Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Utvärdering
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Limp
Klicka här
106
Intressant att de sågar CLP så hårt. Vår erfarenhet här uppe i kalla norden är ju den motsatta, eller så är det därför att vi jämför med vapenfett 101.

De kom också fram till att plastkassetterna till Kulspruta 90 var dåliga. Men också att banden kunde vrida sig och skapa eldavbrott i 200-skotts tygkassetter. Alltså precis samma slutsats som vi kommit till, det diskuterades i en annan tråd nyligen.

Kul att se en samlad redogörelse för vad soldaterna upplevde fungerade och vad som inte gjorde. Har aldrig sett en sådan för svensk materiel och endast ett fåtal gånger (2-3 ggr) har jag fått svara på vad jag tycker om försöksmateriel. Då var ändå viss materiel redan fastställd och på väg ut så det fanns väl inte så mycket att göra åt felen.
Raptor
Tydligen var det problem med M9 (berettans) magasinfjädrar. Är detta ett problem eftersom det är militära magasin eller lider även de civila Berettorna av det problemet?
106
QUOTE (Raptor @ Jun 18 2003, 23:42 )
Tydligen var det problem med M9 (berettans) magasinfjädrar. Är detta ett problem eftersom det är militära magasin eller lider även de civila Berettorna av det problemet?

Enligt en annan rapport på den sidan var det bara de militära som hade det problemet.
Mojo
Soldiers also thought the collar was too wide. When we asked why this was a problem, the soldiers responded that they felt the collar did not present a neat/aesthetic appearance

Fåfängan bland militärer är stor. Skönt att höra att man inte är ensam. hehe

106:
CLP was not a good choice for weapon's maintenance in this environment. The sand is as fine as talcum powder here. The CLP attracted the sand to the weapon

Att vi inte har samma erfarenhet beror nog på att vi heller inte har så mycket sand i Sverige.
Obviously... smile.gif

Edit tjusiga citat
BJK
CLP är vansinne till HMG och AKAN nere på KS, där ska det vara 101, annars blir det eldavbrott och stort slitage.
Detta beror både på sand/damm och den höga luftemperaturen.
Axial
* Sustainment: Soldiers still spend too much of their own money to purchase the quality packs, pouches, belts, underwear, socks and gloves they believe they need for mission success and comfort.

Det tyckte jag var en intresant kommentar. Någon som känner igen sig ? biggrin.gif
Lt. payne
QUOTE (Axial @ Jun 19 2003, 07:34 )
* Sustainment: Soldiers still spend too much of their own money to purchase the quality packs, pouches, belts, underwear, socks and gloves they believe they need for mission success and comfort.

Det tyckte jag var en intresant kommentar. Någon som känner igen sig ? biggrin.gif

Det visar ju bara att killen i fält har bättre koll på vad som behövs för att behålla stridsvärdet.

Utrustningslistor är ofta styrda av två faktorer:

1: En person som inte har varit i fält på några år.

2: En inköpsansvarig som tycker att billigast är bäst.

smile.gif
106
QUOTE (Mojo @ Jun 19 2003, 01:25 )
CLP was not a good choice for weapon's maintenance in this environment. The sand is as fine as talcum powder here. The CLP attracted the sand to the weapon
Att vi inte har samma erfarenhet beror nog på att vi heller inte har så mycket sand i Sverige.
Obviously... smile.gif
Jag läste även dokumentet om CLP här och tänkte främst på vad som stod om kyla.
“The troops will tell you, CLP attracts dirt and grit.” Johnson continued. “It is also so thick it can reduce recoil speed, resulting in stoppages. It thickens in the cold, and when in hot weather areas it is usually attracting dust and sand.”
Jag har inte hört om några problem med CLP i kyla tidigare, vilket vi borde upptäckt. Till skillnad från 101 skall man ju kunna använda CLP när det är riktigt kallt.
henke
MKT intresant, dock är det vissa förkortningar man inte vet vad det är för pryl.
Det där om att fordonsmonteringen med M-2, har aldrig fattat att de inte har rekyldämpare på sina.
Där vi Svenskar monterar Kulspruta 58 som standard sätter de 12,7. Mkt bra, vi borde oxå göra så.

Som synez får även amerikanare montera på egen utrustning och i betydligt större utsträckning än vi svenskar, trots att de som åkte har i många fall modernare och bättre utrsutning än FM. Kanske vi kan skippa snacket om att HV borde finna sig den 1900-1970-tals utrustning de får ut och att tilldelad utsrutning är det "bästa tänkbara"

Kul att oftast är det citat från Bataljonschefer, motsv. Borde försvunnit en del klagomål på vägen dit upp, men de hade ÄNDÅ viss kritik kvar på den nivån. Imponerade att de framför den. Kan tänka mig att om en svensk Bataljonchef fått frågorna skulle svaret troligen vara,"Vi behöver bättre ledningssystem, den personliga tilldelade utrustningen är mkt bra." ...eftersom M90 fungerar alldeles utmärkt att dricka kaffe i smile.gif
Dedicated
Någon som har egen erfarenhet av det här andra medlet som skulle vara bättre än CLP? Militec? Känns som en bra idé att SLIPPA göra om samma fel som jänkarna.......

