Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frivillig förbund
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Mattsson
Jag planerar att gå med i FBU undom eller HVU men jag har ingen aning om hur fan jag ska få ihop det med minna andra intressen så jag undrar först och främst undrar jag vilken ni tycker jag ska gå med i och för det andra hur många dagar som man har till utbildning och övningar osv
Fågel Fenix
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 27 2003, 18:27 )
Jag planerar att gå med i FBU undom eller HVU men jag har ingen aning om hur fan jag ska få ihop det med minna andra intressen så jag undrar först och främst undrar jag vilken ni tycker jag ska gå med i och för det andra hur många dagar som man har till utbildning och övningar osv

Fallskärmshoppning
Internet
Läsa böcker diverse militära saker

Ovanstående: från din infosida..

Tja, fallskärmshoppning kan väl inte ta så mkt tid ?
Internet...kan man ju "koppla" bort ibland..eller ?

Läsa böcker diverse militära saker. Om du går med i ngt förbund så lär du dig en del av det som står i böckerna biggrin.gif Två flugor i en smäll ;)

Här hos oss i Uddevalla så bedriver vi utbildning varannan onsdag och högst 10 fältdygn/utb. år

Detta räcker till att vara det FBU-U förbund i Sverige som bedriver mest utbildning biggrin.gif salute.gif (Stolt ordförande) salute.gif

Vill man ha tid så tar man sig tid. Så lätt är det. Att gå med i FBU-U är det bästa jag har gjort hitills i mitt liv. Visst kan låta ganska mkt MÖP, men det får ju stå för er som kanske tycker det... dry.gif

Jag kan bara prata för FBU-U då jag bara har erfarenhet av det. Kolla på En himla massa frivi. org som nog har ungdomsavdelningar ;)

Lycka till!

Edit: FEl fel FeL fEL, feL!!!, men nu så ;)
nilsson
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 27 2003, 19:27 )

När jag gick med i HvU så hade jag många andra intressen och sysselsättningar och det gick att kombinera - finns viljan så går de. Man måste lära sig att prioritera - och för mig har hemvärnet blivit prioritet ett! :P

Hos oss har vi veckoövning varje torsdagskväll (á 3 tim) under terminerna. Kort övningsuppehåll vid jul och ett lite längre uppehåll vid sommaren.

Vårt utbildningsår börjar vid höstterminstarten och slutar med en slutövning mitt på sommaren året därefter. Under terminerna så förekommer c:a 1-3 st helgövningar per termin.

En termin innebär i runda siffror 75 timmar veckoövningar (~25 st), 50 timmar helgövning.
Slutövningen brukar ta 25 timmar.
Mr_Confused
Kan bara tala för mig själv... är med i en FBU-förening där vi kör 4h utbildning varje vecka, på torsdagskvällarna, förutom på sommaren, och så lite helgövningar då och då.
Tycker själv att FBU är en bra organisation om man har ett seriöst militärt intresse (har varit med 1,5 år nu, de som inte trivdes har slutat efterhand). Har dock hört att FBU-föreningar på andra håll ska vara något mindre seriösa, men det kan jag inte säga något om. Vad jag sett av andra (här nere i Skåne) är de bra.

Här hos oss är väl HVU något mindre aktat än FBU, ofta säger man att de är lite mindre seriösa, kanske lite fördomar. När vi mött sådana har det dock stämt en hel del gånger, men långt ifrån alla. smile.gif
En del av våra medlemmar är med på hemvärnsövningar ibland, eftersom de 3.gif mer, så om du främst är intresserad av det rekommenderar jag HVU (åtminstone har vår förening mkt. långt mellan skjuttillfällena, och man är noggrann med att poängtera att folk som börjar där för skjutandets skull, nog kommit fel).

Jag tror att man inte generellt kan säga att FBU-U och HVU är bra/dåliga, utan tror att det beror _mycket_ på hur det är på ens lokalavdelning. Om du har möjlighet till det skulle jag rekommendera att du kollar lite på både och och gör en bedömning av hur läget är hos befälen.

Och vad gäller tid så kan jag ju säga att jag själv har gått naturvetenskaplig linje på gymnasiet och pluggat en hel del, gått på FBU (åtminstone hos oss är de förstående om man måste hoppa över något tillfälle pga. prov/läxor) och samtidigt haft en hel del tid att träffa polare och flickvän. Det är inte så farligt mycket tid det tar egentligen.
Mattsson
QUOTE (Fågel Fenix @ Jun 27 2003, 23:58 )

Tro mig det tar upp extremt mycket tid
Fågel Fenix
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 28 2003, 11:54 )
QUOTE (Fågel Fenix @ Jun 27 2003, 23:58 )

Tro mig det tar upp extremt mycket tid

ok. Det kanske var dumt av mig att skriva det för ajg har faktiskt ingen aning. Har aldrig hoppat eller haft ngn kontakt med utövandet blink.gif smile.gif

Men som sagt. Pilla navelludd (inte att förväxla med f-hoppning) kan också ta en himla massa tid. VIll man ha tid för en aktivitet så tar man sig tid. Vill man syssla med flera så får man se till att dela upp tiden ;)

Kör hårt!
Linus
Fågel Fenix du skrev att ni hadde mest utbildning av alla FBU-U förbund i sverige. Det har jag svårt att tro då vårat förbund bedriver utbildning på 6timmar varge söndag och har fyra fältdygn på ING2 varge månad uppdelat på två gånger.
Vilket gör att vi får en bra bit över 40 fält dygn varge utbildningsår.
Fågel Fenix
QUOTE (Linus @ Jul 2 2003, 10:49 )
Fågel Fenix du skrev att ni hadde mest utbildning av alla FBU-U förbund i sverige. Det har jag svårt att tro då vårat förbund bedriver utbildning på 6timmar varge söndag och har fyra  fältdygn på ING2 varge månad uppdelat på två gånger.
Vilket gör att vi får en bra bit över 40 fält dygn varge utbildningsår.

Det låter som ni har mkt skoj ! ohmy.gif
Uppgiften kommer från vår utbildningsansvarige fänrik. Sen omdet bara var "sluta nu inte i FBU för vi är störst" eller om det egentligen stämde det kan jag ju inte svara på. SKall luska lite i det här.

Roligt att det finns andra aktiva förbund! har själv pratat med många från andra förbund där det inte finns ngn aktiv styrelse osv. Tråkigt! :(
Linus
Styrelse hmmm vårat förbund är en diktatur där våran trevliga kapten styr och ställer =). Fast man ska inte klaga det är han som fixxar så vi skjuter Ak5/Ak4 ett 10tal gånger per år.

Fast det va roligare när vi inte hade någon ledning över huvudtaget då va det Ak4(lös) knallskott och lyspistol på varje övning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.