Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Konflikt Korea
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Fu Johanson
Som alla säkert vet så fortgår konflikten mellan Nordkorea och ett antal länder och visar för närvarande inga tecken på att mattas av.
Snarare tvärtom, mer och mer tecken tyder på att en upptrappning kan komma att ske, det är bara en fråga om när och i vilken omfattning.

En smula intressant information* som jag fick reda på för någon dag sedan är att Thailand nu är tillräckligt oroade över ett möjligt krig att förberedande åtgärder har vidtagits för att en armékår ska kunna skickas till Sydkorea.
Det gäller en kår bestående av 1:a Pansardivisionen samt 1:a och 2:a Kavalleridivisionerna och förberedelserna består, enligt de uppgifter jag har fått, i ökad övningsverksamhet och ökade inspektioner, viss modifiering av fordon (Scorpion - lätta stridsvagnar/IKV nämndes specifikt) och fördjupad logistisk och taktisk planläggning.
Denna kår utgör större delen av Thailands mobila manöverenheter exkluderande infanterienheterna.

Detta taget tillsammans med de ökade påfrestningarna som armén har utsatts för den senaste tiden p.g.a. pågående och väntad framtida terroristaktivitet tyder på att ett krigsscenario i Korea nu ses som sannolikt (vilket också har antytts till mig).

Då Thailand har goda kontakter med USA skulle man kunna dra slutsatser om deras inställning också, men riktigt så långt vågar jag inte gå, visst fog finns nog dock för att hålla ögonen på situationen under de kommande månaderna.

Så vad tror ni, hur stor är risken för att konflikt ska övergå i krig i detta fallet?

Fu_J

(PS till Blågul, Korea har nämnts i en del andra trådar men jag tyckte det kunde vara intressant med en mer renodlad diskussionstråd om situationen. DS)

*Från en Thailändsk arméöverste som jag är bekant med och som deltagit/deltar i inspektionerna som jag nämner.
järv
Vad har Thailand för skäl att engagera sig i en konflikt med Nordkorea? Vet att de har goda kontakter med USA men det kanske man kan ha utan att skicka en armékår..
Fu Johanson
QUOTE (järv @ Jun 21 2003, 20:27 )
Vad har Thailand för skäl att engagera sig i en konflikt med Nordkorea? Vet att de har goda kontakter med USA men det kanske man kan ha utan att skicka en armékår..

Tror det bottnar i en övertygelse att en storskalig asienkonflikt kommer att påverka Thailand extremt negativt, och med detta följer en önskan att begränsa skadeverkningarna på Sydkorea så långt som möjligt, eller t.o.m. undvika krig med en styrkedemonstation.

Men det är min egen uppfattning, deras officerare får inte kommentera politiska spörsmål (längre) så jag har inte fått ett tydligt svar på just varför.
ABP
Finns det inte ett försvarssamarbete i Stilla havet? SEC eller SET?
Target#1
Jag tror det finns några militära klausuler i ASEAN samarbetet.

Hur som helst så sneglar japan mycket oroligt mot nordkorea. Nog för att de håller på att skriva om sin grundlag och tillåta sina väpnade trupper att användas offensivt. (det var något stort land i väst 7.gif som krävde den lagens instiftande 1945). Jag har kompisar som bor i japan och de säger att folk är rädda. Ett kärnvapen anfall från NK känns inte alls omöjligt.

Men ett krig mot norkorea är fullständigt livsfarligt. Innan något konventionellt anfall kan inledas så måste alla kärnvapen hittas och förstöras. annars kan vi säga godnatt till både seol och tokyo (kanske även någon sydkinesisk stad beroende på deras ställningstagande). Allas vår gode Kim il whatever har gång på gång visat sig fullständigt oberäknelig och förfogar över hyfsade mängder minst sagt välindoktrinerad personal.

Jag undrar om inte 2:a irak kriget egentligen var ett genrep för ett krig mot NK. De två styrkorna är jämförbart utrustade (även om nordkorea har något modernare sovjetisk utrustning).

Frågan är bara vad USA har att tjäna på att krossa NK? Irak har ju oljan men vad har NK? Eller skall USA för en gångs skull faktiskt utan baktanke kämpa för demokratin. Det hade varit trevligt.
achilleos
Det är högst osannolikt att det skulle bli krig. I alla fall ett anfallskrig mot Nordkorea, lett av USA. Främst av två skäl är detta osannolikt.

