QUOTE (DaRaven @ May 16 2007, 22:52 )

QUOTE (Anders G. @ May 16 2007, 22:48 )

Hemvärnet är i praktiken den enda armé vi har. Jag tror deltagande och motivation skulle öka om vi hade utrustning för samband (dvs radio) och fordon. Realistiska övningar, tack. Skyddsvakt-övning stående rakt uppochned som på en skjutbana för terrorister, och traggla juridik om huruvida man får begära leg av en som skall läsa offentliga handlingar... nästa sådan övning tar jag hand om mina scouter istället, eller sköter kommunpolitiken. Vi i HV är vuxna människor, och vi engagerar oss frivilligt till en viss gräns. De flesta av oss är engagerade på många håll. Men smäller det, så finns vi där!
Mycket bra skrivet! Om fler förstod det så skulle vi antagligen också få bättre övningar!
Håller fullständigt med inlägget.
Tror även att motivationen och deltagandet ökar om man tar hänsyn till att folk tycker saker och försöker forma verksamheten med tyckandet som utgångspunkt. Kallas medinflytande och är en grundbult i FM utb metodik.
Eftersom det är den som har skorna som vet var de klämmer måste man vara lyhörd och anpassa utb efter elevernas kunskapstörst. Endast sådan utb som känns relevant för individen resulterar i ett optimalt lärande.
Då alla "individer" i Hv befinner sig på olika nivåer i kunskapstrappan blir det oftast kontraproduktivt att försöka stoppa in alla i samma kategori(nybörjare) när man planerar utb. Det är direkt utvecklingshämmande att göra så.
Utdrag ur Insats och Försvar: citat.Utbildningen är också väldigt individfokuserad, det tycker jag är oerhört stimulerande och positivt.slut Utbildare på Amf1
Anpassa Hv utb och ledningsmetodik så den ligger i paritet med övriga utbildningsplattformar.
Som det är nu så finns det inget gemensamt med övriga FM synsätt och verklighetsuppfattning.
Kritiken riktar sig inte mot utb avd som oftast bemannas av Yoff med kompetens.
Problemet ligger enl mig i det faktum att det finns chefer i Hv som inte har någon som helst kunskap/vetskap om att det finns reglementen och anvisningar som påtalar vilken grundsyn som alla har att rätta sig efter när det gäller utb.
För många lever kvar i den verkligheten att chefen vet allt bäst och vad som är bäst för de underställda. Chefen är en övermänniska och underställda är latmaskar som måste drivas med piska.
Så länge det synsättet får råda på sina ställen, exact så länge kommer Hvsoldater att få uthärda meningslösa övningar.
Understryker att detta gäller långt ifrån alla men det ser ut så här på sina håll och beviset för detta är alla uppgivna Hvsoldater som beklagar sig i detta forum.