Magnus
Jun 18 2003, 20:45
Har ett liten problem med datorn som jag hoppas någon av er har en lösning på.
Ganska ofta då jag startar datorn startar den om sig när jag ska logga in. Samma sak händer ibland när jag startar spel, eller efter ett tag när jag har spelat. Det inträffar aldrig när jag inte gör något på datorn. Någon som vet vad det kan vara. Har redan testat med Windows Update, och virus är det inte.
Min dator:
Windows XP Home Edition
Pentium III 733 Mhz
128 MB RAM
30 GB HD
TNT2 Ultra grafikkort
målobs
Jun 18 2003, 20:52
Ett ord: Windows.
Kör linux löser det sig
har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP
/O.
Magnus
Jun 18 2003, 20:55
QUOTE (Odeys @ Jun 18 2003, 21:53 )
har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP
/O.
Nja, sånt kostar pengar. Vill helst fortsätta köra XP.
Såvida man inte ändrar en inställning (automatisk omstart) i My computer -> Advanced -> Startup & Recovery så startar Windows XP och 2000 automatiskt om datorn ifall den "bluescreenar" eller låser sig. Jag antar att detta är problemet.
Detta löser visserligen bara omstarterna... bluescreens eller brukar tyda på ett instabilt system. Har du överklockat någon komponent?
QUOTE (Magnus @ Jun 18 2003, 20:55 )
/O.
då funkar ju målobs tips
linux är inte bara gratis, det är krångligt också...*s*
Kolla med ngn i bekantskapskretsen om de inte har en annan verison av XP då
kan vara så enkelt, jag hade det problemet med 98, två olika skivor gav helt olika resultat
på min stackars dator =)
/O
ps Ni som gillar linux jag är på er sida egentligen men jag orkar
inte installera det.
Kockis
Jun 18 2003, 21:20
Kan man köra Linux paralelt med windows?
Fu Dahlberg
Jun 18 2003, 21:42
QUOTE (målobs @ Jun 18 2003, 21:52 )
Kör linux löser det sig :D
Världens mest överskattade OS
Runningback
Jun 18 2003, 21:49
QUOTE (Magnus @ Jun 18 2003, 21:45 )
Ganska ofta då jag startar datorn startar den om sig när jag ska logga in. Samma sak händer ibland när jag startar spel, eller efter ett tag när jag har spelat. Det inträffar aldrig när jag inte gör något på datorn. Någon som vet vad det kan vara. Har redan testat med Windows Update, och virus är det inte.
Min dator:
Windows XP Home Edition
Pentium III 733 Mhz
128 MB RAM
30 GB HD
TNT2 Ultra grafikkort
Testa att av/installera drivisar till grafikkort samt andra drivrutiner.
Runningback
Jun 18 2003, 21:50
QUOTE (Kockis @ Jun 18 2003, 22:20 )
Kan man köra Linux paralelt med windows?
Ja, man kan ha det på samma dator, men innan "os:et" startar så får du välja Linus eller Win.
Då går det bara att köra ett av dem.
Magnus
Jun 18 2003, 21:52
QUOTE (1317 @ Jun 18 2003, 22:02 )
Har du överklockat någon komponent?
Nix, inga överklockningar. Hade liknande trubbel när jag körde 98.
Magnus
Jun 18 2003, 21:53
QUOTE (Rogge @ Jun 18 2003, 22:49 )
Har redan testat, fungerade inte.
Runningback
Jun 18 2003, 21:54
QUOTE (Magnus @ Jun 18 2003, 22:53 )
QUOTE (Rogge @ Jun 18 2003, 22:49 )
Min dator:
Windows XP Home Edition
Pentium III 733 Mhz
128 MB RAM
30 GB HD
TNT2 Ultra grafikkort
Rogge: Har redan testat, fungerade inte.
Ok, Det är ju viktigt att datorn fungerar, så testa att formatera datorn, sedan lägga in WINxp Pro eller WIN2k. det skulle jag har gjort.
Har du kollat om din CPU fläkt fungerar? Kan vara värme problem.
Testa också att damma ur flänsen om det är mycket dam i den. Skulle inte något av detta löas ditt problem kan du testa och skaffa en Chassi fläkt.
Kolla också i BIOS och se vad din CPU temp ligger på. (för att komma in i bios håll nere delete vid POST).
