Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dödsfall!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Fredin
Hej! Hur många är det som dör per år av de som göra värnplikten!

Jag hörde en inofficiell siffra på att 3 st värnpliktiga norrlandsjägare dog förra året!

2 av köldskador och en av fallolycka! blyg.gif
Mattsson
Har du kollat med FM?
Fredin
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 30 2003, 15:26 )
Har du kollat med FM?

Nej! orkar inte det tar bara lång tid att få svar och det är ju alltid kul med lite spekulationer och skvaller från er på forumet! så...
Lt. payne
Vet inte hur många som dör under värnplikten nu.
Under mitt första repmöte 1986 dog det 16 killar.

Det var en dam som körde in en trupp som gick på en väg i mörker.
HvPrsk
QUOTE (Fredin @ Jun 30 2003, 15:20 )
Hej! Hur många är det som dör per år av de som göra värnplikten!

Jag hörde en inofficiell siffra på att 3 st värnpliktiga norrlandsjägare dog förra året!

2 av köldskador och en av fallolycka! blyg.gif

Det kan du skriva av som skitsnack...Sverige klarar sig väldigt bra från så alvarliga olyckor inom försvaret.

Sedan är väl andras eventuella död inget vi ska skvallra eller spekulera kring... angry.gif

Senaste dödsolyckan med en värnpliktig inbladad torde vara drunkningstillbudet i vattenhindret på den där stridshinderbanan.

Vill du ha statistik på olyckorna så är det garanterat offentligt bara du mailar och frågar. Testa någon info/press ansvarig via FM´s hemsida..

- HvPrsk
Dahlberg
Det var nånn dokumentär på teve för ett tag sen om värnplikten i Ryssland. Och där dog det runt 200 grabbar om året. Där är det hårt... Jag har dock inget som styrker dessa fakta...
Pang
Hmm, varför tror jag Ryssarna har det en aning tuffare i militären än Svenskarna? 7.gif
bäfver
skulle inte vilja göra lumpen i Ryssland... ett befäl sa att de hade haft nån skarp övning med både A- och B-styrka... varför de nu skulle vilja ha det (lär ju inte ha vart att båda låg och sköt direkt på varann iaf). Men man kanske inte ska tro allt för mycket på den uppgiften.

(Tio inlägg efter det här lär ju nu handla om att man inte ska tro på sånt mm mm... men ryssar har förvånat mig förr..?)
MasterSgt_Andersson
Tja, får man för sig att luftlandsätta ett mekaniserat kompani uppsuttet så kan man nog få för sig vad som helst tror jag.
HvPrsk
QUOTE (Pang @ Jun 30 2003, 19:20 )
Hmm, varför tror jag Ryssarna har det en aning tuffare i militären än Svenskarna?  :huh:

Dom hade tidigare en total avsaknad av respekt för de värnpliktiga, med misshandel, våld, tortyr och våldtäkter som vanligt förekommande.

Detta i sin tur resulterade i stora problem med alkohol och droger vilket kan förklara att dom har/hade en mycket hög dödssiffra. Självmord var inte ovanligt och det inträffar än.

Nu har man jobbat hårt med detta under ett 10 tal år, och jag vet att man har utbytesprogram med bland annat Sverige för att befälen ska lära sig en ny syn på sina värnpliktiga soldater. Vet dock inte vart dom står idag, eller hur långt man har kommit…

- HvPrsk
Azan_Gb
QUOTE (HvPrsk @ Jun 30 2003, 19:59 )
Hmm, varför tror jag Ryssarna har det en aning tuffare i militären än Svenskarna?  7.gif

Dom hade tidigare en total avsaknad av respekt för de värnpliktiga, med misshandel, våld, tortyr och våldtäkter som vanligt förekommande.

Detta i sin tur resulterade i stora problem med alkohol och droger vilket kan förklara att dom har/hade en mycket hög dödssiffra. Självmord var inte ovanligt och det inträffar än.

