QUOTE (Kimster @ Jul 2 2004, 03:10 )
Håller med slurry fullständigt. Ett betyg man fick för 8-10 år sen representerar
inte vem man är nu och hur man skulle klara av att lösa en uppgift, ensam så väl som i grupp. Vansinnigt att dömma någon från ett par siffror för så länge sen.
Man var 19-20 bast kanske, och hade inte en aning om varken upp eller ner.
Likaså är dom flesta av väl medvetna om att olika befattningar har olika svårighetsgrader, och vem skulle man vilja ha med i sin skyttegrupp ? psk-soldaten med x66 eller radiolänkgrpch som fick x88 ? och vem FÅR sen bli antagen ? (Att det sen tror jag alltid kommer att finnas speciellt då skyttefolk som söker som har x77 eller över är en annan femma.)
Men...sen är det så, dock att det finns ett regelverk som "måste" följas, visst är det ett värdelöst system på längre sikt men då det inte finns nått alternativ, så vad gör man, och visst är det bekvämt att som chef säga.. jaha nehe du hade inte 10-7-7.. kasta..
Orättvist kan tyckas och jag håller till stor del med. Samma gäller ansökan till MHS.
Jag har tidigare i år varit kontakt personligen med RekryC och pratat om just ansökningar med mindre bra GU-betyg, och från deras håll blir några ynkliga ord om att "..vi måste följa bestämelserna bla bla.." och senare får höra på från en annan kontakt att de själva tycker systemet är lustigt men de gör inget åt det. Får inte / vill inte, ...vem vet.
Dela ut ett siffer-betyg efter vpl som gäller i kanske 4-5år sen ska det upphöra, och man får man titta på personens andra kvalifikationer istället, erfarenhet, utbildning, vitsord från jobb eller nya betyg från hemvärnet, vad fan som helst.
Att säga nej till en 30årig herre som verkar sjysst bara för att han hade x65 för 10 år sen är ju fan en förolämpning.
Nej mina herrar dagens system håller inte speciellt bra.

jag håller helt med dig, väl formulerat och som vi sagt hela tiden så är det möjligt men då ska det framför allt vara så att man besitter en special-kompetens som är svår att rekrytera annars eller om har man personlig kännedom så är det såklart med möjligt att komma ut, men det jag ville få sagt var dels att jag som plutonchef som tar ut folk inte skulle ta "risken" och chansa, ännu så länge så finns det tillräckligt med sökande för att man ska fylla upp 99% av befattningarna utan att behöva gå ner under x-7-7 och att jag
inte alls tror att IP o FBU-ungdomsledare är meriter.
Så länge som man inte har några större problem att få folk så kommer inte FM bli motiverade att göra om systemet, samma sak med lönerna för US ;) (flamebait)
Dom flesta av oss här har säkert koll på vad Yoff tycker generellt om många hemvärnare, antingen MÖP-varning eller lökar (ja nu generalliserar jag kraftigt) och dom kallas för skrämvärnet lite sådär halvt på skoj, halvt på allvar.
Så lura inte er själva är mitt budskap, kolla vilket förband som sätter upp... känner ni någon där? om inte vänta tills "erat" förband sätter upp och gå den vägen.
Lägg ner tiden i HV för att ni vill vara där och inte primärt för att komma ut i US.
Systemet behöver visst göras om, det fungerade bra under dom åren då man faktiskt genomförde KFÖ och krigsplacerade hade chans att få upprättelse för sina betyg från GU.
/asker