Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dunder - flash!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Runningback
I SPR så skriker dem dunder, för att kolla om det är fiende eller landskamrater.
Har sverige n¨ågot sånt?
Jimbo
-lösen

-paltbröd

- med fläsk

-passera

från repmånad...
KD803
QUOTE (Rogge @ Jun 27 2003, 12:30 )
Har sverige något sånt?

Lösen kan användas, ja.

Dock är det inte något att rekommendera i de flesta fall, då det är lätt hänt att den röjs.
Knekt
"Blå burk"! biggrin.gif
106
I SPR så skriker dem dunder, för att kolla om det är fiende eller landskamrater.

Intressant att de gör så i den filmen, i Den längsta dagen har de en leksak som ger ifrån sig ett klickljud istället. Hur det var i BoB kommer jag inte ihåg. Men man ställer sig då frågan, vilket är rätt?
Runningback
För det är ju en ganska smart sak, om sverige inte har det så borde dem ta efter det.
Isgubbe
QUOTE (Knekt @ Jun 27 2003, 12:36 )
"Blå burk"! biggrin.gif

BälstaRiver... Malajn.gif
KD803
QUOTE (Rogge @ Jun 27 2003, 12:40 )
För det är ju en ganska smart sak, om sverige inte har det så borde dem ta efter det.

Som sagt, vi använder lösen i Sverige där det är lämpligt.
Runningback
QUOTE (BJE @ Jun 27 2003, 12:56 )

Ok, förklara var en lämplig plats är.
HvPrsk

...å jag som alltid trott att dom skriker THUNDER...tokigt!¨ :P :P
Runningback
QUOTE (HvPrsk @ Jun 27 2003, 12:59 )

...å jag som alltid trott att dom skriker THUNDER...tokigt!¨ :P :P

Hehe, jag vet inte, men du har säkert rätt.
Dedicated
QUOTE (Rogge @ Jun 27 2003, 12:57 )

Läs i SoldF.
Runningback
QUOTE (Fyhr @ Jun 27 2003, 13:06 )

Läs i SoldF.

Ska beställa boken, har den ej.
KD803

Det är ingen särskild plats som är lämplig, det är andra saker som styr.

Tänk dig en kompaniförläggning där alla hela tiden går och ropar "flash" - "thunder". Hur länge tar det innan en eventuellt spanande fi lär sig vad lösen är? Hur mycket är den värd då?

Däremot var det nog bästa tänkbara lösning på problemet man hade vid luftlandsättningen under Overlord, nämligen att förbanden spreds och blandades med fienden.
Dedicated
QUOTE (Rogge @ Jun 27 2003, 13:08 )
QUOTE (Fyhr @ Jun 27 2003, 13:06 )

Läs i SoldF.

Ska beställa boken, har den ej.

Det förklarar en hel del frågor........
Mattias
På vår slutövning hade vi Kongo- Lasse som lösen. biggrin.gif

Hur stora är chanserna att en fiende skall lösa det?! De måste haft en JÄKLA idétorka på övnledn. den dagen....
Lt. payne
Lösenord är ganska tidsbegränsade. Beror på läget/uppgiften/ fienden.

Intressant är väl att tänka att våra lösenord ska vara så typiskt svenska ord som möjligt. Typ, Bulle, kräftstjärt, betäckta luder och liknande.
Det är rätt svårt för många som inte är skandinaver att uttala sådana ord.
Erik_G
Under landstigningsoperationen i normandie i juni 1944 så användes väl både "flash-thunder" och klick-mojäng om jag inte minns fel (minnet från den tiden börjar bli luddigt :P )
Lösenord är ju som sagt nåt som ska ses som synnerligen temporära och osääkra lösningar. Men när vi ändå pratar om innehållet i SoldF (boken), kommer ihåg att vi lärde oss en massa förkortningar som RASSOIKA och liknande. Dock har jag inte den blekaste aning om vad de betyder längre. Kanske nåt för SoldF (siten) att göra en sida på biggrin.gif
Används förkortningarna förresten i senare upplagor av SoldF? Har för mig att vi hade en utgåva från 1988 när jag lekte soldat 94-95.

Erik, som fortfarande inte vet var OBSTLÖSA ligger
106
Visst används det fortfarande.
Ladda ner den här:
Minneskort hemvärnsgruppchef
Har sett smidigare varianter på ordermallar som man kan fästa på namnbrickshållare.

