Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Konstig nummerplåt?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
Groaghach
Hej!

Häromdagen åkte jag inne i Sthlm, och fick då se två fordon och ett släp med konstiga nummerplåtar.

Fordon: Det ena fordonet var en lastbil målad i m/90 camo, och det andra fordonet var en svartmålad pick-up som drog ett båtsläp med en båt på.

Nummerplåtarna: Bestod bara av siffror (precis som kronans plåtar). Men till skillnad mot kronans plåtar så var dessa plåtar färgade som taxiplåtar. Med andra ord gul nummerplåt med svarta siffror.

Är det ngn mer som sett dessa plåtar? Är det ngn som vet mer om dessa?
Gotcha
"Taxi SSG" ??

7.gif
Groaghach
Kanske det. Men varför skulle Taxi SSG köra omkring med en båt på släp?

Konstigt är det i alla fall.
Gotcha
QUOTE (Groaghach @ Jun 11 2003, 11:45 )
Kanske det. Men varför skulle Taxi SSG köra omkring med en båt på släp?

Tja, "Taxi SSG" ska väl kunna ordna tp överallt? ph34r.gif
Vakten_F4
ohmy.gif

Klart fall av SSG... ph34r.gif Snart kommer nog tråden att "försvinna"
softfeel
Kan inte vi försöka att hålla SSG utanför åtminstånde en tråd.

Om det nu var en taxi skulle jag gjärna velat följa med. Taxi i m/90 camo, gott.
gpd
Troligast är nog att det inte var svenska fordon, utan några utländska militära fordon. Baltops är på gång.
SFC
Är du säker på att det var svenska fordon?

Norska militära fordon har gula plåtar med svarta siffror, kan ju ha varit vilsna grannar från väster...
Menige Ryan
Kan det vara så att något annat land övar i Sverige ?
För ev, intagande biggrin.gif

Stavar som en blind kör bil HV.gif
Razvedka
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 11 2003, 17:37 )
Kan det vara så att något annat land övar i Sverige ?
För ev, intagande biggrin.gif

Tja - ryssarna var ju runt och lekte bra många år så nu kanske det är Norrmännens tur?! 7.gif biggrin.gif
SERG. B
QUOTE (Razvedka @ Jun 11 2003, 21:59 )
Tja - ryssarna var ju runt och lekte bra många år så nu kanske det är Norrmännens tur?! 7.gif  biggrin.gif

Vad menar du då?
Groaghach
Efter som att det inte satt ngn nationalitets märke på bilarna kan jag inte svära på att det var svenska fordon. Det som jag tycker tyder på att det är svenska fordon är att lastbilen var målad i m/90. Samma färger och mönster som dom svenska lastbilarna.

Pick-up:en var dock svartmålad.
106
Om jag kommer ihåg rätt har norrmännen ungefär samma kamouflagemönster som oss men något avvikande färger (lite brunare).

Kände du igen båten? var den svensk?
Groaghach
Är inte så duktig på båtar och dessutom så såg jag den inte så länge. Körde bara förbi bilarna och släpet.

Men det var en svart båt. Öppen, altså ingen hytt eller kabin (eller vad man skall kalla det). 5m lång. Jag skulle kalla det för en "gummibåt", V-formad hård botten, med sidor/kanter som kunde blåsas upp. Hjälper detta?
KD803
QUOTE (Groaghach @ Jun 12 2003, 12:22 )
Men det var en svart båt. Öppen, altså ingen hytt eller kabin (eller vad man skall kalla det). 5m lång. Jag skulle kalla det för en "gummibåt", V-formad hård botten, med sidor/kanter som kunde blåsas upp. Hjälper detta?

Den viktiga frågan är så klart hur stor bottenplugg den har. Är den väldigt stor är det sannorlikt en norsk båt. biggrin.gif
Groaghach
Såg ingen bottenplugg, så den kanske saknades. Om så är fallet så borde det vara en Norsk båt. navy2.gif

Nog skämtat.

Ingen som har ngt tips. Är det ngn som VET hur en norsk militär nummerplåt ser ut?
The Swede
Så här:

The Swede pansar2.png
Erik_G
Kan man ha 12,7mm tksp på plast-beven? Hörde nånstans att dom hade testat och nästan vält med vagnen när de sköt. Iofs tyckte jag det lät som en överdrift, men det var ju en kille i grönt som sade det, å såna litar man ju blint på, eller hur? biggrin.gif
Spejsad mynningsbroms förresten (kanske anledningen till att bv'n inte välter?)..

