Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Danskar!!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Adam Wilhelm
Tänkte ta tillfället i akt och hälsa våra vapenbröder från landet i söder varmt välkomna.
Rubriken ska ni inte ta på så mycket allvar, lite skämt och konkurrens emellan oss är bara lite roligt.

Min mening med den här topicen är att vi kan diskutera våra olika försvarmakter.
Har ni några frågor så är det bara att ställa dem och tvärtom.

Själv så gjorde jag Fn-tjänst tillsammans med danskar under BA-01 och är grymt imponerad av dessa "sörlänningar".

Som tidigare sagts...VÄLKOMNA!!

"SKifte.." smile.gif
Fu Kjellberg
Jepp jag hälsar er också välkommna även om jag gjort det i en annan tråd innan biggrin.gif
mjukis
Välkomna? Jaså, nu välkomnar vi dem oxo? Ska ni ge bort Elfsborg till dem när ni ändå är igång? laugh.gif
SSN
QUOTE (mjukis @ Jun 30 2003, 08:49 )
Välkomna? Jaså, nu välkomnar vi dem oxo? Ska ni ge bort Elfsborg till dem när ni ändå är igång? laugh.gif

hahahah biggrin.gif

Välkomna! biggrin.gif
Emil-9
QUOTE (mjukis @ Jun 30 2003, 09:49 )

nä det är väl å ta i men dom kan ju få låna skåne ett tag laugh.gif
Vargas
Dansken må ha kommit till SoldFs Forum, men någon tunga till sin örlogsflagga får dom inte av mig i alla fall ... :P
Dedicated
QUOTE (Emil-9 @ Jun 30 2003, 10:00 )
QUOTE (mjukis @ Jun 30 2003, 09:49 )

nä det är väl å ta i men dom kan ju få låna skåne ett tag laugh.gif

Om nu DK ska låna Skåne ingår väl självklart den inte alldels oansenliga skatteintäkten i lånet? Jag tror nog att Sverige bör behålla Skåne och inte låna ut oss hit & dit.......samt se till att P7 ska överleva!
Orka
Skåne kan dom ta men Inte Elfsborg...

Välkommen
Fenrir
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 29 2003, 18:47 )
Min mening med den här topicen är att vi kan diskutera våra olika försvarmakter.

hmm, jag har en fråga:
- Hur länge skulle det ta för oss att klå dem? biggrin.gif
Wahlgren
Skåne får dem inte så länge jag är här. Visserligen försvinner jag i augusti... hmm nej. Jag deserterar!

Stora stygga polisen - bong.gif - Mig
Dahlberg
QUOTE (Fenrir @ Jun 30 2003, 23:44 )

hmm, jag har en fråga:
- Hur länge skulle det ta för oss att klå dem? :D

Eftersom danskarna är ganska tjenis med jänkarna så kanske det blir lite hårdare motstånd än man kan tro...
Mattsson
QUOTE (Fenrir @ Jul 1 2003, 00:44 )

hmm, jag har en fråga:

Ett par dygn att slå dom och ett par månader innan amerikanarna slår oss
Knekt
QUOTE (Mattssonmannen @ Jul 1 2003, 11:26 )
QUOTE (Fenrir @ Jul 1 2003, 00:44 )

hmm, jag har en fråga:

Ett par dygn att slå dom och ett par månader innan amerikanarna slår oss

Så lätt att klå den danske kanske det inte är. Tänk på att deras ubåtsflotta är ökenutbildad! biggrin.gif
Mattsson
Fan också vår är bara utrustade för vattenkrigsföring blyg.gif
Lt. payne
Deras Hemvärn är ungefär lika bra/dåligt som vårat.
Men Patruljeenheterna kan ge oss problem..

Ni som bor uppåt landet, Hur är det norska Hemvärnet?
Fenrir
QUOTE (Dahlberg @ Jul 1 2003, 00:26 )
Eftersom danskarna är ganska tjenis med jänkarna så kanske det blir lite hårdare motstånd än man kan tro...

Ha!

