Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gammalt P-skott...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
winnfield
Jag har en liten undran som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

På mitt sommarjobb hittade jag en hel mängd hv-materiel som de tydligen förvarade där. Givetvis var jag tvungen att kika lite eftersom allt låg helt öppet på hyllor smile.gif. Det var mest bårar och dylikt men två saker gjorde mig lite fundersam. Helt öppet stod två stycken, vad jag antar var någon form av p-skott. Jag har aldrig sett modellen tidigare, de såg s k i tgammla ut, och trodde först att det var attrapper.

Det finns dock några saker som gör mig tveksam.
- Det första jag reagerade på var att det fanns en gul rand runt vapnet, om jag inte är ute och cyklar är gul markering lika med skarpt...eller?
- Hela vapnet såg alltför välgjort ut för att bara vara en attrapp, sikten osv.

Jag är lite nyfiken på vad det är för något och hoppas att någon kan hjälpa mig.

En liten beskrivning av "röret":
"Röret" påminner i sin form om grg med en tratt baktill. Vapenremmen, bakre handtaget och avfyringsanordningen påminner om p-skottet. Siktena påminner inte om vare sig grg eller p-skott. Mynningen är täckt av en plastbit med en "flärp".

Jag har även skrivit ner m-nummer om det kan hjälpa: 07173016

Tack på förhand!

MVH Winnfield
106
Kan det vara pskott m/68 Miniman kanske?
EOD
P-skott 86

Antar att det är 68:an då har hittat. Gul är skarp skott. Nu har det troligen legat där ett tag så några krutrester på dysan (tratten) kommer du troligen inte se men kan du se om det är något i röret eller sitter det en plastplatta i baken.

Sitter det plastplatta där och vapnet en så där 5 kg så skulle jag råda dig till att ta dit någon som vet. Folk har ju en vana att kunna ha både det ena och andra hemma (gärna vid öppna spisen...) men ett skarp p-skott hör till ovanligheterna att några hittar, även på sommarjobbet...

EOD
Björkis
Som sagt, enligt föregående talare, kontrollera loppet och se om det är fullt eller tomt!

Om det är tomt är det ofarligt men sitter det något i det så man inte kan se igenom så skall du nog kontakta her länsman snarast möjligt!

Mvh Björkis HV.gif
nifer
M4740-100204 SK PSKOTT68 PSGR68
M4740-100304 SK PSKOTT86 SLPSGR86

EDIT: leprafingrar
Nifelhel
QUOTE (winnfield @ Jun 26 2003, 21:14 )

Tack på förhand!

MVH Winnfield

Detta är inget m-nummer utan ett parti/tillverknings-nummer. 071 är koden på tillverkaren 73 året då det tillverkades och 016 är partinummer. smile.gif
heiho
QUOTE (Nifelhel @ Jun 26 2003, 22:15 )
QUOTE (winnfield @ Jun 26 2003, 21:14 )

Tack på förhand!

MVH Winnfield

Detta är inget m-nummer utan ett parti/tillverknings-nummer. 071 är koden på tillverkaren 73 året då det tillverkades och 016 är partinummer. smile.gif

Står det ett partinummer så är det troligtvis skarpt, kolla genom hålet som tidigare sagts:
Tomt - bra.
Fullt - obra, ring sheriffen.
winnfield
Tack för alla svar och för att ni står ut med min bristande kunskap.

106 --> Ser väldigt bekant ut, dock är bilden lite liten för att kunna säga säkert.

Givetvis har jag tittat i loppet...dåligt att inte skriva det första gången...bestraffar mig själv.

Loppet äääär....................inte tomt! Dessbättre ser det ut som om själva tändsatsen (heter antagligen inte så, men ni förstår nog vad jag menar) saknas. Avtryckaren leder alltså inte till någonting.

Det sitter heller inte någon plastplatta bak som EOD tipsade om, fram sitter det dock en plastbit med en liten flärp så att man kan avlägsna den.

Kontentan är alltså att jag borde ringa farbror blå och rapportera detta?

MVH Winnfield
Nifelhel
Är det inte tomt? Ring polisen imorgon
winnfield
Will do.

Återigen tack så mycket för hjälpen.

MVH Winnfield
The Swede

Pansarskott m/68.

Kan du se genom röret?
Även om p-skottet är avfyrat så sitter det kvar ett "kors" i bakkant som höll fast granaten.
Det innebär att röret är inte heltomt även om det är avskjutet.

Ta dock det säkra före det osäkra och ring länsman tycker jag.

The Swede
winnfield
Japp...den där rackarn är det.

När jag tittade in i den såg jag visserligen något som skulle kunna anses vara ett kors, men korset satt på en metallstav som fortsätter in i röret, framåt alltså.

