Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny i Hemvärnet!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
86-1029334425
Hej…

Gick för några veckor sedan med i hv, och i helgen var det dags för första övningen. Förstå min chock när tolv (12) personer inklusive befäl dök upp på övningen (ska tydligen vara över 130 personer på kompaniet). Är det så överallt? Vad kan man göra för att få större uppslutning? Någon som har några idéer/tankar?

Reflekterade även över att i ett läge av ofred skulle jag inte vilja vara stridsparskamrat med en 59årig herre som gjorde lumpen 1800-frösihjäl och sedan dess åkt på hv-övningar i 20timmar per år för att fika med sina kamrater!

Personligen tycker jag att timmarna borde ökas på till mellan 60 och 80 timmar, och det borde även ställas fys-krav på hv-manen!

Fast det är ju bara vad jag tycker! Vad tror ni?

Mvh: Völund
Fu Frippe
Vad gäller dig personligen kan du ju vara med på så många utbildningar/övningar du kan och visa framfötterna. Sök sedan till en insats/beredskapspluton där medelåldern är mindre, utrustningen och övningarna är bättre. Kraven blir därefter, både fysiskt och när det gäller närvaro! Jag kan inte garantera att det blir bättre men på de flesta orter är insatsplut. bättre när det gäller sånt här.
Bravo One
QUOTE (Völund @ Sep. 26 2002,16:19)
Hej…

Gick för några veckor sedan med i hv, och i helgen var det dags för första övningen. Förstå min chock när tolv (12) personer inklusive befäl dök upp på övningen (ska tydligen vara över 130 personer på kompaniet). Är det så överallt? Vad kan man göra för att få större uppslutning? Någon som har några idéer/tankar?

Reflekterade även över att i ett läge av ofred skulle jag inte vilja vara stridsparskamrat med en 59årig herre som gjorde lumpen 1800-frösihjäl och sedan dess åkt på hv-övningar i 20timmar per år för att fika med sina kamrater!

Personligen tycker jag att timmarna borde ökas på till mellan 60 och 80 timmar, och det borde även ställas fys-krav på hv-manen!

Fast det är ju bara vad jag tycker! Vad tror ni?

Var själv med på min första HV-övning i helgen. Tanken är att kompaniet ska bli ett trosskompani. Denna helgen skulle samövas med ett skyttekompani. Efter 2:a dagen var vi 6 pers i trosskompaniet. I skyttekompaniet var det mer folk, kanske pga att de hade mer uppgifter, där instatsplutonen var de mest motiverade soldaterna av vad jag kunde se.

Själv så fick jag ta över Kokgruppen och basa över de få som fanns kvar. Detta gjorde att jag blev rekommenderad GB-utbildning. Det är väl den stora fördelen när folk inte kommer och är omotiverade, visar man framfötterna och visar lite framåtanda kan man avancera och på så sätt kunna ändra hur HV kommer att se ut. Rekrytering pågår för fullt och man vill bli av med de som aldrig kommer.

Det blir dock inget gkort om man inte tar tag i det själv, för visst finns det folk som vill öva och ha högre krav på HV. Men det är uppt ill oss Hemvärnsmän att fixa det!!!
Silen
Måste bara fråga en sak, ta inte det här som ett påhopp på någon utan som en bekymrad fråga: Får man behålla sitt vapen trots att man skiter i att närvara vid övningarna?
86-1029334425
Hej Silen!

Ja.. man får behålla det så länge man är närvarande 20timmar per år!

Tycker inte man behöver ha ett vapen hemma för att plocka fram det tre helger per år... då kan man lika gärna plocka ut en ak från förådet innan övningen! Är man därimot beredd att göra lite mer (runt 60-100timmar) kan jag förstå att det blir ett jävla rantande till förådet!

Bravo One
På hemvärnet här har de gjort så att de har 2 tillfällen per år där man ska komma och genomföra vad de kallar basic. Skjuta skaprt, lite sjukvård m.m. Kommer man inte vid något av dessa 2 tillfällen får du längre inte behålla vapnet.

Ett steg i rätt riktning iaf
Lt. payne
Jag förstår att det känns motigt att komma på övningar när så lite folk dyker upp.