Länkar för kylnings lösningar till dator.
www.Gtek.net
www.overclockers.se
www.Kylning.nu
Länkar med tipps
www.sweclockers.com
Skriv gärna om det funkade.
www.nordichardware.com
Får jag föreslå en annan lysande variant av UNIX? Mac OS X, i det närmaste problemfritt, snabbt och det är dessutom snyggt. ;)
Runningback
Jun 18 2003, 21:58
Om du har en cpu som är "duron" så kan det vara värme problem, eller är det bara för bärbara,?
Magnus
Jun 18 2003, 21:58
QUOTE (Rogge @ Jun 18 2003, 22:54 )
Ok, Det är ju viktigt att datorn fungerar, så testa att formatera datorn, sedan lägga in WINxp Pro eller WIN2k. det skulle jag har gjort.
Blir dyrt att köpa nya operativsystem, och piratkopior vill jag inte använda. Har testat formatering, men det hjälpte tyvärr inte. Misstänker att det är något strul med hårdvaran, men jag har ingen aning om vad det är.
Magnus
Jun 18 2003, 21:59
QUOTE (Linus @ Jun 18 2003, 22:56 )
Har du kollat om din CPU fläkt fungerar? Kan vara värme problem.
Testa också att damma ur flänsen om det är mycket dam i den. Skulle inte något av detta löas ditt problem kan du testa och skaffa en Chassi fläkt.
Kolla också i BIOS och se vad din CPU temp ligger på. (för att komma in i bios håll nere delete vid POST).
Länkar för kylnings lösningar till dator.
www.Gtek.net
www.overclockers.se
www.Kylning.nu
Länkar med tipps
www.sweclockers.com
Skriv gärna om det funkade.
www.nordichardware.com
Tack för tipsen, ska plocka fram skruvmejseln imorgon och testa.
Hur rengör man en fläkt enklast? Topps?
Runningback
Jun 18 2003, 22:03
QUOTE (Magnus @ Jun 18 2003, 22:59 )
Tack för tipsen, ska plocka fram skruvmejseln imorgon och testa.
Vänd dig till Linus, han sysslar med sånt på fritiden, forumets egna hårdvarunörd
det kan vara kylning, strömtillförsel lite allt möjlgit
för mig var det dock ram-minnet och trro att det kan vara samma sak för dig. Tror inte det är mjukvaran som strular utan det är säkerligen någon hårdvara.. låter iaf precis likadant som mina omstarter, och när jag tog började köra med ett 256 minne istället för två så försvann problemen.
Lite tråkigt dock att ha två 256 333 mhz minnen liggandes .. ska försöka fixa nytt moderkort :P
/O.
Nejdå, kostar inget alls. Licensen på ett OS gäller alltid även äldre versioner så hittar du ett W2000 så är det bara att installera med XP licensen du redan har.
QUOTE (Magnus @ Jun 18 2003, 22:59 )
Köp en burk med tryckluft och blås bort dammet med den. Finns inget som slår detta om man behöver få bort damm och annat skräp.
SnowFlax
Jun 19 2003, 08:15
QUOTE (Lt P @ Jun 19 2003, 07:51 )
/O.
Nejdå, kostar inget alls. Licensen på ett OS gäller alltid även äldre versioner så hittar du ett W2000 så är det bara att installera med XP licensen du redan har.
Källa tack, jag tror inte att M$ gratis ger bort licenser på t ex: Win95, Win98, Win98SE, WinMe, Win2k Pro, Win2k Server och Win2k Adv server, Win XP Home och Win XP Pro bara för att man köpt Win Server CAL (Client access license) 2003 för 2,118.75 kr på Dustin.
Så snälla är inte ens M$...
QUOTE (SnowFlax @ Jun 19 2003, 08:15 )
QUOTE (Lt P @ Jun 19 2003, 07:51 )
/O.
Källa tack, jag tror inte att M$ gratis ger bort licenser på t ex: Win95, Win98, Win98SE, WinMe, Win2k Pro, Win2k Server och Win2k Adv server, Win XP Home och Win XP Pro bara för att man köpt Win Server CAL (Client access license) 2003 för 2,118.75 kr på Dustin.
Så snälla är inte ens M$...
Hur det är med CAL kan jag inte gå ed på, men i övrigt så kan man alltid "nergradera" till en tidigare vesion förutsatt att man har licens på den nya. Källa? Ring Microsoft.