1. Nordkorea har inte utpekats som ett land som stödjer terror, och det är därför omöjligt att få till en världsopinion som stödjer ett anfall. Bara att de har kärnvapen är inte skäl nog att anfalla.

2. Man skulle lida väldigt stora förluster, något som främst USA inte kan acceptera. Det som skiljer Korea från Irak är främst terrängen. Korea skulle kunna utnyttja taktik liknande den Nordvietnam använde, och som Sverige bygger mycket av sitt försvar på. Nämligen att utnyttja den betäckta terrängen och genomföra eldöverfall, minera väger osv osv. Dessutom har Nordkorea en betydligt bättre rustad försvarsmakt, kvalitativt, storleksmässigt och utbildningsmässigt.

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/..._chp5.html#HDR1

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/2732471.stm
Isgubbe
Ett krig med Nord Korea har definitivt potensial att da igång ett fullskaligt världskrig med flera länder som innehar kärnvapen. Därför tror jag personligen att de som är smarta*host* och sitter och funderar på sånt här hela dagarna inser att detta måste undvikas till varje pris.
Fu Johanson
Visst, USA önskar inte ett krig på Koreahalvön och kommer att försöka undvika det så långt som möjligt.
Det finns dock möjligheten att våra kära Nordkoreaner drar igång det hela på eget bevåg vilket lämnar få utvägar utom ett massivt militärt svar från USA med allierade, USA har trots allt en hyfsad stor truppstyrka i Sydkorea som bekant och den kommer att dras in omedelbart vid stridigheter.

En annan möjlighet är en variation på den först, USA får pålitliga underrättelserapporter om att Nordkorea ämnar inleda ett krig omgående och försöker förekomma detta genom att slå till först.
I ett sådant läge är inte kärnvapen otänkbara från USAs sida, taktiska dylika vill säga.

Det är det som oroar mig, jag är rimligt övertygad om att Thailand ser på saken på i stort samma sätt, och trots det har börjat förbereda sig som smått för krig.
Frågan är då, har dem fått några underrättelser om Nordkoreas avsikter från amerikanarna och isåfall vad sa de?
Anses läget nu så dystert att ett krig har ökat i sannolikhet dramatiskt?
Jag vet inte, men om fler tecken som tyder på det börjar dyka upp kommer jag börja bli orolig på allvar.
Isgubbe
Inte omöjligt att man väljer att offra Syd Korea. Nord Korea är bara start lågan. Kina är den verkliga frågan. Vad kommer Kina göra. Och inför Kina stannar nog även USA. Ett kärnvapen anfall från USA mot Nord Korea ser jag som ytterst osannorlikt. Det skulle sätta hela världen i storm. Kan inte se hur USA skulle kunna sälja det ens till det egna folket.
Fu Johanson
Detär möjligt, men inte säkert.
Frågan är som sagt Kina, om de lämnar försäkringar att de inte kommer att blanda sig i det hela finns det en öppning för ett mer begränsat krig som inte sprider sig utanför det omedelbara området.
I dagsläget ser jag en viss möjlighet för det, Kina är inte överförtjust i röran Nordkorea har skapat och önskar förmodligen inte ett större krig i regionen själva. Om de anser att Nordkorea har blivit ett hot mot dem också kan de, i det tysta, börja heja på amerikanerna.

De vet ju trots allt att risken för att Nordkorea kommer att ödeläggas i ett krig, oavsett hur det börjar, är stor. Frågan är bara om några andra länder ska bli ödelagda också, och vilken inverkan det har på Kina och dess ekonomi.

Ett kärnvapenanfall är möjligt, men det kommer för USAs del krävas att alternativet är mycket värre. T.ex. ett raserat Tokyo, eller ännu värre.
Det är möjligt att de inte kommer att kunna sälja det till den egna beflokningen, men samma problem kommer att uppstå om de avstår från att agera och Sydkorea, delar av japan och kanske lite andra länder ser ut som Hiroshima anno 1945.

Men som sagt, "de som bestämmer" är knappast pigga på ett sådant alternativ, men det ligger med stor sannolikhet med i planeringen som en nödåtgärd, det skulle trots allt begränsa antalet döda utanför Nordkorea (förutsatt att en dominoeffekt bland andra kärnvapenmakter inte uppstår då).
järv
Kina tror jag nog ni kan räkna bort. De är helt inriktade på sin ekonomiska utveckling. Det sista de vill är väl att gå ut i ett storkrig med USA pga några tokiga nordkoreaner. Vid en upptrappning kommer kineserna säkert att markera sin hållning men inte mer.
Baan
QUOTE (järv @ Jun 22 2003, 01:01 )
Kina tror jag nog ni kan räkna bort. De är helt inriktade på sin ekonomiska utveckling. Det sista de vill är väl att gå ut i ett storkrig med USA pga några tokiga nordkoreaner. Vid en upptrappning kommer kineserna säkert att markera sin hållning men inte mer.