Men du ska inte ge upp ditt engagemang för det.
Det pågår just nu ett generations-skifte i HV.
Detta tar några år till(min uppfattning) men sen kommer HV
På rätt köl igen.

Ibland undrar även jag vad f-n jag höll på med när vår insatspluton hade 7 pers inklusive b-styrkan
på övningarna.

Jag är övertygad om att det vänder,ge bara inte upp smile.gif
Lt. payne
Av egen erfarenhet vet jag att chefens "karma" spelar en stor roll för övningsdeltagandet.

Han ska inte vara en festfixartyp eller USMC drill-sergeant heller.ett mellanting mellan dessa två och en stor portion
medmänsklighet fixar nästan alltid ett större engagemang.

Nej,det är ingen självbeskrivning av mej.däremot en mål ett
personligt mål att sträva efter.

Min egen lilla ide är att mina soldater gör lättare det jag säger
om dom gillar mej än om dom tycker att jag är ett rektum.

För den sakens skull behöver man inte vara en lismare eller fjäskare.
Dedicated
Så här är det hos oss:

Nolla ett år=inte indragning direkt.
Nolla år 1 samt nolla under huvuddelen av år 2=indragning.

Dock ska ALLA visa upp vapnet för, i vårt fall kompanichefen, vart år.

POF
80-1020717320
Bravo One: så skall det låta! Stå på!
76-1022829186
Det är väl ingenting att tjafsa om egentligen. Avrusta alla som inte är aktiva. En soldat som inte är med i utbildningen behövs inte inom förbandet.

Ge tjänstledigt i upp till ett år för de som av olika skäl vet med sig att de inte kommer att ha tid för ett engagemang den närmsta tiden. Lämna in vapnet till förråd och om soldaten inte vill komma tillbaka inom ett år är det bara att avrusta.
Res Alh
Var på vår viktigaste övning för året för någon helg sedan.

På plats var det rätt många och en mycket bra övning genomfördes, men ändå så fick grupper slås ihop för att det skulle fungera. Mycket bra övning, väldigt kompetenta människor och ganska bra tempo.

På annan kvällsutbildning under veckorna är det inte någon överdriven närvaro, men då jag är rätt ny har jag inte heller koll på kompaniets kompetensnivå så det kanske inte är fler som behöver repetera.

Själv har jag inte den bästa fysiken men tycker definitivt att någon slags fysiska grundkrav bör det nog finnas.

Hur ser det ut hos er?
stolpskottet
känns som om motivation och viljan finns där!
leta upp en insatspluton och gå med där istället. att visa framfötterna som Fu frippe nämner är inget måste för IP bara viljan och engagemanget finns. skulle det inte funka kan du alltid gå tilbaka!
med din motivation etc tror du kommer tröttna på kompaniet och den dåliga anslutningen, testa åtminstone en Insatspluton!

12 man + övrigt löst folk på en KOMPANI-övning är skrämmande dåligt!
jag hade sett det som fullständigt slöseri med tiden!

ang närvaro på övningar så slänger min pluton (IP) ut personer som inte närvarar tämligen omgående. vi har även 6 månaders "prövotid" innan man får ha vapnet hemma, vet ej om detta är vedertaget i resten av landet.

@ Res Alh:
Repetition är kunskapens moder, även om man redan är en fena på det som repeteras kan man alltid ta en kopp kaffe och snacka lite skit för att få bättre samanhållning i grupp/plut/komp!
Fk Satan
Är det någon i något kompani eller bataljon som undersökt varför individer inte kommer till övningarna? Det skulle vara en intressant undersökning att se orsakerna till varför. Är det orsaker som organisationen kan påverka själv eller inte? Vad inträffar om organsiationen påverkar dessa orsaker.
skaya
Varför inte skicka ut en enkät med lite allmänna frågor... Hur mycket deltar du, hur mycket skulle du vilja delta, vad hindrar dig att nå ditt mål i deltagande om du inte gör det, kommer du ställa upp vid beredskap m.m. Skulle säkert sprida lite ljus över frågan.
Hornet
vi hade Insatskompani övning för 2 veckor sedan då dök det upp 167 soldater och befäl, Betydligt mer än vad som dök upp på "vanliga" HVs Bataljonsövningar.
Och då körde ändå Onsdag till Lördag så folk tog ledigt för att vara med.

