QUOTE (roninn @ Jun 24 2003, 18:29 )
OT men kommer som en lite fråga till tidigare inlägg.
En fråga till Fu Gson.
En man slår omkull en yngre kille och hoppar och stampar på honom. Ett flertal "stampningar" träffar i huvudet. Skallen spräcks och killen drabbas av men för livet, yrselanfall, dåligt minne med mera. Gärningsmannen döms till 1.5 års fängelse för grov misshandel.
En man hoppar på sin föredetta, gravida, fru och hugger henne ett flertal gånger i magen. Knivhuggen missar med knapp marginal fostret. Kvinnan får inga bestående fysiska men. Mannen döms till 5 års fängelse för grov misshandel.
Båda straffen är ifrån respektive hovrätt.
Brottsrubriceringen är exakt densamma. Varför skiljer det så mycket i straff? Varför får en av gärningsmännen 3 ggr så långt fängelsestraff?
Jag förstpår inte frågan. Varför skulle en viss rubricering alltid ge exakt samma längd på straffet?
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19620700.htmQUOTE
Brottsbalk (1962:700)
3 kap. Om brott mot liv och hälsa
5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).
6 § Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grov misshandel dömas till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2).
Grov misshandel kan alltså ge allt från 1 års fängelse upp till 10 års fängelse.
Och det säger ju sig självt att om jag sparkar sönder knät på dig... då är det inte lika allvarligt som att jag kickar sönder ryggraden och du hamnar i rullstol, eller hur?
Begreppet (tror jag) kallas "proportionalitet". Med det menas att du skall dömas efter vad du har gjort. Är handlingen allvarligare, då skall straffet bli hårdare. Och däri spelar rubriceringen mindre roll.
För övrigt tycker jag att det hängs upp för mycket på just rubriceringen... och då avser jag vaturligtvis den totalt urspårade debatten om sexbrott. Debattörerna fäster tok-stor vikt vid just begreppet våldtäkt... och bretraktar allt som inte kallas våldtäkt som i praktiken ett frikännande. Lagen säger dock annorlunda:
Brottsbalk (1962:700)
6 kap. Om sexualbrott
1 § Den som genom våld eller genom hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara tvingar någon annan till samlag eller till annat sexuellt umgänge, om gärningen med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med påtvingat samlag, döms för våldtäkt till fängelse, lägst två och högst sex år.
3 § Den som förmår någon annan till sexuellt umgänge genom att allvarligt missbruka hans eller hennes beroende ställning döms för sexuellt utnyttjande till fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som har sexuellt umgänge med någon annan genom att otillbörligt utnyttja att denna person befinner sig i vanmakt eller annat hjälplöst tillstånd eller lider av en psykisk störning.
Om den som har begått gärningen visat särskild hänsynslöshet eller om brottet annars är att anse som grovt, döms för grovt sexuellt utnyttjande till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
"Grovt sexuellt utnyttjande" kan alltså ge lika högt straff som "våldtäkt". Ändå så betraktas det av virriga debattörer som vore det ett frikännande. Ergo: På tok för mycket vikt fästs vid rubriceringen... inte vilket straff personen får.
/J