Kan bara tala för mig själv... är med i en FBU-förening där vi kör 4h utbildning varje vecka, på torsdagskvällarna, förutom på sommaren, och så lite helgövningar då och då.
Tycker själv att FBU är en bra organisation om man har ett seriöst militärt intresse (har varit med 1,5 år nu, de som inte trivdes har slutat efterhand). Har dock hört att FBU-föreningar på andra håll ska vara något mindre seriösa, men det kan jag inte säga något om. Vad jag sett av andra (här nere i Skåne) är de bra.
Här hos oss är väl HVU något mindre aktat än FBU, ofta säger man att de är lite mindre seriösa, kanske lite fördomar. När vi mött sådana har det dock stämt en hel del gånger, men långt ifrån alla.
En del av våra medlemmar är med på hemvärnsövningar ibland, eftersom de

mer, så om du främst är intresserad av det rekommenderar jag HVU (åtminstone har vår förening mkt. långt mellan skjuttillfällena, och man är noggrann med att poängtera att folk som börjar där för skjutandets skull, nog kommit fel).
Jag tror att man inte generellt kan säga att FBU-U och HVU är bra/dåliga, utan tror att det beror _mycket_ på hur det är på ens lokalavdelning. Om du har möjlighet till det skulle jag rekommendera att du kollar lite på både och och gör en bedömning av hur läget är hos befälen.
Och vad gäller tid så kan jag ju säga att jag själv har gått naturvetenskaplig linje på gymnasiet och pluggat en hel del, gått på FBU (åtminstone hos oss är de förstående om man måste hoppa över något tillfälle pga. prov/läxor) och samtidigt haft en hel del tid att träffa polare och flickvän. Det är inte så farligt mycket tid det tar egentligen.