Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stora fina sverige enligt bbc...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
suna

Hmm vad ska man säga. 7.gif
RANGERTEDDY
HA AH A HA Humor laugh.gif alien.gif
Dahlberg
Jag vet, man ska inte dra alla över samma kant, men ändå, amerikaner är så dumma de kan ju inte ens peka ut sitt eget land på en världskarta.

Jag har två erfarenheter av amerikanernas dumhet; två skolarbeten i ett High School i Wisconsin. Ett av arbetena handlade om vikingareservat i Norden (Dom har ju indianreservat...) och det andra handlade om Sverige, men eftersom "Sweden" och "Switzerland" låter så lika (?!), och så ligger ju båda i Europa (vilket många amerikaner tror är ett land), så hade den amerikanen skrivit om Schweiz istället "Sweden is a small country in the middle in Europe..."

Och sen det klassiska gamla vanliga troendet i USA; att det går isbjörnar på vägarna...

2.gif blink.gif
Max
HA HA HA HA biggrin.gif

*Max, som hoppas att bilden är fake*
Sniff
BBC kanske bara hade kartor från sveriges stormakts tid tillgängliga?
Finland åter till Riket! horny.gif
BJK
Är inte BBC från Storbritannien??
Max
Jo, BBC är från Storbritannien.
bri_span
Jaja, BBC har väl hittat något gömt papper där det framkommer att Finland egentlingen tillhör oss... ;) smile.gif
Dahlberg
QUOTE (BJK @ Jun 10 2003, 15:05 )

I så fall är det ju ännu värre, britterna borde väl kunna länderna som ligger i deras närhet...
LYNX
QUOTE (Dahlberg @ Jun 10 2003, 15:39 )

I så fall är det ju ännu värre, britterna borde väl kunna länderna som ligger i deras närhet...

Ja, eller skillnaden på BBC och CNN.

( Just kidding ) biggrin.gif
Lt. payne
QUOTE (Dahlberg @ Jun 10 2003, 14:55 )
Jag vet, man ska inte dra alla över samma kant, men ändå, amerikaner är så dumma de kan ju inte ens peka ut sitt eget land på en världskarta.

Jag har två erfarenheter av amerikanernas dumhet; två skolarbeten i ett High School i Wisconsin. Ett av arbetena handlade om vikingareservat i Norden (Dom har ju indianreservat...) och det andra handlade om Sverige, men eftersom "Sweden" och "Switzerland" låter så lika (?!), och så ligger ju båda i Europa (vilket många amerikaner tror är ett land), så hade den amerikanen skrivit om Schweiz istället "Sweden is a small country in the middle in Europe..."

Och sen det klassiska gamla vanliga troendet i USA; att det går isbjörnar på vägarna...

2.gif  blink.gif

Tycker inte din "bevisföring" håller..
Det handlar ju om skolarbeten, alltså barns uppfattning om omvärlden.

Jag är övertygad om att många normala Amerikaner hittar Sverige om de är intresserade av det.

Sverige är INTE så betydelsefullt att 6 Miljarder människor måste känna till det.
LYNX
QUOTE (Lt. payne @ Jun 10 2003, 15:43 )
QUOTE (Dahlberg @ Jun 10 2003, 14:55 )

2.gif  blink.gif

Tycker inte din "bevisföring" håller..
Det handlar ju om skolarbeten, alltså barns uppfattning om omvärlden.

Jag är övertygad om att många normala Amerikaner hittar Sverige om de är intresserade av det.

Sverige är INTE så betydelsefullt att 6 Miljarder människor måste känna till det.

Nja, jänkarnas utb är väl inte direkt koncentrerad på geografi ( Inte utanför USA i allafall ).

Under kriget mot "terrorismen" var det inte många som visste var Irak låg, eller lite tidigare, Afghanistan!
Lt. payne
Jag menade att man skulle se det från deras perspektiv.

Det är kanske inte många i Sverige som vet var Bhutan ligger. ;)
Dahlberg
QUOTE (LYNX @ Jun 10 2003, 15:41 )
QUOTE (Dahlberg @ Jun 10 2003, 15:39 )

Ja, eller skillnaden på BBC och CNN.