Det är ytterst få jag kommer ihåg också, men de är till mest nytta i början innan man fått in vanan.
Axial
lösen används flitigt. det rekommenderades, åtminstonde förut, att man valde ord som var "typiskt svenska" exempelvis "stjärna" "77-sjuttiosju" eller dylikt eftersom sådana ord ansågs vara särskilt svåra att uttala för personer som inte hade svenska som modersmål och sålunda skulle man kunna höra på uttalet om det var en vän eller en fiende som snappat upp lösengruppen.
Ett annat sätt är att bestämma ett tal, till exempel "32" och vilket tal posten sedan än anropar någon med, t ex "14" så ska den anropade svara med det tal som tillsammans med postens tal blir "32" ( i det här fallet är svaret alltså "18") Enkelt men kräver att man inte är alltför dålig på huvudräkning.
RANGERTEDDY
Det funkar skitbra tills Mohammed från Iran som gör sin plikt för sitt nya fosterland, får en kula i skallen!

Som det sagts i tidigare inlägg, man skall ej använda lösen förmycket.....
Malaj
Lösen är nog fasen den största säkerhetsrisken vi har. Det finns inte ett enda lämpligt ställe att använda den på - utom möjligen för att kolla om fältlatrinen är ledig.

Minnesramsor - fy fan. Ingenting för den gamle kn Alzheimer... Jag kan en - den finlandsssvensksa "SSS" (Spring Som Satan). Den räcker i de flesta siturationer. biggrin.gif

Rangern.gif
SkytteSoldat
QUOTE (RANGERTEDDY @ Jul 12 2003, 12:15 )
Det funkar skitbra tills Mohammed från Iran som gör sin plikt för sitt nya fosterland, får en kula i skallen!

Borde inte lilla Mohammed från Iran haft 5 år (Minst innan han får svensk medborgarskap) på sig att lära sig svenska (och räkna kanske) ?? innan han blev Vp?

Om lilla Mohammed från Iran inte lärde sig nått så är han på fel ställe biggrin.gif elle?? blink.gif
ollevarm
Rutten - Utter, funkar alltid!!!
Knekt
QUOTE (SkytteSoldat @ Jul 12 2003, 16:13 )
QUOTE (RANGERTEDDY @ Jul 12 2003, 12:15 )

Borde inte lilla Mohammed från Iran haft 5 år (Minst innan han får svensk medborgarskap) på sig att lära sig svenska (och räkna kanske) ?? innan han blev Vp?

Om lilla Mohammed från Iran inte lärde sig nått så är han på fel ställe biggrin.gif elle?? blink.gif

Tja, nu är det ju så att vissa ljud faktiskt är så gott som omöjliga att lära sig om man inte haft det aktuella språket som modersmål. Då spelar några års SFI-studier inte så jäkla stor roll. blink.gif

Själv skulle jag nog med denna dialektalgallring raskt skjuta av allt vad förbandet har att erbjuda i form av skåningar, götar och norrlänningar. Det enda rätta lösenordet i ett av den kungliga huvudstadens förband är "Räka - Manet". 6n.gif
Axial
Jag vill bara påpeka att "stjärna-sjuttiosju" inte är mitt påhitt.
Lösen ska användas sparsamt men hur gör man ?
Sanningen är nog den att alla som närmar sig egna posteringar (som inte är ur det egna förbandet) ligger ganska illa till, särskilt nattetid.
Skämten om "lilla Mohammed" låter litet illa i mina öron samtidigt som de representerar ett problem.
Dies irae
QUOTE (Lt. payne @ Jun 27 2003, 13:19 )
Lösenord är ganska tidsbegränsade. Beror på läget/uppgiften/ fienden.

Intressant är väl att tänka att våra lösenord ska vara så typiskt svenska ord som möjligt. Typ, Bulle, kräftstjärt, betäckta luder och liknande.
Det är rätt svårt för många som inte är skandinaver att uttala sådana ord.

Helt enligt min uppfattning att typiskt svenska ord skall användas som lösen, dock har vi problemet som Rangerteddy belyster. Hur gör man med soldater som bryter?.

