Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mat på fjället?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Casper
Rada upp så mycket ni kan till frukost, lunch och kvällsmat!

allt som är smidigt att ta med sig och göra i ordning uppe på fjället.

/CaSpA 1
Menige Ryan
Mja! nog kan man rada upp mat i långa banor, frågan är hur mycket och hur tungt du vill bära. biggrin.gif

Sen hade vi en annan tråd med lite "påsmat" som du kan kolla på.
Kockis
SNabbnudlar som kokas i blåbands soppor, mumsfillibabba!!!
henke
Gå till biblioteket och kolla efter tidningen "Ute Magasinet", för nåt nummer sedan tog de äntligen upp ämnet om att köra med egen VA-mat istället för dyr förpackad Frilufts-VA.

Har alltid själv kört med snabbmakaroner och blåband Frystorkad Pastasås och nudlar med Knorr Thailändsk kycklingsoppa, etc. Häll i pulvret i vattnet du skulle hälla av. Mycket vattensnålt, billigt och GOTT. Har du gott om vatten (vid en bäck, etc) kan man alltid koka upp såsen för sig, men det är kju lite lyx i överkant. smile.gif Har man ont om vatten dricker man upp diskvattnet (givetvis utan att tilsätta Yes, motsv).

Annat man bör ha med sig är:
Knäckebröd, Marie-kex, försvarets leverpastej, CHOKLADKAKAR i massor
200g /dag minst, Godis, gärna hårda för snabb energi.Blå Bands Fruksoppor (perfekt avpassade för 3 dl/påse) eller Ekströms Blåbär/nypon/Frukt-soppa,etc (lite stora 5dl/påse). Nescafé, Te, Sportdryck, Socker, Salt, Peppar, etc.

Nån konserv kan man unna sig som lyx. Gillar man soppor har man ju ett enormt stort utbud. Finns även färdiga frystorkade pastarätterför ca 20kr. Ravioliburkar för nån 10:a är inte ovanligt.

Ta en sväng till en billig stormarknad och köp upp ett lager. Packa allt i plastpåsar för ett dygn.
Ing
Cascas tråd som handlade om ungefär samma sak. Där finns tips.

/Sökmotor
Runningback
konserver, "påsmat".
Ing
QUOTE (Rogge @ Jun 12 2003, 23:15 )
konserver, "påsmat".

När du inte kan tillföra ett jävla dugg, är det inte bättre att bara låta bli att göra inlägg då?

Flest inlägg vinner. Inte.

/BlåGul.
Fu E
Se www.utsidan.se för omfattande information, diskussioner mm om detta.
Bravo One
Förplägnadstjänst Del 2
http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=100

Här finns massor av tips på mat och exempel på vad man kan äta till frukost lunch och middag. Rätterna är enkla och innehåller inga konstiga ingredienser.

Om du vill dryga ut soppan så är cous cous suveränt att ha i fun_icon_nana.gif
Doyle
Även om den här VA-maten man kan köpa är jättefin, god osv så ta även med lite "riktig" mat.
Ett vinnande recept är snabbmakaroner, bacon och räkost på tub nerblandat i en stor röra.

Kokas i 3 minuter:

+
Fräses på lite grann i locket till jägarköket:

+
Tryckes ner i makaron-och-baconblandningen

= Mums!
Malaj
Det gläder mig att någonting fastnar. B)

Men inte trodde jag du någonsing ville se mjukost på tub efter åren hos oss... biggrin.gif

Rangern.gif
Doyle
QUOTE (Malaj @ Jun 13 2003, 20:39 )
Det gläder mig att någonting fastnar.  B)

Men inte trodde jag du någonsing ville se mjukost på tub efter åren hos oss... biggrin.gif