Nu har man jobbat hårt med detta under ett 10 tal år, och jag vet att man har utbytesprogram med bland annat Sverige för att befälen ska lära sig en ny syn på sina värnpliktiga soldater. Vet dock inte vart dom står idag, eller hur långt man har kommit…

- HvPrsk

Har ni sett den videon där en rysk officer har uppställning med sina soldater och börjar slå på dem en och en.

Den videon gör mig så jävla förbannad.
Vargas
QUOTE (Azan_Gb @ Jun 30 2003, 21:27 )
QUOTE (HvPrsk @ Jun 30 2003, 19:59 )
Hmm, varför tror jag Ryssarna har det en aning tuffare i militären än Svenskarna?  7.gif

- HvPrsk

Har ni sett den videon där en rysk officer har uppställning med sina soldater och börjar slå på dem en och en.

Den videon gör mig så jävla förbannad.

Jag har ett par kursare från OHS som kom ifrån baltstaterna och hade gjort värnplikten i Ryska Armén innan baltstaterna blev fria. Fysisk bestraffning var mer regel än undantag och det handlade inte om "Sergei råkade gå in i skåpet när han gick upp för att kissa på natten", utan det var i ren klartext offentlig misshande som bedrevs. Som svensk har man lite svårt att förstå såna människor.
oz
Det visades ett inslag från de ryska fallskärmsjägarnas utbildning på nyheterna för några år sen där befälet gick och klippte till samtliga i plutonen som stod uppställde på led i korridoren. Alltifrån slag mot huvet till sparkar och knän i mellangärde och mage.

"Of the 3,000 non-combat deaths each year, 28 percent are suicides, say servicemen's support groups. "
Källa: http://www.cdi.org/russia/147.html
P-86
Norrlandsjägarna hittade en ihjälfrusen skidåkare i vintras vet jag iaf. Att någon av de värnpliktiga skulle ha dött är felaktigt.

Men nog händer det att någon värnpliktig förolyckas ibland, men det är ytterst sällsynt. Siffran var högre för 60 år sen...
Dahlberg
Det enda jag kan komma på är två svenska värnpliktiga som har dött de senaste 10 (?) åren. En drunknade under en övning (på KA4 -99, närmare bestämt: http://www.varnpliktsnytt.org/tidningar/20...er/notiser.html) och en blev av misstag skjuten av sin kamrat under högvakten... Vilket resulterade i lagändringar (http://www2.riksdagen.se/debatt/0001/motio...sf/motion/Fo802) Där står det även: "Den senaste olyckan inträffade på Slottet den 18 maj då en värnpliktig vådasköts till döds. Detta var den tolfte dödsolyckan på fem år inom Försvarsmakten."

Här hittade jag om ryska värnpliktiga: http://www.svt.se/nyheter/2002/020204/143.html

Här är det oxå några notiser om svenska värnpliktiga som skadar sig, och lite om ryska värnpliktiga: http://www.varnpliktsnytt.org/tidningar/20...er/notiser.html

Tänk vad mycket man kan hitta på internet när man söker...
majk
Har man någon form av tystnadsplikt från tiden i lumpen? tänker inte gå in djupare i vad jag menar exact men det har juh med tråd topicen att göra om man säger så...
Vargas
Du skrev förmodligen på ett sekretessbevis där du erinrades om att du lyder under tystnadsplikt avseende saker som har att göra med rikets säkerhet och så vidare. Utöver det finns det ju "den moraliska tystnadsplikten".
TePe
Här är en länk till en lista över dödsfallen under 1990-talet: Aftonbladet i samband med högvaktsdödsskjutningen
Dahlberg
@TePe
Nu överglänste Du mej med att hitta en glockren länk till en sida som hade bra statistik... Jag får ta och söka bättre nästa gång...

@majk
Vad har tystnadsplikt med innehållet i tråden att göra? Det som diskuteras här om dödsfall har ju tillochmed tagits upp i media, som Värnpliktsnytt, SVT, Aftonbladet etc. Det är ju ingen som har berättat om personliga erfarenheter och liknande runt dessa...

