Den mest autentiska filmen om Pearl Harbor, Tora tora tora kommer visas nu på lördag klockan 12:55 i TV4.
Den försöker i detalj återskapa händelseförloppet före och under Pearl Harbor och de japanska scenerna gjordes av japaner och de amerikanska av amerikaner.
Den helt klart bästa Pearl Harbor filmen som gjorts
J-Star
Jun 19 2003, 08:28
Åh, klassiker! Måste ses... även om det finns en del historieförfalskning i den.

(exempelvis är det långt ifrån belagt att amiral Yamamoto sade kommentaren om att ha väckt en sovande jätte/drake... sådant är bara porr för jänkare).
/J
Kan inte intyga att det var exakt det han sa, men han var en av de störta motståndarna till att anfalla USA och han yttrade mycket i den stilen. Skall se om jag kan hitta nån bra källa till påståendet.
J-Star
Jun 19 2003, 10:33
QUOTE (ABP @ Jun 19 2003, 11:09 )
Kan inte intyga att det var exakt det han sa, men han var en av de störta motståndarna till att anfalla USA och han yttrade mycket i den stilen. Skall se om jag kan hitta nån bra källa till påståendet.
Jo,
det anses vara belagt. Han hade faktiskt pluggat i USA och en av de saker som gjorde honom skicklig var att han var väldigt kunnig om det väsnterländska tänkandet.
/J
Livhusaren
Jun 19 2003, 10:58

gott att ni medelar gubbs !!!
Det blir att bunkra upp vi tv.n med hjälm och ammo..
skämt å sido fan..men skall bli gott med en klasiker allså
//Livhusaren
Det är alltså dags för TV4 att visa den enda bra filmen för i år.
Helt underbar rulle.
Fasen vad gött, då har man ytterligare ett skäl till att slappa framför TV:n på lördag...

<--- Vc_90 på lördag
Nifelhel
Jun 21 2003, 02:10
TV TV TV TV TV TV TV TV TV TV TV TV ABP du ser för mycket på tv nu tycker jag....
AAAAA Förtal Nifel grrrr
Vem har sagt att jag skall se de (har ju den på DVD

) Vill bara se till att inga MÖPare missar den bästa Pearl Harbor filmen so gjorts
oj den börjar visst om en timma, gotta go
Ber om ursäkt för den felaktiga tidsangivelsen men jag får hänvisa till GP-TV tider som skrev 12:55 istället för 12:35
QUOTE (ABP @ Jun 21 2003, 14:04 )
Ber om ursäkt för den felaktiga tidsangivelsen men jag får hänvisa till GP-TV tider som skrev 12:55 istället för 12:35
Lita aldrig på en tidning från GBG.
Gotcha
Jun 21 2003, 15:53
Mectig rulle.
Knäcker allt annat - framförallt sk^trullen "Pearl Harbor" - med hästlängder..!!
Synd bara att TV4 envisades att visa den i Pan&Scan formatet. Den gör sig bättre i sitt naturliga format 2,35:1.
Lite kul kuriosa om filmen.
Kurosawa var från början tänkt att regissera de japanska delarna av filmen, men det visade sig vara ett lite för stort projekt för hans konstnärliga sinne. bl.a. så bytte han ut alla böckerna i ett bibliotek för att de skulle bara finnas böcker som fanns innan 1941. Så ni kan ju tänka er hur kostsamt det hade varit om man la ner samma själ i resten av filmproduktion också.
Regissör Fleisher valde i sin tur att inte ta med en händelse där 3 sjömän håller på att drunkna och en från stranden ser dem simmar ut och drar in två av sjömännen. När han simmer tillbaka för att dra in den tredje är han så slut att han säger till honom att han inte orkar. Den tredje sjömannen säger då att det är ok, gör honnör och sedan druknar. Detta valde de att inte ha med i filmen pga att ingen skulle tro på det.
Zeroplanen är inte äkta utan ombyggda (amerikanska?) plan. Eftersom det inte fanns ett enda riktigt Zero plan kvar i världen. Likaså fanns inte ett enda skepp av japanska flottan kvar heller vilket gjorde att de bl.a. fick ta amerikanska hangarfartyg.
Filmklipp från filmen licensierades sedan ut till andra bolag och användes också i filmen Midway.
Arizona memorial som byggdes efter attacken syns i filmen någonstans ;)
Nu har jag tittat.
Bra film med bra effekter, i mina ögon är många effekter bättre än dagens datoranimerade dito.
@APB: kanske lite ofint att bygga bort Arizona Memorial för en films skull ?
Nestor
Jun 22 2003, 09:11
QUOTE (Livhusaren @ Jun 19 2003, 11:58 )

gott att ni medelar gubbs !!!
Det blir att bunkra upp vi tv.n med hjälm och ammo..
skämt å sido fan..men skall bli gott med en klasiker allså
//Livhusaren
Popcorn som ammo
och en hjälm av Colaburkar kanske??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.