Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur realistiskt är OPF
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Nestor
Alla som har spelat Operation Flashpoint har nog märkt att det är ett (Mycket) realistiskt spell...
Men hur realistiskt ätr det egentligen?? 7.gif
Bad Karma
tja. inte särskilt. du dör inte på riktigt
P-86
Hur vill du att vi ska svara egentligen?
Nestor
Jag undrade hur realistiskt det är ijämfört(Stavas det så??) med verkligheten...
Limp
Jämfört med verkligheten så är det 56,3% realistiskt bong.gif

Som infantrerist hör den till de bästa soldatsimulatorna. I övrigt så suger spelet totalt, när man kör strv, hkl och dyl. Dessutom lämnar skademodellen på fordonen mycket i övrigt att önska.
Raptor

Svår fråga.. det är väl så realistisk man kan ha det utan att det börjar bli tråkigt. Let's face it. Blir det för realistiskt så pallar spelare i allmänhet inte med det. Rainbow 6 anses delvis vara realistiskt (med undantag från att alla skjuter som über-gudar) men hatas av ganska många. (Läs: CS, Quake, Unreal snubbarna).

I OFP kan man t.ex. lägga sig ner och snurra varv efter varv (ett varv på en knapp sekund) vilket inte är realistiskt. Busarna kan aggera väldigt suspekt ibland, tunna träd kan erbjuda skydd som egentligen inte borde det o.s.v. Men på det hela taget realistiskt.

När jag spelade det för första gången och sköt i inzoomat läge fick jag flashback till skjutveckorna på ravlunda. Man var inte odödlig, fienderna var inte askorkade (som i Delta force) och man fick börja tänka efter lite (i militära banor) för att klara vissa banor.

Sedan är det som det tidigare påpekats biten med fordonen. Som vanlig "grunt" kan du köra/flyga allt du hittar. Från AH-64 till Humvees. Från M1A1 till T-80. Lite "corny" men ger också utrymme för roliga missioner som du kan skapa själv i mapeditorn.

Man tål ofta två skott. Blir man träffad i benet är du förvisad till att krypa omkring på banan i evigheter = obra. Första träffen gör att precisionen blir sämre. En andra träff är ofta lika med döden. Sedan KAN man givetvis också dö på första träffen vilket inte händer helt osällan. Går man till en medic blir man helad efter fyra sekunders omplåstring. Realistiskt? Nej. Spelmässigt eftergift för att man ska kunna återvända i strid efter skada och underhålla din grupp? Ja.

Jag försökte ånga på i Delta Force stuk och bekämpa alla fiender själv. Detta var, precis som i verkliga livet, en mycket obra övning. Man var tvungen att utnyttja sin grupp för att överhuvudtaget ha en chans att överleva. I bland känns det som om spelet borde heta squad commander eftersom man inte kan kriga så mycket själv. (Inte som i många andra single player spel alltså).

Min slutkommentar blir att som infanterie-simulator så är det en av de mer realistiska spelen jag har prövat.

Raptor --- pansar2.png
granQ
QUOTE (Bad Karma @ Jun 17 2003, 19:44 )
tja. inte särskilt. du dör inte på riktigt

ähh, går säkert fixa finns ju rejält med ström vid datorer

med vänliga hälsningar en som lirat sen första demot och inte tolerar några klagomål ;)
P-86
OFP står sig väl mot sina konkurrenter kan man väl säga. Att jämföra med verkligheten är det inte värt. Vi vet var likheterna finns och inte finns.
Stryder
OPF 2 är ju på G nu smile.gif

Mvh Tommy

2:a Sqvadron
23:e Prickskyttepluton
fnadde
QUOTE (Stryder @ Jun 18 2003, 13:40 )
OPF 2 är ju på G nu  :)

mmm, om på G är lika med första kvartalet 2004 så ... smile.gif
Nestor
OPF 2 är ju på G nu  smile.gif

Mvh Tommy

bara det inte blir mera Vietnamkrig (där fienden utgörs av mynningsflammor wink.gif )
Gärna lite i afrika( Desert!) och Europa(Höga berg, platt mark sjöar djuuuuuupa skoger mycket regn) 5.gif
Max
Mer Vietnam blir det, bl a. Sök på OFP/Operation Flashpoint här på forumet så ska du nog se att du kan hitta lite info.
Baan
undrar om någon hade köpt ett REALISTISKT spel där du marscherar runt i många (riktiga och inte speltimmar) timmar innan du hittar ångon fiende :P

näh det heter spel för att just är spel smile.gif sen att det inte ska vara hur dumt som helst är ju en fördel, men för mycket realism är inte bra heller
dxl
QUOTE (Hendrix @ Jun 18 2003, 21:56 )
OPF 2 är ju på G nu  :)