Man kan ju i varje fall ta sig en en tyst minut (i enskild ställning) åt de som omkommit för att de slagits eller tränats att slåss för sitt land...
majk
Jag bara undra för jag kom att tänka på en sak som hände på mitt kompani när jag gjorde lumpen, men efter som det inte rörde sig om en olycka så antar jag att fm/media tar hänsyn till den avlidne samt anhöriga...
Vargas
QUOTE (majk @ Jul 1 2003, 02:04 )
Jag bara undra för jag kom att tänka på en sak som hände på mitt kompani när jag gjorde lumpen, men efter som det inte rörde sig om en olycka så antar jag att fm/media tar hänsyn till den avlidne samt anhöriga...

Inte för att jag vill spekulera, men i och med att det låter som ett självmord, så kan du nog ha den goda smaken att låta bli att berätta om det.
Dahlberg
@majk
Inte för att vara alltför dryg men...

Jag har bara tagit dej som exempel... Du har precis berättat med hjälp av ditt info och med hjälp av ditt inlägg att en person på ditt kompani (där du låg som Robotskytt/ksp Pansarskytte) på P10 dog av nått som inte rörde sig om en olycka... Och om jag är riktigt nyfiken så kan jag med hjälp av ditt namn (om det är riktigt) ta reda på vilket årtal du låg inne, och med hjälp av nummerupplysningen och gula sidorna på internet ta reda på adress och telefonummer osv. Om du har brutit mot tystnadsplikt genom att skriva denna lilla vet jag ej... men med detta jag ville påvisa att minsta lilla grej man skriver på internet, kan nånn tok ta reda på vidare fakta om...
majk
mitt riktiga namn har jag inte skrivit men som sagt vi kan nog sluta snacka om det här överhuvudtaget va korkat av mig att ta upp det, det är bara det att man har grubblat en del på det under åren, jag hade aldrig någon avsikt att skriva om vad som hände utan har mer undrat varför det aldrig stod nånting om detta i tidningar osv och att vi blev extremt dåligt informerade/hjälpta med nån form av samtal osv...

och angående spårning av folk så kan nog folk ta reda på vem jag är utan att dom har mitt namn, antar att forumet loggar ip osv så då är det inte så himmla svårt att identifirera vem som sitter å knapprar bakom skärmen...

men som sagt jag skulle tänkt mig för innan jag posta detta... va lite uppe i de blå :(
Fredin
då verkar det inte vara så vanligt med döda värnpliktiga som jag trodde då! Bra det och tack för svar och länkar som har lyft mitt kunnande en aning!
Holmlund K4 97/98
Att: Majk

Den händelse som jag antar att du syftar på har även den tagits upp i media. :(
Fk.Mandrake
En kille på mitt kompani dog under GU.
Han hade vad det sagts mig någon typ av medfött hjärtfel. Den plutonen skulle ut och fysa och stannade ca. 20 meter ifrån där jag höll utbildning i Truppmina 12 med min pluton. Då segnar killen bara ner. Plutonsjv började genast med HLR och de var bara 30 meter från Reg.sjukhuset så en sjuksyster kom springande till hjälp. Även han som då var ansvarig för utbildning av sjukvårdare på I16 kom dit snabbt. Ambulansen var där på kanske 10 minuter. Men killen gick inte att rädda.

Det finns idag ett minnesträd över honom uppe på Galgberget i Halmstad, på den plats där han dog.
Bad Karma
Här är det oxå några notiser om svenska värnpliktiga som skadar sig, och lite om ryska värnpliktiga: http://www.varnpliktsnytt.org/tidningar/20...er/notiser.html

Tänk vad mycket man kan hitta på internet när man söker...

