Under sverige står det bla. att läsa att Sverige har tillgång till 2,060,205 soldater... :huh:
Låter vääääldigt högt för lilla sverige skulle jag vilja påstå....
Nu står det inte riktigt så...... Men däremot att det finns ca 2 miljoner män mellan 15-49 år som kan utbildas för militärtjänst.
Softfeel han visst före....
Runningback
Jun 10 2003, 12:14
QUOTE (softfeel @ Jun 10 2003, 13:04 )
De menar att det finns 2,060,205 männ i åldrarna 15-49 år. Alltså 2,060,205 som kan bli inkallade. Inte 2,060,205 personer som har gjort lumpen.
Ungefär det jag menade, du utvecklade det lite mer!
Dahlberg
Jun 10 2003, 12:19
I slutet av -02 så fanns det 4 427 107 män i Sverige, och de flesta var över 15 och under 50 år och de flesta av dessa män har gjort lumpen eller är i utbildningsreserven, totalt så blir det mer än 2 miljoner män som kan slåss för vårt land...
Har inte denna sida varit uppe innan?? eller blandar jag ihop det?
//Linden
Dahlberg
Jun 10 2003, 16:59
QUOTE (fbs2003 @ Jun 10 2003, 16:55 )
Har inte denna sida varit uppe innan?? eller blandar jag ihop det?
//Linden
Du kanske har två fönster med SoldF-forumet med samma tråd uppe, eller så har Du sovit för dåligt och har en Deja´vu (Hur det nu stavas), eller så kanske det finns en liknande tråd... jag vet inte... Men det behöver ju inte Du bry dej om, det finns ju BlåGul (Som Kimster) som påminner om en tråd redan finns, och så stängs den... BlåGul brukar även säga till om det börjar komma upp poster som inte har nått med tråden att göra... som den här posten t.ex...
Doggydriver
Jun 10 2003, 19:16
Måste bara påpeka, länken HAR funnits uppe, ja. Dock ifrågasatte ingen då antalet på de svenska väpnade styrkorna
Kanske bra på sätt och vis, i avskräckande syfte. Mindre bra om någon jämför med FN's info om hur mycket(?) flyg/pansar/fartyg vi har i förhållande till dessa två miljoner man
fbs2003
Jun 10 2003, 23:25
Ojdå, här blev man inte populär bara för att man är viktigpetter...
Nestor
Jun 12 2003, 18:03
Vi lever i ett liiitet hörn i världen
517
Jun 12 2003, 21:21
Om vi räknar in alla gröna jägare kanske faktauppgiften stämmer.... s k älgjägare....... ho ho..
Honkenhombra
Jun 15 2003, 10:35
Med tanke på den materielmängd som finns så skulle vi ha en massa outrustade soldater...
Baan
Jun 16 2003, 01:26
det är väl antal män man skulle ha nytta av i krig.. sen att väldigt få kanske gjort lumpen jämfört med den siffran är en annan sak, därmed bör man nog inte glömma att dem flesta som har sluppit göra lumpen de senaste säg 10 åren har blivit reserv, d v s dem kallas in vid behov, om det blir krig (vilket det iofs antagligen aldrig blir men man vet ju aldrig iofs) -- så i stort sett alla från 15 till pensionsålder skulle kunna tolkas osm vapendugliga :P sen att det finns en del som får frikort eller vad det kallar p g a psykiska/fysiak skäl är en sak, men väldigt många som inte gör lumpen blir ändå placerade i reserven.. och kan då räknas till ev. soldatantal vid krig
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.