( Just kidding ) biggrin.gif

Åkej, jag är lika dum som amerikanerna, om det var det Du ville komma fram till... blink.gif
Dahlberg
QUOTE (LYNX @ Jun 10 2003, 16:02 )
Nja, jänkarnas utb är väl inte direkt koncentrerad på geografi ( Inte utanför USA i allafall ).

Under kriget mot "terrorismen" var det inte många som visste var Irak låg, eller lite tidigare, Afghanistan!

Precis, ta bara exemplen från Jay Leno när han intervjuar jänkare på stan och bla ställer geografiska frågor...

Exempelvis:
- Vilken språk talar en fransman?
- Ryska
Eller:
- I vilken världsdel ligger Spanien?
- I Latinamerika
Eller:
- I vilket land ligger Paris?
- I Parisien.

Det kan ju inte vara ett sammanträffande att Jay tar och intervjuar just de som är dåliga på geografi...
Ragulin
Ett visst mått av allmänbildning tycker jag att man skall kunna kräva från en av världens största nyhetsförmedlare. BBC skall SKÄMMAS och som anglofil rodnar jag ner till naveln av skam! Jag> bong.gif <BBC
mimesis
QUOTE (Dahlberg @ Jun 10 2003, 13:55 )

2.gif  blink.gif

Skall vi hugga på allmänbildning? Borde inte du som svensk veta att BBC är brittiskt.
Dahlberg
QUOTE (mimesis @ Jun 10 2003, 16:53 )

:2guns:  :blink:

Skall vi hugga på allmänbildning? Borde inte du som svensk veta att BBC är brittiskt.

Om Du läser hela tråden så ser Du att min allmännbildning redan är ifrågasatt av LYNX...
1228
Kommer ihåg en lång tråd från ett stort Amerikanskt dator/dataforum.
En svensk skapade en tråd om vad de tycker/tänker/gillar med Sverige, en o annan skitsak kom ju fram, nåt annat var att vi har de vackraste kvinnorna - blånda och blåögda B) .

Men det roligaste var att de flesta amerikaner skrev att dom gillade Swedish fish, många svenskar undrade då var det var för fisk, om det var lax, abborre, saltad eller rökt med mycket mera mad.gif Diskussionen fortsatte och fler o fler skrev att de gillade swedish fish. Ingen svensk fatta nått förens en amerikan fick tummen ur och postade en bild på svensk fisk:

laugh.gif biggrin.gif smile.gif
J-Star
Det där med att amerikaner inte kan skilja på Sverige och Schweiz är (tyvärr) inte särskilt ovanligt. Det var till och med så att vår sys-admin på mitt föraa jobb blev extremt irriterad på sina landmän just på grund av detta.

Men det där med Sverige och Finland... hmmm, inte så dum idé. biggrin.gif

/J
Menige Ryan
Ja vad Jänkarna eller Bitterna vet om Sverige skiter jag personligen i, men däremot tycker jag att en nyhetskanal borde veta vilket land man ska peka på.
B)
Fu Johanson
QUOTE (1228 @ Jun 10 2003, 17:38 )
Kommer ihåg en lång tråd från ett stort Amerikanskt dator/dataforum.
En svensk skapade en tråd om vad de tycker/tänker/gillar med Sverige, en o annan skitsak kom ju fram, nåt annat var att vi har de vackraste kvinnorna - blånda och blåögda  B) .

Men det roligaste var att de flesta amerikaner skrev att dom gillade Swedish fish, många svenskar undrade då var det var för fisk, om det var lax, abborre, saltad eller rökt med mycket mera  mad.gif Diskussionen fortsatte och fler o fler skrev att de gillade swedish fish. Ingen svensk fatta nått förens en amerikan fick tummen ur och postade en bild på svensk fisk:

laugh.gif  biggrin.gif smile.gif

Det finns en riktig fiskrätt som heter "Swedish fish" också, men vete fanken vad den egentligen är, har inte forskat så noga.
Menige Ryan
Svenska fiskpinnar ! biggrin.gif
Fu Johanson
QUOTE (Dahlberg @ Jun 10 2003, 16:46 )
QUOTE (LYNX @ Jun 10 2003, 16:02 )

Precis, ta bara exemplen från Jay Leno när han intervjuar jänkare på stan och bla ställer geografiska frågor...