Håller med dig. Kineserna är "snälla" och vill helst ha pengar från oss väslänningar och inte kriga mot oss :P

Tror själv att nackdelarna överväger fördelarna för USAs del vilket gör dte ganska osannolikt att ett krig kommer startas.. iaf inte av USA
Gotcha

Det tror jag absolut.

Min erfarenhet av Kina är att kommunismen sakta håller på att dö ut, det finns inte längre några invånare som tror på det och partiet har sakta insett att deras världsbild inte håller länge till.

Dörför håller även Kina på att införa marknadsekonomi parallellt med de statliga inrättningarna, Shanghai, Shenzhen och Guandong-områdena har fått "speciellt ekonomi"-status.

Ett krig mot USA är inte längre tänkbart, inte minst med tanke på att stora delen av Kinas ekonomi vilar på USA-handeln och den generellt beundrande bilden gemene kines har av USA.

Kina markerar nog sitt ogillande, inte minsta att ha amerikanska stridande/stridsklara styrkor i sitt närområde, men Nordkorea tror jag inte de vill riskera allt ovanstående för.

Man ska också ha klart för sig att merparten av Kinas försvar håller en standard LÅNGT under västerländsk (med referens till bekanta inom Kinas krigsmakt *hysch-hysch*).
Axial
QUOTE (Baan @ Jun 22 2003, 13:00 )

Håller med dig. Kineserna är "snälla" och vill helst ha pengar från oss väslänningar och inte kriga mot oss :P

Tror själv att nackdelarna överväger fördelarna för USAs del vilket gör dte ganska osannolikt att ett krig kommer startas.. iaf inte av USA

Har ni läst "Björnen och draken" av Tom Clancy ?

Inte för att upprinnelsen är särskilt trovärdig men det kinesiska "tänket" låter inte helt otroligt.
Sedan hoppas jag att Kina väljer den smarta linjen vid en eventuell konflikt mellan Korea och USA.
Nestor
Detta kanske är helt ovidkommande men faktum är att kina har världens största armè på ca 2,2 miljner man (Guinnies word records book 2003) camo.gif
dxl
Minns inte var jag hört det här, men Nordkorea har väl skjutit av ett par robotar som landade bara ett kilometer ifrån Japans kust?
Vargas
QUOTE (dxl @ Jun 24 2003, 23:29 )
Minns inte var jag hört det här, men Nordkorea har väl skjutit av ett par robotar som landade bara ett kilometer ifrån Japans kust?

De sköt väl över en japansk ö och den slog ner på internationellt vatten? [osäker]
Gotcha
QUOTE (Vargas @ Jun 24 2003, 23:31 )
QUOTE (dxl @ Jun 24 2003, 23:29 )

De sköt väl över en japansk ö och den slog ner på internationellt vatten? [osäker]

NK har avfyrat missiler MOT Japan, de har dock alltid slagit ned strax innan territorialgränsen, aldrig att de skulle våga kränka .jp's luftrum.
dxl
Ok....
Men vet Japanerna om det? ;)
Odeys
QUOTE (ABP @ Jun 21 2003, 19:39 )

tänker du på SEATO? (Southeast Asia Treaty Organization )

/O.
Axial
QUOTE (Odeys @ Jun 26 2003, 11:44 )
QUOTE (ABP @ Jun 21 2003, 19:39 )

tänker du på SEATO? (Southeast Asia Treaty Organization )

/O.

SEATO finns inte längre enligt mitt utsökta lexikon 2000:
(band 20, sid 214, rubrik SEATO): South-East Asia Treaty Organization, Sydöstasienpakten, försvarspakt mot kommunistisk expansion i Sydöstasien 1954-77. Den ingicks i Manila av Australien, Frankrike, Nya Zeeland, Pakistan, Filippinerna, Storbritannien och USA.
Gotcha
QUOTE (dxl @ Jun 25 2003, 03:44 )
Ok....
Men vet Japanerna om det? ;)

Nej, bara vi rävar på SoldF.tk *hysch-hysch*

:P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.