/E
The Swede
Visst kan man det.
Britterna hade det i Irak nu senast.

Det är ingen mynningsbroms. Pipan är instucken i ett stöd.

The Swede pansar2.png
Groaghach
QUOTE (The Swede @ Jun 12 2003, 12:44 )
Så här:

The Swede pansar2.png

Så det där är en norsk bv 206 med deras camo och nummerplåt?
The Swede
Jupp. Bilden kommer från sidan Scandinavian Armour
Det är en norsk sida som drivs av en kille som heter Roy Haaland.

På denna bild ser vi en gammal Bv202 i Norsk kostym:

Som du ser är den nummerskylten mera orange i bakgrundsfärgen.

The Swede pansar2.png
Groaghach
Använder sig norrmänen sig av m/90 camo eller en egen variant av samma camo?
The Swede
För det första så finns det inget som heter m/90-camo ;)

Norrmännen använder liksom finnarna en egen snarlik variant.
De bruna fälten är mycket större i det Norska mönstret än vad det var i det Svenska fyrfärgs-mönstret.

The Swede pansar2.png
Groaghach
Men i stora drag så är det bara lilte färgnyanser som skiljer mellan svensk och norsk/finsk camo målning på fordon?
The Swede
I stort sett ja.
Plus att mönstret inte är likadant.

The Swede pansar2.png
Groaghach
I så fall kan jag nog meddela att dom konstiga fordonen jag så i Sthlm troligtvis var norska.

@The Swede
Vem var först/kom på idén med det mönstret som vi har på vår uniformer och som sverige, norge och finland använder på sina fordon?
The Swede
Det kan jag inte svara på.
Dock så kom fordonsmönstret långt innan uniformsystem 90.

The Swede pansar2.png
Groaghach
Har du ngn aning om hur långt innan?
The Swede
Det ex. av "Anvisning mönstermålning" jag har är från 1979 så någon gång under 70-talet infördes mönstermålning enligt 4-färgsschema.

The Swede pansar2.png
Groaghach
QUOTE (The Swede @ Jun 13 2003, 13:54 )
Det ex. av "Anvisning mönstermålning" jag har är från 1979 så någon gång under 70-talet infördes mönstermålning enligt 4-färgsschema.

The Swede pansar2.png

Finns den att läsa eller ladda ner från internet?

Vet du vad färgnyanserna heter?
The Swede
Det finns inte att ladda ner på nätet men det finns på närmaste bokförråd.
Är du ute efter NCS eller RAL-nummer till de olika kulörerna? Isåfall blir du besviken.
Det enda som finns är försvarets egna beteckningar och M-nummer.

The Swede
Groaghach
Men kronan måste väl köpa färgerna från en tillverkare. Och den tillverkaren borde vara civil och då borde tillverkaren också ha ngr nummer på färgerna. Inget du känner till?
The Swede
Jodå, jag har redan försökt den vägen men det var tvärnit.
Dom lämnar inte ut kulören, hävdar att dom endast har försvarets beteckning.
Det man kan göra är att ta med sig ett färgprov till en färgaffär för analys med fotospektrometer.
På så vis kan man få fram en snarlik kulör i t.ex. NCS-skalan.

The Swede
Groaghach
Vet du ifall det finns ngr instruktioner om hur saker skall målas? Det måste det väl finnas, med tanke på att många 11-bilar är likadant målade.
The Swede
Ja, det står i "Anvisning mönstermålning" alternativt i tillägget till den samma.
På nyare stridsfordon som t.ex strf90, pbv401 osv. så finns det med i I-boken.

The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (Groaghach @ Jun 13 2003, 14:31 )
Vet du ifall det finns ngr instruktioner om hur saker skall målas? Det måste det väl finnas, med tanke på att många 11-bilar är likadant målade.

Det finns dels en generell målningsinstruktion, som the swede talar om, dels finns det till de flesta av arméns fordon, iallafall gällande stridsvagnar och stridsfordon, fordonsspecifika instruktioner. Dessa är i flera fall inkluderade i iböckerna till respektive fordon, ex Patgb 203, Strf 9040, Strv 122..

/E
Groaghach
Hittade faktisk lite info på denna sidan om m/90 målning. Klicka på "M90 Cammo" och sedan på "Start".

Färg kod/Color Code Färg Color
322M Ljusgrön Lightgreen
326M Mörkgrön Darkgreen
507M Brun Brown
093M Svart Black
325H Olivgrön Olivedrab

Tror du att dom färgerna kan hjälpa hos en färghandel?