Mvh Tommy

bara det inte blir mera Vietnamkrig (där fienden utgörs av mynningsflammor wink.gif )
Gärna lite i afrika( Desert!) och Europa(Höga berg, platt mark sjöar djuuuuuupa skoger mycket regn) 5.gif

Fast vill man ha det realistiskt så ser man sällan mynningsflammorna.
En ksp kan man väl se om det är mörkt men........
granQ
QUOTE (Baan @ Jun 18 2003, 22:33 )
undrar om någon hade köpt ett REALISTISKT spel där du marscherar runt i många (riktiga och inte speltimmar) timmar innan du hittar ångon fiende :P

näh det heter spel för att just är spel smile.gif sen att det inte ska vara hur dumt som helst är ju en fördel, men för mycket realism är inte bra heller

viserligen var det gått om fiender så man behövde inte gå jätte långt innan första kontakten (luftlandsättning rakt ner i en stad för att säkra) men längsta multiplayer matchen jag kört i ofp var 900 min (15 timmar om jag räknar rätt) utan omstart och så och då sov jag i kanske 5 timmar. (I spelet så gick vi och kröp ner jämte några granar innan vi la oss i sängen) och då ofp's klocka går precis som en riktig så är det rätt coolt att man går och lägger sig, sen när man vaknar så är solen påväg upp. och fick även nästan mild form av fältkoma då jag mitt i natten gjorde tummen upp mot skärmen för att signalera min kompis.
J-Star
QUOTE (granQ @ Jun 19 2003, 09:58 )
viserligen var det gått om fiender så man behövde inte gå jätte långt innan första kontakten (luftlandsättning rakt ner i en stad för att säkra)  men längsta multiplayer matchen jag kört i ofp var 900 min (15 timmar om jag räknar rätt) utan omstart och så och då sov jag i kanske 5 timmar. (I spelet så gick vi och kröp ner jämte några granar innan vi la oss i sängen) och då ofp's klocka går precis som en riktig så är det rätt coolt att man går och lägger sig, sen när man vaknar så är solen påväg upp. och fick även nästan mild form av fältkoma då jag mitt i natten gjorde tummen upp mot skärmen för att signalera min kompis.

Det är jag jag kallar en bra MP omgång! salute.gif

Den längsta enskilda spelrundan jag vet jag spelat är en runda Jane's F/A-18. Loggen visade att jag hade varit i luften 2h 2min. Vi var sju stycken som flög och nästan alla var med hela tiden utom en kille som fick överge planet på grund av bränslebrist. Det var för övrigt samma kille som tidigt i uppdraget råkade dra en AMRAAM rakt igenom formeringen. Som tur var missade han alla mänskliga spelare och nitade enbart en stackars F-14. Ett ögonblick fruktade vi att han hade prickat tankflygplanet. Det hade varit riktigt dåligt för det planet behövde vi på hemvägen.

/J
Kiwi
tja... det står på förpakningen: "As close to war as you ever want to get"

visserligen vill jag inte hamna i krigssituation, men om det vore som i ofp:resistance (12x12km stor ö, en hel j*vla massa sura ryssar så skulle jag inte gå med i motståndsrörelsen!)
men i situationen sverige är det något helt annat, stora ödemarker, en fungerande (hrmm... nja... mad.gif ) armé, då skulle jag allvarligt överväga att bli motstånds soldat...

nu tycker ni att jag resonerar konstigt va?
Limp
längsta multiplayer matchen jag kört i ofp var 900 min (15 timmar om jag räknar rätt) utan omstart och så och då sov jag i kanske 5 timmar.

Varför lirade ni en så lång omgång?
mace
QUOTE (Limp @ Jun 20 2003, 20:33 )
längsta multiplayer matchen jag kört i ofp var 900 min (15 timmar om jag räknar rätt) utan omstart och så och då sov jag i kanske 5 timmar.

Varför lirade ni en så lång omgång?

För att dom inte har några intressen eller socialt liv? laugh.gif

Jag tycker nog att 15 timmar är lite väl överdrivet att spela. Verkar som att du skulle behöva ha något annat att göra på din fritid. biggrin.gif
Raptor
15 timmar? blink.gif 7.gif

Mina 4 timmar CS i sträck bleknar i jämförelse. Spelar jag mer än tre timmar blir jag pling-plong i huvudet.

Men grattis! Du är nu inte datanörd 1.0 utan har uppgraderat till hardcore datanörd 2.1 Beta. ;)

pansar2.png --- Raptor
7315 Larsson
15 timmar ÄR lång tid och jag undrar om hans soldat åt något under tiden?
Hade han med sig en guldburk eller Wildlife portion?
Nåväl, 15 timmar utan mat är ju ganska så hårt men fick han sova med öppna
ögon eller stänga han av skärmen? :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.