Swed65
Jun 19 2003, 13:05
Det där med licenser är en djungel hoppas detta kan bringa lite ljus i mörkret..
http://www.microsoft.com/sverige/permissio...t/downgrade.aspVad Ms säger om nedgradering av programvara..
När det gäller Cal så läs mera på denna länk
http://www.microsoft.com/sverige/license/s...amguide/cal.asp
Gotcha
Jun 19 2003, 13:56
Det låter som det kan vara:
a) överhettning (dubbekollat rpm osv i BIOS?)
B) minnesfel (min burk betedde sig snarlikt, och det visade sig att min danska DDRAM inte trivdes med mitt kinesiska MSI K7-moderplanka, jag bytte bägge och det blev bra igen)
Magnus
Jun 19 2003, 18:14
QUOTE (Gotcha @ Jun 19 2003, 14:56 )
Menar du hårddiskens RPM? Det ska vara 7200 varv/minut va?
Runningback
Jun 19 2003, 18:20
QUOTE (Magnus @ Jun 19 2003, 19:14 )
Det bästa är ju om du har någon polare eller nåt som kanske kan avgöra vad felet är, kan vara hårddisken som har mulat.
Wahlgren
Jun 19 2003, 18:30
Nu tror jag ju inte att detta är problemet du har men min första egna dator var så att den bara startade om hela tiden.
Kunde ske när som helst. Jag testade att formatera och installera om windows ett antal gånger. Inget hjälpte. Skickade tillbaka den till affären som bytade något. Vet inte vad.
Fick tillbaka den. Problemen bestod så jag skicka in den igen.
Jag fick en helt ny och den fungerade perfekt.
Det var troligen något problem med moderkortet. Men om du har haft den ett tag så tror jag inte att det är samma fel som du har men man vet aldrig.
Runningback
Jun 20 2003, 11:20
Min dator:
Windows XP Home Edition
Pentium III 733 Mhz
128 MB RAM
30 GB HD
TNT2 Ultra grafikkort
När jag var och praktiserade på ett stort företag så va jag med på datasupporten, det var en dator som bootade om hela tiden, om och om igen, vi bytte allt, då menar jag verkligen allt.
Sen visade det sig att det var strömmen i uttaget det var fel på, kolla det!!
Jag är benägen att hålla med Baan och Gotcha. Fel på ramminnet brukar ofta leda till såna grejor.
Särskilt vid operationer då den startar upp och liknande.
Hade själv sjukt mycket problem en gång. Trodde att det var OS:et och ominstallera allt. Dock när jag försökte ominstallera så stoppade installationen ett flertal gånger. Efter att ha uteslutit hårddisk och CD-läsare kom jag på att det var skrivningen till/läsningen från ramminnet som inte klickade.
Det kan låta lite flummigt men pröva att plocka ut minnesmodulerna och sätta in i annat slot. Funkade för mig (efter x antal h onödig felsökning på hårddisken). Annars pröva med annan minnesmodul. GL
Magnus
Jun 20 2003, 13:54
QUOTE (Rogge @ Jun 20 2003, 12:20 )
När jag var och praktiserade på ett stort företag så va jag med på datasupporten, det var en dator som bootade om hela tiden, om och om igen, vi bytte allt, då menar jag verkligen allt.
Sen visade det sig att det var strömmen i uttaget det var fel på, kolla det!!
Kan inte bero på strömmen i uttaget (såvida det inte är strömmen i datorn du menar). Har nyss flyttat, och problemet kvarstår.
Ska dock prova några av de tips jag fått här i tråden så fort tillfälle ges.
Runningback
Jun 20 2003, 16:10
Har det kommit någon form av fukt på känsliga delar?
Magnus
Jun 20 2003, 21:23
QUOTE (Rogge @ Jun 20 2003, 17:10 )
Har det kommit någon form av fukt på känsliga delar?
Nix!
Gotcha
Jun 20 2003, 22:28
QUOTE (Magnus @ Jun 19 2003, 19:14 )
nej, rpm på cpu-fläkten, om du kan påverka det för att minska temperaturen på cpu'n
men jag är mera benägen att gissa på RAM-minnet. testa att byta det (med polare).
Strular det fortfarande?
Kolla på vad ditt nätagg presterar(nättagg=det som delar ut strömen till datorns olika komponenter) ta och ladda hem Motherbord monitor från www.sweclockers.com finns i deras fil avdelning.
Och kolla vad din +12v +5v står i det kan vara spännings fall på dina prylar som orsakar omstarten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.