... dock inte jag)
kronvrak
På film är det nog oftast något påhittat, i alla fall efter vad de jag känner som tränar dylika träningsformer säger.

I verkliga livet verkar det vara kul och jag har funderat på att börja många gånger men det har inte blivit av.
Doggydriver
Tai-Chi är det nog grundat på. Defensiv Kung-Fu stil, som skulle övas främst för "frid i själen" vid en stilla tjärn eller dylikt. Mjuka rörelser i slowmotion. Syfte är att man inte ska behöva ta i själv i slagsmål. Kraften motståndaren lägger in ska styras bort så att han skadar sej ändå.... ph34r.gif

Annars finns det ju olika sorters chi-gong/qi-gong som man kan använda sej av. Mycket bra i uppvärmningssyfte.

Slutsats, vill du ha ett syfte ligger det träning bakom. Vill du se cool ut, ställ dej framför en spegel och gör någonting som ser lite kata/tai-chi/form/qi-gong ut B) biggrin.gif
kronvrak
Toll: Så lugn är nu inte Tai chi, ser det inte ut att gå fort när de som tränat i två år håller på ska man byta klubb. Allt enligt min kompis tränare mfl smile.gif
Pang
Du flesta martial art nissarna i filmer brukar utöava några "häftiga move" inna fighter mm.
T.ex i karate kid. dry.gif

Iden med dess aär att man skall känna kroppen, bli ett med kroppen, få full kontroll och frid, så att man kan prestera det allra bästa.

Det var iallfall vad min kung fu lärare yrade om
ph34r.gif
Doggydriver
QUOTE (kronvrak @ Jul 1 2003, 18:24 )
Toll: Så lugn är nu inte Tai chi, ser det inte ut att gå fort när de som tränat i två år håller på ska man byta klubb. Allt enligt min kompis tränare mfl smile.gif

Gaaah, sorry! Missförstå mej rätt nu! Ska man utöva stilen i fajt, så visst fan går det undan!

/Toll som också sett Tai-chi utövare i farten biggrin.gif

(Vill ha en smiley med vitt pannband som viftar med öppna händer biggrin.gif )
heiho
QUOTE (dtrexx @ Jun 30 2003, 23:19 )
Har alltid undrat vad meditationsteknikerna som ofta används i hollywood-filmer heter... ni vet där nån lone-wolf står framför spegeln och göra massa coola moves, typ martial arts i slow-motion.

Hade varit kul att kunna köra lite sånt själv. Nån som vet vad de heter? Eller är det bara speciella korigraferade fightingrörelser?  :huh:

dtrexx mfl.

Gå till bokförrådet och beställ CD'n "Trestegskurs i psykisk träning" med psykisk beredskapsträning (PBT).
M-nummer: M7734-109251 CDR Psyk träning.
Den kostar runt hundringen och är väl värd priset.

Den omfattar avslappningsteknik, grunder i meditation och PBT.
Den är gjord av Folke P Sandahl fd. Yoff och flyglärare.

Skall de se bra ut på film så öva kata ur t.ex shotokan karate, det tar ett antal år men sedan blir det nog stilfullt om nu någon orkar att se på.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.