Vad kan man ha istället, klickade mojänger i all ära. Men sådana har vi ju inte att dela ut, samt kan de ju hamna i fel händer rlwhore.gif
Mojo
Man får väl uppge namn och personnummer som posten kollar av mot en liggare smile.gif
Dies irae
Kanske en god idé men det kan man ju också
dra ur folk.... rlwhore.gif
LeadHead
KB-pluton på luftvärnsbataljonens lösen en natt under kompövningen i vintras: "kråka" - "jägare". biggrin.gif
LYNX
QUOTE (Axial @ Jul 12 2003, 17:46 )
Jag vill bara påpeka att "stjärna-sjuttiosju" inte är mitt påhitt.
Lösen ska användas sparsamt men hur gör man ?
Sanningen är nog den att alla som närmar sig egna posteringar (som inte är ur det egna förbandet) ligger ganska illa till, särskilt nattetid.
Skämten om "lilla Mohammed" låter litet illa i mina öron samtidigt som de representerar ett problem.

Jag ser inte problemet ( skämtet ), skulle det vara rasistiskt?

Om det ÄR det du menar så har vi olika syn på den saken, man KAN läsa "det" mellan
raderna om man VILL. Jag anser det som minst lika farligt att "tysta" ner oförargliga
kommentarer som att fälla rasistiska sådana.
JiWe
QUOTE (106 @ Jun 27 2003, 11:38 )

Intressant att de gör så i den filmen, i Den längsta dagen har de en leksak som ger ifrån sig ett klickljud istället. Hur det var i BoB kommer jag inte ihåg. Men man ställer sig då frågan, vilket är rätt?

det var fallskärmsjägarna som använde klickleksaken å armén som använde thunder flash men man slutade använda klickleksaken efter ett tag då man blev upptäkta av prickskyttar (fråga mej inte hur) och började då bara använda flash å thunder....det är vad jag har läst mej till iaf 7.gif
Pansardvärg
Lösen i all ära, men det hjälper ju inte om olika förband(från sverige) stöter ihop nattetid......ex. om det ena förbandet har ett lösen och det andra ett annat....kan man inte bara prata svenska med varann...för det är vi väl fortfarande??

Tyvärr är det nog bara att inse att det finns inga krig där man inte skjuter sina egna....tragiskt men sant!!
Bronson
QUOTE (Pansardvärg @ Jul 16 2003, 19:42 )
kan man inte bara prata svenska med varann...för det är vi väl fortfarande??

Det finns alltid nån som kan ditt språk och personligen skulle jag föredra att inte få akut blyförgiftning bara för att fienden skickat nån som råkar ha nån i familjen som kunnat lära honom några ord. Sen finns det ju alltid folk som byter sida av olika orsaker.

Min morfar berättade några historier (fortsättningskriget) om hur de påträffade (bakom linjerna) fiender i finsk uniform som talade språket (i detta fall just svenska) nästan perfekt. Dessa hade så gott som alltid som ursäkt att de tappat bort sin enhet. Att använda lösen var enklaste sättet för en vanlig soldat att bestämma om personen i uniformen var på ens sida.
Pansardvärg
jojo...det jag menade var att om svenska förband stöter ihop med varann, med olika lösen...då flyger det ju bly ändå.....eller hur??
Bronson
Skjuter man direkt om nån svarar fel? 7.gif
Axial
QUOTE (LYNX @ Jul 15 2003, 23:24 )
Jag ser inte problemet ( skämtet ), skulle det vara rasistiskt?

Om det ÄR det du menar så har vi olika syn på den saken, man KAN läsa "det" mellan
raderna om man VILL. Jag anser det som minst lika farligt att "tysta" ner oförargliga
kommentarer som att fälla rasistiska sådana.

Jag var otydlig. Problemet jag refererade till är inte själva skämtet utan det faktum att det finns svenska soldater som inte har svenska som modersmål vilket gör det svårare för vaktposterna att på lösenorden höra om det är en vän eller en fiende.

Jag tycker däremot att det var fult och cyniskt i överkant att skriva att Mohammed får skylla sig själv om han inte lärt sig svenska tillräckligt bra. Även om det bara var ett skämt.
Nu skrev jag i en annan tråd att allt går att skämta om så jag får jobba lite på mitt konsekventa tänkande.

Jag tycker inte att jag försökt tysta ned någonting så det får du gärna förklara Lynx.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.