Rangern.gif

Vissa saker sätter sina spår smile.gif
Menige Ryan
Tips och lite av varje.
http://home.swipnet.se/lagerelden/index.html
Dr Bombay
Jag kan varmt rekommendera påsmat utav märket Real turmat ( finns att köpa för ett par $$ hos www.getout.se . Som hemlagat käk . Lite dyrare än det mesta jag sett tyvärr . Praktiskt att slippa disken - Har man glömt kvar pannerna ute över natten med rester i förstår man ...
isa
Kika på http://www.friluftsmat.se/ , där finns en del, dock är det lite dyrare än att välja "standard" pryla i den vanliga matbutiken.
Baan
tonfisk i vatten, kasnke någon redan som har sagt?
Fu Bodin
Active Life Equippment - http://ale.scorpionshops.com/

Guldburk 12 st - 60:-

Frystorkat 12 pot - 115:-

OBS! Bäst före 2003.
Bon apetit!
Malaj
Då e're lugnt. Det går att käka i många år än. Bäst före... Ha: en del har aldrig varit bäst. :P

Men, Bodin, vem fan ska bära guldburkarna (eller finns det någon mer än jag som säger grönburk ibland?). På fjället och allting.

Jag har sett fjäll på vykort. Ser svettigt ut. Kan man ta skotran? biggrin.gif
Rangern.gif
Gotcha
QUOTE (Fu Bodin @ Jun 24 2003, 01:46 )

OBS! Bäst före 2003.
Bon apetit!

Whoohoo!! *beställt* smile.gif
(märkligt, jag har käkat VA-mat nu i flera veckor...verkar aldrig tröttna)
Malaj
QUOTE (Gotcha @ Jun 25 2003, 00:04 )

Men hur går det med kaggen? Den brukar bli ganska *bluddrig* efter ett tag... Malajn.gif
Rangern.gif
Bertil Adam
Väcker liv i tråd för matintresserade!

camo.gif Truppförsök hos BA:

Lunchen idag bestod av VA-mat, Biff stroganoff, tillverkad oktober -83. Ännu har inga biverkningar iakttagits, förutom att försökspersonen har problem med att upprätthålla ljuddisciplinen. gasmask.gif Kollegorna frågade om jag åt rävgryta.
I närtid kommer tomatkyckling, paella och spansk köttgryta, samtliga tillverkade ett par år före "incidenten" i Tjernobyl, att utprovas.

/ BA
Gotcha
QUOTE (Malaj @ Jun 25 2003, 19:00 )
QUOTE (Gotcha @ Jun 25 2003, 00:04 )

Men hur går det med kaggen? Den brukar bli ganska *bluddrig* efter ett tag... Malajn.gif
Rangern.gif

Inte då! Det är goth pannben i min kagge..!! B)
kronvrak
QUOTE (henke @ Jun 12 2003, 21:14 )
Godis, gärna hårda för snabb energi.

En petites men alla som vet något om godis vet ju att skumgodis ger snabbare energi än hårda bitar biggrin.gif Om man nu strävar efter så snabb energi vid en fjällvandring.

Många av tipsen som nämts är ju bra men torrmjölk, havregryn, nötter och torkad frukt i en plastpåse har inte nämts ännu i denna tråd. Värm vatten och häll över eller häll bara över kall vatten och skaka om. Klart att äta. Går t o m att äta utan att blötlägga men då ska man dricka mycket vätska till..
Finns lyxvarianter som innefattar proteinpulver som smakar mycket bättre än torrmjölk och/eller smaksättning med oboy eller något typ av pulverkräm. Åt det senast till frukost smile.gif
jed
Frukostklassiker på fjället:
Havregrynsgröt
Torrmjölk
Sylt gjorde på kräm (tex jordgubbskräm), men ta bara hälften så mycket vatten

Mums! Och en bra start på dagen...

I övrigt, tja, Henkes inlägg var väldigt bra, liknar min princip smile.gif
Gör egen VA, den du kan köpa på tex friluftsmagasinet är god, men skitdyr!