Eftersom det inte finns någon olja i Danmark kommer Jänkarna att sk1ta i dom, hehe :P

Det vet alla där jag bor. biggrin.gif
Knekt
QUOTE (Fenrir @ Jul 1 2003, 15:08 )
QUOTE (Dahlberg @ Jul 1 2003, 00:26 )

Ha!

Eftersom det inte finns någon olja i Danmark kommer Jänkarna att sk1ta i dom, hehe :P

Det vet alla där jag bor. biggrin.gif

Vaddå... det vet väl alla att det ffill "sort guld" i Danmark! laugh.gif
Patroels
Jättestort tack allihop!

Ja, kanske ni ville klå os.... Kanske! Men om vi stängar bryggerierne innan des, va vil ni då göra här?
...Och var finns den suppande smilie? biggrin.gif

Jag kollade ut tråden på POESI: lika allvarlig som snyg... Tänkar på et dikt om våra fem skandinaviska ländar, men kommar inte ihåg var jag så det mad.gif Ett jättebra dikt var det i alla fal. Ska leta upp det!

Uplevade två norske hemvärnsmän på en övning nåra år tilbacks. Seriösa, snälla och jätte lärovilliga:
Brödrar i and och själ! Och "kämpe"-roliga var dom oxå! När dom sju dagers manöver var slut, holdt den ena et tall, som nära fik oss at blöta på kalsongarna våra! Fan va det var skojt!
Bad Karma

Dom har även ett mellanting mellan patruljeenheterna och vanliga hemvärnet. dom gjorde jävligt många timmar. Var i danmark för några veckor sen o fick då klämma lite på deras vapen. M16 licenstillverkad i kanada med ett handskydd som liknade car15. O så var den kortad också. o så ett litet 4ggr kikarsikte på det. Lätt som fan var det. helt sanslöst
Nifelhel
QUOTE (Bad Karma @ Jul 1 2003, 20:50 )

Dom har även ett mellanting mellan patruljeenheterna och vanliga hemvärnet. dom gjorde jävligt många timmar. Var i danmark för några veckor sen o fick då klämma lite på deras vapen. M16 licenstillverkad i kanada med ett handskydd som liknade car15. O så var den kortad också. o så ett litet 4ggr kikarsikte på det. Lätt som fan var det. helt sanslöst

Diemaco tillverkar dem. DIEMACO smile.gif

*Önskar att Sverige köpt Diemaco istället för dyngan kallad Ak5 mfl* :(
Patroels
Vi har to varianter: Diemaco C7 & C8 B)
Bad Karma
ak5an e ju grym. bättre stabilitet än plastvapnen. tycker du det är tungt så får du träna smile.gif
Nifelhel
QUOTE (Bad Karma @ Jul 1 2003, 21:03 )
ak5an e ju grym. bättre stabilitet än plastvapnen. tycker du det är tungt så får du träna smile.gif

No comments!!! ph34r.gif
Patroels
Hvorfor svarer i bare på det andre svenskere skriver? :(
Nifelhel
QUOTE (Patroels @ Jul 1 2003, 21:15 )
Hvorfor svarer i bare på det andre svenskere skriver?  :(

Är ni nöjda med Diemaco C7 och C8? smile.gif
Har ni några problem med vapnen?
Patroels
Ja, vi er meget tilfredse med dem begge!
Ingen problemer heller!

Men vi får snart en ny diemaco "kulspruta"... Bara 30-skots magasin funkar i dom mad.gif
Patroels
...Diemaco LSW eller LSW99, jag vet inte, men iaf:
Skitvapen! (genladning, genladning, genladning...) angry.gif
Knekt
QUOTE (Patroels @ Jul 1 2003, 20:37 )
...Diemaco LSW eller LSW99, jag vet inte, men iaf:
Skitvapen! (genladning, genladning, genladning...)  angry.gif

Hmmm.... LSW99 kommer ju med 100ptr trummagasin, och sådana brukar ju funka i allt som tar Colt-magasin (även Ak5).

Men detta är ju "lätta understödsvapen". Ska ni verkligen använda de i samma roll som ksp?
Dedicated
QUOTE (Patroels @ Jul 1 2003, 21:27 )
Ja, vi er meget tilfredse med dem begge!
Ingen problemer heller!

