Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
86-1031221363
Har blivit intresserad av möjligheten att gå med i Hv.
Är nu intresserad av följande. Tre månaders utb (sommar 2003), är innehållet liknande det vid GSU + skyddsvaktsutb.?
Hur brukar hv-övn se ut? Är det skjutvallen en dag eller fältvecka fast över en helg?

Är också nyfiken på hv-avd Malmö/Lund, alla anmärkningar välkommna.

Ps. Ni får gärna slå sönder mina föreställningar att hemvärnet består av gammla gubbar, lottor och vapenkåta ungdomar. Ds
Casca
"Är nu intresserad av följande. Tre månaders utb (sommar 2003), är innehållet liknande det vid GSU + skyddsvaktsutb.?"

Om du kallar dig vploff har du säkerligen gjort din värnplikt och behöver ej gå ytterligare en GSU. Anmäl dig och gå några dagars introduktionsutbildning.

"Hur brukar hv-övn se ut? Är det skjutvallen en dag eller fältvecka fast över en helg?"

Varierar med din placering. Du skriver på för 20 h/år men det finns ingen övre gräns för hur mycket övning du kan utsätta dig själv för. Många väljer FBU som kompletteringsutb.
Vissa insatsplutoner över internt upp mot 300 h/år.
Vanligast är helgövningar. KFÖ planeras dock för vissa militärdistrikt(insatsplutoner).
Har du tiden och håller måttet tycker jag du ska söka dig till en insatspluton.

"Ps. Ni får gärna slå sönder mina föreställningar att hemvärnet består av gammla gubbar, lottor och vapenkåta ungdomar. Ds"

Din bild stämmer i stort. En perfekt täckmantel.

Casca
86-1031221363
Tack för svaren. Att jag kallar mig för VplOfficer kan väl närmst betecknas som ett misstag. Orkar dock inte skapa nytt konto, så jag får väl leva med det.
49-1032639582
QUOTE (VplOfficer @ Okt. 24 2002,13:08)
Tack för svaren. Att jag kallar mig för VplOfficer kan väl närmst betecknas som ett misstag. Orkar dock inte skapa nytt konto, så jag får väl leva med det.

Öhh fråga, har di gjort lumpen eller inte? I din profil står det en flygvapenbefattning.  Det räcker.
Fu Frippe
QUOTE (Casca @ Okt. 23 2002,20:08)
"Ps. Ni får gärna slå sönder mina föreställningar att hemvärnet består av gammla gubbar, lottor och vapenkåta ungdomar. Ds"

Din bild stämmer i stort. En perfekt täckmantel.

Casca

biggrin.gif LOL! biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.