Om du har plats och orkar bära, så tycker jag att gasoltillsatsen till triangiaköket är helt överlägsen!
Självklart har jag med spritköket också, Murphy har en förmåga att bita dig om du inte är förberedd...
Patroels
QUOTE (kronvrak @ Aug 28 2003, 11:04 )
Många av tipsen som nämts är ju bra men torrmjölk, havregryn, nötter och torkad frukt i en plastpåse har inte nämts ännu i denna tråd. Värm vatten och häll över eller häll bara över kall vatten och skaka om. Klart att äta. Går t o m att äta utan att blötlägga men då ska man dricka mycket vätska till..
Finns lyxvarianter som innefattar proteinpulver som smakar mycket bättre än torrmjölk och/eller smaksättning med oboy eller något typ av pulverkräm. Åt det senast till frukost smile.gif

@Kronvrak

Det är ju det vi kallar "PATRULJEMÜSLI" her i Danmark

Åhhh, va bra det smakar wub.gif
Elfgren
färdigpackad frystorkad mat som man kan hälla kokande vatten direkt i förpackningspåsen är rikitigt bra! slipper man diska! men det är riktigt dyrt.. 55kr för en vanig måltid.

Chokladpudding (pulver+vatten) är oxå ett kalas tips. Att koka havregryns gröt är trevligt så länge man äter den med att diska är mindre kul.
Vesku
QUOTE (Fu Bodin @ Jun 24 2003, 00:46 ) *

OBS! Bäst före 2003.
Bon apetit!

Håller på att planera en fjällvandring till sommaren och det verkar som att företaget ifråga har slutat sälja försvarets frystorkade mat. Någon som vet vart man kan köpa den idag?
Berg
Sist jag kikade så fanns det på hemsidan..
Vesku
QUOTE (Berg @ Feb 7 2008, 13:58 ) *
Sist jag kikade så fanns det på hemsidan..

Nja jag håller inte med dig. De säger ju att deras webshop har stängt om hänvisar till en annan webshop som inte säljer den frystorkade maten vad jag kan se.
Triggerpuller
Pasta, ris, potatismospulver, bönor,linser, torrmjölk, mjöl och havregryn. Påssoppor, chocladpuddingpulver, torkad frukt.

Egenhändigt torkad köttfärs, lövbiff, kyckling.

Torkade paprikor, gullök, tomater, champinjoner m.m.

Soya, tomatpuré, buljongtärningar, salt, socker och kryddor. Kanske lite olja.

Godis.

Anpassas efter årstid och klart att komponera! Kräver dock lite förberedelser i hemmet i form av torkning av livsmedel. Fördelen är ju att det blir tokmycket godare och billigare än att köpa frystorkat samt i vissa fall lättare.
Vesku
QUOTE (Berg @ Feb 7 2008, 16:33 ) *

Tackar. Sjukt störande att jag bara får fram 24 tim. Matranson. när jag försöka klicka mig in till den avdelningen först.

QUOTE (Triggerpuller @ Feb 7 2008, 18:38 ) *
Pasta, ris, potatismospulver, bönor,linser, torrmjölk, mjöl och havregryn. Påssoppor, chocladpuddingpulver, torkad frukt.
Torkade paprikor, gullök, tomater, champinjoner m.m.
Soya, tomatpuré, buljongtärningar, salt, socker och kryddor. Kanske lite olja.
Godis.
Anpassas efter årstid och klart att komponera! Kräver dock lite förberedelser i hemmet i form av torkning av livsmedel. Fördelen är ju att det blir tokmycket godare och billigare än att köpa frystorkat samt i vissa fall lättare.

