Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skjutinstruktör/ledare?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
wolfie666
Tjenis!

Jag undrar om skjutinstruktör utbildnigen som HV håller i är bra? Hur funkar det vem för bli skjutinstruktör mm.?

mad.gif 7.gif 8.gif
gpd
Tja det beror på hur man ser det. Jag har faktiskt gått två olika varianter en på 40 timmar och en på en helg.

40 timmars varianten var givetvis mer noggran vi anslutade med en helg där vi var biträdande instruktörer under introduktionsutbildningen. Den kortare ( som jag var tvungen att gå efter sammanslagningen till Fo Skåne därför att den gamla då plötsligt inte var tillfyllest !!!!) var inte lika omfattande, men tillräckligt för säkert genomförande på skjutbana. Däremot så fick vi otillräcklig utbildning i att rätta till fel som skyttarna gör.
Livhusaren
själv skall jag ner nu till Falsterbo V28 och gå skjutledar
kursen genom FBU.

Den skall tydligen vara rätt bra har jag hört..någon som gått den som vet??

//Livhusaren
KalleSWE
Jo den är bra, men gäller inte för att var skjutledare inom LG, då måste du gå deras kurs under Kn Svärd biggrin.gif
ABP
Så farlig är inte kapten Svärd. smile.gif
Wahlgren
Vad är det för speciellt med honom?
Björkis
Mycket trevlig farbror, jag har en del erfarenhet av honom sedan han var kompanichef på berga örlogsskolor, kompch Stabskompaniet!

Gick soldatprov emd honom och efter fullföljt prov gick han ytterligare en mil!

Mvh Björkis HV.gif fun_icon_nana.gif
jed
QUOTE (KalleSWE @ Jun 22 2003, 20:31 )
Jo den är bra, men gäller inte för att var skjutledare inom LG, då måste du gå deras kurs under Kn Svärd biggrin.gif

Gick HVs befälskurs som Kn Svärd höll i, och den var bra. Och Kn Svärd är riktigt bra, det är puts och studs som gäller, inget lökande här inte biggrin.gif

Han höll ksp utbildningen på FBUs vapenteknik kurs när jag gick den på Fårö för några år sen.

LGs kurs (för de som har gått en annan instruktörskurs) är på en helg och tar mest upp lokala bestämmelser.

Livhusaren: jag är mycket intresserad av att höra hur FBUs kurs var, själv ska jag på farb kursen i Grubbnäsudden veckan innan.
Spränga saker är alltid kul fun_icon_nana.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.