Efter att ha kört en google hittade jag denna svenska försäljare som saluför Militec om nån törs testa.

http://www.poff-tech.se
Raptor
"My spotter positively identified a target at 1400 meters carrying an RPG on a water tower. I engaged the target. The top half of the torso fell forward out of the tower and the lower portion remained in the tower." --325th PIR Sniper

Detta sagt som Barret geväret (Kal 50). Nog för att det är en kraftig kaliber (samma vapen som AG90 såvitt jag vet) men verkar inte historien överdriven? Kan verkligen en 50 kalibrik kula slita sönder en människa på nästan 1.5 km avstånd? Jag tycker det låter lite skumt. Någon med ett hum om praktisk vapenverkan som kan kommentera?

Raptor --- pansar2.png
BJK
QUOTE (Fyhr @ Jun 19 2003, 15:29 )
Någon som har egen erfarenhet av det här andra medlet som skulle vara bättre än CLP? Militec? Känns som en bra idé att SLIPPA göra om samma fel som jänkarna.......

Efter att ha kört en google hittade jag denna svenska försäljare som saluför Militec om nån törs testa.

CLP är toppen till våra AK:n, så du kan lugnt fortsätta med det! Förutsätter givetvis "normal vapenvård" så att dom fettas in regelbundet smile.gif
Limp
QUOTE (Raptor @ Jun 19 2003, 20:25 )
"My spotter positively identified a target at 1400 meters carrying an RPG on a water tower. I engaged the target. The top half of the torso fell forward out of the tower and the lower portion remained in the tower." --325th PIR Sniper

Detta sagt som Barret geväret (Kal 50). Nog för att det är en kraftig kaliber (samma vapen som AG90 såvitt jag vet) men verkar inte historien överdriven? Kan verkligen en 50 kalibrik kula slita sönder en människa på nästan 1.5 km avstånd? Jag tycker det låter lite skumt. Någon med ett hum om praktisk vapenverkan som kan kommentera?

Raptor --- pansar2.png

Frågan är vad de använde för ammunitionstyp. Kanske var nåt annat än helmantlat...
jake the snake
QUOTE (Raptor @ Jun 19 2003, 20:25 )

Raptor --- pansar2.png

En .50 i en människa har nog inga problem att bete sig på det sättet. om den dessutom tumlar i kroppen eller har passerat något hinder på vägen och fått en oregelbunden form så bör det vara lätt att gå isönder på det sättet. en människa är när allt kommer omkring inte särskilt tåligt byggd om man jämför med andra djur.
Baan
själv undrade jag lite vad man tänker när man ser en människa dödas på ett sånt sätt, speciellt om det är man själv som avlossar skottet.. hmmm
roninn
Observera att ingenstans står det att personen slets i två delar. Läs noggrannt

The top half of the torso fell forward out of the tower and the lower portion remained in the tower." --325th PIR Sniper

Det kan lika väl betyda att personen träffades och föll framåt mot räcket/muren eller vad det nu är och liksom hänger dubbelvikt över kanten. Dvs man ser överkroppen men inte underkroppen, men hela personen hänger ihop. Ja ni fattar vad jag menar. Meningen är lite luddig och kan nog tolkas på flera sätt.

Efter skottet kunde de se att det var en säker träff med säker effekt eftersom de kunde observera målet efter träffen, killen hänger över muren/kanten/räcket.
Raptor
Tja, jag antar du har rätt. Men om man ser till sammanhanget så verkar det ju ändå vara som om att övre halvan av torson föll ur tornet.

There were other personal anecdotes of one round destroying two targets and another of the target "disintegrating."

Efter det citatet så var jag övertygad om att det var som ovan de menade. Man undrar om vittnesskildringarna är som fiskehistorier (d.v.s. att de överdrivs) eller om det verkligen gick till så. Men tydligen kan .50 kalibriga kulor göra sådana skador.

Raptor --- pansar2.png
Baan
alltså min engelska säger mig att ena delen av kroppen ramlde ut från tornet och självfallet ner på marken pga av gravitationslagar medan resten av kroppen valde att stanna där uppe.. sen att det kanske inte blir 50/50 som slits itu men ändå blir det en ganska grym skada om en störe bit av överkroppen slits av..
Axial
För att återvända till själva utvärderingen:
Jag skulle gärna vilja att det gjordes en liknande materielutvärdering inom vår egen försvarsmakt. Utvärderingen skulle omfatta ALLA personalkategorier, från yrkesofficerare och utlandsstyrkor till hemvärnet och frivilligorganisationerna. Uppenbarligen finns det utrustningsdetaljer som kunde varit bättre och så länge som ingen bryr sig i vad folk tycker kommer gnället att fortsätta. Genom att genomföra en sådan utvärdering och ta vara på resultatet kunde alla missnöjda kanske känna att någon lyssnar och tar deras synpunkter på allvar och då kanske gnället upphör, eller åtminstonde minskar. Dessutom skulle det faktiskt vara intressant att höra vad majoriteten av försvarsmakten tycker om de olika utrustningsdetaljerna.
Dedicated
QUOTE (Fyhr @ Jun 19 2003, 15:29 )

Bara så att ni vet det så skickade jag Militec ett litet mail i torsdags 19/6. Idag har ett gratisprov anlänt hem i brevlådan hela vägen från USA! Ganska fantastiskt...kan bli kul att testa lite försiktigt i alla fall. Så, om det är någon annan därute som är intresserad är det bara att be om ett prov, finns speciell rubrik för detta ändamål på deras hemsida.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.