Mjo men Jag anser att försvarets frystorkade mat är kanon. Hade aldrig något problem med hunger då vi åt den som vpl. Men naturligtvis ska jag kompletera den met en massa annan mat så man kan variera och dryga ut den ifall man känner sig lite extra hungrig någon dag. Torkat kött är underbart, men jag köper det på vägen till min utgångspunkt, Hemavan , än att mecka med det själv.
LeadHead

Tillvägagångssätt frågas. 7.gif

EDIT: Hittade lite, men om någon vet något bra sätt som verkligen funkar och är optimalt för detta ändamål så...

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php...6316&page=2
MatsLennarth
Jag kan personligen rekommendera försvarets frystorkade i grön påse, Drytech. Mycket bra mat, åt sånt i 14 dagar under min vistelse i somras på Kungsleden / Kebnekaise. Den är lätt, snabb att tillaga, ganska god och mättande. Något dyr dock, men det går att få tag i lite varstans.
M00nStalker
Drytech äter man om någon annan betalar!

De andra rätterna som föreslagits i tråden är bra mycket bättre om man ska se till pris/kvalitet.
Berg
Om man bortser från priset så skulle jag jämt äta Drytech's frukostblandning.
Triggerpuller
QUOTE (LeadHead @ Feb 8 2008, 14:33 ) *

EDIT: Hittade lite, men om någon vet något bra sätt som verkligen funkar och är optimalt för detta ändamål så...

Utsidan.se är ju mycket bra med olika trådar med tips m.m. Det finns ju även utekokböcker som du säkert vet.

Men med köttfärsen som exempel så stekte jag först nötfärs/älgfärs utan fett i stekpanna med peppar och torkade sedan på 40 grader i ugnen. Sen lade jag precis innan turen makaroner, torkad köttfärs, torkad paprika, torkad lök och torkade tomater i förslutbara fryspåsar motsvarande två portioner. Sedan väl på fjället så kokade jag upp alltihop i lag i samma kastrull och redde ihop allt med lite mjöl, soya, tomatpuré och kryddor. Mums!

Har även hört att man skall kunna torka köttfärsåsen som den är men aldrig provat.
Vesku
QUOTE (LeadHead @ Feb 8 2008, 13:33 ) *

http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=215407
Här finns ett recept som verkar ok
Slugg
Jag har en fråga som borde passa i den här tråden visserligen inte mat men dryck...
Var får man tag på sportdryckspulver eller motsvarande som inte innehåller artificiella sötningsmedel, och som inte har bästföredatum 2003.
BJK
QUOTE (Slugg @ Feb 9 2008, 15:18 ) *
Jag har en fråga som borde passa i den här tråden visserligen inte mat men dryck...
Var får man tag på sportdryckspulver eller motsvarande som inte innehåller artificiella sötningsmedel, och som inte har bästföredatum 2003.

Gör själv kanske....
"Det är enkelt blanda en egen sportdryck. Man tar druvsockerpulver (säljs i mataffärer under namnet "Dextropur") och blandar det med vatten, en liten mängd salt och några matskedar koncentrerad saft. Ett paket Dextropur kostar bara några tior och den räcker till många liter dryck. Den egna sportdrycken fungera i stort sätt lika bra som den köpta sportdrycken och det blir mycket billigare!"
Slugg
QUOTE (BJK @ Feb 9 2008, 22:19 ) *
QUOTE (Slugg @ Feb 9 2008, 15:18 ) *

Gör själv kanske....
"Det är enkelt blanda en egen sportdryck. Man tar druvsockerpulver (säljs i mataffärer under namnet "Dextropur") och blandar det med vatten, en liten mängd salt och några matskedar koncentrerad saft. Ett paket Dextropur kostar bara några tior och den räcker till många liter dryck. Den egna sportdrycken fungera i stort sätt lika bra som den köpta sportdrycken och det blir mycket billigare!"

Tja tanken har ju slagit mig jag är ju trots allt Farmaceut och har viss utbildning i att blanda till saker smile.gif Så det borde ju inta vara så svårt. Det är väl bara det att jag snöat in på att jag vill ha en "vetenskaplig" blandning...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.