Exempelvis:
- Vilken språk talar en fransman?
- Ryska
Eller:
- I vilken världsdel ligger Spanien?
- I Latinamerika
Eller:
- I vilket land ligger Paris?
- I Parisien.

Det kan ju inte vara ett sammanträffande att Jay tar och intervjuar just de som är dåliga på geografi...

Däremot kan det vara en sammanträffande att endast de med tv-mässigt "bäst" svar visas...

Jag säger så här: Det har spridits lite online geografiprov på en del forum med många amerikaner på som jag frekventerar, de har inte haft sämre på de än européerna på forumen.
Det finns många fruktansvärt dumma människor i Sverige också...
Menige Ryan
Sverige består bara av vackra och kloka människor biggrin.gif
Magnus
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 10 2003, 21:37 )
Sverige består bara av vackra och kloka människor biggrin.gif

Hm, en tjej en vän till mig träffade på ett sommarjobb trodde det krävdes pass för att åka till Stockholm.
Delta Golf
Alla minns väl Robinson-Emma i programmet "Ursäkta röran, vi bygger om"?Fan, jänkarna måste tro att alla vi är så jävla pantade att vi inte har någon koll på WWII dry.gif

Sen undrar jag hur man kan dra ca 300 milj människor över en kam.Vad är en typisk amerikan?Svart,vit,röd,gul?En blandning?Det lär ju vara lättare att göra en typisk svensk än en typisk amerikan, inte minst för att vi har en hyfsat homogen kultur.

//DG
mimesis
QUOTE (Delta Golf @ Jun 11 2003, 11:37 )
Alla minns väl Robinson-Emma i programmet "Ursäkta röran, vi bygger om"?Fan, jänkarna måste tro att alla vi är så jävla pantade att vi inte har någon koll på WWII  dry.gif

Sen undrar jag hur man kan dra ca 300 milj människor över en kam.Vad är en typisk amerikan?Svart,vit,röd,gul?En blandning?Det lär ju vara lättare att göra en typisk svensk än en typisk amerikan, inte minst för att vi har en hyfsat homogen kultur.

//DG

Mycket av det beror på att USA har ett dåligt grundskolesystem och ett bra universitetssystem. Dvs du får människor med bra spetskunskaper men med en dålig allmänbildning. Tex är inte en hichschoolstudent redo att börja på universitet direkt, utan måste gå på college först och läsa allmänorienterande ämnen.
Ramius
Lägger upp en länk till Amerikanska geografikunskaper CNN undersökning

Gillar speciellt att 11% inte kan peka ut USA 7.gif
Haegg
QUOTE (Ragulin @ Jun 10 2003, 15:52 )
Ett visst mått av allmänbildning tycker jag att man skall kunna kräva från en av världens största nyhetsförmedlare. BBC skall SKÄMMAS och som anglofil rodnar jag ner till naveln av skam! Jag> bong.gif <BBC

Jag tror inte vi ska göra generella uttalande om den allmänbildning som finns på BBC-redaktionen baserat på ett misstag i deras grafik. Jag anser inte ens att man kan säga att de inte vet var Sverige ligger med utgångspunkt från detta misstag som Dahlberg gör. Det man kan säga är att de som ritat grafiken gjort ett misstag samt att deras faktagranskning brustit i detta fall.
Runningback
QUOTE (suna @ Jun 10 2003, 14:06 )

Hmm vad ska man säga.  7.gif

Kanske en gammal bild från "stormaktstiden".
men ändå så är dem några år efter biggrin.gif
ABP
Var det inte så att 3% av svenskarna inte kunde peka ut sitt land heller? Undrar vilka det är, måste vara Dahlberg ;)

Fast å andra sidan är vi nog inte så duktiga att peka ut amerikanska delstater heller.
Dahlberg
QUOTE (ABP @ Jun 11 2003, 14:36 )
Var det inte så att 3% av svenskarna inte kunde peka ut sitt land heller? Undrar vilka det är, måste vara Dahlberg ;)

Fast å andra sidan är vi nog inte så duktiga att peka ut amerikanska delstater heller.