Detta tyker jag är mer än skrämmande.

Här är det sagt att gör man inte sina 60+h så åker man utt omgående efter att året är slut om man inte har godkänd anledning.
II63
QUOTE (skaya @ May 7 2007, 13:45 ) *
Varför inte skicka ut en enkät med lite allmänna frågor... Hur mycket deltar du, hur mycket skulle du vilja delta, vad hindrar dig att nå ditt mål i deltagande om du inte gör det, kommer du ställa upp vid beredskap m.m. Skulle säkert sprida lite ljus över frågan.

@Skaya
Mycket bra idé då man på detta vis får en dokumentation över vad som är fel, lättare att motivera till förändring om man "vet" vad problemen är.
Vi tar en djupare disskution nästa gång vi träffas irl.
II63
stolpskottet
QUOTE (II63 @ May 7 2007, 15:05 ) *
QUOTE (skaya @ May 7 2007, 13:45 ) *

@Skaya
Mycket bra idé då man på detta vis får en dokumentation över vad som är fel, lättare att motivera till förändring om man "vet" vad problemen är.
Vi tar en djupare disskution nästa gång vi träffas irl.
II63

har ett svagt minne av att detta prövats inom KRAG (kalmar-kronobergs-gruppen) för några år sedan och bemödar man sig inte med att komma på övningarna bemödar man sig inte med att svara på en enkät var kontentan!
folk brydde sig inte tillräckligt!

var fö B-styrka på en kompaniövning för några veckor sedan, uppslutningen var ganska exakt en pluton +div stabspersonal/annat löst folk!
Yohn
QUOTE (86-1029334425 @ Sep 26 2002, 16:19 ) *

Din 59 åriga stridsparskamrat kanske har mycket mer erfarenhet än dej? Har du tänkt på det? Bara för att man är 59 så betyder de inte att man är sämre och inte kan dela med sej.
QUOTE (86-1029334425 @ Sep 26 2002, 16:19 ) *

Amen borther! Jag tycker personligen att vi borde ha en massa mer timmarför att få vara med i HV. 20 timmar per år! är inte tillräckligt för att få ha en ak hemma, att "komma ihåg" stridens grunder, förflyttningar mm för vissa. Själv har jag gjort ungefär 80 timmar under det här året plus en massa kurser. Jag kan ju göra de för jag är ensamstående och halv singel.

Nej FM... ge vanliga HV ett krav på 40- och insats 80 timmar per år som start på krav. De skule ge lite mer för vissa i alla fall.
Shades
QUOTE (Yohn @ May 8 2007, 14:11 ) *
Amen borther! Jag tycker personligen att vi borde ha en massa mer timmarför att få vara med i HV. 20 timmar per år! är inte tillräckligt för att få ha en ak hemma, att "komma ihåg" stridens grunder, förflyttningar mm för vissa. Själv har jag gjort ungefär 80 timmar under det här året plus en massa kurser. Jag kan ju göra de för jag är ensamstående och halv singel.

Nej FM... ge vanliga HV ett krav på 40- och insats 80 timmar per år som start på krav. De skule ge lite mer för vissa i alla fall.

Jag håller med om att 20 timmar inte är mycket att hänga i granen och det borde vara ett absolut minimum (inte ett "jaja, han kanske kommer mer nästa år"). Nu vet jag inte hur det funkar i "mitt" blivande Hv men jag hoppas att de är aktiva och att de (om de inte redan tänkt tanken) inte ser negativt på förslag om gemensam fys mellan övningarna.

/S
Yohn
QUOTE (Shades @ May 8 2007, 16:33 ) *
...inte ser negativt på förslag om gemensam fys mellan övningarna.

Väldigt många i HV är tyvärr inte så aktiva med sin träning. Tror kanske att 20 procent tränar lite då och då och att 10 procent gör de regelbundet.
Jag skulle också vilja se mer krav inom HV. Men man kan ju undra hur stor organisationen blir då?! Säkert hälften av alla soldater skulle vara olämpliga då eller sluta kanske om något sådant infördes.
II63
QUOTE (stolpskottet @ May 7 2007, 17:31 ) *
har ett svagt minne av att detta prövats inom KRAG (kalmar-kronobergs-gruppen) för några år sedan och bemödar man sig inte med att komma på övningarna bemödar man sig inte med att svara på en enkät var kontentan!
folk brydde sig inte tillräckligt!

var fö B-styrka på en kompaniövning för några veckor sedan, uppslutningen var ganska exakt en pluton +div stabspersonal/annat löst folk!

