Lt. Payne
"Vi kan väl diskutera palestina/Israel frågan utan att själva kriga med varann?
Håller vi oss inom förnuftets gränser går det nog." Jovist går det bra, annars har vi ju BlåGul...
Och när jag nu väljar att ta upp tråden, trotts at jag just skrev: "Jag kommer inte att skriva mera om politik nu..." är det först och främst utav respekt för dig.
Fast än jag oxå tycker at du har skjutit dig själv i foten, med några av dom argumenter du kommar med:
"... en persons korkade åsikter gäller ju inte för hela folket..."
Du talar vist om Sharon nu, va? Han som blev DEMOKRATISK valt in i Knesset, av ett FLERTALL israeler?
"Visst finns det extremister på bägge sidor.... Det stora flertalet Israeler och araber vill samexistera, inte slå ihjäl varann." Det
låtar ju bra, men jag fruktar mottsatsen!
"Att av misstag mörda en marockansk musiker går inte att jämföra med det lidande som självmordbombarna mot civila mål orsakat."
Jaså??? När Mossad har ihjäl en Marrocan I NORGE, är det då inte terror?
Nu hänger det här olösligt sammans med flj. uttall: "Visst är Israel en ockupationsmakt..."
Du, om en fransk åkte till tyskland och bombade några civila under 2.VK, då var han en HJÄLTE !!! Och varför tycker jag då att man skal låtta bli o kalla dom (-Palestinierne) för terrorister?
Jo ser du, dom kämpar för att BEFRIA Gaza & Vestbanken, från en MILITÄR OCKUPATIONSMAKT!
Och då är dom ju frihetskämpare, inget annat... Nä problemen uppstår ju i att...
"Vad jag vet så har palestinierna aldrig haft någon infrastruktur värd namnet" / "...hur skal palestinensernas folk då uttbilda och uttrusta en rejäl armé som kan kämpa för deras rättigheter ??"... Då har dom bara ett verktyg tillbaka: Bombdåd.
Här tror jag att vi kan komma överens om, att det är fel metod att använda. Det är DET som skal kallas terrorism: Men alla talar ju bara om VAD dom gör, och sen skiter man ju i VARFÖR...
När alt detta har sagts, måste jag erkänna att jag oxå skjutit mig själv i foten. Det stora historiska perspektiv har jag ju inte, det har du bevisat för mig:
"Det är Israel som med hjälp av palestinsk arbetskraft byggt upp regionen till att bli en stor fruktexportregion. Innan 1948 var handeln och arbetsmarknaden i regionen på en nästan obefintlig nivå."
Hmmm. Sånna saker vet jag ärligen talat inte mycket om, men frågar då: Finns JAFFA-plantaget i Israel eller Palestina?... Begreppet "region" är i mina ögon orättvist, svårt att förklara. Hmmm...
"Arabstaterna började det första angreppskriget mot Israel i syfte att utplåna Nationen, inte tvärtom. Sex dagarskriget, Yom kippur behövs fler exempel?" Nej, det er uppfattat o klart!
Men...
"Det är inte frågan om USA:s förhållande till den arabiska världen, det är frågan om den arabiska världens förhållande till palestinierna." Jovist, men här glömmer du ju en sak: Det är OXÅ frågan om USA:s förhållande till Israel. På dansk säger vi såhär: "En medalje har to sider", inte sant?
Och vist är det inte rät forum att diskutera, men: "Vad USA anser om FN..." kan ju inte bli mer aktuelt, när själva emnet går på USA's förhållande til Iraq, eller?
Och slutligen (-måsta gå o köpa ind till familien) skojar jag lite här: är du snäll att skriva nästa inlägg på dansk? ;)
Jätte-jobbigt att skriva detta, ska du veta ;)
Patroels out