Vågar man lyfta på mynningsskyddet och kolla eller är det telefonen som gäller direkt?

MVH Winnfield
The Swede
Om du kan se in i röret förbi "korset" så är det troligtvis tomt.
Du kan ta av mynningsskyddet och kolla igenom men fippla inte för mycket med grejjorna.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i det avskjutna p-skottet förutom "korset".
(Jag fick ett avskjutet p-skott av farsan när jag var liten)

The Swede
winnfield
Jag kollar härket imorgon och återkommer...med tanke på att du säger "Om du kan se in i röret förbi "korset" så är det troligtvis tomt." så gissar jag att jag inte kommer tillbaka med några saftiga historier :(. Det verkar vara avskjutet.

Sov gott.

MVH Winnfield
The Swede
Ok, ta det lungt och försiktigt imorgon.
Vid minsta tveksamhet ringer du polisen. Det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

The Swede
Dahlberg
Vi vill inte läsa en annons imorrn i tidningen att en ung man dog när han hittat ett vapen i ett förråd... Då kommer man att börja diskutera om den unga mannen var Hv-soldat. Och den diskussionen kommer att leda till smutskastning på Hemvärnet: "Hemvärnsoldater tar saken i egna osäkra händer och leker med skarpladdade vapen"

Närå, lycka till, och som The Swede sa: Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. Skatten du betalar (förhoppningsvis) går ju till länsmans lön, och han ska göra sej förtjänt av den... (Förlåt alla poliser, jag vet att ni har dålig lön och jobbar hårt!)
Fredriksson
Hur gick det?
*lyfter*
Vargas
QUOTE (Dahlberg @ Jun 27 2003, 00:15 )
Vi vill inte läsa en annons imorrn i tidningen att en ung man dog när han hittat ett vapen i ett förråd... Då kommer man att börja diskutera om den unga mannen var Hv-soldat. Och den diskussionen kommer att leda till smutskastning på Hemvärnet: "Hemvärnsoldater tar saken i egna osäkra händer och leker med skarpladdade vapen"

Närå, lycka till, och som The Swede sa: Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. Skatten du betalar (förhoppningsvis) går ju till länsmans lön, och han ska göra sej förtjänt av den... (Förlåt alla poliser, jag vet att ni har dålig lön och jobbar hårt!)

Dessutom kommer det att stå komprometterande saker som detta forum.
winnfield
Hej hej....ännu en vecka på jobbet tillryggalagd.

P-skottet är kontrollerat enligt The Swedes instruktioner och jag kan bekräfta att det är avfyrat...roligare än så var det inte. Men lite spännande var det ett tag smile.gif

Trevlig helg!

MVH Winnfield
Fågel Fenix
QUOTE (winnfield @ Jun 26 2003, 20:14 )
På mitt sommarjobb hittade jag en hel mängd hv-materiel som de tydligen förvarade där. Givetvis var jag tvungen att kika lite eftersom allt låg helt öppet på hyllor smile.gif. Det var mest bårar och dylikt men två saker gjorde mig lite fundersam. Helt öppet stod två stycken, vad jag antar var någon form av p-skott. Jag har aldrig sett modellen tidigare, de såg s k i tgammla ut, och trodde först att det var attrapper.

Får jag fråga vart du jobbar ? blink.gif 7.gif smile.gif
Nifelhel
*Puuhh* Gott Winnfield biggrin.gif
winnfield
QUOTE (Fågel Fenix @ Jun 27 2003, 15:55 )
QUOTE (winnfield @ Jun 26 2003, 20:14 )

Får jag fråga vart du jobbar ? blink.gif 7.gif smile.gif

Ja, det får du...men det är inte säkert att jag svarar biggrin.gif

Allvarligt talat vill jag inte berätta av den enkla anledningen att det är ointressant för tråden...särskilt som materielen inte är särskilt svåråtkomlig om du är tillräckligt intresserad av den.

MVH Winnfield

(Lade till andra stycket med anledningen...verkade lite drygt innan.smile.gif)
Panzerfaust
QUOTE (Dahlberg @ Jun 26 2003, 23:15 )

Jätte gammal tråd, jag vet det. Och ett totalt onödigt och med stor sannolikhet missuppfattat inlägg av mig. Det vet jag också.

Men jag kan inte låta bli... Ditt inlägg kändes ungefär som:
Frun krockar och ringer hem
-Jag krockade med bilen!
-Hur gick det med bilen?

Vem bryr sig om HVs ansikte om en ung kille skulle omkomma pga att denna pillat på ett vapen som andra man från internet sagt hur man ska pilla på?
7.gif

Som sagt, helt onödigt av mig men ibalnd så... har jag inget annat för mig och reagerar jag på nåt kan jag ibland inte låta bli att få ur mig det vissel.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.