@Stolpskottet
Bättre att få åtminstånde några svar än inga alls

Vad menas med "+div stabspersonal/annat löst folk!"? är inte de också soldater? eller har jag missat nåt?
II63
stolpskottet
@1163
jo det är dom, det är en dum formulering av mig.
stab&tross-folket är soldater.
dock känndes det som om vissa individer saknade konkreta uppgifter och mest stod och rökte och drack kaffe i det fina vädret.
därav löst folk!
Fk Satan
QUOTE (stolpskottet @ May 9 2007, 13:57 ) *
@1163
dock känndes det som om vissa individer saknade konkreta uppgifter och mest stod och rökte och drack kaffe i det fina vädret.
därav löst folk!

Vad är då orsaken till att de saknade konkreta uppgifter? den enskilde soldaten eller högre chef eller övningsledning?
Hans Engström
Som kvartermästare så tog jag gärna en ciggarett och en kopp kaffe medan plutonerna jobbade på. Var övningen inte tillämpad hade jag oftast redan gjort ca 4-8 timmars arbete i min tjänstegren innan skyttesoldaten var slutvisiterad. Sedan fanns det oftast några timmar efter övningarna som var vigda åt mig...
stolpskottet
QUOTE (Fk Satan @ May 9 2007, 13:59 ) *
QUOTE (stolpskottet @ May 9 2007, 13:57 ) *
@1163
därav löst folk!

Vad är då orsaken till att de saknade konkreta uppgifter? den enskilde soldaten eller högre chef eller övningsledning?

inte aning, då jag bara var B-styrka.

kan vi lägga ner vad mina olyckliga formulering "annat löst-folk" höll på med och istället hjälpa trådskaparen med sina bekymmer och funderingar?

lovar från och med nu att tillämpa "tänk - skriva - svara" här på forumet i fortsättning!
Chassi
Något som sätter gränser för hur många hemvärnsmänn som sluter upp på övningar som jag har sett är,
1: kom det regn/snö i dagarna unsure.gif
2: är det mulet och blåsigt tveka.gif
3: Har soldaten "ont" någonstans "igen" vissel.gif

Nä, men man kan ju sätta högre krav på soldaterna men då är ju frågan om man har fler eller färre som sluter upp.
jag skulle villja se nytänkande i hemvärnet, bland befälen som lägger upp övningarna också
man måste få den enskilde soldaten att tänka efter och få nya erfarenheter.
DaRaven
QUOTE (Chassi @ May 16 2007, 20:02 ) *
Nä, men man kan ju sätta högre krav på soldaterna men då är ju frågan om man har fler eller färre som sluter upp.
jag skulle villja se nytänkande i hemvärnet, bland befälen som lägger upp övningarna också

Det gäller att alltid ge alla inblandade en bra övningsupplevelse. Jag har märkt att det ibland är lätt att man snöar in sig på att cheferna ska få öva - och man glömmer att soldaterna är en förutsättning för att detta ska funka. Därför skäller jag alltid på övningsledning om soldaterna känner sig förbisedda - det är ju faktiskt så enkelt att de kommer att skippa övningar om de tror att de inte får göra något vettigt!
Anders G.
QUOTE (Chassi @ May 16 2007, 20:02 ) *
Något som sätter gränser för hur många hemvärnsmänn [sic] som sluter upp på övningar som jag har sett är,
1: kom det regn/snö i dagarna unsure.gif
2: är det mulet och blåsigt tveka.gif
3: Har soldaten "ont" någonstans "igen" vissel.gif

Hear thee! Hear thee! Ungdomens visdomsord! worthy.gif Är du född på senhösten 87 är du färskare än min bil, vilken skall bära mig till platsen för hemvärnslarmet, i brist på TerrängGående AttackCyklar (TGAC).
(Ironi är svårt att få fram på internet, jag vet. Jag ifrågasätter alltså ditt perspektiv på vuxet folks motivation.)