Har du ngt nummer på
"Anvisning mönstermålning"?
Groaghach
Ser nu att det är taget från "Anvisning mönstermålning". Är det den senaste versionen som finns ute eller finns det ngn nyare?
The Swede
Det där är försvarets färgnummer.
Tror inte att du har någon nytta av dom i en färghandel.

M-nummer på anvisning mönstermålning är: M7747-104001

The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (Groaghach @ Jun 13 2003, 14:37 )
Hittade faktisk lite info på denna sidan om m/90 målning. Klicka på "M90 Cammo" och sedan på "Start".

322M Ljusgrön Lightgreen
326M Mörkgrön Darkgreen
507M Brun Brown
093M Svart Black
325H Olivgrön Olivedrab

Har du ngt nummer på

Numrena är nog bara "kortversionen" av M-numren på färgen.

Vad är det du behöver måla? biggrin.gif

/E
Groaghach
Tackar för all hjälp!

Känns som om våra diskussioner flöt iväg nu på slutet. Men tack för allt.
granQ
QUOTE (Erik_G @ Jun 13 2003, 14:41 )

/E

Han ska väl fixa dom där båtarna med fel camo så dom blir svenska igen.. B)
Erik_G
QUOTE (granQ @ Jun 13 2003, 14:50 )
QUOTE (Erik_G @ Jun 13 2003, 14:41 )

/E

Han ska väl fixa dom där båtarna med fel camo så dom blir svenska igen.. B)

Ajdå, då får han problem.. för flottans camouflage använder väl helt andra färger.

Vilka båtar var det som skulle målas då? USS Nimitz, USS Arleigh Burke och USS Seawolf? biggrin.gif

/E
106
Vem var först/kom på idén med det mönstret som vi har på vår uniformer och som sverige, norge och finland använder på sina fordon?

Kantiga kamouflagemönster användes redan under VK1 (och säkert ännu tidigare). Under VK2 hade många fartyg kantiga kamouflagemönster och tyska flygplan hade det ofta på ovansidan av vingarna.

På flygplan började man använda det så kallade Viggen-kamouflaget (ungefär samma utseende som övriga fordon) på 70-talet.
Fältuniform 90 kom (om jag kommer ihåg rätt) ut på förband för försök under 80-talets andra hälft.

Men jag har inga exakta årtal på någonting utan det är bara ur minnet.
båtsman
Företaget som tillverkar bättrings färgs sprayflaskorna heter (Det är den ir dämpande)

Spray Master
Fabriksv. 2,
186 32 VALLENTUNA
08-511 888 88
fogel02
Erik_G

flottans fartyg målas numera i grånyanser, tror inte att dem går efter samma "mönster" som m90
Yossarian
QUOTE (Groaghach @ Jun 13 2003, 14:37 )

322M Ljusgrön Lightgreen
326M Mörkgrön Darkgreen
507M Brun Brown
093M Svart Black
325H Olivgrön Olivedrab

Har du ngt nummer på

I boken "Kronmärkt" som behandlar flygvapnets målning och märkning genom tiderna finns översättningslistor till Federal Standard 595 från försvarets kulörer.

Enligt dessa listor är det som följande för nämnda färger:

Svenska standardkulörer/FS 595:
322M Ljusgrön/Aningen gulare än 34082
326M Mörkgrön/Lite mörkare och grönare än 34064
507M Brun/Aningen mindre röd än 30051
093M Svart/Mycket lik 37038
325H Olivgrön/Aningen brunare än 34083

Federal Standard borde väl färgaffärerna känna till tycker jag...

För övrigt kan jag rekomendera Kronmärkt, som är en väldigt trevlig bok.
griffon
QUOTE (Yossarian @ Nov 23 2004, 18:21 )
Federal Standard borde väl färgaffärerna känna till tycker jag...

Problemet med FS.595 är att det inte är ett färgsystem utan en färgsamling. Nyanser som USAs regering inte är intresserade av finns alltså inte med (och de stryker och lägger till när nya upplagor ges ut), så för allmänt bruk är den inte så användbar och till skillnad mot färgsystem finns det inga formler man kan använda för att blanda till färger.
Olga-Belle
För att gå tillbaka lite till ämnets början.

Några snygga norska vagnar

Pansar putte
På P 18, där jag tjänsgjorde från 1977- 83 så målades samtliga fordon och vagnar om från grönt till kamouflage sommaren 1980 pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.