Förvarar ni era vapen i hemmet? Och hur kan det komma sig att det förekommer olika vapen i samma grupp? Vissa i gruppen har G3 (eller vad den nu heter i Dk) medan andra i samma grupp kan ha C-7/C-8?
Patroels
Knekt.
Ja, vi får hoppas at 100-skot magasinerna fölgar med!
LSW'an kommer inte att ersätta kulsprutan, och därför fattar jag inta varför vi skal ha den!
Men Minimi är ett bättre vapen. Det skulla iaf. kunna ersätta kulsprutan, eller?

Fyhr.
G3'an kallas M/75 eller M/66. (66'an er vår prickskyttvapen; stärkare mekanism och sånt)
Ja, vapen förvaras hemma. Bara inte C.G'an eller AT-4'an. ;)
Kanske du har set en grupp med C7'ar och et enkelt M/66?

C7 er vårt infanterivapen medan C8 är för patrull-tjänst eller chaufförar.

Jag har haft C8'an, men har C7 nu. :(
Dedicated
QUOTE (Patroels @ Jul 2 2003, 17:47 )
Kanske du har set en grupp med C7'ar och et enkelt M/66?

Det är möjligt, men varför en sådan kombination?
Patroels
Fyhr.

En sån kombination är egentligen mycket logisk.
Om du har en grupp på 8 man kan updelningen vara så här:
Gevärskytta 1 (M/66)
Gevärskytta 2 (C7)
Gevärskytta 3 (C7+SJVväskan)
LMG-skytta (kulsprutan)
LMG-hjälparen (extra ammo+växelpipa+C7)
AT4-skytta (+C7)
AT4-skytta (+C7)
Gevärskytta 4 (C7)
Gruppföraren kan -i teorin- vara vilken en som hälst av dessa (utan SJV'aren, förstås)

C7'an ersättas med C8'an om du är i en rejäl patrull.
Man kan inte bara få uttleverat en M/66. Man måsta vara utbildat prickskytta, därsom vapnet altid har kickare påmonterad och är menat för nedkämpning av FJ+MAT på avstånd up til 600m.
Lt. payne
Jag övade med Hjvk 9315 förra året och lånade en C7.
Ett bra vapen gjord både för arktiskt och subtropiskt klimat.
Önskade att vi hade såna. smile.gif
Dedicated
QUOTE (Patroels @ Jul 3 2003, 20:23 )
Fyhr.

En sån kombination är egentligen mycket logisk.
Om du har en grupp på 8 man kan updelningen vara så här:
Gevärskytta 1 (M/66)
Gevärskytta 2 (C7)
Gevärskytta 3 (C7+SJVväskan)
LMG-skytta (kulsprutan)
LMG-hjälparen (extra ammo+växelpipa+C7)
AT4-skytta (+C7)
AT4-skytta (+C7)
Gevärskytta 4 (C7)
Gruppföraren kan -i teorin- vara vilken en som hälst av dessa (utan SJV'aren, förstås)

C7'an ersättas med C8'an om du är i en rejäl patrull.
Man kan inte bara få uttleverat en M/66. Man måsta vara utbildat prickskytta, därsom vapnet altid har kickare påmonterad och är menat för nedkämpning av FJ+MAT på avstånd up til 600m.

OK. Dock såg jag INGA kikare monterade på de M/66 som jag såg när vi var i Oksböl förra året.
Patroels
@Fyhr:
"OK. Dock såg jag INGA kikare monterade på de M/66 som jag såg när vi var i Oksböl förra året."

Då MÅSTA det ha vårit M/75'ar. Och då är jag et svar skuldig 7.gif
... Var det Hemvärnsmän sa du? Då är svaret kanske att dom har varit blandat ihop från olika kompagnier.
Det är oxå möjligt för et kompagni, at ha C7/8'ar i en "Deling" (om dom tilhör infanteri eller patrull), och M/75'ar i dom andra "Delinger" (vanligt Hemvärn)
Iövrikt har M/66'an en stärkare "buffer-mechanism" och annat jag inte kommar ihåg, det är inte bara kikaren som utgör skilnaden!
Listan jag gjorde var bara menat som exempel, förstås smile.gif
Trident
välkomna
Patroels
Tackar biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.