Hemvärnet är i praktiken den enda armé vi har. Jag tror deltagande och motivation skulle öka om vi hade utrustning för samband (dvs radio) och fordon. Realistiska övningar, tack. Skyddsvakt-övning stående rakt uppochned som på en skjutbana för terrorister, och traggla juridik om huruvida man får begära leg av en som skall läsa offentliga handlingar... nästa sådan övning tar jag hand om mina scouter istället, eller sköter kommunpolitiken. Vi i HV är vuxna människor, och vi engagerar oss frivilligt till en viss gräns. De flesta av oss är engagerade på många håll. Men smäller det, så finns vi där!
DaRaven
QUOTE (Anders G. @ May 16 2007, 22:48 ) *
Hemvärnet är i praktiken den enda armé vi har. Jag tror deltagande och motivation skulle öka om vi hade utrustning för samband (dvs radio) och fordon. Realistiska övningar, tack. Skyddsvakt-övning stående rakt uppochned som på en skjutbana för terrorister, och traggla juridik om huruvida man får begära leg av en som skall läsa offentliga handlingar... nästa sådan övning tar jag hand om mina scouter istället, eller sköter kommunpolitiken. Vi i HV är vuxna människor, och vi engagerar oss frivilligt till en viss gräns. De flesta av oss är engagerade på många håll. Men smäller det, så finns vi där!

Mycket bra skrivet! Om fler förstod det så skulle vi antagligen också få bättre övningar!
23:e komp.
QUOTE (DaRaven @ May 16 2007, 22:52 ) *
QUOTE (Anders G. @ May 16 2007, 22:48 ) *

Mycket bra skrivet! Om fler förstod det så skulle vi antagligen också få bättre övningar!

Håller fullständigt med inlägget.

Tror även att motivationen och deltagandet ökar om man tar hänsyn till att folk tycker saker och försöker forma verksamheten med tyckandet som utgångspunkt. Kallas medinflytande och är en grundbult i FM utb metodik.

Eftersom det är den som har skorna som vet var de klämmer måste man vara lyhörd och anpassa utb efter elevernas kunskapstörst. Endast sådan utb som känns relevant för individen resulterar i ett optimalt lärande.

Då alla "individer" i Hv befinner sig på olika nivåer i kunskapstrappan blir det oftast kontraproduktivt att försöka stoppa in alla i samma kategori(nybörjare) när man planerar utb. Det är direkt utvecklingshämmande att göra så.

Utdrag ur Insats och Försvar: citat.Utbildningen är också väldigt individfokuserad, det tycker jag är oerhört stimulerande och positivt.slut Utbildare på Amf1

Anpassa Hv utb och ledningsmetodik så den ligger i paritet med övriga utbildningsplattformar.

Som det är nu så finns det inget gemensamt med övriga FM synsätt och verklighetsuppfattning.

Kritiken riktar sig inte mot utb avd som oftast bemannas av Yoff med kompetens.

Problemet ligger enl mig i det faktum att det finns chefer i Hv som inte har någon som helst kunskap/vetskap om att det finns reglementen och anvisningar som påtalar vilken grundsyn som alla har att rätta sig efter när det gäller utb.

För många lever kvar i den verkligheten att chefen vet allt bäst och vad som är bäst för de underställda. Chefen är en övermänniska och underställda är latmaskar som måste drivas med piska.

Så länge det synsättet får råda på sina ställen, exact så länge kommer Hvsoldater att få uthärda meningslösa övningar.

Understryker att detta gäller långt ifrån alla men det ser ut så här på sina håll och beviset för detta är alla uppgivna Hvsoldater som beklagar sig i detta forum.
compfast
Eller varför inte motivera, softpotatisarna? de som gör över typ 100timmar på ett år får ut Comtac? gör de 100timmar året därpå får de ut annan utrustning, typ sv2000, bs2000, ss2000. De som gör samma sak året därpå kanske ska få ut inskjutbar kolv?

Det hade motiverat mig! Det jag vill säga är att om man är beredd på att vara aktiv ska det satsas från HV också! (detta gäller de som inte är med i IP, de får ju ut sina saker ändå sad.gif)
Kamoflarnet
QUOTE (compfast @ May 17 2007, 12:51 ) *
Eller varför inte motivera, softpotatisarna? de som gör över typ 100timmar på ett år får ut Comtac? gör de 100timmar året därpå får de ut annan utrustning, typ sv2000, bs2000, ss2000. De som gör samma sak året därpå kanske ska få ut inskjutbar kolv?

