Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad är en köp/sälj-annons
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
The Swede
Det har förekommit att folk annonserar om saker till salu eller som dom vill köpa.
Enligt reglerna är detta inte godkänt på SoldF.com
Jag har fått förfrågningar om vad som räknas som köp/säljannons.

Om någon skriver ett inlägg: "Jag vill köpa ditten eller datten, är det någon som har en sån?" så räknas det som en annons.
Om man däremot skriver: "Vet någon var man kan köpa ditten eller datten" så räknas det inte som annons så länge folk endast hänvisar till ett legitimt inköpsställe.
Om någon däremot svarar med: "En sån har jag, den kan du köpa av mig" så blir det helt plötsligt en annons och kommer därmed att tas bort.
Samma sak gäller om någon skriver: "Jag vill sälja ditten eller datten"
En sån tråd åker direkt.

Har jag förklarat tydligt nog eller blev ni totalt förvirrade nu? biggrin.gif

The Swede
BLÅGUL
Speedy2
The Swede> Hur gör ni Blågula med de privata meddelanden/mail
som medlemmarna kan skicka?
Som du skriver
"Vet någon var man kan köpa ditten eller datten" så räknas det inte som annons så länge folk endast hänvisar till ett legitimt inköpsställe.
Om någon däremot svarar med: "En sån har jag, den kan du köpa av mig" så blir det helt plötsligt en annons och kommer därmed att tas bort.

Om den personen skickar ett privat meddelande till mig med samma innerhåll. "En sån har jag, den kan du köpa av mig"
Då har ni ju tappat kontrollen, eller?
Är det kanske inte lika bra att låta medlemmarna annonsera?
blink.gif
The Swede
Vad ni gör via e-mail eller privat meddelande kan vi naturligtvis inte styra och vi har inte heller några sådana tankar.
Det vi inte vill ha in på forumet är att folk köper och säljer utrustning som tillhör försvaret.
Av den anledningen är det enklare att dra gränsen vid all annonsering.
Skulle det nu vara så att någon frågar var man kan få tag på en stridsväst 2000 eller något som uppenbarligen inte finns på den legala civila marknaden så ryker en sådan förfrågan också.

The Swede
Stridsmarsvin
Vad sjutton hände med min förfrågan om tritiumampuller? Det kan ju knappast klassas som en köpesannons eftersom det går under kategorin "var kan man köpa x". Dessutom hade 2sharp lagt dit fin information som nu är försvunnen...
Förklaring eller krigsförklaring....
henke
Ditt ytterst tveksamma svar på vart du fått tag på siktet gjorde att vi starkt misstänkte att det var militärt sikte som på något annat vis kommit på villovägar från dess rätta ägare. SoldF.com vill inte på något vis förknippas med av försvaret stulen materiel eller frågor som rör hur man skaffar reservdelar till dylikt.

Frågor om vart man införskaffar tillberhör och resverdelar till civil materiel bevsaras gladeligen.
Sir Vival
Hur ställer sig SoldF.com till "co-shopping", dvs att man erbjuder/frågar andra att beställa tillsammans? (I icke vinstdrivande syfte.)

/Ulf
henke
Hittills har vi inte haft skäl att ingripa.
Om du tänker på Surefire tråden så ser jag inga problem i det.
/Henke
Stridsmarsvin
Ok, får ses som ett godkänd anledning.
Kan för övrigt lägga till att siktet inte kommer från försvaret (ej kronmärkt). Det fins även andra länder som har detta sikte bla. England.
Runningback
QUOTE (The Swede @ Jun 23 2003, 09:09 )
Det har förekommit att folk annonserar om saker till salu eller som dom vill köpa.
Enligt reglerna är detta inte godkänt på SoldF.com
Jag har fått förfrågningar om vad som räknas som köp/säljannons.

Om någon skriver ett inlägg: "Jag vill köpa ditten eller datten, är det någon som har en sån?" så räknas det som en annons.
Om man däremot skriver: "Vet någon var man kan köpa ditten eller datten" så räknas det inte som annons så länge folk endast hänvisar till ett legitimt inköpsställe.
Samma sak gäller om någon skriver: "Jag vill sälja ditten eller datten"
En sån tråd åker direkt.

Har jag förklarat tydligt nog eller blev ni totalt förvirrade nu? biggrin.gif

The Swede
BLÅGUL

Jag ville ha information om en telefon i "markan"..

Kolla över det inlägget och ta bort det om det räknas som något illegalt ;)
FhF laddare
kanske är trög i huvvet nu pga värmen!! Men om jag vill byta typ namnbricka med någon blink.gif Är det Ok iså fall
The Swede
Nope, sånt får ni sköta på annat sätt.

The Swede
dxl
Skulle det inte gå att ha en tråd där man kan lista saker man har som man vill sälja?

//*snipp*//

Ett kriterium för att undvika tveksamma produkter skulle ju kunna vara att det ska vara saker som har med friluftsliv att göra och allt som har med skjutvapen är total bannat.

edit=svengelska är fult

*klippte lite
/BlåGul
Ing
Nej.

Ingen försäljning alls.

Vi är lata, slöa, fega.. och vill inte bli sammanknippade med försäljning av vare sig stulen friluftsmateriel eller kronans stulna stålgrå. (vilket KOMMER ske, titta på alla roliga sidor som kommer upp här från tradera) Dessutom finns det redan mängder av sidor på det stora internet som är till för försäljning, använd dem så når du troligtvis större målgrupp också.
The Swede
Ett förtydligande angående reglerna mot annonsering.
Det är inte heller tillåtet att byta utrustning via forumet.
Ni kan alltså inte skriva ett inlägg typ:
Jag har ett par fältbyxor 90P i storlek 180/85 men skulle behöva byta dom till 180/75, är det någon som har ett par?

Alltså, reglerna gäller köp, sälj OCH byt.

The Swede
C Materielverket
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.