I artikeln står det om en kille som fick benröta. Han låg på min pluton. Gick ubk:n med honom.
Womack
Vad är benröta? Vilka symptom får man och hur uppkommer det?
dxl
Inte dödsfall men:

SKADOR: finns gott om folk som blir allvarligt skadade för livet i lumpen.
Ett klassikt exempel är någon som får benen krossade för att pbv/cv90 föraren får för sig att backa, killen som förfryser fingrar/tår och får amputera, hörsel skador, tandskador , m.m

(var skyddsass i lumpen och fick veta ganska så mycket om dödsfall och skador i det militära)
Stockholmarn
Vet någon om skyddsass liknar skyddsombud på något sätt, eller vad det i praktiken innebär att vara skyddsombud? Blev nämligen skyddsombud för min pluton..
RaVeN
QUOTE (TePe @ Jul 1 2003, 00:57 )
Här är en länk till en lista över dödsfallen under 1990-talet: Aftonbladet i samband med högvaktsdödsskjutningen

Känner en av killarna som deltog i övn:

En värnpliktig vid K 4 Arvidsjaur träffas av fyra skott när hans grupp tränar eldgivning med kulspruta.
Bad Karma
Vad är benröta? Vilka symptom får man och hur uppkommer det?

Han fick det efter att han brutit ett ben i foten (alltså marschfraktur). Vet inte om man kan få det om man inte har brutit nåt. Det vägrade att läka. Benröta är några bakterier eller nåt som börjar käka upp skelettet. Behandlas med antibiotika tror jag. Det händer dock att antibiotikan inte verkar o det enda man kan göra då är att amputera ovanför rötan.
Dahlberg
Tandskador efter vapnet har jag för mej är ganska vanligt, det var väl därför FM skaffade mynnings-skydd till AK:N?
Kulan
QUOTE (TePe @ Jul 1 2003, 00:57 )

Skrämmande statistik....... trodde inte att det var så många dödsfall. Det är nästan så man inte vågar göra lumpen.

Nä, men allvarligt talat så tycker jag att det är dåligt att sådana olyckor har kunnat hända i sveriges försvarsmakt som väl egentligen är menad till att vara en av de "säkraste" i världen.
Eller?
dxl
QUOTE (Stockholmarn @ Jul 13 2003, 16:18 )
Vet någon om skyddsass liknar skyddsombud på något sätt, eller vad det i praktiken innebär att vara skyddsombud? Blev nämligen skyddsombud för min pluton..

Jag var ju också skydsass på pluton.

Egentligen så ska man ju få ha del i planeringen utav större övningar men det händer sällan.

Själv fick jag vara med på massa utbildningar bland annat tre dagar i Stockholm (gissa om de andra i pluton blev avis) som jag haft stor nytta av i det civila.

En hel del påminner ju om det civila skyddsombud men det är mycket "små grejer" man lär sig som buller skydd och förfrysningsskador som man får föra vidare till sina kamrater.
Se till att dela med dig utav det du lär dig så blir det mycket roligare att vara det.
Tänk också på att den kunskap du får faktiskt kan rädda någons fingrar eller hörsel, så var inte rädd för att tjata lite.
Tänk på att kompaniskyddsass har rätt att stoppa övningar om du anser att befälet inte tar säkerheten på allvar.
d97pa
I statistiken finns inte heller självmord o.d medtagna. När jag gjorde lumpen i Kiruna sköt sig en kille till döds på logementet och lämnade ett brev. Hörde att en annan kille på amf 1 skulle hängt sig förra året, så det är några som stryker med på detta onödiga vis också.
bushman
QUOTE (d97pa @ Jul 19 2003, 22:13 )
I statistiken finns inte heller självmord o.d medtagna. När jag gjorde lumpen i Kiruna sköt sig en kille till döds på logementet och lämnade ett brev. Hörde att en annan kille på amf 1 skulle hängt sig förra året, så det är några som stryker med på detta onödiga vis också.

tyvärr så är det väl så att det är "lättare" att ta sitt liv när man gör lumpen.
tillgången till vapen och möjligheter att råka kasta sig framför en stridsvagn eller motsv. finns ju alltid där.

nu tror jag inte FM är mer drabbat än någon annan arbetsplats, åtminstone inte på GU-nivå.
utlandtjänst däremot har förmodligen en större siffra än övriga samhället.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.