Det hade motiverat mig! Det jag vill säga är att om man är beredd på att vara aktiv ska det satsas från HV också! (detta gäller de som inte är med i IP, de får ju ut sina saker ändå sad.gif)

Hm, hur ska vi då nånsin få ett hippt och skärpt hv med likformig utrustning? Jag tror mer det kan skapa motsättningar inom enheten - "varför får inte jag ut dittendatten bara för att min arbetsgivare inte gav mig ledigt då och då".

Jag tror mer på förbandsanda, positivt grupptryck. Personligen åker jag på alla övningar jag kan för jag vill inte missa att lära mig nåt nytt tillsammans med mina kamrater. Och har jag missat nån övning får jag minsann höra hur roligt de hade då. Detta kräver naturligtvis att övningarna verkligen är bra och givande...
Nordic_viper
Tycker att vi ska skärpa upp HV, tyvärr så ser det hemskt ut på dem flesta förbanden. Mycket detta med att man gör sina 20 timmar, och det är endast att skjuta lite och sen dricka kaffe.
Jag skulle vilja se att det blev en riktig uppsnäppning (( som många andra har skrivit i tråden innan )).

Kanske dra in på kaffet och sätta hårdare krav och bättre utrustning! Kanske också dra åt tyglarna och rensa ut bland personalen..
Skulle nog kunna skriva en hel sida vad jag vill göra med HV.
Bushi LG
QUOTE (Fk Satan @ May 7 2007, 12:37 ) *
Är det någon i något kompani eller bataljon som undersökt varför individer inte kommer till övningarna? Det skulle vara en intressant undersökning att se orsakerna till varför. Är det orsaker som organisationen kan påverka själv eller inte? Vad inträffar om organsiationen påverkar dessa orsaker.

Livgardesgruppen har gjort en sådan (ganska omfattande) undersökning. Kontakta dem!
Lfskbat
QUOTE (Fk Satan @ May 7 2007, 12:37 ) *

Först och främst...
@ Anders G & 23:e komp
Huvet på spiken och jag håller med. Bara för man går med i Hv så är man ju inte fullständigt oerfaren.

@Fk Satan
Har faktiskt kollat det där lite noga, en kollega & jag. Vi tog ett snack efter ett batråd och kom då fram till att det är två helt skilda världar, bat och komp. På bat diskuteras BerO och annat som faktiskt är jäkligt seriöst och bra, men när man väl kommer på kompnivå så är det annat ljud i skällan (märk väl gäller det komp jag tillhörde tidigare och inte IK).
På bataljon diskuteras förbandsdugligheter och dess personlaförsörjning/fortbildning mm. På komp har allt detta helt plötsligt förvandlats till övningar i sjukvård, samband, prisskjutning, posttjänst och nationaldagsfirande. Måhända det är därför uppslutningen klickar, sedan har man ju varit med om att utb grp har planerat in "stora bataljonsövningen" samtidigt som OS-invigningen... lite olyckligt kanske. Men har hört att det är på väg att ändras även på komp i och med ny org banan_rock.gif

Gjorde faktiskt en test för ett antal år sedan och planerade in en befälsövning i truppföring (kader övn), lös ammo såklart. Min sporadiska erfarenet, efter att jag tagit ett snack med övningsdeltagarna, var att just förbandsutb a la GU/rep övn är melodin för Hv. Visst det har sina avigsidor men jag tror nog att det är ett sätt att öka närvaron och höja förbandets & chefernas kompetens. Det blir lite spänning och cheferna får lära sig hur det kan vara att aggera i snabba lägen när man är puck-2:a, vilket är lite svårt att simulera vid en FUSA med SAAB-mål... men jag är ju bara weekend-warrior så jag kanske har fel 7.gif

När det gäller utrustning så kan jag förstå att man vill ha de prylar som GU och NBG har men jag tror nog vi ska focusera på att få upp kompetensen på förbandet och framför allt cheferna först, efter detta kan "presenterna" komma som ett bevis för "-A job well done!"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.