Är det någon allmänn mobbing på mej eller?! Jaja, jag vet att jag är dum i huvudet... så, nu skrev jag det och ingen mer behöver påpeka min dumma ovetenskap om omvärlden... biggrin.gif
Honken
Detta har jag hört på annat håll:

Ett av jänkarnas fordon hade gått i sönder någonstans på Balkan, så de undrade om svenskarna kunde skicka någon för att ta sig en titt.
Självklart förväntade de sig en mekaniker med allt vad det innebär och blev ytterst förvånade när en vanlig soldat kom fram och skulle börja meka.

Vad jag vill ha sagt med detta är: jänkarnas soldater har inte den grad av utbildning som vi har när de rycker in. Vanligtsvis är det väl de som har det något svårt med pengar eller jobb som tar anställning. I vårt fall sp har vi en enorm kompetens som även är soldater.
ABP
Det är väl det som är fördelen med värnpliktsarmeer att vi har lättare att rekrytera folk och att de dessutom har en civil kompetens man kan ha nytta av. Nackdelen med värnpliktsarme tror jag skulle framstå tydligt när/om vi mobiliserar.

Och ta inte så illa vid Dalhberg, den man älskar den agar man eller nåt i den stilen... *kramiz* wub.gif
Doggydriver
QUOTE (ABP @ Jun 11 2003, 13:36 )

Om jag minns rätt (skall se efter nu), så var 97% det högsta resultatet som räknades för något land. Någon marginal i räkningen kanske...?
Limp

Skulle tippa på att vi har bättre koll på amerikanska delstater än de har på våra län/landskap
106
QUOTE (Limp @ Jun 11 2003, 22:13 )

Skulle tippa på att vi har bättre koll på amerikanska delstater än de har på våra län/landskap

Visst men hur god koll har vi egentligen på de olika delarna i övriga EU-länder, eller län fylken och allt ved det heter bara i skandinavien?
SERG. B
Ja efter 6 månader i USA så har man ju träffat ett antal pappskallar. Amerikanare kan inte mycket om sådant som finns utanför deras land. Detta beror på att de inte är intresserade. USA är bäst, störst och vakrast och allt annat är totalt ointresseant.
LYNX
QUOTE (Dahlberg @ Jun 10 2003, 17:03 )
QUOTE (mimesis @ Jun 10 2003, 16:53 )

2.gif  blink.gif

Om Du läser hela tråden så ser Du att min allmännbildning redan är ifrågasatt av LYNX...

Nä du killen jag påstår inte att du skulle vara dåligt utb. Jag vet inte om du LÄSTE BBC o FICK det till
CNN i huvudet, sådant händer. Om du där emot inte visste skillnaden på dessa två, så lärde du dig
det nu. unsure.gif

För några år sen läste jag på en löpsedel " Epileptiker opererade bort en bit av hjärnan och blev FISK" !?!?!?!?
Jag hade inte sovit på nästan 2 dygn så "ljuset var tänt men det var ingen hemma". Jag stirrade på texten en bra
stund innan FISK blev FRISK! unsure.gif smile.gif
Wahlgren
Hehe, fin bild där är nu. biggrin.gif
Haegg
QUOTE (Limp @ Jun 11 2003, 21:13 )

Det är väl knappast en vettig jämförelse?
Även om de amerikanska delstaterna, precis som våra län och landskap, är ingående delar i en nationalstat så ter sig en jämförelse inte särskilt relevant. De amerikanska delstaterna är väl snarast att jämföra med europeiska småstater när det gäller, yta, befolkning och ekonomi.

Att en svensk inte kan namnge Kaliforniens delstatshuvudstad eller peka ut Wisconsin på en karta torde väl vara värre än att en amerikan inte kan namge residensstaden i Kronobergs län eller peka ut Skåne län på en karta.
LYNX
QUOTE (Delta Golf @ Jun 11 2003, 12:37 )
Alla minns väl Robinson-Emma i programmet "Ursäkta röran, vi bygger om"?Fan, jänkarna måste tro att alla vi är så jävla pantade att vi inte har någon koll på WWII  dry.gif

Är tveksam till om jänkarna har ställt in den kanalen. biggrin.gif
Andrew
Check this out ! den här jornalisten måste haft superkoll och gjort en riktigt gedigen fieldsearch mad.gif mad.gif mad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.