QUOTE (Magnus @ Jul 9 2003, 21:12 )
QUOTE (Wittman @ Jul 9 2003, 21:07 )
jo, visst... men vakten är ju aktiv i krig också, plus att en civil skyddsvakt anv pistol. Sen så är det så att man har sedan 98 ungefär, utbildat vakterna på genomsök och uttrycking på larm, vilket securitas inte har.
Inte i samma omfattning med insats osv alltså.
sen är det så att en securitas vakt tjänar mer än 4gånger så mycket som en värnpliktig. så hur det skall bli billigare, vette fan.
I händelse av krig; skall man då ha securitas som vaktar krigsfångar också?
Vargas: jag sa ju som sagt att jag tog tillbaka det om kockarna. vill du fortsätta älta det? varsågod.
Det är inte bara de värnpliktigas "löner" som räknas, de ska ha mat, utrustning, transporter, hemresor, befäl/instruktörer, träning m.m. Blir en del pengar.
Att Securitasvakterna har pistol har väl inget med saken att göra?
Tror nog att de flesta väktare/skyddsvakter har utbildning på uttryckning.
Edit: Jag nödvändigtvis inte att de värnpliktiga vakterna ska ersättas med väktare, skriver mest det här för att göra en liknelse med din jämförelse mellan musiksoldater och kommunala musikskolan eller vad det nu var du jämförde med.
Jo, jag förstog det.
Vad jag vill ah sagt är att det inte är någon bar liknelse.
Dels för utbildingen, om Securitas skall vakta ett regemente med vapen bör dom ju ha en milär utb, anser jag... och vad som är militärt förutom marchen osv hos en musik soldat, förstår inte jag.
Vi fick ett larm vid motorplatsen och rykte ut. (förmodligen bara ett djur eller nåt) avstånden för långa med pistol och för mycket prylar och sånt för att klara sig utan ordentlig utbiling i framrycking och taktik vid inbrytning i objekt, insats utb med andra ord.
jAg känner 2 personer som har jobbat som skyddsvakter... en securitas, den andra vet jag inte.
ungefär som skyddsvakts utb man får i armén.
UTAN ALL gsu osv... hänger du med? alla vet ju att den utb är meningslös utan vapen tjänst, färdightesskytte, snabbhet i skytte osv.
1 Att ersätta vakten med securitas är som att ersätta adjutanten med en revisor från ericsson.
2 Att ersätta musik soldaten med en musikskola är som att buta ut mat-tanten från abb till en från ericsson. samma arbete, bara en anna plats och andra moment kanske.